Huhtikuun kuulumisia !

Ronja89

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Mitä kuuluu? Monena iltana on pitänyt kirjoittaa mutta sitten se on vain jäänyt .
Meillä on nyt pysytty terveenä :) ensi viikolla on korvakontrolli ja toivon että paha tulehdus olisi nyt kukistettu. Oireita ei ole onneksi ollut :) nukkumiset on vaihdellut, on myös nukkunut joitain öitä mun vieressä jos yöllä heräillyt. Pääsääntöisesti nukkuu heräämättä. Kellojen siirto auttoi ja nyt on herätty klo 6-7 aikaan. Päiväkodissa pyyhkii hyvin. Nukkuu siellä hyvin päikkäreitä, syö kuin hevonen sekä touhuaa. Hienosti kuulemma sopeutunut. Poika on oppinut nyt nousemaan rappusia yhdellä kädellä seinästä kiinni pitäen. Alas meneminen on hankalampaa, mutta sekin onnistuu kädestä kiinni pitäen "oikea oppisesti" :) Myös leikkipuiston kiipeilyteline kiinnostaa ja tykkää kiivetä hieman avustaen tikkaita pitkin. Ihme apina kyllä :D Potalla käydään päivittäin x kertaa. Millään ei poika malttaisi siinä istua viittä sekuntia kauempaa. :D Vauhtia ja touhua riittää !
 
Niin ja ihan kun poika olis sanonut tänään ensimmäisen lauseensa :eek: voi olla että kuvittelen, mutta katsoi kummitätinsä puhelinta ja sanoi kovaan ääneen "ee aa kokkea" jonka tulkitsin "ei saa koskea" :P olis loogista koska näin olen sanonut usein ettei saa koskea puhelimeen :D
 
Kiva kuulla Ronja, että teillä on helpottanut sairastelu ja yöunet. :) on sulla taitava ja touhukas poika, osaa niin monenlaista! :)

Meillä on ollut poika pikku flunssassa taas, nyt oli sentään kuukausi väliä edellisestä. Ei ole kuitenkaan yöuniin vaikuttanut eikä juuri ruokailuihinkaan.

Viime viikonloppuna oltiin elämäni ekoissa nimiäisissä, oli kyllä todella liikuttava tilaisuus ja ihanaa ruokaa :) tänä viikonloppuna pitkästä aikaa ihan vaan kotosalla omalla porukalla. Poika on nauttinut vaunuilla ulkoilusta ja yrittää karata ovesta pihalle aina jos jää raolleen hetkeksi. Lisäaskeleita odotellaan :)
 
Me käytiin tänään HopLopissa ja voi sitä riemua, minkä taapero voi saada pallomerestä :D. Oli mukavaa, varsinkin kun mummo juoksi neidin perässä ja itse sain huokaista.
 
Täälläkin on opittu jo kävelemään, ihanaa :Heartred Pääsiäisenä oli kunnon harkat ja nyt sujuu jo kuin vanhalla tekijällä. Ikää tänään 1v ja 5 kk. Tyttö on saanut onneksi olla terveenä, koko muu perhe on sairastanut kuumeen ja vielä mahataudin reilun viikon sisään. Yöks!

Syönti tytöllä onnistuu myös itse, tosin vähän apuna syötetään vielä. Maito ei oikein kelpaa nokkiksesta joten muutamasti päivässä juodaan myös tuttipullosta. Nyt harmituksena on illan levottomuus kun onkin vielä valoisaa nukkumaan mennessä. Ei siis meinata millään nukahtaa. Pimennysverhot meillä käytössä mutta ei apua. Täytynee hankkia vielä pimentävä rullaverho noiden verhojen alle...
 
Hienoa velvetia, onnea kävelytaidon oppimisesta ! :)

Täälläkin poika on hieman lyhentänyt sekä päivä- että yöuniaan, mutta ei ole onneksi heräillyt kuin pari kertaa yössä. Askelia ei ole tullut sen yhden jälkeen ollenkaan. :/ jos ollaan meidän sängyssä, poika nousee siinä seisomaan ja pysyy pystyssä muutaman sekunnin, mutta ei tee samaa lattialla. Hieman alkaa jo käydä kärsimättömäksi tämä mamma :D välillä mietin, onko vika jotenkin minussa, etten ole tukenut tarpeeksi poikaa kävelyn oppimisessa, mutta en oikein sitäkään usko. Poika kuitenkin viettää aikaa lattialla paljon, kävelytän häntä useamman kerran päivässä ja yritän houkutella ottamaan askelia. Noh, eiköhän sitä kesään mennessä kävellä?
 
Justiina89. Me laitettiin olohuoneeseen tuoleja lyhyiden välimatkojen päähän, että lapsi voi harjoitella askelia ja ottaa tukea. Tällä tavoin rohkaistui ottamaan useampia askelia ilman tukea ja oppi aika nopeasti kävelemään :)
 
Kiitos Jepa, tuota voisi kokeilla itsekin :)

Eilen kävin työpaikalla ilmoittamassa, että jatkan hoitovapaata ainakin tammikuun alkuun ja mahdollisesti seuraavaan elokuuhun. Meillä on uusi pomo, tosi mukavan oloinen ihminen. Hänelle ei ollut mikään ongelma, vaikka jatkaisin lomaa vielä elokuuhun 2017. Mukavana yllätyksenä puhuttiin sitten lomapäivien maksamisesta, niitä olikin kertynyt kuukauden edestä vanhempainvapaalta ja toistakymmentä ilmeisesti hoitovapaaltakin? Näin ainakin palkanmaksaja tuumasi, että paikkansa pitää. Eli kesällä tulossa mukavasti rahaa ja syksyllä myös jossain vaiheessa. :) tuli tosi helpottunut olo ja ihanaa että saan hieman rahaakin, on nimittäin tiukkaa tämä kotihoidontuella elely.

Onko kellään pyöräkärry käytössä? Jos on, niin millainen, kokemuksia ? Minä olen sellaista halunnut jo pitkään ja nyt keväällä ajattelin sellaisen ostaa :) kauhean kalliita vaan osa niistä, olisi hienoa jos löytäisin käytettynä. Ei vaan hirveesti täällä päin ole käytettyjä myynnissä!
 
Kiva että asiat järjestyi ja ei tarvi raha asioitakaan murehtia Justiina :)
Me käytiin tällä viikolla siellä korvakontrollissa ja vihdoin kummatkin korvat puhtaat !!! Nyt vaan 3-4kk välein omalla terveysasemalla putkikontrollit jos ei ihmeempiä tule. Aikaisemmassa viestissä kun hihkuin että terveenä on oltu niin eikös toissapäivänä alkanut räkä vuotamaan. Muita oireita ei onneksi ole, josko olisi hampaista joita taas puhkeamassa kaksi lisää...
Hahah! Meinasin pissata housuun tänään kun niin nauroin... Leikittiin piilosta ja olin oven takana piilossa poikaa... Hän aikansa etsi mutta ei löytänyt. Oven raosta sitten näin kuinka kurkkasi eteisessä olevaan kenkään ja huhuili äitiä :D purskahdin huutonauramaan ja mun piilopaikka paljastui :D hahah!
 
Meillä onkin nyt sitten sairasteltu tässä kuukauden sisään. Ensin oli se ihana vatsatauti kuukausi sitten koko perheellä ja nyt sitten ollaan vuorotellen oltu flunssassa. Tytöllä kesti nuhaa ja yskää 2,5vk, pari kuume päivääkin mahtui siihen. Itse olen ollut kovassa yskässä ja kurkkukivussa tämän viikon. Mutta nyt taitaa flunssa olla meidän kodista häädettynä. Tyttö kasvaa ja kehittyy hienosti. Vieläkään meillä ei osata lusikkaa käyttää oikein, mutta sentään kädessä pysyy. Hampaita ei ole nyt vähään aikaan tullut lisää. Sanavarastokaan ei ole huimasti kehittynyt. Liikkuminen on ja meillä ei enää kävellä vaan koko ajan pitää juosta tai tanssia. Piirtäminen, leikkipianon soittaminen ja lauluminen on ykkösjuttuja. Myös duplot on pitänyt suosionsa.

Yöt nukutaan täysin heräämättä nykyisin 20(.30)-7(.30). Nukahtaa itsekseen omaan huoneeseen edelleen. Ja siitä rohkaistuneena aloitin sitten tutista vieroituksen tänään. Vihdoin ja viimein. Päikkäreille nukahtaminen kesti 1h raivohuudolla ja nyt on reilu vartin erilaisten kitinöiden kera yrittänyt nukahtaa yöunille. Kuitenkin huomattavasti rauhallisemmin kuin päivällä. Tyttöhän on tässä viime viikkoina alkanut oikein vaatimaan tuttia muutenkin kuin nukahtamistilanteissa, joten ajateltiin, että nyt on hyvä ennen vauvan syntymää hoitaa tämä vieroitus.
 
Onpas hyvä juttu että teillä on vihdoin korvat terveet, Ronja :) ja hauska tuo piilosjuttu, voin vaan kuvitella pientä ihmettelemässä, oisko se äiti voinut mennä kenkään piiloon :DDD

JN89, ikävää että teillä on sairasteltu :sad001 tuntuu tämä 1-2 vuoden ikä olevan tosissaan sairastelun täyteistä... Ehkä ensi vuonna jo helpottaa, kun on ensin hankittu se vastustuskyky? Mutta nuo yöt kuulostaa tosi hyvältä teillä :)

No niin, meillä on taas myös poika flunssassa ja pienessä kuumeessa. Yöllä itki surkeuttaan ja jotain oikein valittaen puhui samalla, ei ole ennen tehnyt sellaista. Huomenna on rakkaan ystäväni lapsen ristiäiset, joihin menen sitten yksin, poika jää kotiin isänsä kanssa.

Päivät on yhtä tihutöiden tekemistä: hellan nappien kääntelyä, laatikoiden ja kaappien availua ja penkomista, koiran jahtaamista... Uusin temppu on pakastimen oven avaaminen. Ei tee "ilkeyttä" silloin kun touhutaan yhdessä, mutta jos minä esimerkiksi olen itse syömässä tms, niin heti alkaa. Yhtenä päivänä poika oli ollut keittiössä ihan hiljaa ja tuli kohta olohuoneeseen ja hoki "ohho, pippi, ohho". Pippi tarkoittaa "tippui". Sitten huomasinkin, että pojalla oli likomärät vaatteet- oli kaatanut koiran vesikupin päälleen. Mua vaan nauratti, kun toinen niin viattomasti tuli kertomaan yllättävästä kupin "tippumisesta". :D
 
Tuttia ei meillä olla syöty sitten torstain. Aika kivuttomasti vieroitus onnistui, kun vaan tein itselleni sen päätöksen, etten anna tuttia. Eka nukkumaan meno päikkäreille ilman tuttia oli tahtojen taisto, mutta siitäkin selvittiin.

Tänään meillä on tyttö näyttänyt kiinnostusta pottaa kohtaan. Yleensä peppu vaan pikaisesti koskettaa pottaa, mutta tänään hän meni omatoimisesti potalle istumaan. Tosin housut ja vaippa päällä. Iltatoimien yhteydessä sanoin nakuilijalle, että mene potalle ja siihen hän hienosti istahti ja väkisin lirautti pari pisaraa. Ja äiti oli ylpeä. Nyt vaan pitää itse muistaa tukea häntä tässä pottailussa. Jos edes aamuisin ja iltaisin muistettaisiin pottailla. Miten muilla on pottaan tutustuminen/pottailu sujunut? Meillähän tytöllä oli kova vatsa 6-12kk iässä ja silloin teki lähes aina kakat pyttyyn (supistajalla), kun siinä oli helpompi ponnistaa. Kävelemään oppimisen jälkeen ei meillä olla maltettu istua pytyllä tai potalla.
 
Meillä pottaillaan noin kolmesti päivässä: aamulla, päikkäreiden jälkeen ja ennen yöunia. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Hieman on alkuinnostus kaikonnut pojalta hommasta, mutta istuu kuitenkin tosi reippaasti ja käytännössä päivittäin tulee pissa pottaan. Aiemmin tuli kakatkin usein heti aamusta, mutta nyt on rytmi jotenkin muuttunut. Olen ollut yllättynyt kuinka hyvin tämä on meillä mennyt, mutta luulen että pientä takapakkia voi tulla siinä vaiheessa, kun poika oppii itse seisomaan ja kävelemään.
 
Meillä kanssa käydään potalla enemmän ja vähemmän. Välillä kerran päivässä ja välillä useamminkin. Mitään sinne ei kuitenkaan tule :D Yhdet pissat on koko pottailuhistorian aikana tehnyt. Poika ei jaksa oikein istua kuin pienen hetken paikallaan, ei vaikka yrittäisi millä viihdyttää :) Mutta eipä tässä mitään kiirettä vielä ole. Plussaa on se että potta on tullut tutuksi eikä sitä mitenkään kammoksu :)
 
Nyt nousi viime yönä kuume päivien räkäilyn jälkeen. Hoitajalla käytiin aamusella. Korvat oli puhtaat, kurkku punoitti. Luultavammin virusperäistä. Viikonloppu menee siis sairastupailun merkeissä, vähän kyllä harmittaa kun olisi niin hieno keli olla ulkona :sad001
Poika on nyt niin innoissaan kotitöistä. Haluaa imuroida, pyyhkii rätillä pöytiä ja omaa syöttistä. Vie roskia roskiin ja pyykkejä koneeseen. Auttaa myös tiskikoneen tyhjennyksessä ojentelemalla astioita. Myös kauppakassien purkaminen on hauskaa :D eilen oli apuna perunoiden kuorimisessa. Minä kuorin ja poika laittoi perunoita kattilaan. :)
 
Meilläkin poika tykkää tehdä kotitöitä :) tuossa tiskikoneen purkamisessa saa vain olla nopea, että ehtii nappaamaan astiat sitä mukaa kun herra niitä ojentelee :D myös imurointi on hauskaa, poika "imuroi" toisella suulakkella perässä kulkien. Pyykkiäkin ojentelee ja laittaa koneeseen ja kauppakassi purkaminen on ihan best :) melkein mieluummin touhuaa kotihommia kuin varsinaisesti leikkii.

Pikaista paranemista! :) mekin ollaan jo voiton puolella yskää lukuunottamatta.
 
Juu, meillä kans kotihommat kivempia kuin leikkiminen :D Toivotaan että paranisi pian. Tunti sitten oli kuume 39,6 :sad001 annoin panadolia ja nyt poika nukkumassa. Hauska viikonloppua kaikille :)
 
Ei ole ottanut pojan sairastelu talttuakseen :sad001 Tänään aamulla jo kolmas päivä reilu 39 kuumetta ja lisäksi alkoi hengenahdistus. Täällä ollaan päivystyksessä oltu jo neljättä tuntia. Crp oli 60. Kohta tulee lastenlääkäri ja katsotaan mennäänkö taas osastolle...
 
Tänne osastolle me taas päästiin... Nieluviljely oli ok, keuhkokuvat ok. Ventolinea annetaan taas useasti, parin tunnin välein ja toivotaan että ahdistus laukeaa. Antibioottia ei aloitettu. Huomenna katsotaan vielä labrat ja sitten uudelleen antibiootin tarvetta. Poika käy aivan ylikierroksilla, saas nähdä koska nukahtaa. :D sattui sama lääkäri kun viimeksi ja sanoi että Aleksi oli jäänyt mieleen viime kerralta kun on niin touhukas poika vaikka on kipeänä :P
 
Voi kurjuus, tsemppiä teille molemmille! :Heartred mistä sen hengenahdistuksen tunnistaa? Muistan kuinka viimeksikin kun kävitte sairaalassa, kerroit poikasi vaikuttaneen päälle päin hyvävointiselta kaikesta huolimatta, se on kyllä mukava juttu, ei varmasti suakaan niin paljon huoleta kuin jos ihan reporankana toinen ois. :)
 
Takaisin
Top