Huhtikuu

mayday

Näppärä viestien naputtelija
No niin se aika vaan vierii ja ollaan jo huhtikuussa.
Kohta on kesä!

Vauvat senkus kasvaa ja uusia juttuja opitaan :)
Toivottavasti vielä jotkut täällä käy kirjottelemassa :)
 
Oi vitsi miten ihana aurongonpaiste :)
Ei vaan huvittais mennä ulos....
Jotenki tää mamma on taas väsy, johtunee ehkä siitä et viime yö oli taas aikamoista show'ta, likka heräili taas liian monta kertaa.

Lunalla on ollu masu"vaivaa", ollu aika kovalla et kakka on ollu työn ja joskus tuskanki takana. Luumua tyrkytin joka päivä mut eipä auttanu ja alko näkee et ei tuohon tytsyyn enempää sitä luumua uppoo :D Noh, ostin sit mallasuutetta ja täs nyt muutamana päivänä on kyllä ollu kakka taas löysempää (ehkä taas jopa liianki löysää) mut nyt on yöt menny oudoiksi. Alkanu aamuyöstä kitisee kummasti ja vääntelee, sit oon hieronu masua ja saadaan sillä pierut ulos ja sit jatkaa unia.
Ehkä on sit parempi olla ilman uutetta (jota aletaan nyt kokeilee) jos se tekee ton. Koska siis vaikka masu oli kovalla ni ei Lunalla muuten ollu ongelmia ku vasta sit ku se alko vääntämään sitä jöötiä :)

Ja tuolla maaliskuun puolella ku oli siitä vertailusta....
Vaikka sitä tosiaan tietää hyvin että kaikki kehittyy omaan tahtiinsa eikä pidä vertailla ni kummasti sitä tekee, ja sit tulee itelle "paha" olo ku rupee tuntuu et onks tässä omassa jotain vikaa ku ei se tee tommosta ku joku toinen tekee.
Mut mä oon nyt oppinu etten vertaa muihin :)
Pientä vertailua teen omaan vauva-aikaani, mul on mun vanha neuvolakortti tallessa ja sieltä on hyvä katella niitten rastien paikkaa :D Et siinä mielessä ei oo mikään hätä, mulla on aika paljo rasteja siellä 8 kuukauden kohdalla x)
 
Meillä alkoi huhtikuu flunssan merkeissä :( Teo ei ole aiemmin ollut kipeä, ja nyt on mammalla aika onneton olo. Poitsu onneksi syö kunnolla ja leikkiikin välillä, mutta aikamoista kitinää tämä päivä on ollut. Viime yön poitsu heräili 2 tunnin välein, silloin luulin että räkäisyys johtuu itkusta. Toivottavasti menee pian ohi. Eipä tässä oikein muuta osaa tehdä kuin imeskellä räät pois. Lääkettä ajattelin antaa ehkä yötä vasten, vaikka kuumetta ei olekkaan. Jos se helpottaisi oloa ja saisi poika (ja vanhemmat) nukuttua. Sängyn päätyä korotettiin, mutta vähän pelottaa miten poitsu yöllä valahtaa alas, vaikka laitettiin peitto pepun alle liukumisen esteeksi. Johtuikohan tän koko viikon kitinät alkavasta flunssasta? Toivottavasti, silloinhan kitinät loppuu kun poika paranee. Nyt tulee kuumetta mittailtua vähän turhankin usein... Pari kertaa olen mitannut alilämpöä (35,5), mutta se ei kai vielä ole vaarallista?
 
Meillä kans on viime päivät valvottu oikeen kunnolla, poika ei oo kipeä vaan itkee hampaita. Päivätkin menee kitistessä mutta ei sentään päivisin itke. Hampuja on tullu nyt muutaman päivän sisällä 6 lisää, ja kipu on siis ilmeisesti ihan kamala :( panadolia olen antanut sen verran kun purkki sallii ja öisin enemmänkin mutta eipä se kokonaan auta. Olin jotenkin kuvitellu että hampaita tulis jollain moisilla väleillä, itekkin oon verrannu omaan vauvakirjaan niin kyllä siellä on kuukausien taukoja. No, ehkä on sitten jatkossa helpompaa kun kaikki puhkee ryminällä! Pari viikkoa sitten jätkä oppi konttaan ja nyt saa olla koko ajan kieltämässä, ihan erilaiseks menny päivät kun ei saakkaan enää yhtään itse istuskella vaan saa mennä pers pystyssä toisen perässä :)
Neuvolassa käskettiin alottaan kalan syöttäminen kun kaikki muu jo menee, onko neuvoja mitä ja miten valmistettas? Hyviä kokemuksia jo jollakin?
 
Heippa!

Mä ainakin vielä tänne yritän kirjoitella :) Harmi, että palsta on näin paljon hiljentynyt.

Itse olen ollut päivän töissä, vaihteluahan tuokin, vaikkei kyllä mitään kiiretä ole takaisin kokopäiväisiin töihin. Yritän kovasti miettiä miten saisi mahdollisimman pitkään pitkitettyä kotona oloa. Ei vaan ausntolainaa oikein tuolla hoitovapaan rahalla maksella. Noh, mutta se on kesän ongelma.

Annemari: 6 hammasta kerralla!!! Meillä on vasta ensimmäinen hampaannysä ilmaantunut alaleukaan. Tämän viikon on ollut päivät ja varsinkin illat kitiseväisempi, parina yönä on myös heräilty tavallista enemmän. Nukahtaa kyllä suht nopeasti, mutta välillä tuntuu, etten aamuöisin nuku yhtään, kun koko ajan muksu havahtuu ja alkaa itkeskellä. Mutta ehkä se on ne hampaat, jos vaikka toinen tulisi pian perään.

Meillä ei vielä liikuta, ei edes ryömien. Kierimällä menee leluja kohti. Vähän kauhistuttaa jo valmiiksi se aika kun saa jatkuvasti juosta perässä, nyt sentään uskaltaa hetkeksi jättää itsekseenkin ja käydä vaikka pikaiseen vessassa. Sitten ei varmaan enää...Miten sitä oikein pärjää? On käynyt mielessä jonkun leikkikehänkin hankkiminen, mutta epäilyttää sekin. Ei kuitenkaan varmaan moisen käyttöikä ole kovin kummoinen ja täytyyhän sitä liikkumista saada kunnolla treenattua. Ehkä saan kämppään rajattua jonkun alueen, josta sitten pyrkii kaikki yhtään vaarallisemmat esineet ja kulmat poistaan. Kaikkein eniten pelkään, että lattialle jää vahinkossa jotain pientä, minkä muksu työntää suuhunsa ja tukehtuu...:( Meilläkin tuntuu että tavaraa on joka paikassa, miten sitä saa jatkossa varottua, ettei jää mitään potentiaalisesti vaarallista muksun ulottuville???

Alice: Paranemisia teillle :) Ja en huolehtisi alilämmöstä, ei sellaista ole olemassakaan (muuta kun oikeasti paleltuneilla ;))! Me ollaan toistaiseksi säästytty flunssilta, toivottavasti jatkuu näin mahdollisimman pitkään. Korvatulehduskierrettä odotellessa ;)
 
Joo tää hampaiden tuli on ehkä vähän naurettavaa ellei tää olis niin kaameeta huutoo :D Joka aamu saa tarkastaa et onko tullu taas lisää läpi ja yökkäri on aina ihan litimärkä kun toinen kuolaa ku koira. Ruisleipää ja kurkkua (ja niit maissinaksuja edelleen) olen nyt antanu sormiruokana kun noi kaikki etuhampaat ylhäällä ja alhaalla on jo hyvän kokoset niin saa niitä sitten töihinkin. Hammasharjalla tarvis ilmeisesti ruveta harjaan/opetteleen mutta en oo saanu vielä aikaseks, täällä hammasinfo on vasta 8kk iässä.

Olen meillä kotona rajannu alueen vaan niin että kaikki makkarit ja kodinhoitohuone on ovet kiinni. Muuten saa mennä missä menee, kaikki tavara on vähä jo nostettu ylös vaikka eihän se niitä sieltä saa kun ei vielä pystyyn könyä kun vaan sängyssä.  Niin ja pistorasiat suojattu. Joka päivä saa kyllä imuroida koska meilläkin lämmitetään melkein päivittäin vielä takkaa niin puuroskaa on aina jossain takan kupeessa. Onneks on koira joka aina syö kaiken jos lattialla jotain on :D Koira menee täällä aina pojan perässä ja kovasti haluis jo enemmän leikkiä.
 
Moikka!
Minäkin käyn täällä aina kattelemassa,olisko joku kirjotellu jotain.. Poika osaa jo ryömiä!!!
Aika nopeesti tarvittaessa liikkuu paikasta toiseen.. 2 hammasta alhaalla ja ylähampaat tulollaan! Luultavasti siksi heräilee öisin.Yleensä nukahtaa itsellään uudelleen. Meillä ollut jo 2 kertaa nuhaa. Nenän niistolaite on kyllä hyvä kapistus ! Myös viileä makuuhuone on parempi  nuhanenän nukkua. Vaunuissa ulkona kaikista paras oli päivällä nukkua,kun oli räkänen. Tuo vertailu ei kyllä oo ollenkaan kivaa! Kaikki kauhistelee meidän pojan kokoa! Aina painanut enemmän kun muut samanikäset .. ÄRSYTTÄVÄÄ!! Yritän olla välittämättä,mutta ketuttaa kyllä välillä. Hän painaa nyt 9,2 kg.. No, ei ihan heti haittaa,kun tulee tuo syömälakko-vaihe! Töihin menen tammikuussa aikasintaan.Katotaan ,miten pärjätään rahallisesti..  Kesää odotellaan jo kovin myös täällä!
 
Heissan!

Meillä flunssa on vähän helpottanut, onneksi. Nenä-Friidasta poitsu ei tykkää sitten yhtään :)

Aloin tässä illan mittaan miettimään pojan vaatteita. VK-haalaria meillä ei ole, kai sellanen tuulta pitävä haalari pitäisi ostaa, onhan kesälläkin kylmiä päiviä. Ja tumput, meillä on vieläkin käytössä samat tumput, mitä käytti syntyessään. Eli millaset kannattaisi ostaa? Kaupoissa olen katsellut, mutta ne on hansikkaita tai rukkasia, mitkä on vauvalle sopivat? Ja kenkiäkin aloin miettimään. Kai sellaset pitää olla, jos ulkona joskus seisottaa. On muuten seisomistreenit tuottanut tulosta, jalat pitää jo alla, jee!!!! Huoh, aina mun pitää alkaa miettimään juttuja juuri ennen nukkumaan menoa...

Lueskelin netistä sormisuokailusta. En edes tiennyt, että jotkut aloittaa kiinteet suoraan sormiruoilla, eikä soseilla. Teo ei ole erityisen kiinnostunut sormiruoasta, maissinaksut maistuu kyllä. Lusikan olen antanut tyhjänä käteen tutkailtavaksi, mutta kai se on annettava käteen joskus myös ruokailtaessa, vaikka sotku siitä tulee. Meillä syöttötuoli ei ole ruokapöydän ääressä (hankala siirrellä), mutta olisi kai pojalle parempi, että ruokailisi muun perheen kanssa yhtaikaa? Me ollaan aina ruokittu ensin Teo ja sitten syödään me, Teo on sillä välin lattialla tai sitterissä. Nokkamukista olen antanut vettä, alkaa pikkuhiljaa tajuumaan miten siitä juodaan. Ostin vaan tyhmänä sellasen kahvattoman version, eli ei pysy pojan kädessä. Ei kun kauppaan ostamaan uutta.

Kävin tänään vaunulenkin lomassa lastentarvikeliikkeessä ja lelukaupassa. Katselin jo kävelytukia, mutta ei kai me sellaista tarvita vielä pitkään aikaan. Katselin myös leluja, joilla saisi pojan pidettyä tyytyväisenä itsekseen hetken aikaa. Aika kalliita oli kaikki, mitkä vaikuttivat yhtään kiinnostavilta. Tajuisikohan mummi yhtään, jos vähän vinkkaisin sille pääsiäisenä... :)

Taas vaunulenkkki meni samaan tyyliin kuin edellisviikolla: Teo nukahtaa melkein heti, mutta herää 20-30 minuutin päästä eikä nuku enää. Parvekkeelle on enää turha viedä, kun ei sielläkään nuku. Onko se vaan niin iso poika ettei tarvi pitkiä päikkäreitä? Harmittaa vaan kun ei itse saa enää omaa aikaa.

Nyt saa loppua tämä lumentulo ja kylmyys, kiitos!
 
Tämä kana-aivo osti sitten uuden nokkamukin. Oli söpö Nalle Puh -muki, missä on kahvat. Mutta ei mitta-asteikkoa, argh! Se oli myös yksi ostokriteeri, kun haluun seurata paljonko poitsu juo. Pitänee siis kaataa ensin juomat mitta-asteikolliseen astiaan ja sitten nokkamukiin. Miten voi aivot tuhoutua synnytyksestä ihan täysin? Musta on tullut ihan latvapää, mieskin sen huomaa päivittäin. Onko ne hormonit vai mitkä? Kaikki asiat pitää laittaa muistilapulle ylös, muuten en niitä muista. Onko muille käynyt näin?
 
no jopas siellä annemari ollaan edellä! =) tuntuu kyllä vähän hassulta, että siellä jo puoli vuotiaana kontataan ja suu on jo melkein täynnä hampaita! kohta teillä jo kävellään...
jaksamisia sinne, se on varmasti raskasta kun niitä hampaita pukkaa koko ajan ja liikkeelle lähdetään "vähän turhankin aikaisin".

oon varmaan jo monesti aikaisemminkin kirjoittanut, että meillä esikoinen oppi ryömimään vasta vuoden ikäisenä ja lähti kävelemään 1v 7kk. mutta 1,5 vuotiaana tämä osasikin sanoa jo 3 sanaa peräkkäin. se kävely olikin sitten semmoista varmaa ja ei aivan joka paikkaan mennyt, kun kuitenkin oli jo sen verran enempi ikää. mutta nyt kyllä pomppii ja juoksee menemään, että ei kyllä yhtään huomaa että on oppinut vähän myöhemmin kävelemään...

puoli vuotis neuvola oli eilen ja poika oli 9,7kg ja 71cm, että iso jätkä on täälläkin...

alice mietti nuita vaate- ja kenkä-juttuja. meillä tosiaan tuon esikoisen kanssa (syntynyt lokakuun lopulla) ensimmäisenä kesänä pidettiin vain semmoisia halpa-hallista ostettuja vauvojen "kenkä-tossuja", kun ei sitä kävely-meininkiä ei ollut. ja sitten myöhemmin ensi-askel kenkiä. niitä ensi-askel kenkiähän ne suosittelevat käytettäväksi.
meillä oli sitten (myöskin halpa-hallista ostettu edullinen) keväthaalari ja laitettiin vain sen alle sitten enempi kampetta, jos keväällä olikin kylmempi päivä. ja samaa haalaria aioin käyttää tämän toisenkin kanssa. mutta en muista, että kesällä kuitenkaan oltais käytetty sitä haalaria. muistaakseni meillä oli sitten semmoinen ohuempi takki, mikä laitettiin sitten päälle. kuitenkin rattaissa laitettiin sitten peitettä jalkojen päälle. ja tumput olivat sitten semmoiset missä peukku oli erikseen, lapasten malliset.
ja päikkäreistä, meillä esikoinen lopetti päiväunien nukkumiset ollessaan aikalailla tasan 2v, pian sen jälkeen kun heitettiin tutti pois.

ja nokkamukeista, ostakaa semmoisia nokkamukeja missä on se VENTTIILI! säästytte monelta sotkulta! =) itse ostin aluksi esikoiselle normaaleja nokkamukeja ja kun vauhtia juonti-tuohussa alkoi olla enempi, niin juomat olikin sitten pitkin pöytiä ja lattioita. joten venttiili-nokkamukit muutti meille...

mitäs vielä... pomppukiikku on uusi kiva juttu, siinä poika tykkää pomppia! =)
 
Onko joku jo siirtynyt turvakaukalosta turvaistiumeen? Meillä ei vielä,mutta kohtapuoleen pakko.Poika on jo yli 9kg .Gracon turvakaukalo nyt ja uusi Gracon comfort cosmic s -istiun jo ostettu. Vielä ei kyllä pää tule turvakaukalosta yli,jalat kyllä melkein tulee.Onneks kevyemmät ulkovaatteet jo päällä,ni vähän enemmän tilaa.
4 hammasta jo,hassun näköstä,kun ylhäällä toinen etuhammas jo hyvän kokonen ja toinen just tullu läpi!Enää ei paikallan olla kauan,ryömien mennään koko ajan johonkin.
En oo imettänyt enää pariin viikkoon,pullo kelpaa oikein hyvin. Kaikki ruoka menee hyvin alas.
Siiderinkin join pitkästä aikaa! Hassua ajatella,et poika kohta 7kk ja ensimmäisen lapseni ollessa 10kk ,aloin odottaa toista!! Nyt ei kyllä ole enää tulossa.Kolme poikaa riittää meille! Mites teillä muilla?!!!
 
Heippa! Me ollaan siirrytty kaukalosta pois jo kuukausi sitten kun poika ei enää siihen mahtunut edes sisävaatteilla. Meillä on istuimena maxi-cosin tobi ja on kyllä ihan sika hyvä, ihanaa kun ei tarvii sen kaukalon kans enää pelata :)

Meillä oli 7kk neuvola eilen ja poika joutu lihotuskuurille, en kyllä ymmärrä miksi kun painoa on 9,2kg.. mutta pituutta jo 75cm niin kai se sitten on liian vähän jonkun mittareiden mukaan. Uus neuvolatäti ei uskonut että poika osaa kontata ja siksi kuluttaa niin paljon kun koko ajan liikkuu, piti laittaa jätkä oikein lattialle että täti pysty omin silmin tämän näkemään. Meinasi siis että en syötä tarpeeksi, anto oikein mll:n laputkin uudestaan et tietäisin mitä vauvat syö. Olipa taas oikein ihanaa kun löytyy upeita alan ammattilaisia!
 
pikaisesti tästä vastaan, kirjoittelen joskus myöhemmin pitemmästi.
meillä myös poika alkaa olemaan sen verran iso, että ei meinaa enää turvakaukalon remmit yltää enää kiinni, olen laittanut vain vauvojen fleece-takin päälle ja pikkuviltin jalkojen päälle.

niin sitä piti sitten kysyä, että onko teillä ne turvaistuimet semmoisia, mikkä saa selkä menosuuntaan? meillä kun esikoisella on britax/römer turvaistuin kasvot menosuuntaan, mihin sitten tämän kakkosen saa siirtää ja esikoiselle ostetaan sitten isompi jakkara autoon.
 
Moi, meillä on pojan kasvot menosuuntaan. Ohje siinä on että 9kg tai 9kk niin saa siihen siirtää. Hirveän määrän turvallisuustestejä katsoin ja luin autoliiton sivulta ennen kun tohon istuimeen päädyttiin, ainahan sitä suositellaan että selkä menosuuntaan päin mutta uskallettiin kyllä hyvin ostaa tuo kun on saanut hyvät arvosanat ja tuntui kaupassa parhaalta. Ja eihän vauvan turvallisuudessa tietenkään pidä tinkiä, mutta kyllä se vaan niin on että ei meillä ainakaan ole varaa kovin montaa erilaista istuinta ostaa, tämä menee nyt onneksi n. 3 vuotiaaseen saakka :)
 
olipa annemari teillä kurja neuvola-reissu... =(

muistelin kans, että meillä tuo esikoisen turvaistuin oli jompi kumpi, 9kk tai 9kg lähtien. ja onhan tämä pikku mies jo 10kg...
mää myös silloin esikoisen kohdalla lueskelin noita autoliiton testejä ja pähkäilin, että minkälainen istuin sitä ostetaan. ostettiin tuo römerin istuin, kun palasin äitiysloman jälkeen takaisin töihin ja autolla piti alkaa enempi ajaa. olihan sillä hintaa, melkein 400€, mutta ainakin sen piti olla hyvä. ja mulle on ehoton se ISOFIX-KIINNITYS!
täytyy sitten kun on rahaa enempi, niin ostaa esikoiselle seuraavan koon istuin, nii saa tämän pienemmän kossin pois kaukalosta... vaikka esikoinen on vasta 2,5 vuotias ja muistaakseni tuo istuin pitäisi mennä myös 3-4 vuotiaaksi asti, mutta kun poika on niin pitkä, että niskatuki (?) on jo niin ylhäällä kuin sen saa...

meille kyllä riittää, ainakin toistaiseksi, nämä 2 poikaa... toki mulla on ikävä sitä raskausaikaa, isoa pallomahaa... ja sitä että joku ehkä välillä passaski, nyt joutuu tehä kaikki ihte... välillä mulla on vähä ikävä sitä aikaa ennen lapsia, sai tulla ja mennä miten haluaa. mutta päivääkää en kyllä vaihtais pois, että on nuo lapset kuitenki nii ihania ja hauskoja tapauksia! =)

mutta välillä kyllä toivois, että ois ees kerran kuusa semmonen päivä, että pääsisin yksin kunnon juoksulenkille, shoppailehe, kampaajalle (ihte oon valamistunu 7v sitte kampaajaks, nii "joutuu" sitte ihte leikkaaha ja väriäähä oman pään. ja monen muunki pään...) tai tekehe jotain muuta ihtelle mieluisaa hommaa...
mieheni on yrittäjä ja aamusta iltaha menosa, viikonloppusin saattaa olla kotona jomman kumman päivän, mutta yleensä sillonki huoltaa koneita tuola ulukona. että tosi palio saan olla yksin poikien kans kotona... =( illalla jos mies on vielä töisä ko on poikien nukkumaa menoaika, laitan ne nukkuhu ja alan pinkkailla pyykkejä, keräähä leluja, järkkäilehe paikkoja, tyhyjentähä tiskikonetta ja tekehe muita kivoja kotitöitä... =/
joskus kyllä saatan olla sen verran raju, että niitten kotitöitten jäläkee vielä kahton salkkarit ja veivaan samalla stepperiä tai zumbaan...

mulla alakaa jo tuo poikien pukeminen ottaha pattihi, että ootan nii kesää ja lämpimiä ilimoja, että ei menis aina hulluna aikaa siihen että päästää ulos... sais vain avata oven ja mennä sinne pihalle. nostan kyllä hattua perhepäivähoitajille, joilla on just tuommosia pari vuotiaita lapsia ja ne vain lähtee niitten kans joka päivä ulos ja pukee vaatteet päälle...

no joo, nyt pienempi kaveri heräs "aamutirsoilta", esikoinen kahto puuha-peteä, nii mamma pysty hetken surffailla netisä... =)
 
Takaisin
Top