Huhtikuisten höpinät

Mitähän kautta nuo muut tulokset kuin down-tulos tulee? Itsellä on huomenna nt-ultrasta jo kaksi viikkoa enkä ole löytänyt mistään tietoa niistä. Ei kai sitten ole ollut mitään kohonnutta riskiä kun ei ole ilmoitettu jatkotutkimuksista, mutta hassua kyllä ettei mistään tuloksia näe.
Moikka! Ymmärsin, että loput tulokset tulevat vanhaan tapaan kirjepostitse. Tosin down-tulokset saapuivat OmaPostiin, joten olisi erikoista jos käyttäisivät nyt eri tapaa. ☺️ Voin ilmoitella reitin, kun tulokset saapuvat.
 
Hei miten teillä muilla tuo Maisa toimii? Itse kävin tällä viikolla siellä, kun halusin laittaa neuvolantädille viestin. Yhtäkkiä sitten huomasinkin, että tk-lääkäri oli laittanut viestin. Mun alkuviikon näytteiden perusteella, mulla on vti ja oli määrännyt siihen antibiootit. En ollut saanut tuosta mitään tietoa itselleni s-postiin tai puhelimeen. Tuntuu oudolta, että tuollaisia tärkeitä terveydellisiä asioita viestitään pelkästään tuolla Maisassa, jos sieltä ei tule mulle mitään ilmoitusta. Mulla on aiempaa historiaa vti:n kanssa, jossa tulehdus on päässyt nousemaan munuaiseen ja pahimman kerran olin 10 päivää tiputuksessa, jossa mulla laitettiin antibioottia suoraan suoneen. Tärkeää siis hoitaa heti pois, jos todetaan. Saako siellä siis laitettua jotenkin ilmoitukset itselleen päälle vai pitääkö siellä oikeasti ravata toistuvasti?
Sama juttu! Eksyin Maisaan puolivahingossa, kun luin, että on otettu uusi ohjelmisto käyttöön. Sieltä löytyikin lähete ja muuta tärkeää tietoa. Toivottavasti tuo palvelu löydetään yleisesti, sillä tuntuu että siitä on puhuttu todella vähän. Kannattaa käydä vilkaisemassa Maisan päävalikosta ”ilmoitusasetukset”. Sieltä saa ruuvattua eri viestikanavia päälle. ☺️
 
Hei kaikille!

Olen uusi täällä. Olen 40v. 4. lapsen odottaja Tampereelta. Viikkoja on nyt 13+2 eli laskettu aika 9.4.

Minulla on tänään aika NIPT-tutkimukseen TAYSiin. Sikiöseulonnat (eli NT-ultra ja seerumit+ ikäni yhdistettynä) "hälytti" korkeaa riskilukua, ja jatkotutkimukset alkaa tänään. Toivottavasti kaikki on hyvin. Jos vielä NIPTikin "hälyttää", edessä on lapsivesipunktio tai istukkabiopsia.

Alan nyt lueskella näitä teidän kirjoituksia niin pääsee vähän kärryille asioista :) Kiva olla mukava aktiivisen tuntuisessa ryhmässä!
 
Hei kaikille!

Olen uusi täällä. Olen 40v. 4. lapsen odottaja Tampereelta. Viikkoja on nyt 13+2 eli laskettu aika 9.4.

Minulla on tänään aika NIPT-tutkimukseen TAYSiin. Sikiöseulonnat (eli NT-ultra ja seerumit+ ikäni yhdistettynä) "hälytti" korkeaa riskilukua, ja jatkotutkimukset alkaa tänään. Toivottavasti kaikki on hyvin. Jos vielä NIPTikin "hälyttää", edessä on lapsivesipunktio tai istukkabiopsia.

Alan nyt lueskella näitä teidän kirjoituksia niin pääsee vähän kärryille asioista :) Kiva olla mukava aktiivisen tuntuisessa ryhmässä!
Moikka! Olen itse 39-vuotias ja varasin myös vielä varmuuden vuoksi ajan laajaan NIPT-tutkimukseen Pihlajalinnaan vaikka toistaiseksi kaikki näyttää hyvältä. ❤️ Esikoista odotetaan ja jännitetään tietysti kovasti. ☺️ Tsemppiä sinne!
 
Sama juttu! Eksyin Maisaan puolivahingossa, kun luin, että on otettu uusi ohjelmisto käyttöön. Sieltä löytyikin lähete ja muuta tärkeää tietoa. Toivottavasti tuo palvelu löydetään yleisesti, sillä tuntuu että siitä on puhuttu todella vähän. Kannattaa käydä vilkaisemassa Maisan päävalikosta ”ilmoitusasetukset”. Sieltä saa ruuvattua eri viestikanavia päälle. ☺️
Mahtavaa, kiitos vinkistä! Juuri tätä etsinkin
 
Kiitos, Hanneliis.

Nyt on testi otettu ja se lähetetään Saksaan tutkittavaksi. Lupasivat tuloksia ensi viikon alussa. Kyllähän ne seerumiseulan lukemat aika karuilta näytti, eli kuulemma down-lapsen synnyttäneillä on ollut tällaisia lukemia. Eli papp-a vähän pieni ja hcg korkea. Ja tottakai mun ikä nostaa riskiä huomattavasti. NT-ultrassa kaikki oli hyvin ja niskaturvotus vain 1.1mm.

Piinaviikko edessä siis.
 
Moikka! Ymmärsin, että loput tulokset tulevat vanhaan tapaan kirjepostitse. Tosin down-tulokset saapuivat OmaPostiin, joten olisi erikoista jos käyttäisivät nyt eri tapaa. ☺️ Voin ilmoitella reitin, kun tulokset saapuvat.

Hei, tuli eilen käytyä Maisassa ja sinne oli nyt vihdoin tullut tuloksia. Itselläkin tuo down-kirje tuli OmaPostiin, mutta näistä muista nyt tullut vain Maisaan tähän mennessä. Noh, tulivatpahan sentään tulokset jotain kautta perille saakka Beaming Face With Smiling Eyes
 
Hei, tuli eilen käytyä Maisassa ja sinne oli nyt vihdoin tullut tuloksia. Itselläkin tuo down-kirje tuli OmaPostiin, mutta näistä muista nyt tullut vain Maisaan tähän mennessä. Noh, tulivatpahan sentään tulokset jotain kautta perille saakka Beaming Face With Smiling Eyes

Kuinka nopeasti nuo muut tulokset tulivat NT -ultran jälkeen? Itsellä nyt kolme viikkoa NT-ultrasta ja Down riskin tulokset tulivat pari päivää sen jälkeen omapostiin, mutta muista mahdollisista riskeistä ei tullut koskaan mitään (kuuluukohan siis tullakkaan?). Viime viikolla neuvolassakaan ei maininnut mitään noista seulonnoista, joten luulisin että kaikki hyvin, mutta askarruttaa tosiaan että miksi ei koskaan tullut muita tuloksia ja en tajunnut neuvolassakaan asiasta kysyä. :)

Näkyykö teillä muilla Maisaa käyttävillä nuo papp-a ja hcg tulokset siellä? Itselläni ne eivät näy, kaikkea muuta kyllä löytyy mutta ei noita kahta.
 
Kuinka nopeasti nuo muut tulokset tulivat NT -ultran jälkeen? Itsellä nyt kolme viikkoa NT-ultrasta ja Down riskin tulokset tulivat pari päivää sen jälkeen omapostiin, mutta muista mahdollisista riskeistä ei tullut koskaan mitään (kuuluukohan siis tullakkaan?). Viime viikolla neuvolassakaan ei maininnut mitään noista seulonnoista, joten luulisin että kaikki hyvin, mutta askarruttaa tosiaan että miksi ei koskaan tullut muita tuloksia ja en tajunnut neuvolassakaan asiasta kysyä. :)

Näkyykö teillä muilla Maisaa käyttävillä nuo papp-a ja hcg tulokset siellä? Itselläni ne eivät näy, kaikkea muuta kyllä löytyy mutta ei noita kahta.

Mä kävin nt-ultrassa 20.9. ja Maisassa nuo tulokset oli 6.10. eli kyllä siinä muutama viikko meni. Ja nuo papp-a ja hcg tulokset tuli mulla näkyviin vasta noiden seulontatulosten yhteydessä.
 
Voi nyt hyvää päivää että pitikin mennä lukemaan Omakantaa… Eilisen neuvolakäynnin yhteydessä oli meidän terkka ilmeisesti kuitannut mun labrat ja siellä näkyi tietysti tuo hcg ja papp-a luvut jotka olivat edelliseen raskauteen verrattuna hyvin poikkeavat. Voi miksi kävin lukemassa…

Hcg oli 106
Papp-a 317

ja tietysti pikaisen Googlettelun seurauksena olen ihan varma että tämä on down-raskaus koska hcg on noin korkea ja papp-a noin matala… huoh, sitten vaan ens viikon tiistaihin piinailua mitä ultrassa paljastuu Anxious Face With Sweat-

Esikoisen seulat olivat nimittäin seuraavat ja riskiluvut matalat.

Hcg 60
Papp-a 686
 
Voi nyt hyvää päivää että pitikin mennä lukemaan Omakantaa… Eilisen neuvolakäynnin yhteydessä oli meidän terkka ilmeisesti kuitannut mun labrat ja siellä näkyi tietysti tuo hcg ja papp-a luvut jotka olivat edelliseen raskauteen verrattuna hyvin poikkeavat. Voi miksi kävin lukemassa…

Hcg oli 106
Papp-a 317

ja tietysti pikaisen Googlettelun seurauksena olen ihan varma että tämä on down-raskaus koska hcg on noin korkea ja papp-a noin matala… huoh, sitten vaan ens viikon tiistaihin piinailua mitä ultrassa paljastuu Anxious Face With Sweat-

Esikoisen seulat olivat nimittäin seuraavat ja riskiluvut matalat.

Hcg 60
Papp-a 686

Oliko sulla tuloksissa ilmoitettu myös ne korjatut MoM luvut? Ne kai ottaa huomioon myös millä rv kokeet otettu ja odottajan painon, ja niistä MoM luvuista vasta lasketaan se riskiluku.
 
Oliko sulla tuloksissa ilmoitettu myös ne korjatut MoM luvut? Ne kai ottaa huomioon myös millä rv kokeet otettu ja odottajan painon, ja niistä MoM luvuista vasta lasketaan se riskiluku.

Ei, ne MoM luvut laskettiin viimeksi siellä ultrassa kun tosiaan oli tiedossa kaikki tarvittavat asiat. Sain muistaakseni sieltä heti tietää siinä samalla että oliko jotain huonosti vai ei. Senpä takia ihan turhaan noita lukuja kai edes nyt ilman sitä ultraa tuijottaa koska eiväthän ne yksin mitään kerro, mutta ainahan näistä saa ressin itselleen.
 
Voi nyt hyvää päivää että pitikin mennä lukemaan Omakantaa… Eilisen neuvolakäynnin yhteydessä oli meidän terkka ilmeisesti kuitannut mun labrat ja siellä näkyi tietysti tuo hcg ja papp-a luvut jotka olivat edelliseen raskauteen verrattuna hyvin poikkeavat. Voi miksi kävin lukemassa…

Hcg oli 106
Papp-a 317

ja tietysti pikaisen Googlettelun seurauksena olen ihan varma että tämä on down-raskaus koska hcg on noin korkea ja papp-a noin matala… huoh, sitten vaan ens viikon tiistaihin piinailua mitä ultrassa paljastuu Anxious Face With Sweat-

Esikoisen seulat olivat nimittäin seuraavat ja riskiluvut matalat.

Hcg 60
Papp-a 686

Moikka,
katsoin myös luvut Maisasta ja näyttävät tältä:

DOWN-RISUH
Oma arvo 1:56302

Tri18risuh
Oma arvo 1:100000

NT
Oma arvo 0,86 mm

NTkMoM
Oma arvo 0,7

S -PAPPA
Oma arvo 1 793,4 mU/L

PAPPAkMoM
Oma arvo 2,22

S -hCGBV/D
Oma arvo 30,7 ug/l

hCGBVkMoM
Oma arvo 0.55

Ikäriski
Oma arvo 1:139

Tulokset ilmeisesti OK, sillä puhelua ei ole kuulunut.. Mitään en osaa näistä muutoin tulkita. Ikää on 39 v. ja esikoista odotellaan.
 
Hanneliis, sain itse ultrasta lapun (asun Pohjois-Suomessa), jossa luki, että jatkotutkimuksille on aihetta, jos T21 riski on 1:250 tai pienempi, ja T18 on 1:150 tai pienempi. Joten näiden mun neuvolasta saamien tietojen perusteella noi sun arvot ei anna syytä huoleen, vaikka toki neuvolasta osaavat varmemmin sanoa. Tuo sun saama T18 riskiluku on myös paras, mitä siitä voi saada. Ainakin mulle sanottiin, että molemmissa näistä 1:100000 on paras tulos, mitä näistä testeistä voi saada. :)
 
Muokattu viimeksi:
Mitäs huhtikuisille kuuluu?

Te joilla on aikaisempia lapsia niin oletteko kuinka huolissanne lasten kotiin tuomista infektioista, esimerkiksi sytomegaloviruksesta raskauden aikana? Tuon sairastetun koronan myötä oon alkanut hieman pelkäämään että jos tuolta päiväkodista meille kantautuu lisää tällaisia raskauden aikana vaarallisia tauteja, että onko tässä mitään tehtävissä niiden suhteen ettei niitä tarhasta tulisi?

Eihän näitä asioita tietenkään loputtomiin voi estää, eikä kuplassa elää kun töitä on tehtävä ja se esikoinen sinne tarhaan väkisin arkipäivinä vietävä. Tuntuu vaan siltä että kun tämä raskaus lähti niin hyvin käyntiin että voiko mikään mennä putkeen tällä kertaa Anxious Face With Sweat-Clown Face
 
Täällä ollaan viikko oltu flunssassa ja vielä jatkuu. Anxious Face With Sweat- Öisin ei pysty oikeen nukkumaan ku on niin kuiva yskä Confounded Face Sais loppua jo. Tänään ois ollu neuvola, mut piti se tietty perua. Liikkeitä onneks tuntuu jonkun verran päivän aikana, nii tietää et kyl siellä vielä ollaan elossa.
 
Mites teillä on töissä suhtauduttu raskausuutiseen? Tai oletteko vielä kertoneet?
Itse jouduin jo kertomaan koska kaksosraskaus ja vaatii niin paljon järjestelyjä. Tai jouduin ja jouduin, kerroin jotten jätä työnantajaa pulaan lähtemällä yhtäkkisesti sairauslomille tms eikä ketään uutta ehditä tilalleni miettimään. Jouduin myös korvaavan työhön työn riskien vuoksi ja teen arkipäivät töitä, normaalisti minulla on siis epäsäännöllinen 3vuorotyö.
Ongelmaksi aiheutuivat neuvolat, ultrat jne mitkä osuvat nyt tietysti työpäiville. Esimies oli kovasti sitä mieltä että joudun sitten vain jokaisen käynnin korvaamaan työpäivän jälkeen tai sitten aika menee palkattomana. Tätä on nyt luottamusmiehen avuinkin selvitetty, eikä asia oikeasti työehtosopimuksen mukaan noin mene, vaan minulle pitää antaa mahdollisuus mennä tutkimuksiin työpäivinä ilman palkanmenetystä. Tästä jäi kyllä niin paha mieli ja sellainen olo että olen työnantajan silmissä pelkkä taakka jonka oikeuksia saa halutessaan polkea miten haluaa.
En tiedä mistä nyt kerään itselleni motivaatiota työntekoon kun harmittaa ihan vietävän paljon esimiehen suhtautuminen asiaan jossa muutenkin yritin olla mahdollisimman reilu informoimalla asiasta heti alkuun. Confused Face
 
Juu missään nimessä ei mene palkattomaksi eikä joudu korvaamaan raskauden neuvolakäyntejä tai tutkimuksia! Hyvä että lähdit selvittämään asiaa! Voisko olla että esimies ei vain oikeasti tiennyt asiaa että menee näin? Normaalistihan kaikki muut omat lääkärit ja vastaavat ei oo palkallista vapaata, niin jos ei vain tiennyt että raskaudesta johtuvat on toisin Confounded Face Tosi kurjaa joka tapauksessa että suhtautui noin, jää varmasti kurja fiilis. Koita kuitenkin olla syyllistymättä, nämä on ihan kaikille kuuluvia oikeuksia ja syystä, sillä taataan että jokainen syntyvä lapsi on oikeutettu seurantaan ja tarvittaessa on pääsy asianmukaiseen hoitoon raskauden aikana Beating Heart
 
Tuo riippuu ilmeisesti Tes:stä miten nuo neuvolakäynnit jne. Menee. Meillä on esimerkiksi tekniikan palvelualan tes niin siellä on ihan erikseen kohta että palkallisena saa käydä äitiysavustusta varten tehtävässä lääkärintarkastuksessa eli tässä mikä itselläni on tulossa nyt parin viikon päästä. Loput on sitten ikävä kyllä tehtävä sisään tai esim pidettävä liukumista.

Itselläni on sinällään onnellinen tilanne että nämä ovat järjestyneet ilman ongelmia kun vaan ilmoittaa että menen nyt käymään asioilla. Töissä en ole vielä uskaltanut kertoa esimiehelle kun en oikein tiedä miten siihen suhtaudutaan kun olen firmassa ollut vasta vähän vajaan vuoden. Tietysti työni nyt ei ole sellaista että en ole helposti korvattavissa vaan teen aika geneeristä asiantuntijatyötä johon saadaan tekijöitä ihan varmasti.
Miten te olette töissä kertoneet?
 
Tuo riippuu ilmeisesti Tes:stä miten nuo neuvolakäynnit jne. Menee. Meillä on esimerkiksi tekniikan palvelualan tes niin siellä on ihan erikseen kohta että palkallisena saa käydä äitiysavustusta varten tehtävässä lääkärintarkastuksessa eli tässä mikä itselläni on tulossa nyt parin viikon päästä. Loput on sitten ikävä kyllä tehtävä sisään tai esim pidettävä liukumista.

Itselläni on sinällään onnellinen tilanne että nämä ovat järjestyneet ilman ongelmia kun vaan ilmoittaa että menen nyt käymään asioilla. Töissä en ole vielä uskaltanut kertoa esimiehelle kun en oikein tiedä miten siihen suhtaudutaan kun olen firmassa ollut vasta vähän vajaan vuoden. Tietysti työni nyt ei ole sellaista että en ole helposti korvattavissa vaan teen aika geneeristä asiantuntijatyötä johon saadaan tekijöitä ihan varmasti.
Miten te olette töissä kertoneet?

Kannattaa kyllä varmistaa vielä tämä. Ainakin tässä vau:n jutussa https://www.vau.fi/raskaus/raskaus-ja-neuvolakaynnit-tyoajalla-ovatko-ne-palkallisia-vai-eivat/ lakimies vetoaa nimenomaan työsopimuslakiin että työnantajan on maksettava palkkaa myös neuvolakäyntien ajalta. Työehtosopimuksilla ei voi huonontaa lain asettamia ehtoja, että jos määräys tulee laista niin sitä ei voi ohittaa.
 
Takaisin
Top