hormonikierukka

anihani

Vauhtiin päässyt keskustelija
hei, onko täällä miten paljon ihmisiä joilla kokemuksia hormonikierukasta? kaipaisin ja olisi mukava lukea ihmisten kokemuksia ko. kapistuksesta. en ollut varma kuuluuko minne,mutta ajattelin tänne nyt tehä.ja pahoittelen jos jossain oli jo tämä aihe.
eli onko ollut kipuja,haluttomuutta,miten mies on ottanu vastaa(tuntenu kierukkaa?) vuotojen määrää ja kestoo,tiputteluvuotoa miten kauan,muuta kipuilua? ja yms sellaista. ja oletteko olleet tyytyväisiä. kiitos jo etukäteen.
 
Mulla oli hormonikierukka n. kahden vuoden ajan, 2008 keväällä poistettiin. Mulla oli aika runsaat kuukautiset ja ne lakkasivat yksien tiputtelumenkkojen jälkeen kokonaan, eli kaksi vuotta eikä mitään vuotoja, ei tiputteluja, aikas ihanaa aikaa siis sen suhteen. Itse kierukan laitto (tehtiin väestöliiton klinikalla) oli nopea ja helppo. Silloin en ollut vakituisessa suhteessa, mutta pariin vuoteen mahtui useampi seksituttavuus, ja kyllä aika moni kierukasta mainitsi, että tuntuu.. [:@] Välillä harkitsin sen lyhentämistä, mutta laiskana ihmisenä ei tullut lääkäriin mentyä. Jos olisi ollut vakituinen suhde ehkä olisi ajatellut asiaa vähän eri kantilta... Haluttomuutta ei ilmennyt, tuntui että ihan päinvastoin. [:)]
Negatiivinen asia, mihin itse törmäsin, oli sitten se, että leukaan tuli välillä todella ikäviä ja kipeitä hormoninäppylöitä (ns. luufinnejä joku joskus sanoi). Eli sellaisia finnejä muistuttavia patteja, mitkä kasvoi sitkeästi ihon alla mutta ei niitä puristettua saanut. Oli siinä joskus peitepuikolla vähän liiaksikin töitä.. Itse en ole muuten finneihin taipuvainen koskaan ollut, vaan aika kuivaihoinen, mutta nämä patturat tuntuivat ilmaantuvan aina just väärään aikaan.. Ja tosiaankin tuntuivat todella kipeiltä joskus.
Kierukkaa en itse mitenkään tuntenut, muistaakseni. Siinä vaiheessa kun sen halusin pois, terveysasemalta sanottiin, että tomerat naisethan sen itse nykäisevät irti.. [8|] Mutta menin kyllä sen poistattamaan enkä lähtenyt kiskomaan irti omin nokin. Ekat menkat sen jälkeen oli aika pitkät mutta ei mitenkään runsaat. Sen jälkeen on menkat olleet erittäin säännölliset ja n. 5-7 päivää vuotoja. Tosin laihdutin aika reippaasti kierukan aikana, joten varmasti se vaikutti enemmän menkkojen säännöllistymiseen.
Jos ottaisin vielä hormonikierukan (voisin hyvin harkita), pyytäisin kyllä leikkaamaan ne "hännät" niin lyhyiksi kuin mahdollista, ettei miehen tarvitsis valitella. [:D]
 
Minulle laitettiin hormonikierukka huhtikuussa ja yli kaksi kuukautta oli jotain oireita, jotka helpottuivat koko ajan. Aluksi oli menkkamaisia kipuja, vatsakipuja, särkyä ja joitain kertoja todella paha olo joka meni tunnissa ohi. Suolistovaivat kuuluvat sivuoireisiin. Haluttomuutta mahdollisesti on ollut, mutta sitähän ei tiedä mikä johtuu väsymyksestä tai imetykseen liittyvistä hormoneista. Kyllä minä lämpenen, mutta harvemmin tulee itselle mieleen[;)] Tiputtelu jatkui usean viikon ajan, mutta sittemmin ei ole kuukautisia ollut. Kerran pari jotain pientä vuotoa. Yhdynnän jälkeen on ollut vähäistä tiputtelua, sen verran että sanoa saa. Nyt olen tyytyväinen vempeleeseen, mutta aluksi olo oli ristiriitainen moninaisten vaivojen takia, joista lääkäri EI varoittanut. Apteekista sain parempaa infoa. Aluksi tuntui myös että ärsyynnyn tosi helposti ja olin itkuinen, mutta nämähän voivat liittyä vielä muihin hormoneihin.
Paikalleen laittaminen ei sattunut ollenkaan, pari päivää sen jälkeen oli outo olo alavatsassa, niin kuin siellä olisi jotain ylimääräistä.
 
Itselläni oli hormonikierukka reilu 2 vuotta, poistatin huhtikuussa 2010. Laittaminen sattui, nipisti tosi inhottavasti, varsinkin kun oli joku tohelo laittamassa. Kolmannella yrittämällä saivat paikalleen. Laiton jälkeen oli kipuja kyllä mutta uskon niiden johtuvan todella suuresti muutamaa päivää aikaisemmasta keskeytyksestä. Ja tämän vuoksi myös vuotoa oli runsaasti, joten itse kierukan laiton "jälkikivuista" ja vuodosta minulla ei periaatteessa ole kokemusta.
Seksihaluni pysyivät melkoisesti samoilla linjoilla kuin ennen kierukan laittoa. Joskus saattoi tulla kausia, jolloin olisi kelvannut enempikin määrä seksiä. [:D]
Silloinen mieheni valitti välillä, että kierukka tuntuu hänellä inhottavasti mutta nykyiseni ei kyllä ole valittanut kertaakaan.
Kierukan kanssa vuotoa on ollut 4-6 päivää, suht niukkaa vuotoa. Ja minulla on aina ollut tosi epäsäännölliset kuukautiset mutta kierukan kanssa kierto tasaantui tosi säännölliseksi. Kuukautiskipuja tai muita vastaavia minulla ei myöskään ollut juurikaan koskaan kierukan kanssa.
Yksi asia, mikä minulla ärsytti kierkukan kanssa, oli painon nousu. [:D] Naama onneksi pysyi ihan kuosissa, minulla on ollut elämäni aikana tosi vähän finnejä (kiitos kuivan ihoni) ja joskus se tuntuu melkein maailmanlopulta jos naamaan ilmestyy jotain ylimääräistä. [:D]

Kierukan poistoa ajatellen vielä sanoisin sen verran, että kannattaa pitää huoli siitä, että poistolangat ei jää liian lyhyiksi. Minulla nimittäin näin kävi, ensin yritti terveyskeskuksessa lääkäri ronkkia vehjettä pois, ei onnistunut. Seuraavaksi polille yrittämään, ei onnistunut. Eli nukutuksen kautta vasta saivat pois, ja kaiken lisäksi kierukan poistolangat olivat kiertyneet itse kierukan ympärille. Että voi sitä tuskan määrää.. [:(]

Mutta olen kyllä ollut tyytyväinen hormonikierukkaan. Suosittelen. [:)]
 
ite laitatin hormonikierukan ja on ensimmäinen ja tämä oli ilmainen. varmaan joissain paikois on erilailla ettei ole.mut muuten ei kyl ole mulla ainakaa tietoo hinnasta. joskus joku sanoi et tuli maksamaa joku 150€ mut en oo nyt ihan täysin varma asiasta.
 
Itselläni oli hormonikierukka 5 vuotta ja olin todella tyytyväinen siihen. Asennus oli helppo ja nopea, ehkä 10 min? En tuntenut sitä lainkaan. Täytyy sanoa, että noita alkuvaiheen oireita en edes enää muista, varmaan niitä kuitenkin joitain oli. Ainakin kipeä olin pari päivää asennuksen jälkeen. Ja hormonaalisiin muutoksiin piti totutella jonkin aikaa. Mutta sen alun jälkeen kaikki menikin normaalisti. Minulla ei kuukautisia myöskään ollut oikeastaan ollenkaan tuon 5 vuoden ajan, siihen aikaan kun menkkojen olisi kuulunut tulla sain pari pisaraa punertavaa valkovuotoa kellontarkasti yhtenä paivänä kuussa, siinä se. Tykkäsin tuosta puolesta kovasti, vaikka alussa se vähän hassulta tuntuikin ettei ole menkkoja lainkaan :) Kaiken kaikkiaan se oli muutenkin vaivaton vekotin, eikä avokkikaan sitä pannut pahakseen. Sanoi tunteneensa sen joskus harvoin joissakin asennoissa, muttei se haitannut. Itse en sitä tuntenut lainkaan, eikä haluttomuuttakaan ollut:) Hinnaksi muistelen jotain 100 euron kieppeillä ja siitä sai ainakin silloin Kelaltakin jotain korvausta. Laitatin ja otatin sen pois yksityisellä, varmaan yhtä hyvin hoituu julkisellakin puolella. Luulen palaavani takaisin hormonikierukkaan taas kun ehkäisyn aika tulee, olen hyvin hajamielinen, joten pillerit eivät sovi minulle ja menkattomuuskin oli aika mukavaa:)
 
Mulle lääkäri kirjoitti kierukan runsaiden kuukautisten hoitoon, reseptillä sen sai aika edullisesti (en muista tarkkaa hintaa..). Muuten olisi voinut maksaa todellakin satasen päälle, sanoi lääkäri. Hän sanoi, että jos sitä pyytää tuollaiseen tarkoitukseen, niin lääkäri kyllä kirjoittaa, vaikka tarve olisi vain ehkäisyyn. 
 
Moikka!

Mulla on ollut kaksi kertaa hormonikierukka ja olen ollut erittäin tyytyväinen! Mulla ollut aikaisemmin todella runsaat kuukautiset ja hormonikierukalla alkuvuotojen jälkeen loppunut kokonaan..aivan ihanaa,ei tarvitse ostella siteitä ym eikä huolehtia pillereiden ottamisesta eikä koskaan tarvinnu ajatella että tuleeko ne menkat just kun olen lomalla esim etelässä.

Laitto ja poisto hoitunut aina terveyskeskuksessa ilman mitään ongelmia. Ekassa kävin lyhentää langat kun mies valitti niitten tuntuvan ja toisessa lääkäri lyhensi ne heti ihan minimaalisiksi kn pyysin,eikä siltikään terveydenhoitajalle pois otto tuottanut ongelmia!

Mä en huomannut mitään oireilua ja halukkuus seksiin kyllä säilyi jos ei jopa lisääntynyt [;)]
Alkuun malttia...kyllä se kannattaa!!
 
Mulle laitettiin hormonikierukka 2kk synnytyksen jälkeen josta vuosin 5.5kk putkeen kunnes vuoto loppu tuli kolmet kuukautiset jotka kesti 11 pvä viimeisten kuukautisten loputtua oli koko ajan kipua alavatsassa ja pientä vuotoa. Joten menin hemoon lääkäriin ja kierukan langat oli kääntyny siisään päin ja kierukka oli lähtenyt pois paikaltaan ja tulossa ulos.... Onneksi menin ajoissa lääkäriin enkä ollut raskaana!!! Eli ei kauheen hyvää kokemusta :( mutta niille kelle sopii niin on varmaan paras/helpoin ehkäsy :) Ja alavatsa kipuja oli koko sen ajan välillä kovia.
 
Heips!

Minulle laitettiin kierukka huhtikuun lopussa ja en todellakaan ole tyytyväinen ja mietinkin että pitäisiköhän kyseinen kapistus poistattaa elimistöstä. Laittaminen ei sattunut ollenkaan. Ensimmäisen kuukauden vuosin jatkuvasti, toinen kuukausi meni vähimmällä vuodoilla, kolmas kuukausi oli vuodotonta aikaa, samoin kuin tää neljäs, mutta menkat ennen kesti sen max 5pv nyt tiputtelee sen 8-11pv joista yhtenä päivänä reilummasti. Seksihalut on normaalit, mies välillä sanoo että langat tuntuu (gyne jätti 2cm langat), mutta sitten nuo sivuoireet: mahakipua eteenkin menkkojen aikaan alhaalla vasaemmalla, hiustenlähtöä, karvan kasvua, pääkipua, väsymystä ja välillä turvottaa melkoisesti. Kierukka on tarkistettu kesäkuussa että on paikallaan ja nyt ens kuussa ois sitten taas gynelle aika tarkistukseen. Itse en saanut ilmaiseksi vaikka oli ensimmäinen, maksoin siitä reilu 150e ja nyt kyllä veetuttaa jos sen joutuu noiden sivuoireiden takia poistattaan.
 
Mulle olis tarkotus lokakuussa kyseinen kapistus asettaa[8|] Saas nähä tuleeko mulle mitään oireita..Mun tuurilla tietty just noi kaikki pahimmat[:D] Mutta niin, täällä tuo maksaa 110 euroa asetuksineen päivineen. Oon niin kade niille joille eka on ilmanen[:D]
 
Nostanpa tän aiheen kun nyt on itellä hurja kolmen päivän kokemus tästä kapistuksesta :)
Laiton jälkeen vuoti ja illalla tuli vielä tuhruvuotoa, alavatsassa oli myös menkkamaista "kipua".
Seuraavana päivänä ei ollu enää mitään eikä nyt kolmantenakaan päivänä. Saapa luvan jatkua näin, eikä niitä menkkoja tarvii näkyä :D
Laittaminen ei sattunu eikä nipistäny, pieni vihlasu ehkä tuntu.
Täällä meillä ton ekan kierukan sai ilmasiksi mikä oli aikas kiva juttu :) Mut jos tää oikeesti toimii hyvin ni mielelläni maksan sen hinnan viiden vuoden välein, maksaa kyllä itsensä takas :)
 
Onko kierukassa matalampi hormonitaso kuin pillereissä? Itselleni ei ole pillerit oikein koskaan sopineet, enkä haluaisi niitä ottaa synnytyksen jälkeenkään.
 
Miu: Minulle hormonikierukkaa ehdotettiin juuri siksi, etten uskaltanut pillereitä käyttää. Sopivuus on hyvin yksilöllistä, valitettavasti, ja jopa pillerimerkeillä väitetään olevan eroja.

Jo aikaisemmin olen tähän ketjuun kirjoittanut kierukasta. Nyt olen kokemusta rikkaampana kertomassa lisää. Eli kierukkaa pidin n. 1,5 vuotta ja aikaisemmin kuvailemani ärtyisyys, väsymys, haluttomuus, itkuisuus ja yleisesti tympeä olo helpottivat kierukan poistamisen jälkeen.
Sitä ennen lopetin jo imettämisenkin, jolloin yöheräilyt helpottivat ja sen myötä väsymys, mutta muut olot jäivät. Koin kierukan niin häiritsevänä, etten sellaista enää tulevaisuudessa aio ottaa. Tottuuhan sitä ajan mittaan sen aiheuttamiin muutoksiin eikä enää muista millaista oli olla ilman ylimääräisiä hormoneja elimistössä.
 Ainoat plussat tulivat siitä, että vuotoa ei juuri tullut, eikä ehkäisyä tarvinnut miettiä.
 
Jospa mä vähän kans päivittelisin mun tilannetta.

Kierukka on kyllä sopinut mainiosti. Menkkoja ei oo näkyny. Yks "isompi" vuoto oli sillon aluks mut sen jälkeen ollu satunnaisia "tiputteluja". EI niitä oikeen tiputteluks voi sanoa ku kerran päivässä tule pientä tuhrua paperiin vessakäynnin yhteydessä, eikä totakaan tapahdu ku ehkä pari kertaa viikossa. Noh, mä imetänki vielä jos sillä on osuutta asiaan :)

Mitään hormonihirviötä musta ei oo tullu enkä oo mitään muitakaan muutoksia itessäni huomannu eikä kyllä mieskään jonka sanaan luotan tässä asiassa :D
 
Takaisin
Top