Hoitovapaa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kisu2
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Kisu2

Piirimestaruustason postaaja
Heinämammat 2017
Mites olette ajatelleet olla hoitovapaalla? Itse mietin asioita aina pitkälle tulevaisuuteen vaikka mies hokee, että älä vielä niitä mieti..

Itse ajattelelin olla äippäloman jälkeen lomalla ne äitiysloman aikana kertyneet lomat pois ja jatkaa siitä sitten hoitovapaata 8 kk ja jos vaan rahatilanne salliin niin olisin sitten vielä kesän 2012 hoitovapaalla ja eihän sitä tiedä jos innostuu toista lasta yrittämään sit.. Ikää kun on jo 33 niin ei parane jäädä odottelemaan enää. (kaikki kun tuntuvat sanovan, että pidä pari vuotta väliä..)

Silloin kun odotin esikoista niin mulle oli heti selvää että jään sen jälkeen hoitovapaalle. Ja haaveena oli jo silloin että n. 2 vuoden sisällä tulisi toinen vauva. No näin onnellisesti mulle sitten kävikin. Olen saanut olla kotona koko tämän ajan. Esikoinen täytti juuri 2v. ja kun tämä toinen syntyy aion myös jäädä hoitovapaalle. Ja varmaan oon ihan täydet 3v. Me päätettiin silloin jo esikoista odottaessa miehen kanssa että tingitään omista tarpeista jotta pystyn olemaan kotona. Myönnän kyllä että aika ajoin tulee olo että haluais olla töissä. Koska pidän todella paljon työstäni. Mutta halusin kuitenkin laittaa pojan etusijalle. Kyllä mä ehdin vielä töissä olla ihan tarpeeksi kun kokoajan eläkeikääkin nostetaan. Nyt oon siis 28v. Ja kuka tietää jos vaikka tulisi vielä joskus tulevaisuudessa 3. lapsikin... [;)] ennen hoitovapaan loppua. Mulla on myös haaveena perustaa oma yritys jota sitten pyörittäisin kotoa käsin. Niin lasten ei tarvitsisi olla koulun jälkeen yksin kotona. Mun piti jo tänä talvena aloittaa yks koulu, mutta siirsin sitä sitten vuodella eteenpäin kun rupesin tätä toista odottaa. Sen koulun avulla pystyisin perustaa oman yrityksen, mikä taas mahdollistaisi kotona työskentelyn.

mulla olis kans tarkotuksena olla kotona niin kauan ku vaan jaksaa ja pystyy olemaan. ja toivottavasti kävis niin iloisesti että saatais toinen lapsi mahd nopsaan ekan jälkeen.

Mä en oikeestaan tiiä, riippuu paljon siitä että päätetäänkö yrittää toista muksua heti perään vai miten. Mutta jos ei sopivaa hoitopaikkaa löydy niin sillon kyllä jään kotiin. Niin, tai mistä sitä tietää, voihan olla että mies jää yllättäen työttömäksi ja jää kotiin hoitamaan muksua..

Mä toivon ett rahallisesti ois mahdollista olla koton ainakin siihen asti ett pojat on 2v., mut aika näyttää...

Täällä sitte taas jääpi hoitovapaat luultavasti pitämättä. Haaveena olis, että pystyis oleen kotona siihen asti kun poju täyttää vuoden, mut luultavasti joudun kuitenkin jo ennen sitä palaamaan työmaalle. Vaikka yhteisessä taloudessa asutaan ja yhteinen lapsi on tulossa miehen kanssa, niin jotenkin mä en vaan "kehtaa" jäädä hoitovapaalle, vaikka rahallisesti saatettaiskiin pärjätä. Mut hoitovapaalta saatava tuki on kuitenkin niin pieni, että saisin sillä juuri ja juuri maksettua oman osuuteni yhteisistä laskuista yms, mutta muuhun siitä ei enää rahaa riittäisikään. Enkä haluais, että mies joutuis maksamaan sitte kaikki mun henkilökohtaset laskut.. puhelimen, vakuutukset yms.. ja vielä niiden lisäks kaikki perheen yhteiset menot. Mä haluun olla sen verran "itsenäinen" (jos ny noin voi sanoa :D), että pystyn omat laskunu ja oman osuuteni kaikesta maksamaan ja että voin käyttää omia rahojani mihin haluan, ilman että rahaa tarvii olla toiselta kerjäämässä kokoajan.. hoitovapaalla semmonen itsenäisyys ei vaan taida onnistua? :/

Heipä hei, itselläni on hiukan erilaiset suunnitelmat ku teillä muilla. Tarkoitukseni olisi jatkaa opiskeluja heti, kun vain mahdollista, elikkäs tammikuulla. Aika pitkälle olen opiskeluni vienyt, joten ei tarvi ihan kokopäivä opiskella, mutta siitä huolimatta joka viikko ois luentoja. Olen ollu työelämässä 8vuotta ja palannu kouluun vuosi sitten, joten nyt en heti maltakaan lopettaa. Miehen kanssa ollaan suunniteltu, että se pitäisi isyysloman sitte tammikuulla ja jos se jotain lomia sais järkättyä helmikuulle ja sen jälkeen mun kultani jääkin vanhempainvapaalle. Tää järjestely on oikeastaan ainut, jolla saataisiin homma toimimaan, koska mun opiskelut on toisella puolella suomea ku miehen työt. Joten mies ja vauva muuttavat sitten mun kanssa toiselle puolelle suomea. Siinä saa sit mies kuskata vauvaa luentojen välissä syötille [:)] Lisäksi mun mielestä on aivan ihanaa, että saadaan sitte viettää aikaa yhdessä perheenä tosi paljon. On mukavaa, ku mies ei myöskään jää paitsi niistä vauvan ensimmäisistä kuukauksista ja ensimmäisestä vuodesta <3 Tokihan siinä rahallisesti joutuu miettimään kaiken uudestaan, mutta mistä sitä ei tinkisi, että saa viettää aikaa oman lapsensa kanssa ja ehdottomasti haluan, että miehellänikin on siihen mahdollisuus.
Lisäksi olen ajatellu, että toinen vauva saa ilmoittaa myös tulostaan heti kun vain haluaa, mutta tulevaisuus näyttää sen sitten. [:)]

En voinut olla hoitovapaalla ensimmäisestä lapsesta ja nyt tästä toisestakaan en pysty jäämään kotiin. Olen yrittäjä ja pakko on palata töihin heti äippäloman jälkeen. Teen kyllä jo äippälomallakin etätöitä ja joitan iltoja, mutta hoitovapaalle en pysty jäämään. Tosin, meillä on niin ihana tilanne, että äippäloman jälkeen teen vain 3 päivää viikossa töitä, eli esikoinen on hoidossa 10päivää kuukaudessa ja tuleva vauveli menee työpäiviksi mummulle hoitoon, missä esikoinenkin vietti päiviä kaksivuotiaaksi asti. Tarkoitus olisi siis tehdä kolmea päivää viikossa töitä aina sinne asti, kun kuopuskin on kolme vuotta.
Jos olisin vieraalla töissä, ehdottomasti pitäisin hoitovapaata ainakin siihen asti, kun lapsi on kaksi vuotta.

Mä aijon jäädä hoitovapaalle ainakin joksikin aikaa. En millään pysty laittamaan niin pientä päiväkotiin!! Eli jään kotiin, mutta en tiedä vielä kauaksiko aikaa. Se riippuu osittain myös rahatiltanteesta, kauanko pärjätään miehen palkalla.
Tavotteena olis kuitenkin ostaa isompi koti jossain vaiheessa, eikä ne taida paljo tän enempää lainaa antaa jos olen kotona. Eli töihin on jossain vaiheessa palattava.
Mutta siis äippäloman jälkeen poika on vielä niiiiiiin pieni etten halua päiväkotiin, eikä meillä oikein ole muitakaan hoitajia...

Mä tuun olemaan aika kauan kotona.. Meijän vauva on 8kk ikäinen ku mies lähtee armeijaan [:(] eli armeijahan sitte maksaa meille vähä avustusta, joten pärjään varmasti kotona ettei tartte lähtä töihin...

Minä aion olla kotona niin kauan kuin mahdollista. Haaveilen (vähän pilke silmäkulmassa) kokopäivätoimisesta kotiäitiydestä eli lisää lapsia saisi alkaa tulla vaikka heti tämän ensimmäisen syntymän jälkeen - ja kaikki otetaan ilolla vastaan. Olen ollut töissä yhteen menoon 15v., joten en panis pahakseni vähän pidempääkään töistä poissaoloa. Taloudellisesti kyllä pärjään kun tingin omista himoista ja yhdessä miehen kanssa huolehditaan että peukkis saa kaiken tarvittavan[:)]

Satu, ymmärrän kantasi ettei kehtaa pyytää rahaa mieheltä, mutta toisaalta taas lapsihan on yhteinen "projekti" ja täytyy ottaa huomioon että esimerkiksi äidiltä ei sitten kerry hoitovapaalta esimerkiksi eläkettä eli on ihan reilua että mies maksaa sitten vähän enemmän siltä ajalta kun äiti pitää hoitovapaata (tai toisinpäin). Tiedän että itselläni on vaikea sitten pyytää avomieheltä rahaa, jos haluaa lähteä vaikka syömään kavereidenkaa, kun olen aina elänyt itsenäisesti.. Lainanlyhennykset laitan varmaan pelkille koroille hoitovapaan ajaksi. Eiköhän me saada asiat järjestymään, lapsi on sitten n.1v 9 kk kun menisin töihin.

Mutta kaikki tietysti tekevät tavallaan eikä kaikilla ole todellakaan taloudellisesti varaa pitää hoitovapaata, kiva vaan kuulla miten muilla.

Juu siis kyllähän se munkin mielestä ihan reilua olis ja en mä usko, että mies oikeesti pitäis sitä ees pahana.. mulla vaan on tämmösiä ihmeellisiä päähänpinttymiä. :D

Täällä olis tarkoitus olla ens syksyyn asti kotona. Sitten on "pakko" mennä kouluun vuodeksi täydentämään tutkintoa. Sain siirrettyä vuodella opintoja eteenpäin. Haluaisin olla kotona, mutta koulu parantaisi työllistymistäni niin paljon, että kai sinne on mentävä. Haluan kuitenkin töihin jossain vaiheessa (kun nyt olen ollut työttömänä jo ihan riittävästi ja olen äitiyslomaan asti). Mietittiin alustavasti, josko isä pitäisi isäkuukauden sitten syksyllä, niin muksua ei tarvii laittaa hoitoon (lähinnä kai mummolaan:) ihan niin pienenä. Mutta tässä on vuosi aikaa, suunnitelmat voi muuttua vielä moneen kertaan.

En mäkään ihan mihin tahansa päiväkotiin niin pientä laittais, kun kuitenkin pärjätään miehen kanssa taloudellisesti ihan kohtuullisesti vaikka kotiin jäisin.. Mutta jos esim miehen sisko ottais meidän mukulan hoitoon (kun ei kuitenkaan aio ihan heti palata töihin) niin voitais hänelle sitten maksaa siitä ja tietäis että on muksu hyvissä käsissä [:)]

Mulla vähän sama tilanne kuin Zirppanalla.. pitäs jatkaa ensisyksynä koulua. En raaskis millää laittaa niin pientä päiväkotiin. Ja voi tosiaan olla, että tilanteet muuttuu. Koulu ei oo kuitenkaan mulla ihan kokopäivästä vaan siel menee lähinnä aamupäivät.

Mitä tuloihin tulee.. Meillä on miehen kanssa "omat rahat" mutta kun mä tienasin enemmän, maksoin enemmän yhteisiä laskuja ja nytten kun hän tienaa enempi niin maksaa myös suuremman osan laskuista. Tilanteet muuttuu ja silleen on hyvä, että löytyy joustoa. Toisaalta taas omat rahat saa kyselemättä käyttää omiin juttuihinkin.

meillä on se onnellinen tilanne että voidaan molemmat olla kotona lapsen kanssa. mies opiskelee sairauden takia vakuutusyhtiön rahoilla vielä pari vuotta. hän on vaan joka toinen pe ja la koulussa, muuten opiskelee kotona. siinä sivussa hän saa tehdä vähän töitä ja vuokra meillä on ihan naurettavan pieni, joten me pärjätään kyllä hyvin vaikka jäisinkin moneksi vuodeksi kotiin. mies onneksi tukee sitä ajatusta että olisin lapsen/lasten kanssa kotona niin kauan kuin on tarvis.

Takaisin