Hoitoon hakeutuminen ja työnantaja

Noaidi

Keskustelun kolmiottelija
Tammikuiset 2023
Hei!

Osaisiko joku kertoa, voiko työnantaja saada mitenkään selville että olemme hakeutumassa hoitoihin, jos haemme lähetteen minun työterveyteni kautta?

Mä itse epäilen ettei työnantaja voi saada selville käyntien syytä, koska onhan se salassapitovelvollisuuden alainen asia. Eikä siitä lähetteen hakemisesta tule saikkua tai poissaoloja muuten. Mies ajattelee että siinä on riski "jäädä kiinni" työnantajalle ja haluamme pitää asian omana tietonamme.
 
Ei pitäisi saada tietää, toki meillä ei kyllä kuulu lapsettomuus asiat työterveyden piiriin. Mutta eihän työnantajalla ole oikeutta työntekijän terveystietoihin.
 
Työnantaja saa tietoonsa kuka on käyttänyt työterveyden palveluja ja listan siitä, mitä palveluja on käytetty (maksajalla on oikeus tietää mistä maksaa). Toki listojen pitäisi olla erilliset, jotta käynnin syytä ja työterveyspalvelujen käyttäjää ei pystytä yhdistämään, toimivuus riippuu yrityksen koosta ja työterveyden kävijämäärästä. Toki tuo uutinen ei kerro onko erittely yleisesti vain tyyliin lääkärikäynti, laboratoriokäynti jne.

https://yle.fi/uutiset/3-7018779
 
Ok, eli pienessä yrityksessä kannattaa mennä vaikka julkiselle terkalle, isossa organisaatiossa ei niin väliä.
 
Ainut mikä saattaa johdatella työnantajaa tai esimiestä hoitojen jäljille on hoitopaikasta saatavat saikkulaput jos joskus saikkua tarvii esim ivf. Niissä kun yleensä lukee hoitava paikka jo ns lomakkeen pysyvissä tiedoissa ja yksityisten klinikoiden nimet nyt ovat yleensä lapsettomuusklinikka x tai muutoin tunnistettavat nimet. Julkisella varmaan vaihtelee mikä yksikkö lukee. Ja tietty sit et mikä diagnoosi lappuun tulee vaikuttaa voiko arvata.
 
Ainakin yksityisellä yleensä kirjoittavat esim. punktion saikkulapun koodilla "vatsakipu". En tiedä miten on julkisella.
 
Me päädyttiin kuitenkin hakeutumaan julkisen kautta, ja saatiinkin nopeasti lääkärin vastaanotolle aika. Kaksi viikkoa odoteltiin ja huomenna mennään hakemaan lähetettä. :) Meillä on onneksi molemmilla joustavat työajat, ja hyvällä tuurilla ei tarvita ollenkaan poissaolotunteja töistä hoitojen vuoksi. :happy:
 
Minä kans mietein, että mitä esimies sanoo kun vien punktiosta saikkulapun kun en oo kertonut miksi olen pois. Mutta saikkulapussa oli syynä vaan koodi! Eli ei suoraan kirjoitettu syytä, googlettamalla selviää kyllä koodi jos sen selville haluaa. Tämä siis julkisella.
 
Takaisin
Top