Hoidettavia asioita

taskumari

Jostain jotain jo tietävä
Heippa hei!

Eli esikoinen tulossa ja vasta eka kolmannes takana. Nyt jo stressaillaan miehen kanssa, että mitäs kaikkea meidän pitää muistaa hankkia ja hoitaa?
Esim. pinnasänkyä, vakuutukseen, kelaan ilmoitusta, äitiyspakkaus ym.

Olisiko jotain listoja mahdollista saada? Mitä te olette huomanneet tarpeelliseksi, vaikkakaan ei ehkä välttämättömäksi? Mitkä ovat ne aivan välttämättömät asiat?
 
Kovinkaan paljoa ei tarvitse hankkia pakkauksen lisäksi. Meillä tyttö siirtyi pinnasänkyynkin vasta melkein kolmekuisena. Nämä oli mun mielestä tarpeelliset

  • Autokaukalo
  • Vaunut
  • Liivisuojuksia
  • Jonkunlaiset kaarituettomat imetysliivit
  • kestovaippoja
  • hoitoalusta

ja heti sairaalsta kotiudutta mieheni lähti ostoksille
  • imetystyyny
  • Lansinoh ja Bepanthen-rasvaa
  • Maidonkerääjät
  • rintakumit
  • tutti

Tuttipullo ja Tuttelia oli hyvä olla, koska niitä tarvittiin ihan yllättäen, kun maitoa ei tullutkaan lapsen oltua viiden päivän ikäisenä tissillä 5h putkeen. Ja tutti oli hyvä olla, koska se saatiin vauvan suuhun tuon viiden tunnin rumban päätteeksi.

Sairaalasta saa mukaan kertisvaippoja, sen Libero-kassin[:D]. Nuo imetykseen liittyvät tarvikkeet oli mulle elintärkeitä. Jos olisi saatu vauva syystalvella, olisi ostettu itkuhälytin heti. Kesällä saattoi pitää ovia auki eli ei ollut vielä tarpeellinen.

Sitten on tullut hankittua kaikenlaista
  • pinnasänky
  • kantoliina
 
Harsoja ja pikkupyyhkeitä ym. puklujen siivoukseen ja pyllyn kuivaamiseen. Alkuun suosittelen kyllä kertakäyttö vaippoja, kun on melkoista härdelliä ensimmäisen kanssa. Kietaisubodeja oon myöskin pitänyt korvaamattomina, kun ovat niin helpot pukea. Ja ruokia valmiiksi pakkaseen, ettei tarvii ensimmäisten viikkojen aikana miettiä ihan hirveästi sitä ruoka puolta. Itsellä oli myös rintapumppu todella tarpeellinen hankinta jo etukäteen, sellainen käsikäyttöinen, mikä maksoi reilun 20€ Sitten itselle imetysliivit, paita/toppi. Itse oon hankkinut henkkamaukalta paidat ja topit ja liivit lindexiltä, mutta tietty on tapauskohtasta mitkä liivit parhaiten sopii. Sairaalaan ottaisin mukaan niitä omia herkkuja, mutta itse en ainakaan käyttänyt siellä omia vaatteita, niin kuin alkuun luulin, vaan oli sen verran synnyttänyt olo, että sairaala ajan olin sairaalavaatteissa, kun niissä oli lopulta maitoa ja ties mitä eritettä, niin sai vaihtaa huoletta puhtaat, eikä tarvinnut kotiin raahata likaisia. Kotiin lähdettäessä olikin sitten ihana pukea omat vaatteet ja tuntea itsensä ihmiseksi.


Paljon ei siis alkuun tarvii, ehtii hankkia sitä mukaa, kun tarpeelliseksi huomaa:

Itse hankkisin ainakin:
- lakanan tms. kunnon kokoisen vauvanpeiton, mihin pienen saa kapaloitua, kun   rauhoittaa vastasyntynyttä
- Kertakäyttövaippoja
- Kertakäyttöpyllypuhdistuspyyhkeitä
-Reilusti harsoja
-Pumpulipuikkoja ja vanulappuja vauvan putsaukseen
Tietysti vauvalle nukkuma paikka (äitiyspakkauksen laatikko)+ vaihtolakanat, jos tulee vaipasta ohivuotoja
-Muutaman vaatekerran eri kokoja pienimmät menee todellakin vain sen pari viikkoa päälle, että 50-56cm ihan muutama.
- Tutteja, meillä neiti ei huolinut kuin yhdenlaisia tutteja, eli tutti osan piti olla suora, ei sellainen palluka: mam-tutit+ aventin tällaisia. Imutarve on ihan uskomaton pienellä, alkuun ajattelin, ettei ollenkaan tuttia tulisi käyttöön, mutta mieli on kovasti muuttunut, kun nyrkit on alkaneet maistua ja tissillä oltaisiin välillä tauotta.
- Tuttipullo varuiksi.

Äidille:
Imetysliivit, paita/ toppeja
Liivinsuojia
Näiden tarvetta ei voi etukäteen tietää: rintapumppu, maidonkerääjä. Rintakumit saa alkuun sairaalasta, jos tarvii ja myöhemmin voi hankkia omat, kun tietää oman kokonsa paremmin.
Itselle hemmotteluruokaa sairaalaan ja omat sisätossut, muut sieltä saa

Siinä ainakin jotakin, mitä koin ensi hetkinä tarpeelliseksi ja mitä meiltä puuttui. Sitteriä sai käyttää vasta 3vkosta eteenpäin, mutta sen jälkeen helpottanut oloa kummasti, kun vauva on viihtynyt siinä aina pieniä pätkiä, niin on saanut itse syödä esim. aamupalan 2 kädellä. Vaunut ollut tosi tarpeelliset, kun neiti nukkuu niissä päivä unet ja rauhoittuu niihin maagisesti. Kantolaitetta kannattaa miettiä, mikä voisi itselle sopia parhaiten, kun siten saa myöskin omat kädet vapaiksi, eikä tarvii suloista sylivaavia koko ajan käsin kantaa: kantoliina, kantoreppu, kantopussi, manduca... Kannattaa katsella ja käydä liikkeessäkin ihmettelemässä. Itse ainakin koin, että vasta vauvan kanssa oppii mikä sopii parhaiten ja alun kaaoksen jälkeen tavaroita ehtii hankkia myös myöhemmin.
 
taskumari,
kauhea kun olet aikaisin liikkeellä näiden asioiden kanssa. Meillä menossa 22. viikko ja olen nyt vasta pikku hiljaa alkanut miettimään, että vois ehkä käydä katselemassa hintoja yms. liikkeistä. (Tai sitten itse olen vähän hitaasti heräävä..) [:D]

Mutta ihanan tarpeellinen topic, pakkohan se on alkaa varuiksi tekemään omaakin listaa kun tässä tulee melko valmiina kaikki. [:D]
 
ALKUPERÄINEN: HaniMami
Alkuun suosittelen kyllä kertakäyttö vaippoja, kun on melkoista härdelliä ensimmäisen kanssa. 

Sairaalaan ottaisin mukaan niitä omia herkkuja

- lakanan tms. kunnon kokoisen vauvanpeiton, mihin pienen saa kapaloitua, kun   rauhoittaa vastasyntynyttä


Kestovaipat ei ole yhtään hankalampia. Js niitä haluaa käyttää, se ei ole yhtään sen vaikeampaa vauvahärdellin keskellä. EIpä tartte joka päivä poistua viemään vaipparoskia tai vaihtoehtoisesti kärvistellä kakanhajussa, kun voi laittaa vaipat pesukoneeseen illalla! [:D]

Sairaalassa mä kyllä söin sitä, mitä sanottiin, jotta vatsa alkaisi toimia. Aika usein kaikki herkut kovettaa vatsaa ja synnytyksen jälkeen sitä pitää ihan mielellään vatsan löysänä, jotta saa ison hädän tulemaan. Se ei nimittäin ole mitenkään mukavaa, jopa pelottavaa! Minäkin söin yököttäviä kuivattuja luumuja ja muuta sellaista... Eipä tullut tällainenkaan asia mieleen ennen synnytystä.

Äitiyspakkauksen peitto on kyllä aika iso ja sopii kapalointiin. Me kapaloimme harsoihinkin. Ja lakanaa. Harsojen riittävästä määrästä: meillä oli harsoja varmaan 30 ja lisääkin on hankittu, koska käytetään niitä vähän kaikkeen: pyyhkeinä, vaipnvaihtoalustan suojana, lattialla loikoilupeiton suojana, sitterin suojana, suupyyhkeinä, lisäsuojana lattialla, kun neiti ottaa ilmakylpyjä, tytöllä hypistelyrättinä. Niitä ei voi olla liikaa!

Me käärimme tytön edelleen peittoon ja peitossa tytön alla on joka yö harso siltä varalta, että vaippa vuotaisi. Harvoin vuotaa, mutta jos vähän vuotaa, ei tarvitse heti pestä peittoa.
 
Meillä ne 50cm vaatteet meni 2kk saakka, joten tämä on yksilöllistä.

Vaunut, turvakaukalo, pinnis, hoitotaso, kylpyamme, ikeasta pieniä pyllypyyhkeitä (10kpl setti) oli ne meidän ensimmäiset hankinnat vaatteiden, vaippojen ja vakuutuksen lisäksi. Neuvolasta tosiaan ohjaavat kela-asiat kuntoon...
Itkuhälyttimet, mobilet, lelut, lelukaaret tuli sitten ristiäislahjaksi tai syntymälahjaksi kun niitäkin ihmisiä oli ketkä kysyivät mitä tarvitaan.
 
ALKUPERÄINEN: Omppu

taskumari,
kauhea kun olet aikaisin liikkeellä näiden asioiden kanssa. Meillä menossa 22. viikko ja olen nyt vasta pikku hiljaa alkanut miettimään, että vois ehkä käydä katselemassa hintoja yms. liikkeistä. (Tai sitten itse olen vähän hitaasti heräävä..) [:D]

Mutta ihanan tarpeellinen topic, pakkohan se on alkaa varuiksi tekemään omaakin listaa kun tässä tulee melko valmiina kaikki. [:D]


Joo, no.. :D Itse asiassahan se on tuo mies joka näistä kauheesti stressailee ja mä olen ajatellut, et mitä enemmän tiedän asiasta, sen rauhallisempi se on. :D tai siis, että jos homma on muka hoidossa, ni tuo jättää mut rauhaan.

vaikka kylläpä mä itsekin noita kela ym. tukiasioita stressailen, kun en tiedä kuinka moisten kanssa pitää toimia. Meillä tosi heikko taloustilanne ni varsinkin asiointi sossun kanssa harmittaa ja stressailuttaa jo valmiiksi, kun en moista ikinä ole joutunut tekemään.
 
Takaisin
Top