Hoidatko muiden lapsia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sohwia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sohwia

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuunmammat 2015
Elomammat 2017
Elikkäs hoidattako muiden lapsia ja jos hoidatte niin kuinka paljon?

Me ei nimittäin olla omien lasten synnyttyä hoidettu muiden lapsia ihan kauheesti, vaikkakin se ois ihanaa, jos vois olla lastenhoitoapuna muille. Pari kertaa omien lasten syntymisen jälkeen oon hoitanut siskon lapsia tai miehen veljen tyttöä, mutta niitäkään kertoja ei montaa ole. Miehen siskon tyttö taas on yökylässä ehkä kerran 3kk, mutta hän on jo koululainen eli hänestä nyt sinäänsä ei ole isoa vaivaa. Tää ajatus tuli mieleen siitä, kun mietin aikaa ennen lapsia, jolloin hoidin useita kertoja kuukaudessa muiden lapsia ja nyt muiden lasten hoitaminen on kyllä jäänyt. Toki välillä oon tosi väsynyt jo ihan näiden omien kanssa eli aina ei ois voimavarat riittäneet hoitamaan muiden lapsia.

Koskaan en ole hoitanut muiden lapsia, koska lähipiirissäni (tuttavat/perhe) tai naapurustossani ei sellaisia ole. Enkä kyllä usko että ihan heti tulisin hoitamaankaan, vaikka olisikin.

Ennen omaa lasta hoidin paljonkin. Siskoni lapsia varsin usein, ovat kyllä jo sen verran isoja että tästä on aikaa. Myös serkkuni lapsia hoidin paljon. On luultu sekä siskoni nuorimmaisen että serkkuni nuorimmaisen äidiksi. Vähän huolestuttavaa kyllä, kun siskon nuorimmainen on rippikouluikäinen ja serkun nuorimmainenkin kolmannella luokalla :grin Olisin ollut toooosi nuori äiti. Mulla oli paljon hoivaviettiä teininä ja toteutin kyllä sitä sitten innokkaasti... Olin myös yhden kesän vahtimassa ihan kesätöinä 2 -vuotiasta tyttöä. Oman lapsen synnyttyä on kerran pari ollut kaverin lapsi kylässä ilman vanhempiaan, mutta maksimissaan pari tuntia. Puhetta yökyläilystä on ollut, mutta ehkä sitten kun meillä on enempi tilaa, niin toteutetaan. Olenhan nyt valmistumassakin periaatteessa alalle niin kaipa sitä täytyykin haluta vahtia lapsia. :rolleyes:

En kyllä jaksaisi hoitaa. :grin Pariksi tunniksi voisin ottaa jonkun omalle pojalle leikkikaveriksi siksi aikaa, että äitinsä pääsisi omille asioilleen. Muuten on kyllä omassa vauhdikkaassa taaperossa kädet niin kiinni, etten pystyisi ottamaan kontolleni toista vahdittavaa.

Nuorempana tyttönä hoidin paljonkin, aloitin ala-asteella ollessani. Nykyään ei enää tuttujen, naapureiden eikä kavereiden lapset hoitajaa tarvitse, ovat 10-20-vuotiaita nyt. Oman lapseni kavereille ja siskon lapselle olen tarjoutunut hoitajaksi lukemattomia kertoja, ei ole kukaan lastaan meille tuonut hoitoon kertaakaan. Eli hoitaisin yhtä mielelläni kuin ennenkin, jos olisi hoidettavia :)

Omissa neljässä riittää sen verran huollettavaa, etten ole kovin innokkaasti hoitamassa muiden lapsia. :D Veljien lapsia olen jokusen kerran hoitanut, kummipoika oli meillä kolme yötäkin putkeen aikoinaan, mutta silloin omia oli vasta kaksi ja tilanne oli muutenkin poikkeus. Isojen lasten kavereita meillä on toki välillä, mutta tuollaisten 6-9-vuotiaiden "hoito" on vähän eri kuin pienempien. Ja lauantaisissa kesäkekkereissä oli mukana myös esikoisen kaverin pikkusisko, hänkin tosin jo 5-vuotias, ja aikuisiakin oli paikalla useampi.

Kyllä voisin ystävän lapsia ottaa vähäksi aikaa hoitoon, jotta ystävä pääsisi kampaajalle tms, mutta ehken mielelläni sen enempää. Tai no, jos meillä olisi kaveripiirissä joku lastenhoitorinki, jossa vuorotellen hoidettaisiin toistemme lapsia, se kävisi kyllä. Siten saisi itsekin välillä vapaata. :)

Yhden kaverin lapset ovat aiemmin olleet meillä paljonkin hoidossa, nykyään en enää ota niin usein kun vastavuoroisuus ei oikein toimi... Yleensä otan kyllä mielelläni meille hoidettavia yhden kerrallaan.

Ei taida voimavarat riittää kuin omaan eikä kyllä ole hirveästi lähipiirissä hoidettavia lapsia. En myöskään koe olevani sillä tavalla hyvä vieraiden lasten kanssa että muiden lapsia hinkuisin saada hoidettavaksi. Ystävän lasta nyt voisin max muutaman tunnin katsoa jotta hän pääsee itse jonnekin.

Hoidan työkseni lapsia, en jaksa sitä enää vapaa-ajalla. Sukulaislapsia olen joskus viihdyttänyt muutaman tunnin, joskus ihan vain ilahduttaakseni lapsia, itseäni ja lasten vanhempia ja joskus siksi, että vanhemmat eivät ole muuten saaneet hoitoa järjestymään. Jos minulta pyydetään, niin todennäköisesti kaikki muut vaihtoehdot on jo todettu mahdottomiksi tai sitten toive tulee lapsilta.

Aikanaan hoidin paljonkin ystävien lapsia vaikka kotona olikin neljä touhukasta itselläkin. Sen jälkeen kun omat lapset ovat kasvaneet on myös lastenhoito jäänyt.

Ikinä en lapsia hoitanut ennen kuin omia siunaantui. Nyt olen kovastikin tarjoutunut hoitamaan, mutta tarvetta ei juuri ole ollut. Viime viikonloppuna oli päiväkotikaveri puoli päivää hoidossa kun vanhemmillaan oli menoa. Naapurin likka kulkee meidän kyydillä harrastuksiin joskus. Tosin muksut vielä 4-vuotiaita, eli mitään piteämpiä hoitorupeamia ei vanhemmatkaan halua. Oman lapsen olen kyllä dumpannut muutamaan otteeseen kaverilleen leikkimään kun olen mennyt omille asioilleni.

Takaisin