Hiustenvärjäys

Panda2016

Vauhtiin päässyt keskustelija
Syysmammat 2016
Heipparallaa! ☺️
Miten on saanko värjätä hiuksiani jos ostan sellasta missä ei oo ammoniakkia ?? Tänään poksuviikot 13
 
Eihän sitä värjäystä suositella, mutta kaikki ystäväni ovat värjänneet hiuksiaan läpi raskausajan ja kaikkien lapset ovat terveitä :wink Terveisin: itse en kuitenkaan värjännyt hiuksiani kertaakaan raskaaksi tultuani :grin (mutta teki muuten hyvää hiuksille, paljon paksummat hiukset :) )
 
Mä olen värjännyt, mutta vaan kasviväreillä koska muista tulee todella pahat allergiaoireet. Oon tilannut khadi-merkkisiä värejä Biodellyltä. On hyviä, vaatii vaan aikaa kun laittaa.
 
Värjäsin omiani kyllä raskausaikana , suoravärillä pidensin varsinaista värjäysväliä niin tuli värjättyä ehkä n. 5viikon välein.
 
Okei kiitos vastauksista ☺️ en viellä tiedä uskallanko värjätä mutta rupeaa tää tukka näyttää jo niin kulahtaneelta että kohta on pakko :D
 
Mä kävisin ehkä kampaajalla värjäämässä mieluiten. Minusta ne kampaamon värit ovat laadukkaampia ja hellävaraisempia. Itse kävin kerran kampaajalla värjäämässä puolessa välissä raskautta keskusteltuani kampaajani kanssa. Halusin värjätä kun mentiin naimisiin. Muuten koitin yleisesti käyttää itseeni niin vähän kemikaaleja kuin mahdollista :)
 
Käytän lähes 100-prosenttisesti luonnonkosmetiikkaa ja värjään hiukseni itse kasviväreillä. Ekokampaamoita löytyy melkein joka paikkakunnalta. Suosittelen!
 
Herkistyminen hiusvärien ainesosille tapahtuu hiljalleen - kerta kerralta. Hyvää ne eivät varmasti tee elimistölle ja lisäävät muualtakin kehoon imeytyvää kemikaalikuormaa. Vaikka väri ei värjäyshetkellä olisi kosketuksissa päänahkaan, kemikaaleja irtoaa hiuksista myös niitä pestäessä ja tätä kautta ne pääsevät iholle ja sen alle. Hiusvärien lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota rasvoihin, meikkeihin, dödöihin, muotoilutuotteisiin, shampooseen ja saippuoihin, hajuvesiin ja ihan kaikkeen mitä iholle laitetaan. Mikä on välttämätöntä ja millaisia riskejä mahdollisesti säännöllinen käyttö aiheuttaa? Myös uudet vaatteet kannattaa ehdottomasti pestä ennen käyttöä. Vaatteissa on vielä jäljellä myrkyllisiä väriaine- ja muita jäämiä. Toivottavasti en vaikuta liian hysteeriseltä... :wideyed:

Itse värjäsin hiuksia 13 vuotta melko säännöllisesti. Välillä oli pidempiä taukoja, kuten raskausaikoina. Herkistyminen tapahtui näiden vuosien saatossa, enkä enää voisi edes värjätä. Luonnonvärejä en ole kokeillut, olen nyt viihtynyt tässä omassa värissäni - se olikin ihan kiva! Yksi harmaa "velhonraita"kin minulla jo on! :grin

Hiusväreille herkistyminen muutti elämääni myös siinä mielessä, että nykyään olen paljon herkempi muillekin (haitallisille) aineille. Esimerkiksi en enää siedä tuoksuja niinkuin ennen. En pysty olemaan samassa tilassa, jos jollakulla on esim. hajuvettä tai tuoksullista pesuainetta. Henkeä ahdistaa, tuntuu etten saa happea. Tämä hankaloittaa esimerkiksi julkisilla matkustamista ja kaupassa käyntiä. Moni asia on mennyt uusiksi. En uskalla enää meikata juuri koskaan, monet meikit kutiavat iholla. Kaupan rasvoihin/voiteisiin iho reagoi voimakkaasti ärtymällä. Mutta ei näistä enempää, ettei ihan mene offtopiciksi. Ponttina tässä olkoon nyt se, että keho on kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Tällainen linkki osui eteen, toivottavasti on sääntöjen mukaista se jakaa: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/03/03/aika-vaihtaa-turvallisempiin-hiusvareihin
 
Itse en värjäillyt kun sitä ei suositella. Imetys aikana värjättiin kyllä..
 
Itsehän lopetin värjäyksen 2013, kun rupesin odottamaan ja sillä tiellä ollaan ! Ja oli yksi parhaista päätöksistä! :)

Eikä oo ollu kertaakaa sen jälkeen hiuskriisiä mitä oli jatkuvasti silloin, kun värjäilin.. Mut joo... Meni vähä yli raiteitten! Mut en itse uskalla enää muutenkaa värjäillä. Sain myös tuolloin 2013 ekan hengenahdistuskohtauksen, kun vika kerran värjäsin vaikka värjäystä oli takana 6-vuotta ja tosi tiuhaan. Pelästytti jonkin verran!
 
nykyään on hyviä ja helppokäyttöisiä kasvivärejä, niitä kannattaisi kaikkien käyttää. Itse käyttäisin hennaa, mutta en tykkää enää oranssista väristä :D Ruohonjuuresta saa ihan yhtä helppokäyttöisiä värejä kuin markettiväritkin,mutta keholle terveellisiä
 
Kasvi- eli luonnonvärejä oon käyttänyt monta vuotta, mutta joku oli bongannut HUSin sivuilta ohjeistuksen, joka nimenomaan ei suosittele luonnonvärien käyttämistä (syöpäriski tms.). Siispä oon ollut joulukuusta lähtien varmuuden vuoksi vääjäämättä...
 
Itse e uskaltanut värjätä raskausaikana enkä edes vauvavuotena, jolloin imetin, kun pelkäsin niiden myrkkyjen jotenkin siirtyvän lapseen. Hyvin pärjäsin värjäämättäkin, mutta tiedän kyllä monia jotka värjäilee hiuksia (mutta toisaalta tiedän myös ihmisiä, jotka tupakoi raskaana / imettäessä, joten se ei sinänsä kerro mitään siitä että olisi suotavaa -enkä nyt siis vertaa hiustenvärjäystä tupakointiin vaikka molemmissa kehoa myrkytetäänkin, hiuksia ei sentään värjätä päivittäin :grin)
 
Raskaus- ja imetysaikana (eli 2 vuoden aikana) värjäsin hiuksiani kaksi kertaa niin että laitettiin vaaleita huppuraitoja kampaajalla. Eli päänahasta ei päässyt imeytymään väriainetta. Halusin olla varovainen, koska varmaa tietoa värjäämisen haitallisuudesta ei ole.
 
Muokattu viimeksi:
Itse värjäsin kerran loppuraskaudesta. Menin siis oikeen kampaajalle. Hän sanoi että mielipiteitä vastaan ja puolesta on varmaan yhtä paljon. Noh hän laittoi jonkun kevyemmän ja hellemmän värin ja värjäsi niin ettei ota päänahkaan. Lapsi synty terveenä :happy:
Imetyksen aikana olen myös värjännyt kerran parturissa. Ihan normisti. :)
 
Onkos jossain suositus ettei värjäämistä raskausaikana suositella? Koskaan en ole kuullut. Huhuja vain, että väri ei tarttuisi niin hyvin kuin ennen... Mutta mene ja tiedä.
 
Onkos jossain suositus ettei värjäämistä raskausaikana suositella? Koskaan en ole kuullut. Huhuja vain, että väri ei tarttuisi niin hyvin kuin ennen... Mutta mene ja tiedä.

Mulle parturi sanoi että imetyksen aikana ei välttämättä tartu niin hyvin (ilmeisesti ainakaan vaalennus).
 
Mulle parturi sanoi että imetyksen aikana ei välttämättä tartu niin hyvin (ilmeisesti ainakaan vaalennus).
Aikas erikoista!
Etenkin vaalennusaine!
Sehän poistaa väriä, tujuaine.. Tietty jos on syöny hyvin vitskuja ni tukka o loistokunnossa. Tuota en olekaan ennen kuullut!
 
Takaisin
Top