Hiusten värjäys

zara

Jostain jotain jo tietävä
Mitä sanotte hiusten värjäämisestä tässä vaiheessa raskautta? Mulla siis viikkoja nyt 38+0 ja oon tehny tässä lyhyen ajan sisään muutaman värinpoiston kun oon yrittäny saada tuota mustaa väriä pois.. Täytyy sanoa, että vähän ehkä kaduttaa, toivon ettei vauvelille oo tullu mitään vauriota. Oon lukenu paljon eri sivustoilta mielipiteitä ja niitä löytyy toisesta ääripäästä toiseen.
 
Aika monet värjäävät ja sanovat ettei mitään ole tullut. Ihan kun olisin jostain lukenut tai kuullut että väliä pitäisi olla vähintään 3 kk mutta en ole varma. Itse olen päättänyt että en värjää ennen kuin syntyy. (värjännyt 1 x n. rv 14)

RonjaM & "NaPPula" rv 36+1
 
Itse värjäsin mustaa ja blondia 2 vko sitten ja silloin viikoja reilut 37. Oon kaksi kertaa värjännyt raskaus aikana jo.
 
Mä värjäsin kampaajalla rv 14 vaaleat hiukseni tummiksi, kun niissä on hapatetta paljon vähemmän.. Sit pidin väliä 2kk kerrallaan ja värjäsin tyven kevytvärillä tummaksi. Kolme kertaa siis raskausaikana värjännyt.

Vaaleat värit sisältää vahvempia ainesosia ja toimii siis päinvastasesti ku tummat värit jotka sulkee hiusta ja siten hoitaa sitä, mutta siis vaaleat värit avaa hiuksen rakennetta (värinpoisto sitten avaa hiuksen kokonaan ja poistaa väripigmentit kokonaan) niin miksei siis myös päänahan ihohuokosia ja sitä kautta niihin liittyis suurempi riski et imeytyy haitallisia aineita..?

Monet kaverit on värjänny ja syntyneet vauvat ollu täysin terveitä. Keskushermostoon vaikuttavia aineita noi ei kai ole, heh.
 
Mä lueskelin jossain vaiheessa HUSin sivuilta että hiuksia voi värjää raskausaikana mutta väliä värjäyksissä tulis olla jonkun verran, en nyt muista paljon. Ite en värjänny ollenkaan raskausaikana hiuksia ja nyt ois tarkotus sitten laittaa värit päähän jahka rahaa tulloo..
 
Mun kampaaja esitti tähän asiaan ihan hyvin pointin mun mielestä kun sanoi, että hän on kuitenkin koko raskausaikansa päivittäin käsitellyt väriaineita, permisaineita jne. ja hengitellyt lakkoja ja muuta "myrkkyä". Ihan terve lapsi, nykyään kai jo lähes aikuinen on hänellä..

Ite oon värjänny ihan normaalisti, n.2-3kk välein. En kylläkään ensimmäisen kolmanneksen aikana, enkä enää nyt tässä ihan lopussa oo värjäämässä. Tosin ei mitenkään tarkoituksella näin, vaan nuo välit on vaan sattuneet noin. Ts. raskaus ei ole vaikuttanut mulla mitenkään siihen, värjäänkö vaiko en. Mulla tosin ruskeat hiukset, joten vaalennettu ei ole.
 
Mulla on tarve värjätä tukkaa viimestään 2 kk välein, ku tumma juurikasvu on niin pahan näkönen vaaleessa tukassa. Mun pikkusisko on kampaaja, eikä se ainakaan mitään varotellu...
 
Mä oon kans värjänny ihan surutta läpi raskauden säännöllisesti. Ja niin kait aiemminkin. Tuskin siitä nyt mitään haittaa on.
 
Mun äitillä oli oma kampaamo kun odotti mua ja sillon aineet oli äkäisempiä eikä ollut mitään tietoakaan suojahanskoista. Ihan terve oon ollut enkä oo mitenkään yliherkkä aineille :D

Toisaalta noi on nykyäänkin aika äkäisiä kemikaaleja ja ne voi imeytyä päänahkaan. Niistä voi myös lähteä höyryjä, esim vetyperoksidista... Ei varmaan ole hyvä jos altistuu usein. Mä sanoisin, että jos mahd. harvoin altistuttaa itseään äkäisille kemikaaleille, niin se on hyvä. Opiskelen kemiaa ja ite oon vältellyt kaikkia mahdollisia ylimääräisiä aineita, kun oon lukenut niistä kaikkia "kivoja" juttuja... en oo lakannut edes kynsiä koko raskausaikana... Mutta tästäkin voi olla montaa eri mieltä, jonkun mielestä mä saatan liioitella :D
 
Minä oon värjännyt raskausaikana normaalisti ja tyveä nimenomaan vaalentanut 6-7vk:n välein. Nyt olis ens viikolla rv 38 vielä kampaaja. Paljonhan noista kemikaaleista on puhuttu ja ei sais ees meikata jne, mut aika vähäistä mun mielestä toi altistus, eri asia jos joka toinen päivä olis läträämässä jotain myrkkyjä nahkaansa. Mun kampaaja sano et jonku asiakkaan mies oli kieltäny vaimoltaan hiustenvärjäyksen raskausaikana. Vähän ehkä ylisuojelua emoticon
 
Tärkeä että äiti on kaunis ja hyvämielinen! emoticon

Mun kampaaja suosittele raitoja, että kemikaaleja ei imeyty päänahkaan. En tiedä onko se totta tai ei, mutta suosittelevat imetysaikana myös, ei värjätä tukka, koska maidon maku voi muuttua ja vauva hylkää rintaa. Joskus luin netissä artikkeleja. Esikoisen kanssa en värjännyt olenkaan, mutta toisen kanssa kyllä laitoin raitoja.

On olemassa niitä väri-hoitoainetta, jotka paljon hellävaraisempi.

Parempi jos ei ajattele yhtä mitään, koska elämässä on niin paljon mitä ei olisi hyvää tehdä raskausaikana. :)

 
Kiitos paljon vastauksista!emoticon  kyllä mä nyt rauhoitan mieleni ja siirrän ajatukset muualle kuin hätäilyyn siitä mitä tuo värjäys vauvalle aiheuttaa. Oli myös hyvä kuulla tuosta imettämisestä ja hiustenvärjäyksestä. Mulla on pari purkkia punaista shokkiväriä tuolla, mutta niissä ei ole onneksi ammoniakkia, vaan lähinnä tuo väri on "hoitoaine" emoticon
 
Se mitä itse mietin myös, kun värjäsin viimeksi noin 3 viikkoa sitten oli, että tuskinpa suomeen saisi tuoda/suomessa myydä mitään väriä mikä olisi sikiölle haitallista.
Tai jos saisikin, niin kai niissä nyt pitäisi olla isot varoitukset jo tänä päivänä! :)

 
Joistain äitiyspaidoista oli löydetty ftalaatteja, mitkä aiheuttaa lapsettomuutta ja imeytyy ihonläpi eli myös sikiöön, niin en nyt sanois, että Suomessa ei myytäis sikiölle haitallisia tuotteita.... Ftalaatteja ei siis saisi olla noissa, mutta kun kaikki vaatteet tehdään nykyään jossain halpatuotantomaissa niin niissä voi olla melkein mitä vaan. Noita kemikaaleja löytyy niin ihme paikoista et ei niitä edes osaa vältellä :S
 
Mää olin ekat kolme kk värjäämättä ihan tarkoituksella ja sen jälkeen oon tainnu kolmesti käydä kampaajalla värjäämässä. Viimeksi eilen eli rv 39+5. Tuskin siitä nyt mitään stressiä kannattaa ottaa jos on tukkansa värjännyt mutta rajansa tietenkin kaikella :)
 
Tervehdys tännekin!

HUS:n ohjeen mukaan hiuksia saa värjätä raskausaikana. Tässä vielä linkki sivulle, jossa puhutaan myös monesta muusta mielenkiintoisesta asiasta:

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,644,3818,2260,3437,6169

Itse olen värjännyt ihan normaalisti (vaaleat hiukset) ja oma äitini on kampaaja, ja saanut terveet lapset 1980-luvulla, jolloin hiusvärit eivät olleet niin testattuja kuin tänä päivänä. :)

Hyvää vointia kaikille ja pidetään ulkonäöstä huolta!
Mansikkainen
 
Takaisin
Top