Hiusten värjäys ja kosmetiikan käyttö raskausaikana

Lapsihan on suojassa kohdussa, miten se äidin meikkaaminen sinne asti vaikuttaa?! Ei voi muuta sanoa ku huh huh. Eiköhän esim. passiivinen tupakointi ole suurempi paha josta pitäis enemmän puhua ja yrittää sitä välttää? Itse en edes meikkaa paljon, mutta silti alkaa ärsyttämään nämä hysteeriset joiden mielestä kaikki on vaarallista ja kaikessa on jotain haittaa sikiölle. Aaargh!
 
 
Lähinnä tässä on ollut yleistä keskustelua mitä mieltä kukin asiasta on. Ja on hienoa että täällä porukka uskaltaa kysyä ns. "tyhmiäkin" jos joku asia mietityttää eikä pitäis joutua pelkäämään että joutuuko nyt leimatuksi. Jokainen on erilainen odottaja, joku hysteerisempi kuin toinen.
Ei täällä tietenkään tarvi ketään mielistellä alkaa ja oman mielipiteensä saa sanoa, mutta kuinka provosoivasti sen tekee, niin on eri asia.. :)
 
Eihän kysyvä tieltä eksy :) Mutta luulisi raskaudessa olevan tärkeämpääkin mietittävää kuin meikit ja niiden vaikutus.. Jokainen kuitenkin tavallaan, mutta ei se maalaisjärjen käyttö kiellettyä ole :)
 
Itselläni on raitoja ja myös raskausaikoina olen niitä pariin otteeseen antanut laittaa. Raidoissa on se hyvä puoli, että sitä väriainetta ei mene juurikaan päänahkaan, jolloin sen imeytyminen kehoon on vähäisempää. En kuitenkaan usko, että koko pään värjääminenkään on haitallista, kunhan sitä ei tee hirveän usein.

Meikkejä käytän ihan samalla lailla kuin ennenkin, enkä koe sitä mitenkään vahingollisena. Tykkään meikkaamisesta ja en voisi kuvitellakaan lähteväni kaupungille ilman ehostusta :). Mökillä olen meikeittä, kun kukaan ei ole töllistelemässä ja kotona, jos laiskottaa enkä ole menossa mihinkään. Niin ja synnärillä en ole meikannut, paitsi ennen kotiin lähtöä ;).
 
kyllä se totta on kaikki mitä tämä palsta pitää sisällään. vastauksia tuohon otsikkoon on tasan niin monta kuin on meitä kirjottajiakin.

silti tämä kuuluisa lause maalaisjärjen käyttö on sallittua lähinnä naurattaa mua. te tai minä ei tiedetä oikeasti kukaan tämän asian todellisia faktoja/haittoja tai turvallisuutta. tätä ei ole tutkittu tarpeeksi. se että vedotaan maalaisjärkeen on vain hyväksynnän hakemista asiasta mistä on vain murto-osa oikeaa tietoa saatavilla, ja nyt puhun pitkä-aikais vaikutuksista! perustelen väitteeni monin keinoin, yksi niistä on esimerkiksi fakta että vain n. 10 vuotta sitten, siskoni sai kaksi lasta. hänelle ei kukaan maininnut, kukaan ei tiennyt että hajuveden käyttö raskausaikana todistetusti heikentää poikalasten siittiöiden laatua. tämä tiedetään nykyään! se oli silloin "maalaisjärkeä" vaan toisin kävi kun aikaa ja tietoa asiasta saatiin lisää. nykyään tätä ei suositella!

jos tätä pidetään  mielessä ja ajatellaan että nykypäivänä on jo annettu suositus vähentää kosmetiikan kemikaaleille altistumista niin haloo! on jo syytä epäillä että näillä saattaa olla jonkin asteinen yhteys johonkin, mitä ja mihin ja kuinka paljon jne ei tiedetä.
en todellakaan täällä tee mitään käännytystyötä. jokainen tallaa tavallaan. tykkään vain itse kunnon väittelyistä ja minulla on faktaa asiasta + työni kampaajana mahdollistaa pääsyn ainesosiin, ja tietoon mitä mikäkin on ja  mitä ne tekee. en harrasta itsekkään mitään neuroottista raskautta missä varon kaikkea mihin törmään. tiedän vain tästä asiasta ja tämä on itselleni tärkeää. haluan vain jakaa mielipiteeni.

itse voin olla ilman kemiallista väriä päänahassa sen 40vkoa elämästäni. hoidan tämän asian muulla keinoin, esim noilla raidoilla! mutta edelleen, en tuomitse ketään ja ymmärrän muiden mielipiteen asiasta. kyllä se maalaisjärki on ihan hyvä juttu olla olemassa :D
 
Itse käytän vähän meikkiä enkä sitäkään joka päivä. Voihan niissä joissain meikeissä tietenkin jotain olla, niitähän kuitenkin on moneen eri lähtöön :) Itse en laittaisi voimakkaasti tuoksuvia aineita naamaani/muuallekkaan kehoon. Rasvoissakin olen siirtynyt hajusteettomiin. Ovatko muut alkaneet rasvailemaan jo mahaa? Äitini kertoi, että se vähentäisi raskausarpia. Aina oppii uutta :D
 
Itse olen skeptinen kosmetiikan suhteen, etenkin hiustuotteiden suhteen. Aiempi raskaus päättyi keskenmenoon ja juuri ennen sitä laitoin kevytsävytteen hiuksiini (kampaajalta saatavaa). Sen jälkeen värjäytin hiukseni lähelle omaa väriäni ennen uutta yritystä. Nyt hiuksia ei ole värjätty koko raskausaikana, koska juurikasvukaan ei juuri näy. Jossain vaiheessa saatan laittaa korkeintaan raitoja, koska silloin väri ei pääse koskettamaan päänahkaa. Suhtaudun myös hiuslakkaan epäilevästi, vaikka käytänkin sitä. Yritän suihkuttaa sitä lähinnä etuhiuksiini nopeasti ja poistua kylppäristä nopeasti raikkaampaan ilmaan.

Meikkiä en niinkään miellä vaaralliseksi. Käytänkin sitä päivittäin, lähinnä meikkivoidetta, puuteria ja ripsiväriä. Ihokin on niin huonossa kunnossa, että senkin takia on melkein pakko käyttää.

Yhden kasvovoiteen käytön lopetin, koska se sisälsi A-vitamiinia. Satuin lukemaan artikkelin, jossa suositeltiin välttämään raskausaikana ihorasvoja, joissa on A-vitamiinia. Tuskin ne kovin haitallisia ovat, mutta varmuuden vuoksi.
 
Mä rohkaistuin tän keskustelun innoittamana kysymään värjäys asiaa eilen neuvolassa, ja terkka sano että varsinkaan tummia hiusvärejä ei suositella käytettäväksi. En sitten tiedä miksi juuri tummia. Sanoi kuitenkin myös samaan lauseeseen että hänen oma tyttärensä värjäsi kummankin raskautensa aikana hiuksiaan tummiksi ja synnytti kaksi tervettä lasta. Mutta silti, ehkäpä siinä on jotain tutkittuakin että ei suositella, kun terveydenhoidon ammattilainen näin sanoo. Itse en siis aio värjätä lainkaan kun neuvolasta näin sanottiin, mutta asiahan on toki jokaisen oma valinta. :)
 
Itsellä ainakin piti lopettaa hiusten värjääminen mustaksi ja tummanruskeaksi kun päänahka aina kutisi värjäyksessä. Musta on kuulemma eniten allergisoiva väri. Nyt taas punapäänäemoticon
 
Minulla ei tullut yhtään raskausarpia edellisen raskauden aikana, vaikken rasvannut mahaani kertaakaan. Painoahan muuten tuli yli 20kg lisää. 15kg tipahti synnytyksen ja seuraavan kahden viikon aikana ja 5kg jäi.
Sitä olen miettinyt, että varmaan kannattaisi alkaa Lansinohilla rasvailemaan nännejä vähän ennen synnytystä. Mulla nimittäin halkesi toinen siinä heti alkuunsa, kun vauva alkoi imeä maitoa. Se kestikin sitten 1,5-2kk ennenkuin parani. Ja oli tosi tuskallista! Sinnillä imetin kummiskin.
Hiuksista totean nyt taas sen, että raskauden aikana niitä ei tosiaan lähde pahemmin. Sitten kun alkoi imettää, lähti siitäkin edestä. Mun kampaaja sanoi, että hiukset on ohenneet aivan älyttömästi, sellaista töyhtöä alkoi juuri sitten kasvaa jossain vaiheessa, ei tarvinnut tukihiuksiakaan leikellä.
 
Mulla taas tuli arpia, vaikka vähintään kerran päivässä lutrasin kaiken maailman öljyjen ja voiteiden kanssa. Että se on tosi paljon myös omasta ihotyypistä, sen venyvyydestä kiinni.. :)
Ja toi nännien rasvaus on mullakin ihan tässä piakkoin edessä! Meidän vaavilla oli sen verran kova imu ja täysin väärä ote että mun nännit veti viikossa niin huonoon kuntoon ettei sieltä tullut kuin verta vauvan suu täyteen kun yritti imeä. Ja sattu sitten niin Saa***asti!! Siihen se imetys sitten tyssäskin kun ei mee vaavi mikään dracula ollut. Yritin kyllä imettää kun nänneistä ei enää verta tullut(olisko pari viikkoa mennyt), mutta ei poika enää huolinut tissiä kun oli helppoon pulloon tottunut. :(
Mutta siis nyt en melkein mitään toivo niin kovasti kuin että imetys onnistuisi! :)
Tää tilitys vois tietty olla jossain vähän paremmassa osiossa :D
 
En malta itsekään olla laittamasta omaa lusikkaani tähän soppaan :) Olen itsekin samoilla linjoilla Mimulien kanssa. Minusta on hassua, että vaikka kemikaalien haittavaikutuksista on tehty tutkimuksia ja saatu ainakin jotain osviittaa siitä, että kemikaalien käytöllä voi olla vaikutusta jälkeläisen myöhemmissä elämänvaiheissa (sperman huono laatu), nuo tutkimukset sivuutetaan, kun ne eivät tue maalaisjärkeä. Miten jokin puuterin laittaminen voi vaikuttaa sikiöön? En minäkään sitä tiedä, samanlainen maallikko minä olen kuten monet muutkin. Mun oma maalaisjärki sanoo kuitenkin sitä, ettei erinäisten kemikaalien liiallinen käyttö voi olla elimistölle hyväksi - ja tuskin itse sikiöllekään. Mutta mutta. Kuten meistä jokainen on sanonut, jokainen elää omaa elämäänsä ja tekee omat valintansa. Ja aina ei mene kuin Strömsössä. Monet joutuu syömään omien sairauksien takia eri lääkkeitä, joilla voi olla haittavaikutuksia, mutta minkäs teet. Joillakin ei onnistu imetys ja koko maailma huutaa ympärillä, että se on vauvan parasta ravintoa, mutta minkäs teet. Voin hyvin ymmärtää senkin, että joillekin oma ulkonäkö on oikeasti tärkeää, jotta on hyvä olla. Jos yrittää hysteerisenä vältellä kaikkia vaaroja ja riskejä, niin jossain vaiheessa voi voimat ehtyä aika pahasti. Olen kokenut sen itsekin, kun en pystynyt täyttämään itselleni asettamia kriteereitä. Kunkin pitää löytää se itselle sopiva kultainen keskitie.

Noi raskausarvet on mullekin hieman mysteeri... Mahaan niitä ei ekassa raskaudessa tullut yhtään, vaikka mahahan se kasvoi eniten. Perse ja reidet oli täynnä kirkuvanpunaisia viivoja. Hävetti käydä uimassa, kun näytti ihan piiskatulta :D Nyt ovat onneksi vaalentuneet. En käyttänyt ennalta ehkäiseviä rasvoja, kun en ehtinyt. Viivat tuli tosi yllättäen. Niitä oli pakaroiden välissäkin o.O Eikä mulle tullu kuin 7 kiloa koko raskauden aikana. Mulla on vain sellainen iho, johon tulee helposti raskausarpia. Niitä tuli jo murrosiässä reisiin.
 
Hiusten värjäyksestä: Mulla on huomenna kampaaja ja laitan toisen kerran raitoja raskauden aikana. Oma tukka on vaaleanruskea ja siihen olen nyt parin vuoden ajan laittanut erisävyisiä vaaleita raitoja. Olen kuullut, että niistä ei pitäisi haittaa olla, kun niitä ei laiteta kuitenkaan päänahkaan kiinni.

Raskausarvista: Minä aloitin jo varmaan rv 7 rasvailemaan mahaa, kylkiä, takapuolta, reisiä ja rintoja. Mun ihossa ei ilmeisesti ole yhtään joustoa, kun mullekin jo teinivuosina tuli reisiin ja takapuoleen vaaleita arpia, kun alko lantio leventyä... :/ Nyt toivon, että saisin niitä edes vähän ehkäistyä. Tiikerililja, samoilla linjoilla siis vissiin ollaan. :/
 
Itse värjäsin hiukseni juuri ennen kuin tiesin olevani raskaana. En aio värjätä uudelleen raskauden aikana, sillä olen aikalailla samoilla linjoilla kampaajien kanssa. Myrkkyjä mitä myrkkyjä ja kaikki imeytyy kyllä taatusti elimistöön ja istukan kautta myös masu-asukkiin. Hajuvettä en ole käyttänyt enää pitkään aikaan, tosin yksi syy on se, että en halua että lempituoksustani tulee inhokki raskauden ällön olon seurauksena mutta myös sen takia että yleensä suihkutan sitä suoraan iholle enkä halua niitä kemikaaleja nyt itseeni. Meikkaamista en ole lopettanut ihan sen takia, että en halua näyttää siltä miltä tuntuu, eli zombielta! Viikonloppuisin en yleensä meikkaa. Vaihdoin dödöni jo raskautta yrittäessamme alumiinittomaan ja kosteusvoiteen hajusteettomaksi apteekin perusvoiteeksi. Kukaan ei tiedä miten mikäkin vaikuttaa, seuraukset voi ilmetä sitten kun lapsi on aikuinen. Itse välttelen muutenkin ruokien lisäaineita, natriumglutamaattia, aspartaamia yms. sen olen aloittanut jo paljon ennen raskautta. Valmiiksi marinoituja lihoja en syö enää ollenkaan. Kemikaaleja imeytyy joka paikasta ympäristöstä tahtomattaankin, mutta omilla valinnoilla ainakin voin kuormaani vähentää. En muista nimiä mutta  aika monta hyvää herättävää dokkaria ja tutkimusta aiheesta on tehty. Ne ovat pistäneet miettimään.

En tunne kieltäytyväni mistään tärkeästä valinnoillani, ne ovat osa arkea sen kummemmin enää miettimättä. En vouhota asiasta ja jokainen tehköön miten haluaa, mutta ajatuksia on ihan hyvä ravistella tässäkin asiassa :)
 
Raskausarpien ehkäisystä sen verran vielä, että mulle kosmetologi sanoi, että hänellä itsellään on tosi joustamaton iho, mutta välttyi raskausarvilta, kun rasvasi mahaa, kylkiä ja reisiä ahkerasti. Hän sanoi myös, että auttaa, kun ihoa "leipoo" kunnolla, saa nipistellä niin, että tuntuu. Auttaa kuulemma ihoa venymään.
 
Mä värjäsin justiinsa kahdella eri blondivärillä kahtena päivänä peräkkäin. Tosin eka meni pieleen kun väri oli huono mutta nyt on hyvä ja parin kk päästä taas uudestaan. :) Mulla on ihan blondit hiukset niin jos jättäisin värjäämättä puolen vuoden ajan niin näyttäisin ihan hirveeltä. Muuten en käytä meikkejä enkä juurikaan hajuvesiä ja jos käytän niin ihan hyvällä omalla tunnolla. Nauttikaa raskaudesta naiset.
 
Mä meikkaan ihan normaalisti niinkuin ennenkin, mutta en halua värjätä hiuksia raskausaikana, koska vaalennus aineet ovat niin älyttömän voimakkaita.. Joten juurikasvu tervetuloa :D
 
Itse en värjää päätäni raskausaikana, mutta meikkaan kyllä normaalisti.
Jos en laittaisi ripsaria, niin mä näytän siltä ettei mulla oliskaan edes ripsiä ne on niin perkuleen vaaleat, joten on pakko taisitten  en liiku mihinkään.
 
Takaisin
Top