Hiusten värjäys ja kosmetiikan käyttö raskausaikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Rebekka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Rebekka

Silmät suurina ihmettelijä
Mitä mieltä olette hiusten värjäämisestä ja kosmetiikan käytöstä raskausaikana? Olisi kiva kuulla kokemuksia ja mielipiteitä. Ensimmäinen raskaus kun nyt on kyseessä, niin toki haluan olla varovainen, mutta en kuitenkaan haluaisi mennä siinäkään äärimmäisyyksiin.

Minulla itselläni on raidoitetut hiukset, ja taas kohta olisi aika mennä laittamaan raitoja lisää. Itse olen asian ajatellut näin, että raskauden ensimmäisen kolmen kuukauden aikana en hiuksia käy raidoittamassa, mutta sen jälkeen kyllä. Ylipäänsä kun kampaajalla käyn vain noin 2-3 kuukauden välein, niin sen ei uskoisi olevan vaarallista vauvalle.

Meikkiä en ikinä ole kovin paljon käyttänyt, ja viikonloppuisin en yleensä lainkaan. Tällä hetkellä pitäydyn arkisinkin ainoastaan ripsiväriin ja pieneen määrään aurinkopuuteria. Kaikesta en kuitenkaan vaan pysty luopumaan, sillä työpaikalla on edes vähän inhimilllisen näköinen oltava, ja vähän piristystä väsyneisiin kasvoihin saatava....

No mä värjään aina kun tarpeelliseksi nään ja pakkelia käytän entiseen tapaan eli sen verran että musta tulee taas ihmisen näköinen.

En usko että noista toimenpiteistä on mitään haittaa lapselle. Ainakaan meikistä. Aika huvittuneena luin jonkun artikkelin meikin vaaroista sikiöön, hmmm..
En tiedä esimerkiksi hyvin vahvoista blondaus väreistä, vieläkö ne haisee yhtä voimakkaalle ammoniakille kuin joskus.. Mutta partureissa nyt ainakin pitäisi olla sen verran hyvä ilmastointi ettei kauheesti ehdi niitä käryjä haistelee..

Mutta jokanen tietysti tyylillään ja omaa arviointikykyä käyttäen.. :)

Eihän raidoissa mitään pahaa kun ei se väriaine kosketa päänahkaa. 

Itse kyllä käyn kampaajalla värjäyttämässä ihan koko pään n. kerran kuussa tai hieman harvemmin. Meikkiä käytän jos jaksan meikata. Viime aikoina on tullut meikattua harvemmin. 

Kaikkihan nykyään on vaarallista. Mutta tuskin niinkään vaarallista jos saa itselleen paremman mielen kampaaja käynnillä ja meikkaamalla. 

Mulle kampaaja joskus sano, et alkuraskaudessa moni ei värjää hiuksiaan, kun ei kestä sitä hajua. Hän on ollut kampaajana töissä ja saanut kolme tervettä lasta ja ollu siellä kaikenmaailman ammoniakki höyryissä päivittäin (ja 80-90-luvulla noi aineet on varmasti ollu voimakkaamia kuin nyt). Että tuskin siitä mitään suurta haittaa on jos joksus hiuksiaan värjää.
Ite elän normaalia elämää kosmetiikan kanssa myös raskausaikana.

Mut niinku Emilia sano, jokainen tavallaan =)

no nyt on vastattava tähän aiheeseen. Olen ollut passiivisena taustalla jännittäen omaa tilannettani. Kuuluun odottajana selkeesti tuohon huolet, murheet ja kaikki se epävarmuus osioon. vaikka olen päässyt jo näin pitkälle, en vieläkään osaa heittäytyä täysin ja nauttia. niin monta kertaa sitä on jo pettynyt... mutta siis tämä aihe on itseäni hyvin lähellä. olen kampaaja ja kampaamossa töissä.

hengittäen asiakkaille ei kampaamomaailmasta tule käytännössä mitään vaaraa, se on lyhyt aika minkä siellä viettää. itselläni on eriasia kun altistun joka päivä. olenkin siirtynyt sensitive sarjaan niin lakassa kuin pesupaikalla, ja vaihdan uudet hanskat usein. (hanskojen läpi imeytyy kemikaalit jo 20min jälkeen)

iho on kuitenkin meidän suurin elin, ja KAIKKI imeytyy ihon läpi. Totta on että värisarjat ovat hellempia ja laadukkaampia kuin esim 80 luvulla mutta ei ole tutkittu, kuinka paljon kaikki nämä kemikaalit imeytyessään ihon läpi aiheuttaa vauvalle/lapselle juttuja. kuka tietää? allergioita, herkkyyksiä, sairauksia? edelleen joo ei tiedä ja joku varmasti kommentoi tätä että hei järki käteen ja kaikkea ei voi pelätä. mutta itse tietäen mitä ne aineet on ja kun ne päänahassa seisoo ja imeytyy puolituntia, se ei voi hyväksi olla ja minen itse kyllä ainakaan siihen rupea.

olen itse tummahiuksinen ja oma tyvi kasvaa vaaleaa, voitte vain kuvitella kuinka hemaseva tukka on itse kampaajalla mutta silti, vauva tulee mulle tässä asiassa ykkösenä ja mun pää vasta paljon myöhemmin...

raidat on ihan fine, se on varsin turvallista, niin tummana kuin vaaleana raitana. tyvivaalennuksia en itse suosittele tekemään raskaana olevalle, samoin kun permis. ne on kamalia myrkkyjä ja kaikki imeytyy ihon läpi. kasvanut hius etenkin tyvessä saattaa myös reagoida hormonien takia hassusti. värit voi mennä pieleen, usein kupari vetää violettiin, ruskeat jää haaleaksi ja vaalennus keltaisemmaksi kuin yleensä.

tämä on vain yhden ihmisen mielipide ja ymmärrän ettei kaikki tätä allekirjoita. niiinkun tuossa muutkin sanoi, me kaikki tehdään tavallamme ja uskomme eri juttuihin tässä maailmassa mikä on täynnä kaikkea kyseenalaista, etenkin raskauden aikana... mutta näin täällä =)

Entä mitäs mieltä olette kynsilakoista ja kynsilakanpoistoaineista?

Mä oon aikaisemmin ollut intohimoinen kynsienlakkailija, mutta olen nyt alkuraskauden aikana senkin jättänyt... Tiedän, että olen varmaan ihan liian neuroottinen näiden asioiden suhteen, mutta kun aikaisempaa omakohtaista kokemusta ei raskaudesta ole, ja kun tuota ikääkin on jo kertynyt, niin en vaan halua ottaa mitään turhia riskejä.

Muutenkin on nettiä lueskellessa tullut sellainen tunne, että tieto lisää tuskaa...varsinkaan kun ei voi tietää mihin "tietoon" luottaa ja mihin ei.

Itselläni tummaväri päässä ja luonnostaan nykyään maantieharmaa. Eli juurikasvu näyttää siltä kuin kaljuuntuisi. Oon nyt käyttänyt sävyteshampoota juurikasvuun. Nyt raskaana värjätessäni huomasin, että suklaanruskea väri, jota oon käyttänyt paistaakin hieman punertavana juuressa. Eli kai noilla hormooneilla jotain vaikutusta on värin tulokseen. Mutta en usko että niistä muuten mitään haittaa on. Kaipa noi nykyajan värit, mitä Suomessa myydään on aika syynättyjä ja sen verran mietoja ettei mitään ihon ärsytystä pahempaa haittaa ole. (Riippuen onko allerginen tai missä kunnossa pään iho on.) Ja hiusten värjäämiseenhän menee se 15-20min, joten ei pitäisi kemikaalitkaan hanskojen läpi imeytyä.. tai voihan laittaa sitten tuplat. :)
Itse ole kahdessa aikasemmassakin raskaudessa hiuksiani värjännyt ja kaksi tervettä lasta on syntynyt.
Meikkiäkin käytän ihan kuten aikaisemminkin. Voisin vaan kuvitella, että todella voimakkaan hajuiset voiteet tai hajuvedet ottavat vaan omaan herkkään nenään.

Tietysti jokainen tekee tuntemustensa mukaan. Esim. liika hiusvärin kanssa läträäminen ei ole varmasti hyväksi ei raskaana olevallekaan. ;)

Itselläni on värjätty tukka ja käyn n. 10 viikon välein tai harvemmin uusimassa väriä. Mä en usko, että tuo kampaamokäynti vauvaan liikaa vaikuttaa. Aikaisemmin on kuitenkin ihmiset joutuneet ties minkä kemikaalien altistumiksi ja silti on tullut terveitä mukuloita. Enkä nyt tarkota sitä, että kun ennen ei ole mitään tullut niin ei tule nytkään. Vaan lähinnä haen sitä, että nykyään kaikkea alleviivataan ja korostetaan. Mielestäni maalaisjärjen kun pitää mukana koko raskausajan, niin selviää varmasti voittajana :) Kohta varmaan tulee joku tutkimus, että voimakkaat mausteet saattavat vaikuttaa sikiöön ja sitten kaikki äidit syö mautonta ruokaa... No toi nyt ei enää liittynyt aiheeseen, mutta minä aion värjätä hiuksiani säännöllisen epäsäännöllisesti kampaajalla, koska siitä tulee itselle hyvä mieli :)

Itse värjään hiukset n. kaksi kertaa 3kk:n ajanjaksolla. Olen käyttänyt sävyjäkin paljon, mutta nyt haluan vahvemman punaisen sävyn niin sellaista en ole meilläpäin sävynä nyt nähnyt. Mulla on jo 3vkon jälkeen parin sentin juurikasvu, mutta oon nyt yrittänyt vaan kestää sen 6-7vkoa. Minulla on punakka tukka valmiiksi, joten melko lyhyt vaikutusaika riittää itsellä. Meikkiä en oikeen kauheasti käytä, joskus ripsiväriä ja nykyään finnienpeittoon korjauskynää ;-) Hyvin harvoin luomiväriä. Joten se pysynee samana. Hiuksissa en käytä mitään lakkoja enkä muitakaan tököttejä. Kynsiä en lakkaile. Isoimpana on siis tuo hiusten sävytys/värjääminen...

Ennen kaikkea, jokainen tekee, miten kokee parhaimmaksi.

Mä panikoin kanssa ton hiusten värjäämisen kanssa, mutta luin hus:in sivuilta että saisi värjätä, kuhan ei ihan viikottain, niin olen uskaltanut ja toivon tosiaan ettei siitä olis mitään haittaa :) Kynsilakkaa, ripsiväriä ja puuteria käytän edelleen päivittäin, en edes ollut tajunnut ajatella että niistäkin vois olla jotain haittaa?

Mä en ole edes miettinyt että se olis jotenkin haitallista. Värjään n. kerran kahdessa kk ja lakkaan kynsiä usein ja käytän myös meikkiä. En tunne siinä olevan mitään pahaa. Ja ihan blondivärillä vedän. :) Saa näyttää kauniilta tai ainakin tuntea itsensä kauniiksi.

Mun päähän ei mahu ajatus, että meikkaaminen vois jollain tapaa haitata sikiötä.
En tarkota kellekkään pahalla, mutta pistää hieman hymyilyttää joittenki ylireagointi(?) asioihin. Jos kaikesta alettaisiin etsimään vaaroja/haittoja ei kohta varmaan saisi muuta ku istua :D  Hiusten värjäämisestä en osaa oikeen olla mitään mieltä kun itse värjäilen niin harvoin. Mutta tosiaan, raskaana oleminen ei minun mielestä tarkota sitä, että pitää kulkea hirveässä tyvikasvussa ja naaman näyttää petolinnun p*****ltä. Eikös nainen ole hehkeimmillään raskaana ollessaan? ;) Tietenkin asia erikseen, jos ei normaalistikkaan meikkaa tai värjäile hiuksia.

Minä olen käyttänyt töissä osittain liuotinaineita ja kontaktiliimoja. Nyt olenkin sopinut jo työnantajan kanssa, että ehdottomasti vältän näitä. Viime raskaudessa jouduin jonkin verran olemaan tekemisissä, ja nehän ne vasta on hirveitä myrkkyjä, kun suoraan menevät hengityksestä sisään, vaikka olisikin hengityssuojain. Siis kun kunnon imureita ei ole käytettävissä. Mutta nyt pystyn siis välttämään, onneksi.
Hiuksia kävin kyllä juuri värjäyttämässä, jotta olisin edes jotenkin "ihmisen näköinen", päässä oli haalistunut punainen ja kaamea juurikasvu, joten tarvitsin kipeästi väriä. Se on kuitenkin niin lyhytaikainen tuo värjäysprosessi, joten en usko siitä mitään haittaa olevan.
Sanovat, että hajuaineet ja kaikki sprayt  eivät ole hyvästä, kun ne hengityksen kautta menee sisään. Itse välttelin niitäkin viime raskaudessa ja tietysti vauvan kanssa pitää olla hajusteeton, lähtien pesu- yms. aineista.

Muokkausta:
Tuli tässä vielä mieleen, kun täällä "aineista" puhutaan. Olin tuossa taannoin käymässä vanhemmillani. Siellä oli silloin vierailulla myös eräs vanhempieni ystävä. Hän kertoi tyttärensä tyttären saaneen muutama kuukausi sitten lapsen, joka syntyi sokeana. Hänen kertomansa mukaan lapsen isä käyttää suonensisäisiä huumeita ja on väkivaltainen. Myös lapsen äiti on käyttänyt huumeita. Vanhemmat olivat olleet erossa jonkin aikaa, mutta ovat nyt yhdessä.
Jotenkin olen niin sanaton, sillä lapsen kohtalo koskettaa minua.

Tämä on kyllä aihe johon on yhtä monta vastausta kuin vastaajaakin :)

Itse en värjäile hiuksia muutenkaan, niin sitä ei tarvitse nyt miettiä. Meikin käyttöä en ole muuttanut, sillä käytän vain puuteria ja ripsaria. Hajuvedet, hajustetut deodorantit, hiuslakat ym. olen vaihtanut hajusteettomiin. Muutenkin kyllä käytän aika paljon hajusteettomia tuotteita, ärsyttää tuoksujen sekamelska :D

Nykyään ympäristössä on niin paljon erilaisia yhdisteitä, että vaikea niitä on kaikkia vältellä. Tietenkin ihan selkeät altistumiset kannattaa vältää, mutta joka päivä ruoasta, hengitysilmasta ym. meihin kertyy kaikenlaista. Ennen vanhaan joitain torjunta-aineita saatettiin käyttää enemmän kuin nyt ja monet on jo kiellettykin, mutta nykyään kemikaaleja on useampaa sorttia ja niiden yhteisvaikutuksia ei tunneta hyvin. 

http://wwf.fi/jarjesto/viestinta/uutiset-ja-tiedotteet/Suomalaisperheen-veren-kemikaalicocktail-osoittaa--etta-nykyisissa-kemikaalisaadoksissa-on-myrkyn-mentavia-aukkoja-46.a

Mä en ole ikinä miettinyt miten meikkien käyttö vaikuttaa sikiöön, esikoista kun odotin,meikkasin melkein joka päivä. Nyt ei oo tullu meikattua aikoihin, muutaku juhliin. Hiuksia värjäsin esikoisen aikaan ja kyllähän asiaa mietin värjäänkö vai en. Ja juuri eilen värjäsin hiukset ja mietin, että onkohan tästä haittaa, mutta en usko että on koska en kuitenkaan joka kuukausi väriä laita päähän. Oon samaa mieltä niinku moni muu täällä, että jokaisen oma asia mitä tekee :)

Ite meikkaan lähestulkoon päivittäin, hiuksia värjään joko ite tai kampaajalla n. 6.n viikon välein ja kaikkee tököttii tulee kans melkein päivittäin laitettua (lakkaa,vaahtoa). Näin tein myös esikoista odottaessa...

minä ainakin värjään hiuksia n. 1 kk välein. omat hiukset on vaaleet ja värinä on nyt musta, eli näyttäisin kaljulta jos en tyveä värjäisi :) ja meikkaan melkeimpä päivittäin, ihan vain omaksi iloksi ja ihan muitakin ihmisiä ajatellen :D

jotenkin niin typerää tällainen vouhottaminen jostain hiusten värjäämisestä ja meikkaamisesta :D
tuossa vuosi tai pari takaperin toitotettiin että mustista rintaliiveistä saa syövän ja ruisleivästä ja grilliruuasta :D mun mielestä aivan järkyttävää ylireagointia joskus :) 
mutta onhan näitä keskusteluja sitten hauska lukea :) kukin taaplaa tyylillään, itse en ainakaan halua raskaudenkaan aikana näyttää zombilta :P

Äärimmäisyydet on aina huono missä tahansa asiassa. Aivan turhaa vouhotus ei kuitenkaan välttämättä ole. Monet kemikaalit imeytyvät ja seurauksia voi olla vaikea nähdä yksiselitteisesti. Aika moni tuttava painiskelee tälläkin hetkellä lapsettomuuden kanssa. Käsittääkseni yksi kemikaalien mahdollisesti aiheuttama ongelma on (tulevien) miesten siittiöiden huono laatu. Eli ei se lapsi todellakaan synny kolmipäisenä hirviönä, mutta harva tulee ajatelleeksi, että kun se lapsi 20-40 vuoden kuluttua yrittää lisääntyä itse ja se ei onnistu, niin äidin toimet raskausaikana saattavat olla yksi osatekijä. Tai lapsella voi olla vaikka keskittymishäiriöitä ja sitä kautta oppimisvaikeuksia koulussa.

Itse olen kaikesta huolimatta töihin meikannut vähän, mutta hillitymmin kun normaalisti. Olen myös yrittänyt jättää hiuslakan käyttöä, koska luin että siinä olevat yhdisteet saattavat olla yhteydessä tuohon hedelmällisyyden laskuun.

Jokainen toki tekee niinkuin parhaaksi näkee :). Ja kantaa myös vastuun omien valintojensa seurauksista. Nämä on kuitenkin niin monimutkaisia asioita, että kukaan ei varmuudella voi tietää oikeaa vastausta. 

Toi on totta, että voi näkyä sitten myöhemmin elämässä. Tutkimuksissa on osoitettu, että tupakointi raskausaikana vahingoittaa varsinkin tyttölapsen hedelmällisyyttä, koska hänen kaikki munasolunsahan kehittyvät äidin mahassa kasvaessa. Pojan siittiöitä syntyy koko ajan lisää hänen elämänsä aikana. Yksi tuttu on perustellut polttamistaan sillä, että hänen äitinsä poltti odottaessaan ja hänestäkin tuli normaali. Totesin siihen kysyvästi, että teillä ei sitten ilmeisesti ollut ongelmia raskautumisessa, kun se on yks seuraamus. Tuttu meni hiljaseksi, että ei tainnut helpoimman kautta alkaa. Yleensä tapanani ei ole tollasia kysellä, mutta toi rööki raskaana on sellanen aihe, että pakko oli latasta kysymys ulos...

Takaisin