Himottaako jokin ruoka? Entä ällöttääkö?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Millaisia mielitekoja raskaus on tuonut tullessaan? Tekeekö mielesi jotain ruokaa epätavallisen paljon tai omituisia ruokayhdistelmiä?

Entä onko odotus saanut aikaan ällötyksiä, joita et tavallisesti koe? Inhottaako esimerkiksi kahvin tuoksu?

Lue myös artikkelimme raskausajan mieliteoista. Täältä löydät myös jutun pica-ilmiöstä, joka tarkoittaa ruuaksi luokittelemattomien aineiden himoitsemista.

Pahin haju tähän mennessä on ollut juustonaksut, siitä aloinkin vähän epäillä raskautta 🤭 Kahvin haju ällöttää ja kaikki tosi voimakkaat hajut. Ruisleipää on tehnyt mieli aiempaa enemmän.

Mä oon syönyt leipää tavallista enemmän, ihana yhdistelmä on sulatejuusto ja tomaatti leivän päällä! Sulatejuustoa olin viimeksi syönyt varmaan yli 10 vuotta sitten 😁

Mulla kanssa on leivän päällä nykyään aina sulatejuustosiivu, normi juusto kyllä menee jos ei muuta ole, mutta välttelen sitä loppuun asti😅 ja on ruvennut ällöttämään kaikki sellaset sormisyötävät missä on päällä se leivite vai mikä se on, esim nugetit ja mozzarellatikut😖

Mulla ei ole varsinaisesti mitään himoja, mutta ällötyksiä sitäkin enemmän. Esimerkiksi mikään makea ei maistu hedelmiä tai mehujäätä lukuunottamatta. Leivonnaiset, suklaa, karkit, jäätelö 🤢 Ja ennen olen ollut kovasti makean perään. Toinen isoin ällötys on kaikki aromaattinen, mausteinen ja tulinen ruoka eli se, mistä olen ennen raskautta nauttinut eniten 😅 Eilen kun mies kokkasi nepalilaista, en pystynyt mennä lähellekään keittiötä jo sen hajun vuoksi.

Mua inhottaa kaikki rasvaset ruuat ja liha ruuat. Myös kaikki raskaat tai makeat niin ku suklaat ja karkit.
Mutta sitten himoitsen just kaikkea mitä ei saa syödä sushi(ja niitä en saa yleensä muutenkaan ku seesaminsiemen allergia😅), valkoviini, lakritsi ja aurajuusto. Mu esikoisessa oli tismalleen samat. Aurajuustoa vois syödä kuumennuksen jälkeen mu haluisin nimenomaan sitä kylmänä syödä🤣. Muuten menee kirsikat, tomaatit, paprikat ja kaalit.

Tänään muuten tuli töissä ravintolassa selväksi että tonnikala, katkarapu, herkkusienet ja valkosipuli haisee ihan uskomattoman pahalle!😂 samoten hapanjuureen tehdyissä pizzapohjissa tuntuu että haisee hiiva tosi voimakkaasti. On muuten hirmu hyvä että yksi suosituimmista pizzoista on kinkku, tonnikala, herkkusieni, katkarapu🙈

Mulla tuntuu nyt että joka aterialla uusi himo,tai no himo ja himo, semmonen mitä pystyy syödä ilman että oksettaa.. mutta alusta asti jääpalat isoin himo. Sit on off appelsiinimehu,sitruunavesi, fitnes murot ja kauramaito, lapsi mehujää,munakokkeli, sit taas ällöttää niin eniten liha,varsinkin raaka kanan näkeminen nii hyi olkoon 🤮

Nyt kyllä tuntuu että kaikkea hedelmäistä tekee kokoajan mieli, banaanit on ihan lemppareita, kaupasta lähtee aina mukaan hedelmämehua ja nyt oon aivan rakastunut vadelmarahkaan😍 ja nyt harmittaa kun meidän kyläkauppa on jo kiinni, mutta parempi tällainen himo kuin herkkuhimo!

Välillä mietin, että mistä tietää että joku johtuu just raskaudesta vai onko vaan muuten joku oma fiksaatio herkkuihin tai tiettyihin ruokiin. 😅 Mun tekee mieli leivoksia ja pullaa 🙄 Oispa joku hedelmähimo. 🫠

Takaisin