Himottaako jokin ruoka? Entä ällöttääkö?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Millaisia mielitekoja raskaus on tuonut tullessaan? Tekeekö mielesi jotain ruokaa epätavallisen paljon tai omituisia ruokayhdistelmiä?

Entä onko odotus saanut aikaan ällötyksiä, joita et tavallisesti koe? Inhottaako esimerkiksi kahvin tuoksu?

Lue myös artikkelimme raskausajan mieliteoista. Täältä löydät myös jutun pica-ilmiöstä, joka tarkoittaa ruuaksi luokittelemattomien aineiden himoitsemista.

Helppo kysymys: kaikki ällöttää! Siis aivan kaikki. Ei oo yhtään mitään, mitä tekisi mieli. Himoja odotellessa...

Täällä ainakin on tullut paljon tavallisesta poikkeavia ruokamieltymyksiä, melkein joka viikko joku uusi. Ei ehkä mitään outoa mutta sellaisia himoja... Esim. greippi, sitruuna, juotava vadelmajogurtti jne. Leivän pitää olla ruisleipää, muu ei maistu.

Ja ällöttää myös melkein kaikki... Kaikki hajut, kahvi, ihan vaan ylipäätään jääkaapin ruokien tuoksu, piparit...

Himottaa: appelsiinimehu, mandariinit säilykkeenä, vissy

Ällöttää: vaihtelevasti vähän kaikki välillä 😂 aina: kana ja uusimpana ruokakerma ruuassa 🤢

Mua on himottanu jo päiväkausia kalapuikot, perunamuusi ja ketsuppi! En oo vielä syöny joten todellisuutta en voi tietää kun se isketään eteen että kuin käy. Mä en siis myöskään ikinä syö tommosta yhdistelmää...

Esikoisen raskaudessa himoitsin kaikkea kirpeää ja hapanta, ja vähän sama meinaa olla nytkin. Vetelin eilen iltapalaksi purkillisen etikka-öljyseoksessa säilöttyjä artisokansydämiä. :rolling:

Ällötyksenä vahvin on kahvi, ja toisena kovin suolaiset ruuat. Oltiin eilen työporukalla TYHY-ruokailemassa, ja siellä oli tarjolla jouluruokaa. Kinkun kastike oli mun suuhun jotenkin aivan överisuolaista, enkä pystynyt sitä syömään. Siitä tuli ihan hirveä olo. :Grimacing Face: Työkavereiden mielestä kastike maistui kuitenkin ihan tavalliselta, niin mulla on varmaan makunystyrät jotenkin herkillä. Kahvia joudun töissä litkimään, koska en halua yhtäkkiä vaan lopettaa kahvinjuontia ettei kukaan ala epäillä mitään. Olen onneksi normaalistikin tosi hidas kahvinjuoja, niin siinä vaiheessa kun muut lähtevät jo jatkamaan hommia niin minä olen yleensä jatkanut kahvin juontia työpöydän äärellä, mutta nyt aina kippaan loput kahvit viemäristä alas.. :Face With Tears Of Joy:

Esikoisen raskaudessa himoitsin kaikkea kirpeää ja hapanta, ja vähän sama meinaa olla nytkin. Vetelin eilen iltapalaksi purkillisen etikka-öljyseoksessa säilöttyjä artisokansydämiä. :rolling:

Ällötyksenä vahvin on kahvi, ja toisena kovin suolaiset ruuat. Oltiin eilen työporukalla TYHY-ruokailemassa, ja siellä oli tarjolla jouluruokaa. Kinkun kastike oli mun suuhun jotenkin aivan överisuolaista, enkä pystynyt sitä syömään. Siitä tuli ihan hirveä olo. :Grimacing Face: Työkavereiden mielestä kastike maistui kuitenkin ihan tavalliselta, niin mulla on varmaan makunystyrät jotenkin herkillä. Kahvia joudun töissä litkimään, koska en halua yhtäkkiä vaan lopettaa kahvinjuontia ettei kukaan ala epäillä mitään. Olen onneksi normaalistikin tosi hidas kahvinjuoja, niin siinä vaiheessa kun muut lähtevät jo jatkamaan hommia niin minä olen yleensä jatkanut kahvin juontia työpöydän äärellä, mutta nyt aina kippaan loput kahvit viemäristä alas.. :Face With Tears Of Joy:
Hei tää kuulostaa ihan multa, hassua 🤣Mulla on myös tullut joku himo maa-artisokkaan!! Liian suolainen ei käy, vaikka yleensä olen tosi paljon enemmän suolan perään kuin sokerin.

Ällötyksiin on kuulunut nyt etenkin kana, valmistuksen aikana yökin, syödessä yökin ja nyt pelkkä ajatuskin yököttää. Lohikiusaus on ollut mun herkkua, mutta maistui nyt ensin oudolta ja seuraavana päivänä en voinut edes kuvitella syöväni. Punajuurisalaatti yökötti ekoilla viikoilla, nyt taas voi sitä jo syödä. Maksamakkaraa en ole voinut aiemminkaan sietää, mies rakastaa, nyt kun hän avasi paketin, niin juoksin aamupalani kanssa kauhuissani keittiöstä. Haju tuntui leijailleen vielä tuntia myöhemmin ja sai vatsan vetämään volttia. Himoja minulla ei ole ollut, mutta makuaisti on niin paljon herkistynyt, että jotkut ruoka-aineet maistuu superhyvältä, kuten leipä, peruna, tomaatti ja soijakastike, Niiden syönnistä olen normaalia enemmän tykännyt, silloin jos kaikelta vellomiselta olen kyennyt jostain nauttimaan. Jos jonkin himon itselleni nyt kehittäisin, niin se olisi varmaan soijakastikkeeseen dipattu tomaattiviipale, ajatuskin saa jo veden kielelle 😂

Himottaa: appelsiinimehu, mandariinit säilykkeenä, vissy

Ällöttää: vaihtelevasti vähän kaikki välillä 😂 aina: kana ja uusimpana ruokakerma ruuassa 🤢
Mullakin toi kana yököttää erityisesti. Tuli ihan yllätyksenä, kun aiemmin ei mitään ongelmaa kanan kaa oo ollu. Pakko kuitenkin oli kokata ja syödä, kun oli sitä ostanut 😅 Nenästä kiinni pitäminen auttoi hiukan 😅

Himoina tällä viikolla tullut erityisesti ruisleipään! Muuten koko alkuraskauden ollut appelsiinimehu, omenat, mansikat ja kirpeät marjat. Muuten ruokahimot vaihtelee päivittäin, lihaa ja ns "kouluruokia" on tehnyt nyt enemmän mieli ja ne menee helpoiten alas 😅

Täällä myös kana ja mausteiset ruuat etoo. Kahvia/teetä ei tee yhtään mieli vaikka normaalisti juon 2-3 kuppia per päivä.

Musta tuntuu, että mitään ei pysty syömään kahta kertaa peräkkäin, etoo niin paljon koko ajan ja syönnin jälkeen se yhdistyy just siihen edelliseen ateriaan. Eniten tekisi koko ajan mieli sushia!

Kävin eilen illalla ruokakaupassa ja jo siellä ollessa puolet listasta jäi ostamatta kun alko niin ällöttää kaikki vaihtoehdot. En vaan saanu niitä tuotteita koriin asti hyllystä. Kaupassa ollessani mieheni oli tehny jonkinlaista sweetchili-kanawokkia itselleen töihin evääks. Meillä oli niin järkyttävä haju koko asunnossa, et heitin vaan ruokaostokset pöydälle ja lukkiuduin yöks meidän vierashuoneeseen, jonne haju ei ollu päässy leviämään. Onneks aamulla se oli jo vähän hälvenny ja itsekin siedin sitä hajua vähän edellisiltaa paremmin. Alkaa varmaan miehenikin pikkuhiljaa ymmärtämään, että se ruokien/hajujen/yms aiheuttama ällötys ei oo vain sitä, että "ei vaan tee oikein enää mieli". Toki joidenkin kohdalla se voi olla sitäkin, mutta ei ainakaan sweetchili-kanawokin.🤭

Kävi ilmi että popcorn, erityisesti sen haju, on aivan kaamea. 🤢
Mää tein miehelle joulukalenterin ja viikonloppuna yhdessä luukussa oli poppareita kun ne on ihan miehen lempparia. Mun oli ollu tarkotus ostaa sellaisia vähä erikoisempia voipoppareita mut olin vahingossa ostanu JUUSTOpoppareita! Se haju mikä koko talossa oli sen jälkeen hyi hele 😷😷😷 eikä voinut ketään ees syyttää ku ite ne olin ostanu 😂😂 miehen mielestä oli hyviä mut niin voimakas haju mikron jälkeen että aattelin hajun pinttyvän mattoihin ja verhoihin 😂 ja ei, en pystynyt maistaa, pidätin vaan lähinnä oksennusta sen ajan kun mies niitä söi 😂 varmaan nyt on ihan nounou myös tavalliset popparit 😅

Ostettiin eilen maitoa kun tehtiin perunamuusia, en siis ikinä juo maitoa, yhtäkkiä se tänään kiinnitti mun huomion jääkaapin ovessa ja iski himo 😂 outoja nää yhtäkkiset himot 😂😂 tykkään siis maidosta joo, harvoin vaan ostetaan kun kumpikaan ei käytä kahvissa eikä juo ruuan kanssa, yleensä ostetaan vain jos tiedetään että on vieraita tulossa että saa kahvimaitoa 😄 tai jos joskus ruuanlaitossa tarvii.

Koko ajan tekee mieli mennä täyttään lasi mut yritän hillitä itteeni ettei mee koko maitopurkki kerralla 😂

Mua on kans nyt yleisesti ällöttäny erityisesti kanaruoat, mut poikkeuksena sääntöön subissa onneks toimi vielä kanateriyaki noin viikko sitten ja nyt tein kotona salaatin missä oli salaatin lisäks kurkkua, tomaattia, herneitä, fetaa ja oliiveja, nii siihen lisäsin sit vielä vuolukanaa lautaselle. En uskaltanu kulhoon sitä sotkea, kun huomenna saatan olla jo toista mieltä tuotteesta, mut tänään ainakin vielä toimi hyvin! Kananmunat menny vähän vaihtelevasti, pääosin onneks ihan hyvin, mut tänään tein myös munakokkelia päivästä ja se maistu jotenkin extrahyvälle. Päivälliseksi soveltuvia ruokia on ollu kyllä tosi vaikee nyt miettiä, mutta viimepäivien hittejä ollu uunilohi ilman kermaa ja perunamuussi, lihakeitto ja tortillat. Kestohittejä arjessa tuntuu täälläkin olevan lähinnä kasvikset, hedelmät ja marjat. Maito maistunu kans nyt superhyvälle, tuoremehut kans. Jos en oo ehtiny syömään ajoissa ja on alkanu jo huono olo tulemaan niin paniikkivälipaloina hitteinä on ollu juotavat minijogurtit, välipalakeksit ja vauvanruokahyllystä erilaiset smoothiet/hedelmäsosevälipalat.

Ostettiin eilen maitoa kun tehtiin perunamuusia, en siis ikinä juo maitoa, yhtäkkiä se tänään kiinnitti mun huomion jääkaapin ovessa ja iski himo 😂 outoja nää yhtäkkiset himot 😂😂 tykkään siis maidosta joo, harvoin vaan ostetaan kun kumpikaan ei käytä kahvissa eikä juo ruuan kanssa, yleensä ostetaan vain jos tiedetään että on vieraita tulossa että saa kahvimaitoa 😄 tai jos joskus ruuanlaitossa tarvii.

Koko ajan tekee mieli mennä täyttään lasi mut yritän hillitä itteeni ettei mee koko maitopurkki kerralla 😂
Mulla tuli kans maidosta joksikin aikaa ihan superhitti. Meillä on kyllä maitoa lähtökohtaisesti aina ollu kaapissa, yrittäny lähinnä ruokajuomana muistaa juoda. Nyt maidon osalta se buumi on jo vähän laantunu, mutta tekee mun maitoa edelleen tavallista enemmän mieli. Tollasien ns. vaarattomien mielitekojen kohdalla mä oon kyllä antanu nyt vaan mennä. Jos oon rajottanu, niin sit se on ollu lähinnä sen takia, että oon koittanu säästellä sitä et riittäis siihen asti kun pääsee ostamaan lisää. Jotenkin aattelen et tässä myllerryksessä ja säännöllisen pahoinvoinnin kanssa kamppaillessa, jos se maito on se mikä nyt hellii, nii olkoot sitten niin😂

Takaisin