Himottaako jokin ruoka? Entä ällöttääkö?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Millaisia mielitekoja raskaus on tuonut tullessaan? Tekeekö mielesi jotain ruokaa epätavallisen paljon tai omituisia ruokayhdistelmiä?

Entä onko odotus saanut aikaan ällötyksiä, joita et tavallisesti koe? Inhottaako esimerkiksi kahvin tuoksu?

Lue myös artikkelimme raskausajan mieliteoista. Täältä löydät myös jutun pica-ilmiöstä, joka tarkoittaa ruuaksi luokittelemattomien aineiden himoitsemista.

Minua ällöttää yhtäkkiä sellaiset asiat mitä ihan alkuraskaudessa tuli syötyä: ruusukaali ja herkkusienet, hyi saakeli...ja myös uunilohi. Siis ihan pelkkä kirjoittaminen etoo ihan hitosti!

Tekee mieli pastaa ja sokerimysliä.... :D ja niitä juuri viimeisimpänä tuli syötyäkin.

Mun tekee mieli lihaa ja perunaa 😂 Oon tehnyt jo kolmesti perunamuusia 😅 Syön tavallisesti todella tulista ja mausteista ruokaa, jota taas ei tee nyt yhtään mieli vaan enemmänkin etoo.

Mulla tullut himo mandariinit ja appelsiinit sitten tuoremehut ja perunaruoka😂 just sellanen kiinalainen ja mausteinen ruoka ei kans nappaa yhtään

Himoista puheenollen. Se oli jo useampi viikko sit, ni mulle tuli himo soijakastikkeeseen. Oli pakko dipata ihan leipiä siinä. Mutta se himo kesti sen yhden illan ja sit loppui. Veikkaan, että oli joku suolan puute.

Jostain syystä puuro ei aamuisin enää maistu, mikä aiheuttaa haasteita keksiä sopivaa aamupalaa. Leipääkäön ei tee mieli aina. Curryt ja muut voimakkaan lähi-itätyyliin maustetut ruuat puistattavat.

Sen sijaan mulla on jostain syystä suuria intohimoja seuraavia kohtaan: appelsiinit ja mandariinit, tuore (=ei-haiseva 😅) kala, jaffa light ja muut porejuomat, Tuc-keksit, kurkku, avokado, korianteri, kaali, Cafe Picnicin täytetyt uuniperunat... 😁 Oi ja tuli vasta mieleen kun luin yläpuolelta @Forumon tekstin - perunamuusi! 🥰

Viime raskaudessa himoitsin myös mandariineja ja lisäksi eines-ruispuolukkapuuroa, eines-punajuuuripiparjuurisalaattia ja sellaista kaupan grillattua kokonaista kanaa (olen kala-kasvissyöjä - jätin tämän intohimon toteuttamatta 🤦🏽‍♀️).

Muokattu viimeksi:
Kotiruokaa ( perunaa/muusia + jauhelihakastike /kalapuikot) tekee jatkuvasti mieli tai sitten jotain ns roskaruokaa ( hampurilainen esim tai makkaraperunat) Toisaalta myös hedelmiin himo ja appelsiinimehuun. Tovi sitten oli pakko paistaa kaalia ja jauhelihaa (tein siitä jonkinlaisen sotkun riisin kera + paljon puolukoita lisukkeeksi) ja nyt en vois kuvitellakaan syöväni sitä. 🤢 Joka päivä melkein tulee jokin uusi himo.

Eniten ällöttää kookosmaito! 😩

Kaikki ällöttää. 😂 Mandariineja söin viikon, omenoita ennen sitä. Eilen kykenin hedelmäsalaattiin, mutta mandariinit ei mene enää. Nyt on mennyt alas myös lihapiirakka parina päivänä ja sellaiset esipaistetut sämpylät muutamana.

Mies teki itselleen kasvissosekeiton, ja sen jälkeen piti tuulettaa monta tuntia koska haisi niin pahalta. 🤢

Tomaattikeitto on ollut pysyvämpi himotus. Älkötyksiä alkaa olla paljon jo.. halloumi, juustot, kahvi, pesto, osa pizzoista, lihapullat . Ja kasvaa lähes päivittäin

Mulla on ollut tosi voimakasta pahoinvointia koko alkuraskauden (paino -10%). Mitään mielitekoja ei oo ainakaan vielä ollut, on vaan täytynyt syödä mitä sattuu saamaan alas. Vaikka mielitekoja ei varsinaisesti oo, niin esim nugetit ja ranskalaiset on sellainen ruoka jota oon yleensä pystynyt syömään oksentamatta

Minun on kovasti tehnyt mieli kaikkea raikasta. Etenkin klementiinit, appelsiinit ja appelsiinimehu. Sitruuna vesi ja maku vichyt olivat myös aluksi kova sana 🍋🍊

Takaisin