Hieronta

riepu1978

Vauhtiin päässyt keskustelija
Onko teitä hierottu viimeisellä kolmanneksella? Mulla on alaselkä, pakarat ja jalat aivan tulessa. Nyt ollu viikon tämmöstä ja nukkuminen alkaa olemaan mahdotonta. Yläselkää hierottiin joku aika sitten mutta nyt se hieroja on sairaslomalla ja muut hierojat ei mielellään ala hieromaan raskaana olevaa.
 
Kyllä hierominen pitäis olla ok. Jos epäilee niin voi jättää alaselän hieromatta. :) (Tästä oli yhessä fb - ryhmässä jokin aika sitten keskustelua ja siellä asiasta tietävät alan ihmiset olivat sitä mieltä, että voi huoletta hieroa.)
Ja jotkut hierojat suostuu hieromaan asiakkaan tämän ollessa kyljellään tai istuen.

Mä käytän piikkimattoa ihan huoletta. :)
 
Mun veli on urheiluhieroja. Mä meen huomenna sen luo ni se varmaan uskaltaa jotain tehä ku sanon että muitakin hierottu. Aiemmin arvelin että en kyllä raskaana missään veljen luona käy ku hävettää maata siinä sen edessä niin isona että tuskin hierontapöytää näkyy prkl.
 
Alaselkä on sellainen, että sieltä saa huonolla tuurilla käynnistettyä synnytyksen. Jos hieroja ei tiedä, mitä tekee, jättäisin välistä. :) On olemassa ihan raskaana olevien hierontaan erikoistuneita hierojia. Löytyisikö tällaista läheltä? :)
 
Mä haluaisin kanssa hierontaan, enkä mihinkään hemmotteluhoitoon lääpittäväksi. Osaako joku vinkata Jyväskylästä hyvää hierojaa? Mies on luvannut mulle hieronnan synttärilahjaksi.
 
En tiennytkään, että alaselän hieronta voi laukaista synnytyksen, hyvä tieto! Kävin just viime viikolla ja silloin hierottiin alaselänkin jumit (kylkimakuulla). Teki hyvää! Vielä ois toukokuun loppu puolella yks hieronta kerta jäljellä ennen la.
 
Mä kävin toisella kolmanneksella hierojalla ja sanoi kanssa tuosta alaselästä ettei koske siihen.Hieroi hartioita ja yläselkää.Olin istuviltaan ja nojasin pöytään kädet sen päällä niin oli ihan hyvä asento.
 
Periaatteessa ei kuulemma pitäisi käynnistää synnytystä, vaikka alaselkääkin hieroo. Näin kommentoi jotkut fyssarit/hierojat. Mutta jotkut ei uskalla ottaa riskiä, joten eivät suostu hieromaan alaselkää.
Alaselässä on kyllä akupisteitä, joita aktivoimalla voidaan yrittää saada supistuksia aikaan, mutta hieronta ei käsittääkseni niihin akupisteisiin sillai vaikuta...?
 
Tässä kommentteja aiheesta...

Mulla käy asiakkaita raskauden alusta aivan viime metreille saakka. Aika usein kuulen asiakkailta, että oma hieroja ei ole uskaltanut tai halunnut enää hieroa. Terveydellisiä syitä ei normaalin raskauden aikana juurikaan ole. Toisaalta se, että hieroja ei ole saanut opetusta raskaushieronnasta tai on haluton hieromaan jostain muusta syystä on oikein hyvä syy olla hieromatta. Silloin kannattaa etsiä loppuraskauden ajalle toinen hieroja ja palata omalle synnytyksen tai vauvavuoden jälkeen Hieronta on minun mielestä yksi parhaista keinoista helpottaa oloa etenkin niillä isommilla viikoilla. Hieronta rentouttaa, vähentää ja poistaa kipuja(lonkka- ja selkäsärkyihin voi saada apua!), parantaa unenlaatua, nostaa mielialaa, hellii äitiä ja valmistaa kehoa synnytykseen. Hyvä hieroja on etenkin raskausaikana todella hyödyllinen t: Hieroja Tampereelta

VARSINKIN raskauden loppupuolilla kannattaa hierotuttaa, aineenvaihdunnan, hormoonitoiminnan takia ja ihan vaan kun se todellakin rentouttaa ja terveellistä äidille ja vauvalle. Tottahan pitää tietää mitä tekee hierojana, joten kannattaa katsella sellainen joka tietää.

Hieronta terapeuttina todellakin hieron raskaana olevan alaselän hellästi (hieron maatasolla, sivumaakuulla tai lapsiasennossa)painelemalla ja sivelemällä kohti reisiä. alaselkä on täynnä hermoratoja joihin kohdistuva paino (ja hormoonit) todellakin tarvitsee paljon lepoa, kosketusta ja oikeanlaisia asentoja/harjoituksia. Pakarat ja kohtu ovat suorassa yhteydessä toisiinsa; kun pakaralihaksia hierotaan rauhallisesti, kohdun lihas rentoutuu välittömästi.

Akupunktiohoitajana olisin sitä mieltä, että niskasta saa hieronnalla helpommin vaikutuksia käynnistelyyn, koska alaselkään on kylkimakuulla lähes mahdoton laittaa tarpeeksi voimaa ilman, että äiti tippuu plintiltä. Ja alaselkään voimankäyttöä välttäisin nikamien lisääntyneen, vaikkakin marginaalisen, liikkuvuuden ja kasvaneen lordoosin takia. Akupisteitä saa alkaa käyttää vkon 37+0 jälkeen. Niissäkin toki kannattaa käyttää malttia.

Kitkeränä oletan, että jos hieronta OIKEASTI laukaisisi synnytyksen, hierojilla olisi sananmukaisesti kädet täynnä töitä aina kun 40. raskausviikko jollakin käynnistyy. Nimim. olin-valmis-mihin-vain.:D

Hieronnalla ei saa synnytystä käynnistymään, sen voi melkein luvata mutta... Kosketus lisää kehon omaa endorfiini- ja oksitosiinituotantoa, joten jos ajoitus on osuva voi hieronta(kin) aikaistaa synnytyksen alkamista tunnin tai päivän.

Kyllä voi käydä osaavalla hierojalla (klassinen hieronta) loppuun asti. Tosin mahallaan ei makoilla vaan hierontapöydästä voi esim.nostaa sen naamatuen silleen, että siihen nojataan tuolilla istuen. Shiatsua taas ei suositella raskauden aikana (lliikuttaa niin paljon energiaa), mutta akupunktio on hyvä vaihtoehto, jos jotain erityistä vaivaa (esim.alaselän vaivoja voi hoitaa etäpisteiden kautta ym.)



Tämmöisiä pointteja... :) hierojalta ja akupunktiohoitajalta osa kommenteista.
 
Eihän se todennäköistä varmasti olekaan, että synnytys käynnistyy, mutta mahdollista. Ymmärrän hyvin, että hieroja ei halua ottaa riskiä ja vastuuta. Itse en ole suostunut tiineenä olevia hevosia hieromaan ihan vain siksi, että jos raskaus menee kesken, miten todistan, että ei ole minun aiheuttamani. En halua olla siinä tilanteessa. :)
 
En mä olis viime raskauden aikana selvinnyt millään ilman hierontaa, tiedä oliko sillä vaikutusta sitten :grin Kävin tiheimmillään kerran viikossa. Sit ku maha alkoi olla kamalan iso niin istuin penkillä ja nojasin siihen hierontapöytään. Nyt en ole käynyt kuin ihan alkuraskaudessa, mut se oli lähinnä kun mulla oli tenniskyynärpään fysioterapiajuttuja siinä samalla.
 
Kyllä mun on ainakin ollut pakko pyytää miestä hieromaan, kun on ollut paikat niin älyttömön kipeet... ei tullut mieleenkään että siitä vois jotain haittaa olla.
Nyt on lonkka oikealta puolelta ollut pari päivää tosi kipeä, tänään hädin tuskin päässyt kävelemään..
en vaan tiedä mikä tähän auttais.. kylmägeeliä ja lämpötyynyä kokeillut mutta ne auttaa vain hetken.
 
Mä istuin alkuraskauden aikana hierontatuolissa, sen jälkeen tuli menkkakipuja.. En oo enää uskaltanu vaikka tarve olis :D
 
Takaisin
Top