Hieman proteiinia virtsassa välillä?

moonlight86

Silmät suurina ihmettelijä
Eli ei ole joka testauksella mutta tänäänkin 2 testauksella kotitestillä (Uristix) tuli 2 vastausta et olis hieman proteiinia virtsassa. Nyt kun tein kolmannen testin, oli puhdas negatiivinen. Eilen tein 2 testiä joista ensimmäinen oli myös tuo et näytti hieman, ja toinen oli negatiivinen. Joka kerta oon tehnyt alapesun ennen testausta enkä oo purkittanut ensimmäisiä pissoja. Syy näihin testailuihin on tänään ja eilen taas koholla olleet verenpaineet, tai alapaine siis. Sekin heittelee, välillä on alle 90, jotain 85 ja siitä alaspäin, välillä 90-94.
Neuvolaan soitin tänään ja sanoin asioista, mutta sanoivat vain että jos tulee kova päänsärky tai pahoinvointi, näköhäiriöitä tms. niin sitten pitää lähteä päivystykseen.

Verenpaineen alapaine on ollut tuota yli 90 jo parinkin kuukauden ajan. Kotimittauksilla. Neuvolan mittarilla ei oo koskaan näyttänyt yli 90, mutta kotonakin tuo alapainearvo nousee vain iltaa kohden tohon yli 90, joka ilta ei kuitenkaan ylitä sitä. Meillä on kotona eri merkkinen mittari, ja tiedän vertailun perusteella että yläpaineen heittää aina yläkanttiin neuvolan mittariin verrattuna, mutta alapaineissa ei hirveästi heittänyt.

Mutta mistä tuo voi johtua että välillä näyttää proteiinia ja välillä ei? Ei oo mitenkää verenpainearvojen kanssa tekemissä tuo proteiini, sitä saattaa tuo testiliuska näyttää vaikka verenpaine olis matalampikin kun ton 90. Viimeksi alapaine oli 92, proteiini negatiivinen.
Voiko tuo viitata johonkin alkavaan myrkytykseen tms?
 
Pre-eklampsia eli raskausmyrkytys: Pre-eklampsia on yleensä 32.-36. raskausviikolla esiin tuleva ongelma, jonka syy on epäselvä. Oireita ovat mm. turvotus varsinkin kasvoissa, huonovointisuus, päänsärky, verenpaineen kohoaminen ja proteiinin erittyminen virtsaan. Pahimmillaan pre-eklampsia voi johtaa eklampsiaan eli raskauskouristukseen, joka voi olla vaarallinen äidille ja sikiölle. Pre-eklampsiaa ei voida periaatteessa hoitaa muuten kuin synnytyksellä, joskin lievien oireiden yhteydessä äidin vointia vain tarkkaillaan tehostetusti.

googleta siitä tarkempaa tietoa ja seuraa omia oireitas. Ite noudattaisin neuvolan neuvoja, eli just jos tota päänsärkyä tai pahoinvointia ilmenee, niin sitten päivystykseen.
 
Voi siis olla myrkytystä vaikkei valkuaista erity joka näytteeseen?
Eikä sitä erity tuota 0,3 g/vrk mikä luki Terveyskirjaston sivulla kun googletin tuon Pre-eklampsian. Ton meidän testin mukaan +1 on toi 0,3g proteiinissa. +/- tarkoittaa hieman, mutta alle ton 0,3, ja sitä mulle on näyttänyt, joka toinen testi siis. +1 asti ei oo värjäytynyt yhtenäkään kertana. Tutulta myös kuulin että myrkytyksessä verenpaine pysyy koko ajan koholla? Mutta kun mulla se heittelee. Välillä normaali (alle 90) ja välillä kohonnut (yli 90). Yläpaine on ollut useimmiten alle 140 vaikka alapaine oliskin ollut koholla.
 
no millä viikoilla tällä hetkellä menet? Jos olet alussa/puolessa välissä raskautta, voihan tuo tarkoittaa että sulle on mahdollisesti muodostumassa raskausmyrkytys. Mikä ei kyllä tarkoita sitä, että se sulle ehtii automaattisesti muodostumaan. Ite jättäisin nuo kotona mittaamiset väliin, ja luottaisin vain niihin, mitkä tehdään neuvolassa. Riittävät kuitenkin tuon myrkytyksen huomaamiseen ajoissa. Ja noi liuskat on teitääkseni melko tarkkoja, turhankin ehkä.. Suosittelisin oikeesti odottamaan seuraavaan neuvolaan, tai sitten suoraan soittamaan sinne. Jos ne ei pidä sun oireita vakavina, älä sinäkään pidä.
 
31 viikoilla meen. Kyllä mä sinne neuvolaan odotankin jos ei tosiaan muita oireita tule. Mut verenpainetta mittailen kun nekin on sitä sieltä sillon pari kuukautta sit suositellu..Nyt tuli kyllä tosi hyvät alapainearvot, 82 ja 76 toisel mittauksella... Yläpaineetka paljon näyttäny, 130 ja 108...Mut toi kotimittari onkin noi yläpaineet näyttäny aina vähän miten sattuu. Tänään tk:sta hakeen lainaksi kunnon mittari (mitä neuvolassakin käyttää).
 
Ei se lievä proteiini vielä mitään kerro. Mulla oli +1(neuvolassa) tos muutama viikko sitten mutta lääkärikään ei siitä mitään sanonu. Testi voi näyttää että on vähän proteiinia virtsassa jo pelkästään silloin, jos virtsan seassa on valkovuotoa(tämäkin varsin yleistä).

Oletko muistanut levätä väh.15min ennen verenpaineiden mittausta? Kyllä ne siellä neuvolassa sit sanoo jos pitää huolestua.
 
Samoin jos pissanäyte josta testin ottaa on niukka, voi proteiini nousta helpostikin jopa kahdelle plussalle. Minulla on varsin usein tämä ongelma, vaikka kuinka myös kotona yrittäisi testailla. Jotenkin se vain jostain syystä jännittää niin paljon, ettei silloin tippoja paljon irtoa. [:D]
 
Moonlight86: Mulle ilmestyi rv 35? Muistaakseni proteiinia pissaa ja verenpaineet hieman nousivat, sitä sitten vaan seurailtiin... rv 36+4 oli synnytystapaarvio, siellä otettiin musta verikokeita, joissa yks arvo viittas raskausmyrkytykeen... Mutta kävikin niin että jo 36+6 lähdettiinkin synnyttämään... 37+0 syntyi poika, silloin kätilöt sanoivat että luonto korjaa näin odottajan kehon, eli käynnistää synnytyksen aikaisemmin... ja hyvä mulla ainakin, verenpaineita hetki seurailtiin synnytyksen jälkeen, ja ne laskivat, ja pissa puhdistui. Mulla oli proteiinia +-++ plussaa vaihtelevasti...Muista juoda hyvin ihan vettä... :) Jaksamista odotukseen, se oli ihanaa aikaa.. :)
 
Ainakin aina kannattaa muistaa hyvä alapesu ja riittävän runsas näyte. Itellä ollut protskuja kans pari kertaa luultavastikin niukan näytteen vuoksi, mutta sit kun kotona testannu, niin ei mitään.
 
Moonlight86
Mulla on nyt semmoinen tilanne että viime perjantaina oli eka kertaa proteiinia virtsassa yhden plussan verran. Oli samalla lääkärin aika ja lääkäri määräsi 24h virtsankeräyksen. Sen tulos ma oli 237 kun hälyttävä raja olisi kuulemma 300 mutta tuo minun 237 on kuitenkin yli sallitun rajan. Mulla on n. pääsiäisestä asti ollut verenpaineet koholla. Olen koko alkuvuoden mitannut kotona. (sekä neuvola että sairaala kehottaneet tarkkailuun)
Eilen neuvolassa th soitti äitipolille ja keskusteli tilanteessa. Nyt taas otetaan 24h virtsat talteen ja vien ne huomen aamuna sairaalan labraan jossa multa otetaan myös verikokeita. Iltapäivällä aika sairaalan äitipolille ja katsotaan tulokset.
Mulla kans oireina ainoastaan tuo proteiini ja kohonnut verenpaine. Muita oireita ei ole, eli päänsärkyä, näköharhoja ja pahaaoloa jne. Mut jos oireita tulee niin pitää hakeutua heti päivystykseen. Sama juttu jos verenpaineet nousee 150/100 akselille (nyt ne pyörii siinä 140-149/90-99)...
 
Eilen oli nyt sit neuvola. Negatiivista siellä näytti pissatesti ja verenpaine oli 130/84. Pyysi kyllä jatkaan mittaamista kotona 3 päivänä viikossa, kun sanoin et viime viikolla oli yli 90 alapaineet muutamana päivänä.
Mut ei nyt sit ainakaan myrkytystä oo. Jostain muusta syystä noi kotitestit sit vaan näyttänyt et sitä vähän olis, ja kun nekin näytti välillä taas puhdasta eli negatiivista.
 
Minä kotiuduin kotilepoon torstaina äippäpolilta toximia-tarkkailusta, jonne päädyin kun 34+0 neuvolassa verenpaineet koholla 161/103 ja 150/108 ja pissinäytteessä proteiinit ++ ja sokeri + (tarkempi selvitys tuolla kuumeilijoista odottajiin –ketjussa, sivulla 66). Verenpaineen tarkkailu jatkuu täällä kotona ja raja-arvoiksi annettiin 140/90, jonka alla olisi hyvä pysyä. Kahden vuorokauden proteiiniarvot oli mulla 330 (eka vrk) ja 317 (toka vrk), jotka lääkärin mukaan ovat vielä suht alhaiset, eivätkä vahvasti viittaa raskausmyrkytykseen. Raja-arvona puhuttiin mulle 500 vuorokausiarvosta.


Noista proteiinin kotimittauksista en ollut kuullutkaan, niin en niistä osaa sanoa mitään. Täällä meillä päin ainaskin neuvola on rv 30 lähtien kahden viikon välein, joten itestä ainakin tuntuis, että se on riittävän lyhyt väli, jotta mahdolliset muutokset ehditään huomaamaan. Plus että jatkuva stressaaminen siitä pissin laadusta ainakin itellä varmaan nostais stressiä ja myös sitten sitä verenpainetta, mikä just saattaa painaa sitä proteiinia sinne pissiin. Kun kysyin lääkäriltä, mikä sitä proteiinia sitten tekee sinne virtsaan, jos ei kerran raskausmyrkytyksestä ole kysymys, niin hän vastasi, että verenpaineen kohoaminen (vaikka ei kuulemma ihan noilla minun sairaala-arvoilla vielä, jotka siis pysyivät tuon 140/90 alla tai tuntumassa) ja joskus se raskaus vaan rasittaa elimistöä niin että se painaa sitten niitä proteiineja sinne virtsarakkoon. Ja tietty sitten kakki epäpuhtaudet näytteen ottamisessa voi vaikuttaa (esim. just valkovuoto).


Paineiden puolesta luulisin, että sulla moonlight86 ei oo vielä hätää mutta hyvähän niitä on jatkuvasti tarkkailla. Sairaalasta saamassani paperissa luki myös, että jos ”diastolinen paine (alapaine) on kohonnut lähtötasosta yli 15 ja systolinen paine (yläpaine) on kohonnut lähtötasosta yli 30 toistuvissa mittauksissa” niin verenpaineen katsotaan olevan koholla, ja asia on syytä tarkistaa. Eli riippuu vähän siitäkin, että mitkä on ollu kenenkin normaalit paineet ennen raskautta tai sen alkaessa.


Rauhalla on ainakin viikkojen puolesta sen verran hyvä tilanne, että vauva voi sieltä tarvittaessa ihan hyvin jo syntyäkin. Toivottavasti kaikki menee teillä hyvin!
 
Takaisin
Top