Hemoglobiini raskaana

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Millaisia hemoglobiiniarvoja teillä on ollut raskaana ja millä viikolla? Jos arvot ovat laskeneet liikaa, milloin on rautalisä aloitettu?

Normaali hb ollut noin 140. Nyt vkot 19+3 ja reilu kuukausi sitten oli tippunut 117. Rauta aloitettiin samantien, nestemäisenä, koska tabletit eivät ole sopineet. Viime viikolla oli 116 raudasta huolimatta... Varmaan vaihdan nyt valmisteen, vaikka tämä floradix kyllä viime raskaudessa toimi. Nyt ei tunnu olevan samaa tehoa.

Mulla oli hemoglobiini ennen raskautta 127, alkuraskaudessa 124 ja marras-joulukuun vaihteessa 117. Neuvolan terkka sanoi että mun viimeisin tulos oli erittäin hyvä niille viikoille, rv23, mutta itse olin vähän ihmeissäni ja sain luvan aloittaa rautalisän.

Mulla oli viimeraskaudessa 105 muistaakseni eka neuvolassa, eli n. rv12 ja heti kehotettiin rautaa ottaan. Etin puoliraskautta oikeeta valmistetta. Pitäis taas hakea. Itellä vaan nestemäinen maltofer jokatoinen päivä otettuna auttanu!

Mulla siis tää esikoinen rupes suoraa huutoa, kun koitin synnäriltä tullessa alkaa sitä ottaan, nii piti tauottaa ja panostaa kahta kauheemmin ruokaan. Nyt en sit tiiä miten reagoi, mut pakko alkaa ottaan.

Nyt rv34+6 ja neuvolassa hemoglobiini 99. Rautalisää pitää alkaa nyt syömään 100mg/päivä. Lähete laboratorioon, myös ferritiini katsotaan.

Alkoi kiinnostamaan miten itsellä aikoinaan oli ja kaivoin äitiyskortin esiin. Viikolla 11+6 oli 129. 28+0 oli 115 ja muistaakseni silloin piti ruveta syömään rautalisää 100mg/päivä. 35+6 oli noussut 127.

Kaksosia odottaessa oli alimmillaan hb jotain noin 115 luokkaa, en syönyt rautaa ollenkaan sen raskauden aikana. Vauvoille aloitettiin syntymän jälkeen rauta vuodeksi, koska olivat keskosia.

Kolmannen lapsen raskaudessa on hb ollut ensimmäisessä neuvolassa 134. Rv26 se on ollut 113 ja aloitin silloin raudan 100mg/vrk. Viimeisen kerran hb on näköjään mitattu rv37 ja on silloin ollut taas jo 131.

Itselläni hemoglobiini oli ennen raskautta päälle 140. Siitä pudottiin jo alkuraskaudessa nopeasti 130 tienoille ja raskauden puolivälissä 120 tienoille. Alimmillaan oli 119. Lisärautaa ei ehdotettu. Pari viikkoa sitten oli noussut 130 :) Totesivat, että ilmeisesti varastossa on ollut rautaa, kun selvittiin ilman lisärautaa. Ei siitä kuurista tosin mitään haittaakaan olisi kai ollut. Raskauden jälkeen voisi ottaa kuurin, jos varastorauta on alentunut, koska suunnitelmissa on yrittää raskautua uudestaan tänä vuonna, jos tilanne sen sallii (jos synnytys onnistuu ilman sektiota). Ennen raskautta ferritiini oli kutakuinkin 80.

Takaisin