Hemiplegia(cp-vamma)epäilys...

Meillä tyttö ei osaa vieläkään kontata,pari konttausaskelta ottaa ja sit vaihtuu ryömimiseks.Eikä osaa vielä käydä itse istumaan.
Käytiin viime kuussa lastenpolilla jossa oli fyskantäti mukana,molemmat tädit tuli siihen tulokseen että tyttö on täysin terve vaikkakaan ei konttaa eikä käy istumaa.Nousee kumminkin tukea vasten ja kävelee sohvan vierustaa ym.kesällä on vielä joku kontrolliaika fyskaa,siellä täytyy ottaa puheeks se istumaa meno jos ei vielä sillonkaa käy istumaa.Ite oon huomannu kaks kertaa että se menee istumisasentoo,tietäs vaan miten sitä treenata kotona.
 
Juu, yksilöllisestihän nämä kehittyy, ja se voi olla ihan täysin normaalia. Elli ei myöskään konttaa, ei edes ryömi, mutta on noussut istumaan jo pitkään ja on alkanut hiissaamaan itseään pepullaan. Fysioterapeutin seurannassa ollaan mekin, viikottain, mutta toistaiseksi ei vikaa ole havaittu.

Ja Sirie, luonnollista varmasti on tuntea ikäviäkin tunteita nyt kun olette diagnoosin saaneet. Ja sekin, että viimeiseen saakka toivoo, ettei mitään pysyvää vikaa olisikaan. Mutta, kuten itsekin totesit, niin lapsenne on teille täydellinen juuri sellaisena kuin hän on, ja toisaalta, te olette täydelliset vanhemmat juuri hänelle!!!
 
Hei!
Meillä on reilu seitsenkuinen tyttö jolla oli syntymässä vaikeaa hapenpuutetta, nopeana ja rajuna tapahtumana. Paikallinen vaurio aivoissa seurauksena ja kuvissa näkynyt. Neuroilla on käyty ja kehon ojennustaipumusta alussa ollut, mutta eteenpäin menty. Nyt parin viikon ajan ajoittain toista kättä vetänyt virheasentoon ja lisäksi jalat olleet aina nilkoista herkästi ojennuksessa. Näistä ei vielä sen kummempaa tiedetä, ovatko jotain mistä kypsytään vai pysyvämpää. Täällä myös toiveikkain mielin, ihanan neidin seurasta nauttien vaikka tulevaa ja mahdollisia liikuntaongelmia ei voida tietää. Onnellista elämää lapselleen tietenkin ykkösasiana toivoo, ja täytyy uskoa että sellainen on pienelle mahdollista liikuntavaikeuksien kanssa tai niitä ilman. Voimia ja positiivisia ajatuksia teille! :)
 
Meidän neidin liikunnallinen kehitys on just samoissa kantimissa ku puaprun neidillä; ei ryömi eikä konttaa mut istuminen on lempparihommaa. Konttausasennossa kyllä hytkyttää hetken itseään mut ny kun on oppinut pääsemään siitä istumaan niin eihän sitä kauan malteta konttausta harjoitella.. Peppuliikkein täälläkin mennään eteenpäin ja työnnetään itseä masulla ollessa taaksepäin :) meidän neidin vasen kantaluu on niin vino että nyt ei saada seisottaa häntä ollenkaan, kengät on hankittu ja nyt odotetaan että kenkien ja luontoäidin avulla saadaan kantaluu suoristumaan.. Polviseisontaa harjoitellaan, kovasti ois haluja päästä astetta ylemmäs taas kun ottaa joka paikasta kiinni ja pyrkii ylöspäin. :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Heipsan! Ei ole tännekkään tullut taas vähään aikaan mitään päiviteltyä, kun on ollut kaikenmoista koulun aloitusta ja tällaista arjen asettelua.

Meille kuuluu ihan hyvää ja ollaan edistytty hieman ja sen vuoksi tulinkin tänne heti kirjoittamaan.
Tänään nimittäin, ihan tässä illalla - meidän poika reilu 11kk nousi ensimmäistä kertaa itse istumaan! :Heartred
Hän on jo pidemmän aikaa istunut ilman tukea, mutta ei ole itse siihen pässyt. Olen niin onnellinen! Vaikka ollaankin ehkä normaalista kehityksestä hieman jäljessä, niin silti vielä ihan järkevissä ajoissa (ainakin mun mielestä).

Sen verran on pakko vielä mainita, että kyllä tuo istumaan nouseminen aikalailla tuonne tunteisiin otti ja siinä ihan herkityin ja taisi muutama pieni kyynelkin erehtyä poskelle - niin hienoa ja hyvältä se tuntui. :')
En edes halua miettiä millaisia tunteita seisomaan nouseminen tai ensiaskeleet mussa herättää! :)
 
Hienoa!!! Todella vähän olette perässä, siis todella vähän! Yksilöllisestihän nämä muutkin kasvaa, siinä missä toinen on kävelee niin toinen harjoittelee vasta ryömimistä. Miten teijän jumpat on mennyt, onko käden liikerata parantunut?
 
Niimpä. Olen itsekin ollut "vasta" 9kk kun nousin itse istumaan, mutta vain 6kk kun nousin seisomaan ja vain 8kk kun lähdin jo kävelemään. Samoin veljeni, hän on ollut 10kk noustessaan itse istumaan ja mutaman viikon reilu vuoden, kun lähti kävelemään, eli voihan meidänkin pojan tällainen kehitys kenties kummuta jostain perintötekijöistäkin? :)

Meillä on jumpat mennyt oikein hyvin! Fyssari käy edelleen kerran viikossa.
Meidän pojan käsi on rentoutunmut huimasti ja ollaan saatu lähestulkoon kaikki kireys oikean puolen kyljestä ja lavanseudun alueelta katoamaan. Poika on alkanut myös liikutella oikeaa kättä paljon enemmin ja tekee jopa suuriakin liikeratoja sen kanssa. Muutamia kertoja hän on jopa kurkottanut oikean käden kanssa ja se on todella todella hyvä juttu. Vieläkään poika ei oikealla kädellä (ainakaan tietoisesti) tartu, mutta auttaa oikealla kädellä vasempaa aiempaa enemmän ja oikea käsi on monesti tukemassa jotain lelua tms.

Nyt kun oikea käsi on kehittynyt huimasti ja muutosta on nähtävillä, on puolestaan oikea jalka hieman jäänyt taka-alalle ja mun mielestä jalka on jotenkin aiempaa jäykempikin. Poika on alkanut ymmärtää lelujen päälle paljon enemmän ja osaa jo ihan oikeasti leikkiä niillä pyörittelyn ja ihmettelyn sijasta ja se saattaa fyssarin mukaan ainakin olla yksi syy siihen, miksi oikea jalka on jäänyt hieman laiskaksi, kun mielenkiinto on niin vahvasti jo niissä touhuissa ja kädellä pystyy käsittelemään leluja.

Ollaan nyt kiinnitetty enemmän huomiota tuohon oikeaan jalkaan, mutta sillekkään ei oikein voida mitään tehdä ennen kuin poika nousee seisomaan ja nähdään miten se jalka "normaalissa" arjessa toimii. :)
 
Heipsan!

Meillä ollaan edsitytty jälleen! Vain päivää ennen kuin poika täytty tasan yksi vuotta, hän päätti nousta ihan itse seisomaan! En edes aluksi tajunnut koko tilannetta kun tässä olohuoneessa istuttiin ja synttärivieraita viihdytettiin. Siinä istuin itse pojan vieressä hieman selkä päin poikaan ja hän siinä jotain touhuili itseksensä ja kun katsoin häneen päin varmistaakseni hänen leikkinsä, siinä hän vain seisoa tönötti sohvaa vasten. Siinä oli niin minulla, isillä ja synttärivierailla ihmettelemistä. :)

En ollut osannut odottaa vielä pitkiin aikoihin meidän sällin nousevan seisomaan, niinku en oikein muitakaan viimeaikaisia kehityksen askeleita. Vastahan sälli nousi ensimmäistä kertaa istumaan ja nyt jo noustaan kahdelle jalalle. Täälä ollaankin nyt koko viimeviikko noustu enemmän tai vähemmän seisoskelemaan ja istumaannousikin ollaan hokaistu oikein kunnolla ja aika-ajoin poika löytyykin istuskelemassa milloin missäkkin, hauskaa seurattavaa! :D

Minkä iksäisinä teidän syyskuiset ovat nousseet itse seisomaan tukea vasten? :)
 
Ellillä on 1vee synttärit reilun viikon kuluttua, ja vasta kaksi, kolme viikkoa takaperin nousi ensimmäisen kerran jaloilleen tukea vasten. Ja sen verran hankala noita jalkoja on itse käyttää, että ei kyllä nousekaan joka päivä itse seisomaan - haluaa kyllä, ja seisoo nauraen kun autetaan (eikä tarvitse paljonkaan auttaa), mutta ei jaksa käsillä itseään ihan kokonaan nostaa. Ottaa myös kainaloista tai käsistä tuettuna askeleita ja sekin on hurjan hauskaa!

Huippua kuulla että teillä edistytään!
 
Puapru: Täällä aikalailla samallla tavalla tuon seisomisen kanssa. Ihan sohvaa vasten ei itse vielä ihan päästä, ellei ole jotain pientä koroketta jonka kautta saa ensin vähän tukea, mutta tv-tasolle noustaan jo ihan itsekseen. Alas tuleminen seisoma-asennosta ei onnistu ja silloin yleensä tuleekin itku, että: "äiti, tuu auttamaan mut alas täältä" :D
Kainaloista tuettuna meillä on askeleita otettu jo monta viikkoa, mutta meidän fyssari kovin topuuttelee, että ei saisi vielä lähteä kävelemään vaan tartteisi konttaaman ihan ensin oppia! Toki luonnollista kehitystä ei voi estää jos poika nyt päättääkin lähteä kävelemään, mutta mitä pidemmälle se menee ja mitä paremmin saadaan poika konttaamaan, sen parempi kokonaisuudessaan! :)
 
Aikasta samassa vaiheessa siis mennään! Meillä kyllä ollaan luovuttu tuosta konttaamisen tai ryömimisen opettelusta, ihan fysioterapeuttikin on sitä sanonut, että tuetaan sitä mikä on tulossa.

Toisaalta, viime aikoina Elli on muutamasti ryöminyt takaperin pienen hetken ja konttausasennossa läpsyttelee käsiä lattiaa vasten, eli voihan se olla että nekin taidot vielä jossain vaiheessa tulee. Sitten kun neiti ITSE niin tahtoo! :grin
 
Niimpä! :) Mäkin olen tässä lähipäivinä seuraillut tuota meidän sälliä, että konttausasentoon mennään ja käsiä nostellaan lattiasta ja välillä jalatkin hieman liikkuu, mutta sitten se vain muuttuu ryöminnäksi... :D
 
Meillä herra nousi ensin tukea vasten seisomaan jo seitsemän kuukauden ikäisenä (muistaakseni) ja kävelemään tukia pitkin heti perään. Mutta ilman tukea seisominen alkoi sitten vasta 11kk ikäisenä ja nyt 1v 2vko ikäisenä on hän alkanut kävellä. Tosin edelleen mennään suurimmalta osin kontaten, koska niin pääsee kovempaa. Oli siis aika pitkä väli kun kehityksessä ei periaatteessa tapahtunut mitään. Seisomaan noustiin yhtä aikaa, kun opittiin konttaamaan. Kuvittelin, kun pojalla oli alkuun niin kova kiire kaikkeen, että kävelee reilusti alta vuoden, mutta onneksi ei. Meni kesä mökillä helpommin, kun ei vielä kävellyt.
 
Meillä alkuun tapahtui kaikki tosi nopeasti, konttaamaan, istumaan seisomaan ja tukea pitkin kävelemään alkoi samalla viikolla tasan puolen vuoden ikäisenä. Haparoivat ensiaskeleet otti 10 kk ikäisenä ja kunnolla lähti kävelemään 11kk ikäisenä. Nyt vuotiaana osaa jo juosta, mikä on tosi ärsyttävää. Ottaa pihalta kiellettyjä juttuja käsiinsä ja lähtee jo valmiiksi juoksemaan karkuun.
 
Moikka!

En olekaan pitkiin aikoihin päivitellyt tänne mitään ja Marraskuun omassa ketjussa meidän kuulumisia on näemmä huudeltukin! :)

Meille kuuluu tosi hyvää. Olen viimeksi tainnut kertoa siitä, kun poikamme nousi vihdoin ja viimein itsenäisesti istumaan 11kk:n iässä. Sen jälkeen on tapahtunut paljon. Poika on noussut jo hyvän aikaa sohvaa vasten seisomaan ja kulkee nykyään jo todella näppärästi sohvaa pitkin edes takas, sivuaskelein. Konttaamaan poikamme on oppinut viimeisen kuukauden aikana, vaikak konttaus onkin epäsymmetristä ja toinen käsi konttaa kyynärvarsi lattiassa. Poikamme saa edelleen fysioterapiaa kerran viikossa ja parin viikon päästä myös toimintaterapeutti tekee arvion ja ehkä tulemme saamaan pojalle myös toimintaterapiaa, se olisi hienoa! :) Poikamme on saanut myös apuvälineitä, mm: tukisandaalit, supinaatioremmin oikeaan käteensä....

Meillä on ollut aika hektistä, kun olen aloittanut itse opiskelut elokuussa, poika aloittanut samassa kuussa päiväkodissa, joten kiirettä on pidellyt. Meidän kuulumisia voi jatkossa lueskella blogistani Kaksplussalla, käykäähän kurkkaamassa:

http://blogit.kaksplus.fi/blogi/alittlebitoflightblue
 
Takaisin
Top