Helmikuun höpötyksiä

Itse asiassa olen tehnyt joskus aikoinaan kun mulla oli Siperian husky niin sen pohjavillasta ja lampaanvillasta lankaa, ei ollut mun makuuni kiva neuloa ja siitä tuli jotenkin haperoa... Toi nukkalanka on tollasta ns karvaista fleecentuntuista lankaa, pörrölankaa-nukkalankaa... Oon kanssa koittanut tehdä hevosen (issikan) pohjavillasta lankaa mutta se ei kestänyt konepesua- kutistu ihan koppuraks vaikka oli villapesussa :D
 
Todella mukavaa, että linssiluteen vauvelilla on kaikki hyvin. Eritoten kun teillä on jo pettymyksiä takana.

Jotenkin olotila on niin normaali. Ei mitään raskausoireita, hiukan tavallista enenmmän väsymystä ja haluttomuutta, mutta aikapas normaali olo. Maha on kyllä jo pullahtanut. Ekasta maha rupes näkymään vasta rv 20 tienoilla, mutta tokasta tietty nopeemmin. Täysin oon jo siirtynyt äitiyshousuihin.

Mä täälä tuskailen pakkaamisen kanssa. Ollaan lähössä muutaman päivän päästä kanarialle ja toi pakkaaminen on tuskaa. Sielä kun ei tällä hetkellä oo mitkään super lämpöset ilmat...

Mutta, hyvät voinnit kaikille!!
 
Hei!!

Jälleen kerran flunssassa. Olin mä kuukauden verran terveenä ja töissä. Miten mä voin melkein joka kuukausi olla kipeenä. Neljän kuukauden aikana jo kolmas kerta tää. Aiemmin en ole pahemmin mitään sairastellu ja nyt saa melkein joka kuukausi olla kipeenä. emoticon

Onneksi saimme miehen kanssa laitettua lastenhuoneen valmiiksi viime viikolla, kun hän oli vapaalla. Uudet tapetit seinään ja hieman maalia pinnasänkyyn. Enää sänky kaipaa jotain pientä nyyttiä. Vielä pitäisi jaksaa laittaa vanhat kamat omille paikoille, kun olohuone ja makkari on hurrikaanin jäljiltä tavaraa täynnä. 

Sain varattua pääsiäisen jälkeen rakenne ultran. Oikein kaipaan että nään pikkuisen taas. Viime viikolla oli toinen kerta neuvolassa ja nyt kuultiin sydänäänet. Kyllä se herkisti. 

Mutta nyt yritetään parantaa itseä kuumalla mehulla,teellä ja levolla. Harmi kun ulkonakin aurinko paistaa niin pilvettömältä taivaalta 
 
Morjens!
Kylläpä tuo taivaalla, jo kohtuu korkeella möllöttävä kirkas valoimliö piristää! Tuntuu että virtaa riittää, oonki saanu tehosiivoiltua kaappeja. Ja tietty on tullu lenkkeiltyäkin kun ollu hyviä ilmoja. Jos joku vaivaa niin nälkä, jatkuva ja kokoaikainen! Pitää yrittää hillitä edes hieman ettei ihan valtaudu, ei uskalla puntarille ennenku parin viikonpäästä neuvolassa. :)

Pirteitä kevätpäiviä elokuisille! :]
 
Hei vaan kaikille! Helmikuu kääntyy kohta maaliskuuksi, mä jotenkin niin iloitsen kun aika menee eteenpäin. Toivon että odotusaika menisi vauhdilla ja pian saisi tutustua pienokaiseen. Mutta ei auta kuin odotella. Oireet on onneksi vähentyneet, väsymyskin kaikonnut ja energiaa olisi enemmän kuin aiemmin, mutta selkä sit meni sanoo stopin. :(
Mulle on jo nyt tässä vaiheessa tullut tosi kovia selkäkipuja rasituksesta. Tai ei selkäkipuja vaan jossain siellä alempana pakaran sisällä vihloo jos rasittuu ja esim. töissä rasittuu aina paljonkin. Olen ollut melkein viikon saikulla ja vielä tää viikko olisi aikaa lepäillä. Ei ole suuria kipuja jos malttaa olla aloillaan, mut eilen kipuoli taas kun innostuin siivoilemaan ja kävin kävelyllä, illalla en sit meinannut pystyä olemaan jalkojen päällä ollenkaan, tuntui et jalat menee alta kun vihloi niin kamalasti ja sohvalta en meinannut päästä ylös ollenkaan, mies työnsi ja tuki takapuolesta. :p Yön jälkeen onneksi oli taas parempi. Jep, ja tänään viikkoja 15 täynnä, eli ei kovin lupaavaa. Mut jos tää kipuilu vaik katoaisi yhtäkkiä... olisi kiva. On vähän heikkopeikko olo kyllä. Mut mulla on ollut ennenkin ongelmia si-nivelen kanssa. 

Ensi viikolla on neuvola ja sitä odottelen kovasti, että pääsee kuuntelemaan sydänääniä. Perhevalmennuksen eka kertakin olisi pian, mutta en ole ihan vielä varma, mennäänkö kun se sisältö ei ollut kovin kummoinen. Muita odottajia alueelta olisi kyllä kiva tavata. 

Mukavaa kevään odotusta elomammoille!
 
Terve!

Täällä ois vielä yks uus odottaja. Laskettu aika on 16.8, joten nyt on menossa rv16. Ennestään meillä on miehen kans 2-vuotias ihana pikku tyttö, jonka perässä on ollut hankala juosta tän pahan olon kans.

Np-ultrassa kaikki näytti olevan tällä pienellä hyvin ja liikkeetkin jo tuntuu. Silti jostain syystä hätäilen ja pelkään paljon enemmän kuin esikoisen kohdalla. Siksi en uskaltanut tännekään aikasemmin kirjotella.
 
Moikka!

Täällä alkaa olo olla myös parempi. Väsymystä on edelleen, ja tälläkin viikolla on tullut otettua päikkärit aina töistä tultua. Mä kävin viime viikolla avoneuvolassa kuuntelemassa vaavin sydänääniä, kun seuraava neuvola on vasta parin viikon päästä. Jotenkin tuli taas varmempi olo, kun ne äänet kuuli. :)

Hei, Elmerinna sähän olit Espoosta? Oonko mä nyt missannut jotain, kun sä puhuit siitä perhevalmennuksesta? Milloin sellanen on ja missä? Kävitkö sä muuten siinä fysioterapiassa? Mä jotenkin missasin senkin....


Aurinkoisia päiviä kaikille!
 
Unefille: Mä asun Vihdissä. Varmaan siitä päättelit että olen Espoosta kun Jorvissa aion synnyttää. :) Vihdissä siis on järjestetty perhevalmennusta ja tarjottiin neuvolasta vaihtoehdoksi seurakunnankin järjestämää perhevalmennusta. Pieni ongelma meillä on vaan se, että toinen puolisko ei puhu suomea, mutta onneksi hieman ymmärtää ja oonhan mä tottunut tulkkaamaan. 

Heräsin yöllä siihen että vatsaa kivisti kauheasti ja oli ihan kireänä. Välillä tuli sit sellasia menkkakipumaisia aaltoja. Onneksi aamulla ei ollut enää mitään. Ensimmäistä kun odotan, niin kysyisin, onko tuommoiset tuntemukset normaaleja? Mulla oli viikko sitten menkkamaisia kipuja alavatsassa ja kun soitin neuvolaan niin terkka sanoi, että alavatsassa olevat kivut liittyvät todennäköisesti kohdun kasvuun, laittoi kyl lähetteen labraan pissanäyttelle, eikä ollut tulehdusta tms. Terkka kyl sanoi, että voi olla supistuksiakin ja et jos vatsakiputuntemuksia tulee usein, niin sit päivystykseen. Mut ei niitä vatsakipuja nyt ole niin usein ollut ja nytkin tosiaan oli yöllä jonkin aikaa ja aamulla ei tunnu enää mitään ihmeempiä.
 
Kyllä noi elmerinna noin äkkiseltään kuulostais supistuksilta. Kannattaa seurailla, että millon niitä tulee ja mitä oot ennen sitä tehny. Ja ehdottomasti ottaa neuvolaan yhteyttä jos alkaa tulla useemmin.
 
Onpahan täälä ollu hiljasta pitkän aikaa :) Pakko siis kirjottaa jotain :D

Täälä kaikki ok, parin viikon päästä vissii taas neuvola ja vauvan potkut tuntuu kovastiki jo näin iltaisin. Vointiki alkaa olemaan pirteempi ihan ton auringon takia :)
 

Juu, Elmerinna, siitä Jorvista tietenkin heti päättelin, että asuisit täällä Espoossa. Mut lähellä olet kuitenkin :) Ja se selittää, miksi mä tienny noista perhevalmennuksista mitään. Ja tosiaan siellä Jorvissa saatetaan sitten elokuussa törmätä, lasketut ajat oli ihan lähellä toisiaan. 

Mulla on ens viikolla toka neuvola. Luulisi, että tällä kertaa sieltä tulis enemmän infoa kaikesta. Ja sit pitäis odottaa vielä kuukausi rakenneultraa.

Vointi on ollut tosi hyvä. Päikkäreitä oon ottanut edelleen päivittäin. Harmittaa, kun on ollut niin kiireistä, ettei ole jumppaan ehtinyt. Nyt pitää ottaa itseään niskasta kiinni. Mites te muut? Mitä liikuntaa harrastatte? Moni kirjottelikin ratsastuksesta, ja sen lopettamisesta. 
 
Huh, pitääpäs pitkästä aikaa kirjoittaa ja ilmoittaa että meikäläinen on vielä kuvioissa :D

Vähän tuumaa välillä väsyttää ja kun päivät menee tietsikan ääressä kirjoittaessa, niin ei illalla aina jaksa tähän istahtaa.

Unefille: Meillä harrastetaan koirien kanssa kävelyä ja agilitya :) Tarkoitus harrastaa niin pitkään kuin mahdollista. Yksien treenien jälkeen tulin kipeäksi, mutta seuraavat vedin vähän rauhallisemmin ja ei tullut kipuja, joten ajattelin jatkaa rauhallisella linjalla. Jos sitä vielä muutamiin kisoihin saisi osallistuttua ennen kun pitää oikeasti lopettaa!

Ajattelin kokeilla ens viikolla vesijumppaa. Onko kenelläkään kokemuksia?
 
Mä olen käynyt uimassa ja kokeilin vesikävelyä, mut siinä se vyö ahdisti ja tuntui pahalta. Normiuiminen oli parempi. Vesijumppaa en ole kokeillut kylläkään. En uinut kovin kauaa ja sen jälkeen kyllä iski kamala heikotus, kun nousi altaalta pois. Siellä vedessä oli paljon helpompi olla ja "kuivalla maalla" olo iski ihan yllätyksenä. 

Muuten olen yrittänyt käydä kävelyllä ja vähän hiihdellyt. Tuolla liukkaalla vaan ei tohdi kauheasti kävellä ja se kun jännittää koko ajan eikä kävele rennosti, ei ole hyväksi selälle ja lantiolle. Hiihtämistä olen harrastanut vaan lähipelloilla hissukseen ja lyhyen aikaa kerrallaan. Mulle iskee herkästi huono olo ja heikotus, jos yrittää liikaa. Välillä tuntuu et tekisi mielie heittää vesilintua noilla raskausajan oppailla missä sanotaan, että voi liikkua kutakuinkin normaalisti. Ja pöh, paljon vähemmän ainakin mun kroppa kestää, just ton heikotuksen takia, ei ole kiva jos alkaa kävelyllä pyörryttää ja ei ole ihan vielä kovin lähellä kotia. Alkuraskaudessa mä järjestäen oksensin kävelylenkkien jälkeen. Jep, neuvola on onneksi tänään, voi tarkistaa onko mulla esim. verenpaineet liian alhaiset.
 
No täällä kanssa eräs, joka ei meinaa jaksaa mitään urheilla... Lyhyillä kävelyllä käydään melkein päivittäin tuon taaperon kanssa ja sitten mulla on digiboxilla erinäinen kokoelma telkkarista tulleita jumppia ja joogaa, joita aina välillä kokeilen suunilleen 15 min kerrallan. Aika paljon tässä on tullut "liikuntaa" ihan lumen lapioinnissa ja halkojen kannossakin :) Ja toki tuon taaperon raahamisessa myös.

Hikijumppaa en ole harrastanut varmaan sitten syksyn, sillä mulla vaivaa lähes koko ajan päänsärky, migreenit ja muutenkin huonovointisuus. Urheillessa käy juuri helposti huippaamaan ja päänsärky yltyy. Ekassa raskaudessa mulla oli käytössä anopin kuntopyörä ja sillä tykkäsin rullailla ihan rauhassa aika loppuun asti.

No minä en toisaalta oo ollutkaan mikään himoliikkuja, mutta arkiliikuntaa on tullut harrastettua.  Vesilajeja vissiin pidetään melko hyvinä vaihtoehtoina raskaana oleville, kunhan vaan kohdunsuu on hyvin kiinni. Ja ehkä ne kohta alkavat pihahommatkin voidaan jonkin sortin liikunnaksi laskea...

Loistavaa kevättä kaikille odottajille!!
 
Hola!
Terveiset kanarialta!

Ollaan tosin oltu nyt pari päivää kotona. Kyllä teki terää ottaa irtiotto tästä arki rumpasta, mitä joka päivä toistaa. Lämpösempi olis saanu olla, mutta kyllä se noin +23-24 astetta tämän pakkasen ja tuulen kovasti voittaa.

Meidän pikku neiti 1v 8kk oli niin täydellinen koko matkan ja lennot, ettei paremmin olis voinut mennä. Puntarilla en oo uskaltanut käydä. Meillä oli se niin sanottu all inclusive, niin syötyä tuli...

Muuten mahan kanssa voidaan hyvin. Nyt taitaa olla 16 ja jotain  ja tuntuu, että nyt on maha pullahtanut kunnolla esiin. Huomaa selvästi jo. Ekassa raskaudessahan se näky mulla vasta selvästi joskus 19 viikolla. Viikon päästä olis taas neuvola. Sitä sydän äänten kuuntelua odotellessa.

Ja tervetuloa azurill!

 
Mäkin käyn koiruuden kanssa päivittäin lenkillä. Agilitya harrastetaan myös kerran viikossa. Yleensä koira ei ole kauheen nopea, joten vielä oon pysynyt perässä :) Ennen raskautta kävin muutamia kertoja vesijumpassa. Tykkäsin siitä, ja aattelin nyt ois hyvä alkaa harrastaa sitä uudestaan. Tällä viikolla mun pitikin jo mennä, mutta kun oli ulkona niin ihanan aurinkoinen ilma, päätin tehdä koiran vähän pitemmän lenkin. Ehkä ensi viikolla..
 
Hei!
Olen käynyt täällä jo muutaman viikon lukemassa kirjoituksia, mutta nyt ajattelin itsekkin kirjoitella kuulumisia. Itselläni kaksi alkuraskauden keskenmenoa takana ja raskaaksi tuleminen on muutenkin ollut pitkä prosessi niin en ole uskaltanut iloita vielä kovastikkaan tästä onnestani.
Minulla menossa nyt 18+1 ja seuraava neuvola viikon päästä. Vatsa on jo mukavasti "pömpöllä" ja vaikea sitä on enään peitellä eikä ole kyllä syytäkään.

Listasta päätellen täällä ei ole muita synnyttäjiä Porin suunnalta?

Harrastuksista täällä on kovasti puhuttu ja itse olen tykännyt tehdä päivittäin kävelylenkin. Uiminen olisi kyllä varmasti mukavaa, mutta täältä kotoa on helppo lähteä lenkille ja raitis ilma tekee hyvää.

Eipä muuta kun mukavaa kevään odotusta kaikille!

 
Tervetuloa pikkusiiri.

Täytyy sanoa, että nyt hiukan vituttaa! Mulla pissatulehdus. Maailman inhottavimpia vaivoja. Perjantaista alkaen oon hiukan kuullostellu, että aivan niin kuin.. Ja eilen illalla alko kirvelyt ym oikein kunnolla. No sain tänään neuvolan kautta reseptin. Toki piti näyte viedä.
Sehän tässä nyt ottaakin aivoon, kun mulla ei oo niitä ollu yli 10 vuoteen ja aikasemmin oli niin, että kun se tuli alko kunnon kierre, tulehdusta tulehduksen perään... Tosin en ole yhtään antibiootti kuuriakaan syönyt sitten viimesen tulehduksen, niin tietty sitten pitää syödä kun on raskaana. No saahan tuota antibioottia nyt syödä, mutta.

No, tulipahan nyt valitettua.

Mitä muille kuuluu?? Hiljaista on.
 
Kiitoksia!

Voi harmi sen pissatulehduksen kanssa. Itse oon kärsinyt niitä viimisen 1.5 vuoden aikana varmasti kolme kertaa ja niinpä pelkään koko ajan, että nyt saan sellaisen raskauden aikana. Neuvolasta ainakin varoitettiin, että ne aika yleisiä raskauden aikana.

Viime viikolla minulta otettiin virtsa näyte ja tehtiin viljely, koska oli niin kovat vatsapoltteet, että piti mennä päivystykseen, mutta sitten selvisi että poltot johtuivat umpilisäkkeen poistamisesta jääneestä arvesta ja sen kiinnikkeiden repeytymisistä tms.
Toivottavasti antibiootit auttavat pikaisesti ja tulet kuntoon.

Onko teillä monilla kissoja kotona? Olen vaan itse kovin huolestunut kun meillä on söpö kissa, josta en ole todellakaan valmis luopumaan. Mitä sitten kun tulee vauva taloon niin miten pitää suojautua. Meillä oli viime viikolla ystävä kylässä pienen lapsensa kanssa ja kissa meni heti vaunuihin makaamaan (lapsi ei kyllä silloin ollut vaunuissa).

Ydessä kaupassa näimme sellaisen pinnasängyn suojan ja se kyllä tuntui aika hirveeltä kapistukselta, mutta luultavasti sellainen on pakko hankkia.

Miten te muut kissanomistajat olette ajatelleet valmistautua?

 
Takaisin
Top