Helmikuun höpötykset

Heipsis tänne taas!

Onnea kaikille uusille odottajille....

Meillä oli tuo ultra viime torstaina ja vauvelilla on kaikki hyvin! Viikko vaan otettiin pois koon perusteella eli nyt ollaankin sit vasta viikolla 7... Mutta mulle pää asia on että sydän sykki ihan siellä missä kuuluukin eikä ollu olkopuolinen tai tuulimuna!

Sain vaan kyllä samana päivänä huonojakin uutisia ja nyt jonotetaan sappikivien kanssa leikkaukseen :( Ei yhtään innosta ajatus... No mutta jospas se vaikka helpottais edes osin näihin yökötys kohtauksiin...

Pahoinvointia ja vessakäyntejä siis riittää! Ja tyyny on ehdottomasti mun paras kaveri! Eli siis väsytys on ihan hirmunen! Toisaalta intoa tehdä ois vaikka muille jakaa mutta kun ei millään jaksa! Nytkin pitäs lumityöt jaksaa käydä tekemässä ennen seuraavaa sadetta mutta kun.....

Toivottavasti teillä muilla on "helpompaa"...

Täällä kanssa alkanu pahoinvointi emoticon
Esikoisen kanssa ei ollu ollenkaan ja tänään alko päivällä ku päästiin kyläilemästä kotiin ja hyvä että vessaan ehti :'(

Ei paljon naurata, ennemmin ehkä jopa ottanu tän pahoinvoinnin ekassa raskaudessa ku nyt on kamala väsymys myös niin kiva yrittää tollasta vilkasta 1 veetä pitää silmällä..

Mulla oli tänään myös veren (raudan) makua suussa, luinkin että se on yks raskauden oireista O.o
Noh, en usko että mitään vaarallista sekään.

Meillä eka neuvola nyt torstaina ja kovasti jo odotan sitä :)
Luulisin että ekaan ultraan päästään vasta maaliskuun alkupuolella, en tiiä mihin antaa ajan jos sanon että kierrot ollu ihan sekasin 33-48päivää.
Vai pitäiskö vaan sanoa et noin 30 ni pääsis aikasemmin kattomaan että kaikki on hyvin :P
Mutta silloin voi tosiaan olla ettei siellä vielä näy kaikkea hyvin jos vastaa viikolla tai parilla pienempää emoticon

Äh, unohdin jo mihin mun piti täällä vastata (mulla on norsun muisti mikä korostuu raskaana ollessa :D)

No kaikille kuitenki jaksamisia ja voisin väittää että melkein kaikki fiilikset laidasta laitaan on "normaaleja" kun on raskaana.
Yhtenä päivänä maailman onnellisin pienestä ihmeestä ja toisena päivänä tuntee itsensä typeräks ku on saamassa lasta ja huonoks äidiks / tulevaks äidiks ku ees ajattelee jotain "pahaa"..

No mutta, mä tästä lähen nukkumaan josko aamulla ois parempi olo emoticon

Ainii, ja vielä sellasta että onko muilla tullu vielä mitään mielitekoja?
Mulla tuli tänään ekan kerran että teki mieli perunamuussia missä on perunan kuoria :D

RIIVIÖ: Ei pelkoa! Ei ole kyllä yhtään helpompaa. Ehkä ihan pikkiriikkisen on väsymys helpottanut tässä viikon sisällä, kun olen parilla tanssitunnilla jaksanut käydä, mutta enpä sitten mitään muuta olekkaan tehnyt. Osittain luulen tämän jatkuvan pahoinvoinnin aiheuttavan myös väsymystä ja haluttomuutta tehdä mitään. Tai haluja on, mutta pelkkä ajatus saa yökkimään ja väsymään..Rankkaa on. Toivottavasti pian helpottaa emoticon
Pahoittelut sappikivistä. Onko oireet niin pahat, että on pakko leikata raskauden aikana? Mulla meni neljä vuotta ennenkuin "ehin" leikattavaks...Ja mulla ei oireet muuttunu kyllä oikeen mikskään...

JENNA: Ajatuksesi on aivan normaaleja. Vaikka esikoista aikanaan yrittämällä yritettiin niin silti aika ajoin sitä mietti, että onko sitä ollut päästään vialla kun on sellaiseen soppaan itsensä pistänyt! Ja samoja tuntemuksia on tästäkin. Se kuuluu äidiksi kasvamisen kipuihin. Paremminkin pitäisi olla huolissaan, jos et yhtään pohtisi asiaa vaan menisin ruusunpunaiset lasit päässäsi vauvahuuruissa!

JEE! Pystyin pesemään äsken hampaat ilman yökkimistä! Jokohan jo alkais helpottaa?!!?

Rainbow ja Teppana 9+4

ninanina.
mulla kans kierto on heittäny sen 28-41 päivää emoticon mut lasketaan nyt 28 päivän mukaan ja oon varannu itelleni ultran heti viikolle 11+1 ,onhan se tyhmää jos siitä siirtyy myöhemmäks laskettu mut sit saa ainaki jo heti ku mahollista nii tietää sen oikeen "iän". esikoista oottaessa mulla siirty ultrassa laskettu 3 viikkoo eteenpäin :/ nyt toivon ett ei ihan noin paljoo siirtyis :D vaikk oli meillä neuvolatädin kanssa jonkinmoinen aavistus tästä kierron pituudesta kun kuitenki tein testin niin aikasin että ei se ainakaan toi 41 päivää voi millään olla :) ite veikkaan ett viikolla siirtyis.. mut sit sen näkee ,ultra 15.2!emoticon

rainbow.
ihana,mäkin iloitsin siitä yhessä vaiheessa että onnistuin peseen hampaat ilman oksetusta emoticon

hyvä kuulla xiina85 että muillakin on ollut samanlaisia tuntemuksia. ja nyt kun tarkemmin ajattelee niin viime päivinä ei ole enää kyllä sattunut mahaan niin paljoa kuin aikaisemmin! :D eikä kipu ole mitään ihan älytöntä ollutkaan, mutta pientä kipuilua kuitenkin.

Riiviö: uni maittaa täälläkin niin varsin hyvin. työpäivät tosin estävät ikävästi päiväunet ;)

jonna^^^^ kirjoitti:
Tulipa tässä mieleeni että sanna, kävitkös siellä ultrassa nyt uudemman kerran? Jos saa udella..    Kun oli jtn epäselvyyttä että jos siellä kuitenkin olisi pieni mahassa? :o

Joo kävin uudestaan ultrassa ja ei sielä mitään ollut tuuli muna käynyt pyörähtämässä ja tullut pihalle .... nyt kipeenä tai en tiiä mitä tää on vai joko oon uudestaan tullut raskaaks kun ekalla kerralakin oli tällänen hirvee flunssanen olo mut tuskin näin nopeesti.... nyt voin sairastaa mut ens viikolla en kun on taas koulua... 

Onnea kaikille plussanneille ja vanhoille immeisille joilla on mennyt kaikki hyvin

Xiina85: Mullaki ultra samana päivänä!

Mul no ollu näit yökkäilyi joka aamu. Tänään sit tuli lopulta se oksennus :S
Ja mulla ollut joka kerta et kun oksennan nini verta tulee nenästä, samoin ku söin
tulista ruokaa niin veri alko tulee nenästä, mikä ei todellakaan ole mitään
normaalia mulle, sillä mä syön useinki tulista ruokaa. Mistähän mun
nenä verenvuoto johtuu, tuskin tää mitään anemiaakaan on ku mulla on
ollut ennenkin eikä yhtään samanlaista kuin sillon. Vai onkohan mul vaa
suonet herkillä :DD

EEVI: Mulla kans on raskausaikoina vuotanu verta nenästä herkästi. Tässäkin raskudessa jo pariin otteeseen. Limakalvot ohentuu niin siks vuotaa herkästi. Ja jos nenässä pinnassa joku suoni niin saattaa pienestäkin rasituksesta vuotaa. Jos alkaa kovasti vaivata niin käy lääkärissä poltattamassa se.

Mä oon ollu ahkera! Oon laittanu pyykit, vieny lehdet kierrätykseen, luonu puolet lumista. Enemmän ku varmaan viime viikkoina yhteensä :-o !

Tänään tuli aika np-ultraan. On just viikolla kun ei ole mitään toivoa päästä sinne...Peukkuja että saan siirrettyä sitä parempaan ajankohtaan bd !

Rainbow: Okei eli selitys siihenki miks nenä tihkuilee :D Ei tää onneks häiritsevää oo ollenkaa, mut mä vähä himettelin ku ihme asioista vuotaa nenästä veri vaikka ennen ei ole näin käynyt :D Ehkä mä tosiaan oon raskaana, tai ainaskin toivon et pieni on vielä tallella :)

EEVI: eiköhän kaikki ole kunnossa :) . Vaikka myönnettävä on, että kun tässä vaiheessa ei vielä kohdunkasvua kovin huomaa ja nippailut on kadonnu niin tulee välillä epätietoinen olo onko kaikki kunnossa. Onneksi huomenna on lääkärineuvola ultralla niin näkee onko kaikki hyvin. Vähän kyllä jännittää. Hyvä, ettei niin pahasti vuoda! Mulla tuli edellisestä raskaudesta joskus puolivälissä niin paljon verta, että mietin jo että pitääkö lähteä lääkäriin, mutta rauhottui onneksi sitten. Minulla vuotaa yleensä niistäessä tai kun raapasee vahdingossa pikkasenkaan nenän sisäpuolta. Herkässä ovat siis.

Pienen tauon jälkeen palaan taas mukaan remmiin! Tässä välissä on oltu enemmän ja vähemmän kipeenä ja oltus kyläilee sun muuta niin tietokone on ollut vähän vähemmällä käytöllä.

Tervetuloa mukaan kaikille uusille syysmasuille!! emoticon

mayday Tipahtikin se np-ultra kutsu postista ihan ittekseen vaikka verikokeeseen oonkin menossa vasta ens tai sitä seuraavalla viikolla. Mitähän se neukku oikeen selitti mulle :D Seuraava ultra siis 4.3 klo 8.00!

riiviö Ihanaa kuulla lisää hyviä ultrauutisia! :))

Sanna89- Tosi ikävää kuulla :( Toivotaan kuitenkin että pääset pian takaisin tänne odottajien puolelle!! <3

ninanina Onnittelut kaason pestistä!! emoticon  (nää uudet "hymiöt" on kyllä tosi perseestä! :D)

Mulla oli pientä pahoinvointia Jeminaa odottaessa alkuraskaudessa. Samanlailla kun nytkin. Muistin että se oli paljon lievempää, mutta kun pitkän ajan jälkeen aloin lukea raskauspäiväkirjaa Jeminan odotusajalta niin tulin siihen tulokseen että yhtälailla sitä on voitu pahoin silloinkin. Sanonta, että tyttö vie äidin kauneuden piti mulla paikkansa ainakin jos raskausarvet lasketaan mukaan! Mulle tuli ihan ihan alussa jo rintoihin arpia, sitten persiiseen ja rv 37 jälkeen muutama myös mahaan. Mutta sama homma oli mun äitillä kun mua varttu. Raskausarpia raskausarpien perään. Ehkä se sitten on perinnöllistä.

Täälon pahoinvointi vähän helpottanu. Joskus iskee tosi ällötys-oksetus-olo, mutta ne on onneks nykyään aika harvassa. Turvotusta kyllä toisinaan löytyy varsinkin iltaisin ja se tekee olon huonoksi. Väsymystä on toisinaan, mutta päikkärit tytön kanssa piristää kummasti. Välillä nipistelee masusta tosi ilkeesti. Luulisin johtuvan kohdun kasvusta. Samanlaista tais olla tota esikoistakin odottaessa vaan ei näin kovaa.

Mieliteoista.. Mulla on nyt tulla ihan hirvee himo appelsiineihin! Mä voisin vetää niitä varmaan tusinan päivässä :D

Lähden tästä siis kuorimaan appelsiinia! Hyviä vointeja mammat! :D

Huhhei! Tää pisti äskö painellen 130 paperikukkaa kartongista läpi emoticon
ny on sormet hellänä, ja ai että ku tekis mieli mennä peiton alle nukkumaan! huoh..mut ei vaan viittis. Tunnen itteni,jos menisin nyt jo nukkumaan niin heräisin about 11 maissa ja sit valvoisin koko yön :D:D
Tänään ollu esikoisen kanssa tosi hermoja kiristävä päivä :/ 3 kertaa oon saanu siivota/pestä keittiön lattian.Ensin ruoasta, sitten lasin sirpaleista ja sit litran verran maitoo -.- kaikenkukkuraks poika ei suostunu päikkäreille ja sit onkii poika huonolla tuulella ku väsyny jne jne.. Masukki muistuttaa nyt rankasta päivästä :/ jomottaa ilkeesti vattaa ku menny korvat sauhuten koko päivän.Mutta ehkäpä tämä tästä :) onneks näitä päiviä on hyvin harvoin!

Mieliteoista. mulla ei juur semmosia tiettyjä jokapäiväsiä himoja oo.mutta toisinaan iskee jotain ihme yhdistelmiä himoihin :D niinku sillon yks kerta sanoin että haluan rypäleitä näkkärin päälle :D
Yks mieluisimmista syötävistä on kyll ehottomasti katkaravut! niitä söin esikoisen ootuksessaki enemmän ku laki salli :D

Rainbow: Tsemppiä sinne ultraa! Mä en malta oottaa viikkoa, koska sitte mullakin on. Mua pelottaa nimittäin iha hirveesti. Mutta katotaa :P

LauraElina: Mulla oli koko tammikuun suunnillee ihme himo appelssiini emhuu ja mandariineihin! Jos kotona ei ollut 12 aikaa yölläe sim sitä niin mun oli pakko ottaa auto alle ja hakea, kylläs e vei voiton! Mut nyt mul on lähtenyt sekin himo. Ei mul juuri mitään himoja, paitsi et mä en saa syödyks muuta ku hedelmii ja kasviksii :D Kaikki muu maistuu vähä.. ällölle :D

oli mulla muuten noi mandariinit! ne oli suuri helpotus siihen pahoinvointiin.niitä napostelin pitkin päivää siten että vähintään joka toinen päivä ostin kaupasta semmosen ison pussukan mandariineja :D nam!

Mulla oli mandariinit viikoilla 5-7. Söin niitä kans varmaan viis päivässä, sit tuli stoppi. Kai joku yliannostus ja nyt en voi aatellakkaan niiden syömistä :-o

Appelssiinit nams :D
ja ylipäänsä kaikki hedelmät!
tällä hetkellä ällöttää kaikki leikkeleetkin leivän päällä, tomaatti ja juusto linjalla mennään sen osalta.

ja eilen illalla tuli ekaa kertaa hampaiden pesun jälkeen yökkäily sessio vessan pöntön kanssa, iuh :(

hei onko kukaan teistä kokeillut sea-band-pahoinvointi rannekkeita...toimiiko?

zibbh

minä kokeilin ja autto tai ainakin  helpotti oloa. Siinä vaan pitää olla todella tarkka että ne on oikealla kohdalla jotta helpottavat. Täysin se ei mulla sitä huonoo oloo poistanut mutta sen verran että ei tullu tarvetta yökkiä.
Mä laitoin ne eka kerralla väärään kohtaan vissiin ku alko vaan entisestään oksettaan mutta muutaman kerran jälkeen bongasin sen ihan oikean kohdan ja kyll helpotti sen verran että mielelläni pidin niitä.

Huomenna lääkärineuvola emoticon mutta vasta klo 15 :/
huominen menee varmaan tuskallisen hitaasti.
Kauhee innon ja pelon sekanen fiilis. Toisaalta odotan innolla mutta sit taas.. pelkään kuollakseni sitä tuomioo et masussa ei ketään oo.. Ja jos niin mites meiä häiden käy emoticon voin melkee lyödä vetoo että joko valvon ens yön tai sit nään painajaisia km:sta.. mutt mutt.. ehkäpä se siitä huomenna helpottaa :) tahtoo kuulla pikkusen <333

Täällä kanssa innosta piukeena odotetaan huomista lääkärineuvolaa [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/a075.gif[/img]
Pieni jännitys ehkä on mut päätin kyl etten jännittäis :) Se on ku on jo nähny tyypin ja neuvolassa jo kokeita otettiin niin ei oikeen tarvis jännittää... mut itseni tuntien mä kuiteski jännitän.... Mut se on jo aamulla 8:20 joten ei tarvi koko päivää ootella  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/r015.gif[/img]

Vitsiläinen, alettiin tänään käydä Chi kungissa, kiinalaisessa energiaharjotuksessa, joka siis ylläpitää terveyttä, vahvistaa kehoa ja kehittää sisäistä energiaa. Kylläpä tuntu hyvältä tehä taas jotain ja kun kyseessä on lepposa homma ni menossa pysyy mukana vaikka vatsa rupeeki sit kasvamaan :D Tosta hommasta tulee mun "jooga"  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/a050.gif[/img] 

Huh huh mikä päivä takana! On ollut kyllä sellaista vuoristorataa tämä päivä...

Olin siis varannut tälle illalle yksityiseltä varhaisultran (vau:n laskurin mukaan menossa 7+1). Mutta aamulla alkoi vähäinen ruskea tuhruvuoto, joka säikäytti todenteolla (edellinen km alkoi oireilemaan juuri noin).

Lähdin siis kohti Jorvia (oli sinne muutenkin asiaa) ja toivoin pääseväni naistentautien päivystykseen ilman lähetettä, kun terveysneuvonnassa joskus mulle sanottiin että voi mennä ilman lähetettäkin. Ottivat mut ilmoittautumisesta sisään täyttämään lomakkeita ja odottamaan. Hoitsu tuli kyselemään oireista ja sano soittavansa lääkärille että voivatko ottaa ilman lähetettä. Meni melkein tunti ja hoitsu tuli takaisin ja ilmoitti etteivät voi ottaa mua vastaan ilman lähetettä ja mun pitäis mennä hakemaan se omalta terveysasemalta! Hieman oli vihainen tämä mamma sen tunnin odottamisen jälkeen!!!

Ja eikun yleisillä 1,5h matka omalle terkkarille ja siellä tunnin jonotus päivystyksessä. Asemalla ei siis ultralaitetta, joten mitään selvyyttä tilanteeseen en saanut, vain sen lähetteen sinne Jorvin päivystykseen. Ja eikun 1,5h yleisillä takaisin Jorviin!

Ja taas odotusta about puoli tuntia, vaikka muita potilaita ei päivystyksessä ollutkaan... Ja sitten se piina vasta todella alkoikin!
Lääkäri pyöritteli ultraa pitkään sanomatta muuta kuin "onpas rakeinen kuva" ja vihdoin käänsi ruudun niin et minäkin nään ja näytti ruudulta ruskuaispussin ja alkion, jolla ei sykettä! Tässä vaiheessa iski jo pakokauhu, että taasko kävi huonosti!

Nuori lääkäri halusi kuitenkin myös kokeneemman lääkärin mielipiteen ja kutsui toisen lääkärin katsomaan. Toinen tutki kuvaa ja oli samaa mieltä ettei hyvältä vaikuta: alkion koko vastaa kyllä viikkoja mutta sykettä ei löydy. Halusi sitten vielä tarkistaa munasarjat ym. ja pyöräytti anturia eri kohtaan ja yllätys: löytyi toinenkin alkio omassa pussissaan! Tällä toisella kokoa hieman enemmän kuin toisella ja sydän jumputti selkeästi!!!

Olipa onni, että nuori lääkäri pyysi konsultaatiota. Ajatelkaas, jos hän olisi vaan määrännyt tyhjennyslääkkeet huomaamatta tuota elävää alkiota...

Hurjinta tässä on se, että mulla on jo ovulaatiosta asti ollut sellanen tunne, että tällä kertaa taisi irrota kaksi munasolua! Oon myös ihmetellyt miten nopeesti mun maha on kasvanut jo näin alussa. Ja parin viime viikon aikana mielessä on jostain syystä pyörinyt ajatus, että, jos alkioita kaksi, niin toinen ei selviä! Oikeastaan pelottavaa tuollainen intuitio!!!

Lääkäri oli sitä mieltä, että tuo toinen alkio tulee nyt itsestään pois, eikä siitä pitäisi olla mitään vaaraa sille toiselle. Toivotaan näin! Jos tulee kovia kipuja tai vuoto yltyy runsaaksi niin pitää hakeutua päivystykseen, näin ohjeistivat. En kyllä tajunnut kysyä, että mitäs sitten, jos menehtynyt alkio ei vuodakaan pois? Täytynee soitella parin päivän päästä jos mitään ei tapahdu...

Huh, tulipa romaani! Kukaan ei varmaan jaksa ees lukea loppuun asti emoticon

Mutta vinkkinä siis kaikille: pyytäkää toisen lääkärin mielipide, ennenkuin suostutte tyhjennykseen! Toivotaan tietysti, ettei kellekään tuu moista tilannetta eteen! emoticon

Takaisin