Helmikuun höpöttelyt

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja rozie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oi mikä onni ja autuus kun saimme vihdoin nukkua yöllä edes vähän enemmän mitä muina öinä. Tähän asti ollaan jouduttu koomailemaan yöt kun jäppiäinen on pitänyt meitä hereillä. Ennen kuutta syötin ja alkoi pitämään meteliä vasta puoli ysin jälkeen. Olo on paljon pirteämpi kun sai nukkua jopa 2tuntia putkeen emoticon

On tuo pikkuinen vaan niin ihana.   [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/liebe/f025.gif[/img] 

Ulkona ilma näyttää niin ihanalle ja me vaan täällä sisällä kökitään. Otettiin eilen parin päivän varaslähtö ulkoiluun. Käytiin 10 min korttelin kierrolla. Neiti ei varmaan tiedä käyneensä ulkona, koska nukkui koko pukemisrumban ja ulkoilun sikeästi. emoticon

Uskaltaisikohan tänäänki käydä, vaikka mittari näyttää -14? Jos laittas paksumman rätin vaunun aukolle. Tää mamma niin kaipailee raitista ilmaa ja auringon paistetta.

Me käytiin kans eilettäin eka kertaa ulkoilemassa vaunuilla, puolen tunnin reissu. Tyttö ei kyllä malttanut oikein nukkua, mutta onneksi ei huutanutkaan tai muuten känissyt. Jospa se eka kerta oli niin jännittävä että piteli puoliksi hereillä. Huomenna sitten mennään koko porukalla käymään kaupassa, ui kuinka jännittävää :)

me käytiin paino tarkistuttaa neuvolassa alle 2vkosena ja sieltä saatiin lupa ulkoiluun ja kaupassa käyntiin jne. Hullukshan sitä tulee jos ei ulos pääse. Ollaan jouduttu kyllä kelillä kuin kelillä ulos koirien takia niin en osaa jännätä kelejä enää niin. ja poika tykkää kyllä. aina nukkuu makosasti ja joka kerta kun sen on sieltä ulos kaivanu niin ollut tosi lämpönen..kenties liiankin lämpönen. Vaunuthan eristää hyvin jo itestään. Jos on kauheen tuulista niin pistän sen vaunun sadesuojan se eristää tuuleltakin hyvin ja sit riepua luukulle jne.. vaunut on sisällä niin on lämpöset jo alussa. en tiedä sit jos jotain -30 rupee vetelee et mitäs sitten mutta varmaan sillonkin on pakko edes vähän käydä kulmilla..sillon kyllä koiratkaan kauheen pitkään pihalla viihdy.

Meilläkin oli ristiäiset 6.2., muksu huusi koko sen ajan kun pappi oli äänessä, itki väsymystä kun ennen h-hetkeä oli ollu aika pitkään hereillä .. sitten kun päästiin kahvittelemaan niin väsy voitti ja neiti nukahti mummon syliin :) tosi kivasti siis meni!!

Sammasta tässä ollaan yritetty saada pois, muutei oikein tahdo helposti lähteä.. ja just näiden ristiäisten aikaan tuli naamalle nämä inhottavan näköiset ihonpuhdistus/hormoninäpyt, kunnon murkkuikä siis pujennu .. :D 

mites te muut ootte tuota pakkasrajaa ulkoilesssa noudattanu? kuinka pitkään sitä -10 astetta pidetään rajana? meillä täytetään ens viikolla jo huimat 2kk, niin kai se on tuo -10 edelleen raja?

Entäs tuo pään kannattelu, minkä ikäisillä vauvoilla se oikein jo luonnistuu, meillä kyllä kannatellaan jos mahan päällä köllötellään, mutta heikkoa on kannattelu kun pääästään lattialle kovalle alustalle..

pitkästä  aikaa täällä... onkii tää elämä kiireistä mutta ihanaa. 

synnytyksestä olen toipunut hyvin. vuoto on loppunut, tilalle tullut runsas valkovuoto. lisäksi ilmeisesti hiivaa. pitäs hakee lääkettä.

Meidän pikku herran kans menny ihan mukavasti. pientä vatsa kipua on ollut ja ollaan käyty nyt kerran vyöhyketerapiassa ja siitä on ollut apua. nukkui yön paljon paremmin. Huomenna olis tarkoitus mennä uudestaan. Onkin tänään ilta ollut yhtä kiukkua... ei edes rinta maistu kun itkettää ja pierettää.. pierut onkin kipeitä vaikka distafyliä käytetty... en jotenki usko noitten tehoon ku itsellä ainaki ku kokeilin niin turvotus kyllä hävis mutta hirveitä pieruja tullut :) 

pojun kans olen pyrkinyt pitämään pakkas rajaa alle - 15 mutta nyt on ollukki hyvät ilmat. tänään tuuli tosi kylmästi kun käytiin kaupassa. mutta saatiin ilmaseks untuva makuupussi joka kyllä suojas tosi hyvin.

niina ja jatkan nyt kun kekeen taas. niin se manducan rintareppu on kyllä huippu... en olis tänäänkään saanut mitään aikaiseksi jos sitä ei olis ollu.

Mukavaa oli piipahtaa eilen työmaalla, kovasti vauvat saivat ihaluja osakseen (vaikka me kyllä epäiltiin että ne 'Oi miten ihania'-huokailut meidän myyntipuolen käytävillä koskikin meitä eikä vauvoja). Neiti käyttäytyi oikein hienosti ja päästiin työkaverin kanssa vielä käymään Hesessäkin kun pikkuruiset sippasivat vierailun päätteeksi niin hyvin :D. 

Kotona ilta menikin sitten nukkuessa, rankkaa tuo töissä käynti ;). Yönkin nukkui ihan hyvin, tosin parin tunnin ruokintaväleillä mutta pitkä herääminen tulikin jo ennen seittemää. Nyt neiti nukkuu ja mammaa väsyttää mutta unien sijaan valitsin kuitenkin aamukahvin. 

Manduca tuli eilen ja onhan se aika huippu. Opettelussa vielä ton käyttäminen mutta eiköhän se ala sujumaan. Oli aika jees kun pystyin hoitamaan aamutoimet vaikka neiti oli hereillä, vielä kun en ole täysinoppinut yksikätiseksi eikä tule kuulonkaan että arvon prinsessaa sopisi hylätä mihinkään esimerkiksi hampaidenpesun ja kahvinkeiton ajaksi. 

Tilasin miehelle ystävänpäivälahjankin, (ei kyllä tämmöisiä harrasteta mutta jokin syyhän tälle piti keksiä) sekin tuli eilen mutta en ole päässyt kurkkimaan kun hän on kotona... Mainoksen uhrina teetin Vistaprintillä (FB:ssa sivussa mainos jatkuvasti) mukin neitokaisen kuvalla. Lisäksi höyrähdin ja tilasin samasta kuvasta hiirimaton ja kaksi avaimenperää. Hiirimaton ajattelin kyllä itse viedä sitten aikanaan töihin mutta siihen asti olkoon työhuoneessa. Jos mies ei tartte avaimenperää niin pitää antaa vaikka anopille tai jollekkin. Hoksasin samalla että kylläpä nyt helpottui anopille lahjojen hankinta, teettää vaan aina jotain neitin kuvista niin suosio on taattu. Meillä on porukoilla vieläkin tallessa vuoden 1998 seinäkalenteri minkä teetin kun olin valokuvausliikkeessä työharjoittelussa tuolloin. Nykyään tuo on vaan niin helppoa kun voi itse suunnitella omalla koneella ja muutamassa päivässä tulee postissa. 

Nyt väsyttää..piti kaverin 1v pojan kanssa mennä leikkimään mutta ei jaksa sohvalta nousta. Liekkö 1kk synnytyksestä väsymys ja elimistö luulee et synnytän :D zzz. ei jaksa mitään vaikka ihan normi yö parilla kolmella pikku herätyksellä.

Meilläkin aamuyöstä ähinä piereskelyt mutta kun ei tunnu kipeää tekevän niin oon aatellu et en viitti sit mitään "hoito" lääkkeitä antaa kun tuntuvat olevan yhtä haitallisia välillä kun se vitamiini. mahdollisimman vähän yritän mitään ylimäärästä tohon pieneen kehoon laittaa.

Pakkas raja on mulla ollut se ajatus että miten yksin huoltaja äidit käy kaupassa? tai jos muuten on yksin lapsen kanssa ja vaipat ja ruuat yms loppu.. Kuitenkin vaunut on hyvä eriste ja kun laittaa tarpeeks päälle ja makupussia ja riepua luukun eteen niin hyvin pärjää!

Koirien on kuitenkin päästävä ulos. Jos on kovempi pakkanen niin en sitten mitään tunnin lenkkiä tee että sitten vähän vähempi. Kesällähän sit kuulemma alkaa se että huolestuneet äidit ei voi mihinkään lähteä kun on liian kuuma jne. Että melkeinpä noitten ohjeitten mukaan ku menis, niin ulos voit lähteä leudolla talvi kelillä, keväällä ja jos tulee samanlainen kesä ku viime vuonna niin kesällä ei ollenkaan.. et näin meillä mennään. Ja mä ainakin kun oon ottanu pojan vaunuista kovemmillakin pakkasilla niin on ihan lämpönen luultavasti liiankin lämpönen kun on vähän hiki näppylöitä yms. Ulkona en varsinaisesti oo nukuttanut kun en luota ettei kukaan vie mun vauvaa :D mutta nukkuu sen ajan kun lenkkeillään.

Ompa ollut kiva päivä, mies kotitoimistolla ja sitten käytiin koko porukalla kaupassa, tytsi käyttäytyi oikein kiltisti, ja huipuksi posti oli tuonut viime viikolla tilaamani imetysliivit! Ja olipa ihanat liivit, tosi hyvät päällä ja tuli oikea kokokin. emoticon Tilasin 2 kpl, riittäisköhän ne nyt ainakin aluksi. Imetyspaitoja ei vaan ole mulla tarpeeksi, vain yksi löytyy tällä hetkellä, sillä toisen etukäteen ostamani olen onnistunut täydellisesti hukkaamaan ennen ensimmäistäkään käyttöä! emoticon Kotona niitä nyt ei tarvi niin, mutta muualla oisivat ihan kiva. 

Mekään ei olla nyt moneeen päivään annettu cuplatonta ollenkaan, kun ei nuo tytön ilmavaivat tunnu vielä ainakaan mahdottoman pahoja olevan, vähän kipristelee varsinkin iltasin ja aamuöin mutta siihen yleensä pierujumppa auttaa ja ilmat rupsuu pihalle. Ja Deetipat ei ole ainakaan pahentaneet mitenkään ilmavaivoja.

En minäkään mitään pakkasrajoja oikein tahdo tunnustaa... Eri asia, jos vauva olisi jossain, jossa altistuisi suoraan pakkaselle, mutta en ymmärrä miten pakkanen vaunujen tai takkini (jos vauva on kantoliinassa) ulkopuolella voi vahingoittaa vauvaa.... jos hänen ympäristössään on kuitenkin plusasteita?! 

Vaunujen sisäilma makuupussin sisällä ei mitenkään ehdi vajota pakkasen puolelle, kun lyhyesti (max 20 minuuttia kävellessä) ollaan ulkoilmassa. Ja kantoliinassahan on suorastaan lämmin. 

Asioilla on kuitenkin käytävä, tänään etsimässä esikoiselle talvikenkiä (sen jalka kasvaa kauheaa vauhtia! keväällä mahtuivat vielä 41 -kokoiset kengät, tänään ostettiin 44 eikä siellä ollut kovin paljon tilaa varpaan päässä). 

Vauva nukkuu liikkuessa hyvin, oli vaunuissa tai liinassa, mutta joskus puolentoista tunnin päästä alkaa hänen matkakestävyytensä olla käytetty, kotiin tullaan yleensä juosten metrolta itkevän vauvan kanssa :-( VAIKKA olisin imettänyt metrossa tai niinkuin eilen, metroasemalla keskustassa. 

Hurjaa, meidän pikkuneitillä on tänään 1kk synttärit! 
 [img]http://www.cosgan.de/images/kao/musik/a010.gif[/img] 
Toisaalta aika on mennyt nopeasti mutta toisaalta tuntuu että siitä on ikuisuus kun oltiin sairaalassa, ja oudolta tuntuu ajatus ettei tirppanaa olisikaan. 

Eilinen oli meillä tosi kiukkuinen päivä, nukkui vain n. tunnin pätkiä. Pelkäsin yötä mutta hyvin meni, nukuttiin 11 tuntia kolmella syönnillä. Minä tosin heräilin aamun kun en uskonut että saan nukkua :D Nyt on hyväntuulinen neiti ja virkeä äiti. Isikin vapaalla niin hyvä synttäripäivä tästä tulee  [img]http://www.cosgan.de/images/kao/liebe/d040.gif[/img] 

Minä oon vielä varonut pakkasta, mutta enemmänkin ehkä omaa laiskuuttani kuin vauvan vuoksi. Kun pitää maalaisjärjen mukana niin pakkaseenkin voi mennä ihan hyvin. Itse ajattelin pitää suunnilleen -15- -20 rajana kunhan ensin saadaan totuteltua lauhemmalla kelillä enemmän. Eli kun vauva ei pääse hengittämään suoraan kovaa pakkasilmaa ja vaunuissa on tarpeeksi lämmin niin ulos vain. Lämpömittarin voi laittaa vaunuihin jos epäilyttää... Kuitenkin tuo -10 astetta on todella vähän ja ainakaan täällä pohjoisessa ei päästäis ikinä ulos jos tuota orjallisesti noudatettaisiin. Ja iät kaiket täällä on eletty ja asuttu lasten kanssa, järjenkäyttö on sallittua. Nykyisin vaan tuntuu että kaikkeen pitää olla hirmuisen kovat rajoitukset, että ne jotka eivät osaa ajatella järkevästi eivät tekisi tyhmyyksiä. 

[img]http://www.cosgan.de/images/midi/verschiedene/r068.gif[/img] 

näin minäki näitä pakkasjuttuja oon aatellu, kuten Kressida ja rozie edellä. Tulis vaan ensin niitä vähän lauhempia, että päästäs kunnolla totuttelemaan. Tuntuu hullulta, kun ei pääse koirien kans kunnon lenkeille. Mies on hoitanut koko kaksiviikkoisen pääasiassa koirien ulkoilun. "Normaalielämässä" minä lenkkeilen koirien kanssa enemmän, ainakin päivän pitkä lenkki on minun harteilla ollut. Nyt alkais mammakin olemaan jo hyvässä lenkkikunnossa.

Haaveilen kovasti jo aurinkoisista kevät päivistä. Vaunuja työnnellä pitkin sulavia pyöräteitä tai metsäpolkuja. Koirat onnellisia pakkasten mentyä ja lumen alta paljastuvia hajuja haistellen. Aurinkolasit ois kaivettu talvikätköistä. Oih...emoticon

Eipä ole paljoa ennättänyt kirjoittelemaan, vieraita lappaa kylässä joka päivä. Meillä kun on sellainen suku, ettei niille passaa mennä sanomaan "ette voi nyt tulla", loukkaantuvat vielä. Eli siis, tyttö pääsi kotiin 9.2. Oli mukava yllätys kun 8.2. mentiin miehen kanssa katsomaan tyttöä (taisi olla sama päivä kun tänne viimeksi kirjoitin, päivä minun kotiutumisen jälkeen) ja siellä hoitaja sanoi, että lääkäri teki jo kotiinlähtötarkastusta ja voitaisiin olla vierihoidossa perhehuoneessa yö ennenkuin seuraavana päivänä kotiin. emoticon Neidillä oli tulehdusarvot laskenu täysin, eikä ollut enää pulssinlaskuja tai mitään muutakaan. Oltiin sit siellä perhehuoneessa yö koko porukka. Silti koko ajan oli pelko, että jotain takapakkia tulee, eikä päästäkään kotiin "huomenna", niinkuin hoitaja lupaili. Ja se oli muuten vasta toinen yö, jonka pääsin tytön kanssa viettämään. Yhden yön oli osastolla kanssani kun veivät aamulla eri osastolle. Seuraavana päivänä kuitenkin päästiin, lääkäri sanoi, että niihin "oireisiin" mitä tytöllä oli, voi suhtautua kuin flunssaan, eli se on nyt hoidettu, eikä pitäs mitään jälkiseuraamuksia tulla. emoticon Ainut mikä tuotti lastenosastolla päänvaivaa, oli neidin rintaraivarit. Sain sitten imetyspolilta hyviä neuvoja ja nyt pikkuhiljaa alkaa onnistumaan imetys.

Synnytys mulla oli helppo ja nopea, supistuksista jos se lasketaan niin kesti vain 5tuntia. Mies myöhästyi tosiaan 15min, harmittaa vieläkin. emoticon Luomuna jouduin synnyttää kun ei kerenny mitään laittaa, mutta hyvä fiilis jäi silti.  Leikatakaan ei tarvinnut, pari pientä repeämää tuli ja pari tikkiä laitettiin.
Pissatulehdushan minua sitten vaivasi, mutta sekin tuntuisi nyt olevan ohi.

Typykän kanssa on mennyt ihan hyvin. Vatsavaivoja tuntuisi jonkun verran olevan ja tukkoinen nenä, mutta huomenna tulee neuvolatäti käymään, niin pitää sitten häneltä kysellä, että tarviaako apteekista jotain käydä.

Väsymys alkaa olla melkoinen, taidetaan lähteä tästä päikkäreille koko porukka.

Onpas täällä hiljaista... Oletettavasti kaikilla pyyhkii siis hyvin 
 [img]http://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/p010.gif[/img] 

Ihanan levännyt olo kun nukuttiin 11 tuntia kolmella herätyksellä, yks niistä tosin kesti tunnin mutta sitä ei lasketa ;) Neiti nukkuikin sen jälkeen 5 tuntia ekaa kertaa. 

Cuplatonia olen antanut taas välillä kun tuntuu nyt olevan noita ilmavaivoja ihan kunnolla (isin tyttö=koko sänky tärisee kun päräyttää  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/frech/s090.gif[/img] ) ja hyvin auttaa. En kuitenkaan anna jatkuvasti ettei pahenna. 

Onko muilla muuten yhtä ristiriitaisia oloja: Kun vauva nukkuu: odottaa että se herää ja päästään juttelemaan ja touhuamaan. Kun hän sitten on hereillä pitkään: odottaa nukahtamista että saa vähän omaa aikaa  [img]http://www.cosgan.de/images/midi/konfus/e050.gif[/img]  Mietin jo välillä ettei tämmöistä voi myöntää ääneen mutta tulin järkiini ja arvelen että taitaa olla sama olo lähes kaikilla. 

rozie, minä ainakin ajattelen samalla tavalla emoticon  ja ajattelin kans, että se kuuluu asiaan. (siis kun vauva nukkuu, tekisi mieli herättää jne)

Meillä ois tänään kylpyilta. Neiti jo nautiskelee kylvystä ihan täysillä. Kunhan vaan lämmitetty pyyhe odottaa valmiina.

Me ollaan lenkkeilty joka päivä (onneksi ei päivisin ollu pakkasta ku se viitisentoista) ja neiti nukahtaa saman tien ulos mennessä. Tykkää ilmeisesti myös raittiista ilmasta.

Viikonloppuisin täällä näkyy olevan aikas hiljasta. Kaikki varmaan viettää laatuperheaikaa. Meillä viikonloput on miehellä kiirettä ja pitkiä päiviä töissä, joten meidän perheen laatuaikaa on yleensä maanantaista keskiviikkoon. Nyt siis alkaa meitin viikonloppu!

HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ KAIKILLE! Kiitos kuluneista kuukausista; korvaamattomasta avusta ja kanavasta purkaa hormonihäröilyjä! 

[img]http://www.cosgan.de/images/kao/liebe/g025.gif[/img] 

Hyvää ystävänpäivää täältäkin! 

Ihan korvaamatonta vertaistukea täältä on saanut, mitenhän pöhköksi sitä olisi jo tullut ilman tätä foorumia ja Teitä.

meillä pojulla oli hirvee "akne" tässä, mut onneksi nyt alkaa häviämään. 

Vyöhyketerapia on auttanut jotenki ehkä pahimpaan vaivaan, pitäis vaan muistaa ja jaksaa joka äivä jalkoja hieroa kotonakin. Meillä pojulla on nyt kaks päivää ollu ihan ihme kitinää ja natinaa kokoa aika kun ottaa tutin ja nukahtaa ja kun tutti tippuu niin hirvee huuto. Tissille nukahtaa nopeesti vaikka olis nälkäinenkin.. ei oikein tahdo tulla syömisestä mitään.  pakko antaa vielä lisä maitoa vaikken haluais. 

Josko minäkin muutaman sanasen laittaisin...

Kotiuduimme sairaalasta viikko sitten. Vauva-arki on lähtenyt sujumaan ihan mukavasti. Miehestä on ollut tosi iso apu, hän on hoidellut vauvan perushoidon miltei kokonaan ja ottanut öisinkin hoitovuoroja tuoden vauvan minulle vain ruokailemaan. Saa vauvankin paremmin rauhoittumaan kuin minä ;). Onneksi on kotona vielä 1,5 viikkoa!

Imetys sujuu alkutakkuilun jälkeen hyvin. Toisella rinnalla kunnon imuotteen saaminen on kuitenkin jostain syystä hankalampaa kuin toisella. Maitoa tuntuu tulevan riittävästi. Vauvan paino oli noussut eilisessä neuvolassa 6 päivässä noin 250 g ja syntymäpaino on ylitetty jo selvästi. Peukut täältä Lansinoh-voiteelle, jota käytän aina imetyksen jälkeen. Tuntuu minulla ainakin auttavan rinnanpäiden jomotteluun.

Yritän jossain vaiheessa naputella synnytyskertomuksenkin, kunhan olen saanut tapahtumaan tarpeeksi välimatkaa...

Jaahas, Herra Pääjohtaja kutsuu! ;)

Pakkaspäivää! Olisipa ihana aurinkoinen ilma ulkona, mutta ehkä vähän liikaa pakkasta (että itsekään viitsisin vääntäytyä) lenkille. Kun ei ole noita pissatettavia koiria jotka pakottaisi ulos.

Kiva kuulla että sulla kjeev sujuu hyvin ja sektiosta lienet toipumassa hyvin.

Mites te muut sektioon joutuneet, onko synnytyksestä toipuminen ollut odotettua?

Synnytyksestä toipuminen omalla kohdalla on sujunut mainiosti, jälkivuodon rippeitä vielä on mutta uskoisin että loppuu viikon sisällä. Mutta suurin askarruttava ongelma tällä hetkellä on nuo lantionpohjanlihakset - jotka tuntuvat olevat täyyyyysin kadoksissa! emoticon Ei mitään pidätysongelmia sinänsä ole, mutta kyllä tulee vaatimaan kunnon reeniohjelman että niistä olisi tulevassa (avio)elämässä mitään iloa... Mitenkähän nopeaa toipumista tältä osin voisi olla odotettavissa, voiko joku rohkaista...??

[img]http://www.cosgan.de/images/midi/konfus/a030.gif[/img]

Raskauskilot
tippui hyvin alussa, mutta nyt jo vauhti hidastunut. Eli synnytystä edeltäneestä ajasta on lähtenyt 11 kg (josta vajaat 5 kg varmaan "jäi" laitokselle ja vauvaan), jäljellä vielä 6 kg raskauden aikaista kertymää. Mahaa on vielä siihen malliin että eipä mahdu tavalliset farkut vielä emoticon Juu ja ens kesänä ei tarvi edes ajatella bikineitä - nämä raskausarvet ei varmaan ihan heti haalistu.

Onkos erityisen hyvistä imetysvaatekaupoista vinkkejä? Nettikaupoista siis. Pitää jostain vähän tilailla lisää päällepantavaa. Huutonetin tarjontaa pitänee tsekata... Myös tytsyn vaatetus nimiäisiin on kysymysmerkki, mietin pitäisikö hälle ostaa joku juhlamekko kuitenkin, vaikka ei ihan ristiäisistä olekaan kyse.

Takaisin