Helmikuu

Hilla83

Vauhtiin päässyt keskustelija
Hiljentynyt on tämä foorumi ja itsekin aina silloin tällöin muistan, että tämmöinenkin on :) Mutta olisi kiva jos jotku vielä jaksaisi tänne kirjoitella vauva elämästään.
Meillä oli 6 viikkos lääkäri ja hyvin on meidän pikkuinen kehittynyt. Nostaa jo päätä ja hymyilee kovasti, lääkärikin ihmetteli miten kovasti vauva hänelle hymyili
Painaa nyt reilu 4kg ja pituutta 56cm eli reilu kilo tullu painoa ja pituutta jo 9cm!

Maitoa mulla on riittänyt hyvin eli ei ole tarvinnut antaa lisämaitoa lainkaan. Tissikumiin olen jäänyt koukkuun ja huonolta näyttää että päästäs siitä eroon. Välillä kokeilen ilman sitä ja ei oikein tule mitään, ei ala vauva imemään..

Ulkona ollaan käyty paljonkin, semmosia tunnin lenkkejä aina kun pakkasta on alle -10 ja sitten vähän lyhyempiä lenkkejä jos enemmän pakkasta. -15 meillä on rajana ettei mennä ulos lainkaan. Yksin en ole tuota vielä ulos jättäny nukkumaan, sitten keväämmällä.

Oikein hyvin on täällä kyllä mennyt! Yötkin menee todella hyvin ja usein saan nukkua 6-8h yhteen soittoon, mahtavaa :)

 
Tämä foorumi on kyllä nykyisin tosi hiljanen, ja nyt sattumalta kävin katsomassa ja kivaksi yllätykseksi joku oli kirjoittanut :D Täälläkin vauva-arki rullaa mukavasti, imetys onnistuu kyllä.. vaikka joskus sitä maidon riittävyyttää epäilenkin :) Todisteena siitä on tuo hirmuista vauhtia kasvava tyttö.. varmaan mennään jo painossa 6 kg tietämillä.. ensi viikolla neuvola, niin saa taas kuulla miten kasvanut. Korviketta oon aina välillä antanut, jos tarve sitä vaatinut, ja hyvä vaan, kun tottuu sitten pullostakin syömään, ettei totu pelkästään rintaan.. voi sitten isäkin tyttöä paremmin hoidella, kun äidin pitää käydä asioilla :) Ristiäisiä meillä vietettiin lauantaina <3 ja tyttö sai kauniin nimen. 

Ulkoiltu ollaan kyllä, tyttö puklailee usein ruoan jälkeen tai reilusti sen jälkeenkin.. nukutan aina kyljellään, ja jotenkin tuntuu hassulta, kun vaunuissa täytyykin olla selällään, niin aina pitää tarkistella, ettei puklaa :D Vaikka pystyykin päätä vaunuissa kääntämään.. 
Vauvaa ei olla vielä viety kaupoille mukana, kun aina pystynyt toinen käymään niin ei ole tarvinnut. Kyläilty kyllä ollaan, että ihan neljän seinän sisään ei olla jääty ;) Jotenkin vähän pelottaa, kun niin paljon tota flunssaa ja vatsatautia liikkeellä. Varmaan senkin takia, kun flunssassa oltiin, kun vauva oli kaksi viikkoa ja sen takia siellä osastollakin.. ei kiva, varsinkaan pikkuvauvan kanssa :( 

Onkos teillä kellään rintareppua ? Mulla on ollut toi Baby Björnin original reppu lainassa nyt ja jotenkin siihen on edelleen vähän hankala saada vauva yksin laitettua, saahan sen siihen, mutta luulisi, että on helpompiakin :) Ja ei vauvaa kyllä saa siitä helposti myöskään pois, kun nukahtaa, niin että nukkuvana sänkyyn saisi. Myös omat hartiat ollut koitoksella sen kanssa, kun pidempää vauvaa kanniskelee, siinä kun ei paino jakaannu tasasesti. Joten, rintareppu merekistä kokemuksia ?? :) Oman ajattelin kuitenkin hankkia, kun tyttö siinä niin hyvin viihtyy! 

Täälläkin hymyillään ja seurustellaan jo kovasti :) Ihana seurata, kun kehittyy kovaa vauhtia ja tulee uusia taitoja. 
Sitten nukkumisesta.. Hilla83 teillähän nukutaan oikein pitkiä unia jo! :) Meillä nukkumisen kanssa ollut vähän hankaluuksia, kun ensin tyttö tykkäsi öisin valvoskella ja päivät nukkua, sitten viereen ottamalla vauva nukkui hyvin ja saatiin itsekkin nukkua ja siihen se nyt on aikalailla mennyt, että vieressä nukutaan koko yö hyvin, omassa sängyssä ei ;) Syömään kyllä heräillään 3 - 4 h välein edelleen :) Päivällä kyllä omassa sängyssä nukkuu ihan hyvin. Meillä on vielä kehto ja kohta siirrytään pinnikseen, ajateltiin sellasta mistä saa sen laidan alas, niin on sitten helppo yöllä ottaa viereen ja imettää.

Tulipas pitkä kirjotus! Vauva juuri tuolla heräileekin unilta :)
 
Moikka.
Ajattelimpa minäkin kirjoitella, kun satuin pitkästä aikaa tänne katselemaan.
Meillä nyt vajaa 2,5kk tyttö. 2kk Neuvolassa pituutta oli 58,2cm ja painoa 7kg... aika tuhti tuo meidän neiti, oli kyllä jo syntyessään isokokoinen tytteli... :)

Tuosta rintarepusta. itselläni on tuollainen emman rintareppu, joka on kyllä ollut ihan kätevä, kun vauva olisi kokoajan sylissä. Mutta kyllä siinä omat hartiat on koetuksella, kun en saa sitä itselleni säädettyä niin, että paino tulisi selälle, vaan se painaa aina tuonne hartioihin, joten en kovin pitkia aikoja jaksa neitiä siinä kanniskella.

Meillä ekat hymyt tuli reilun 2vk iässä :) Kovasti juttelee ja seurustelee, nyt alkanut omat kädet pikku hiljaa löytyä ja niitä sitten jaksaa hämmästellä :) Yöt menee aika mukavasti, kun neiti on kokoajan nukkunut meidän vieressä. herää yöllä 1-2 kertaa syömään n. 10tunnin unien välissä :) Saas sitten nähdä miten sujuu omaan sänkyyn nukuttaminen, kun siihen ajateltu alkaa pikku hiljaa totuttamaan.
 
Heipsis täältäkin!

Eilen käytiin pojan ekalla neuvolalääkärikäynnillä ja meikälle tehtiin jälkitarkastus. Kaikki oli oikein hyvin ja lääkäri kehui poikaa oikein jämäkäksi. Pojalla nyt ikää vähän vajaa 2 kk ja painoa on jo yli 6,5 kg ja pituuskin oli päälle 60 cm. Hyvin ja tasaisesti kasvaa. :) Kovasti hymyillään ja välillä pää nousee jo komeasti, kun pötköttää massullaan. Käsien löytyminen ei varmasti ole enää paljosta kiinni, kun nyt jo nyrkit pyörii tuossa silmien edessä, mutta ihan vielä ei ole niitä hoksannut. :D

Noista repuista: Meillä on ollut käytössä sekä kantoliina että Manducan reppu ja molemmissa olen tuota poikaa kannellu useampaa tuntia putkeen. Eli tuota Manducaa voin ainakin suositella. Lisäksi se on hyvä, kun siinä pystyy kantamaan isompaakin lasta. Olen mm. kantanut tuota 16-kiloista esikoista selkäpuolella, eikä selkään tai hartioihin sattunut ollenkaan. Enempi tuntuu, että jaloille oli raskasta kantaa tuota ylimääräistä painoa! :D Kantoliinaa tykkään käyttää sisällä, jos esim. kotitöitä varten täytyy saada kädet vapaaksi, mutta vauva ei viihdy kuin sylissä. (Tuo poika saattaa nukkua liinassa useamman tunnin ihan tyytyväisenä, mutta lattialla tai sängyssä ei todellakaan).

Meillä on yöt myös sujuneet hyvin. Jo esikoisen kohdalla totesin perhepedin hyväksi tavaksi saada ne parhaat mahdolliset yöunet. Monesti en edes oikeasti herää, vaan imetys hoituu puoliunessa ja monesti jopa nukahdan ihan keskenkaiken ja sitten vain jossain vaiheessa herään ja saan todeta, ettei poika näköjään enää syö... :) Omaan sänkyyn olen pojan ajatellut siirtää sitten kun yösyöminen loppuu, eli varmaan joskus 6 kk:n kieppeillä. Siinä samalla voisi sitten siirtää molemmat pojat omaan, yhteiseen huoneeseen nukkumaan, niin saisi tuon oman makuuhuoneen vain minun ja miehen käyttöön.

Niin ja täälläkin on saatu pojalle virallisesti nimi annettua. Olihan taas leipomista ja järkkäilyä, eli onneksi on homma takana päin. Ja onneksi pikkuhiljaa alkaa kaikki jäljelle jääneet herkutkin olla syötyjä, kun ei niitä tietenkään raaski pois heittää. Ainoa haitta on vain se, että tuo painon kehitys on kääntynyt vähän väärään suuntaan ja kauhea sokerikoukku on päällä. Mutta eiköhän tuo paino käänny taas laskuun ja naposteluvimma laannu, kun kaapit tyhjenee, eikä hommaa täytettä tilalle... :D

Toivotaan, ettei palsta ihan kokonaan hiljene, kun mukavahan se on kuulla miten muiden vauva-arki rullaa ja miten taidot karttuu! :) Hyvää viikon jatkoa vaan kaikille!
 
Me saatiin rintareppu lainaan serkulta, mutta en ole sitä kertaakaan käyttänyt. En oikein ole löytänyt tilannetta missä sitä käyttäisin. Tuo kun viihtyy aika hyvin sitterissä, keinussa tai puuhamatolla yksikseenkin. Eli saan ihan rauhassa kokkailla tai imuroida kunhan huolehdin että lapsella on vatsa täynnä :)

Meillä nukutaan kyllä tosi hyvin omassa sängyssä. Ihmeempiä nukutuksia ei tarvi, iltaruutiinina on imetys sängyssä ja siitä kun nostan tytön omaan sänkyyn ja kapaloin tiukasti niin sinne se aina nukahtaa. Aamusta sitten saattaa toinen jäädä kainaloon nukkumaan kun mies on lähtenyt töihin ja sängyssä on tilaa.
 
On pitänyt kirjoittaa tänne jo luoja tie kuinka monta kertaa, mutta aina pukkaa jotakin muuta tekemistä. :) On tullut aivan uusi päivärytmi juu... :D 

Poika kasvaa komeasti (viimeksi oli strategiset mitat 4880g ja n. 56cm) ja itse toipunut oikein hyvin synnytyksestä. Imetys sujuu kohtalaisesti; iltaisin joutuu antamaan korviketta lisänä, kun tuo oma meijeritoiminta ei tahdo millään pysyä juniorin ruokahalun perässä. Pääasia että nyt näinkin hyvin tulee maitoa. Yöllä varsinkin on minulle tärkeää, että sitä maitos tulee. Luulisi juniorinkin arvostavan, ettei tarvitse pitkää aikaa kitistä ja huutaa maidon perään. Kyllähän tuo korvikkeen lämmittäminen nyt aikaa vie ja katkaisee pojalta unen kunnolla ja itsekin herää turhan hyvin. Lisäksi perhepeti on kyllä yliveto järjestelmä. Meillä on pinnasänky aivan kiinni parisängyssä ja sen laita on laskettu alas. Siitä on sitten hyvä poika ruokkia ja rauhoitella uneen. :) Ja mukavasti poika nukkuukin; herättää vain pari kertaa yössä ja päivälläkin otetaan ainakin yhdet pitkät päiväunet ja monet pienemmät. Ilmavaivojakaan ei liiemmin ole, koliikista puhumattakaan.

Kovasti on poika jäntevä ja touhukas. Virkeitä ja kiinnostuneita ympäristöstä. Hymyjä piisaa ja jutteluakin kun ollaan hyvillä mielin. Kylvyt on kiva juttu, mutta äidin sylin se kaikkein paras. Serkut saisivat ilmeisesti käydä useamminkin. :) Ensi viikolla olisi sitten neuvolalääkäri. Katsotaan mitä tohtori sanoo pojasta. Ja huutako poika taas kuin hyeena harmistustaan, kun riisutaan ja puetaan ja siirrellään ties mihin outoihin paikkoihin. :D
 
Itekki pitkästä aikaa kerenny taas täällä tulla käymään.

Pikkunen poika kasvaa hurjaa vauhtia viime käynnin mitat 5420g ja 59,2cm ja ikää on 2kk 1vk :) Täällä imetys sujuu hyvin ja kerran joutuu yöllä syöttämään muuten antaa nukkua ihan 6-7 tuntia putkeen. Päivällä nukutaan sitten yhet parin tuunnin päikkrit ja sitten muutamat ihan torkahdukset. Pahemmin ilmavaivoista ei olla kärsitty edes kun d-vitamiinit aloitettiin.
Hyvin kiinnostunut on eri äänistä ja muista jutuista. Hymyjä tulee silloin kun ollaan iloisia ja kun on kaikki huonosti niin osaa kyllä näyttää sen :D

Itse olen voinut hyvin synnytyksen jälkeen, ainoa että ehkä n. viikon ajan on ollut iltasin huonoa ja etovaa oloa joka kestää noin muutaman tunnin.. "Pelkään" että olisin taas raskaana vaikka ihanaahan se olisi mutta miten sitä tulisi pärjäämään kahden pienen lapsen kanssa?
 
Kiva kuulla, että muillakin nukutaan perhepedissä :) Mitenkäs ajattelitte sitten totuttaa omaan sänkyyn ? Me ajateltiin tässä varmaan kuukauden päästä pikkuhiljaa sinnekkin totuttamaan. Mitenkäs sinulla Mymmeli85 sujui omaan sänkyyn siirto esikoisen kanssa ?
Onko teillä Nannukka minkä merkkinen pinnasänky, kun saa noin hyvin omaan sänkyyn kiinni ilman laitaa ? Itse ajattelin samaa, että olisi kiva löytää sellanen pinnasänky, mistä saa juuri sen laidan alas ja pohjan säädettyä oman sängyn korkeudelle :)
Ebu- Hui! Koskas meinasit tehdä testin ?

Mitäs ehkäisyä muuten käytätte nyt imetyksen aikana ? Itse olen päätymässä tuohon hormonikierrukkaan, kun siinä on vähiten haittavaikutuksia. Kokemuksia ?
Minipillereitä en voi edes ajatella, kun on niin paljon niitä haittavaikutuksia..
 
Minä alotin pari viikkoa sitten minipillerit. Haittavaikutuksia ei ainakaan vielä ole pillereistä tullu, saa nähä. Tarkotus on jatkaa heti samoilla pillereillä kuin ennen raskautta kunhan lopetan imetyksen, tarkotus ei kuitenkaan ole jatkaa imetystä kovin kauaa, ehkä jonnekkin 6kk ikään.
 
Heippa! Unohdin minäkin neuvolakuulumiset kirjoittaa, neiti kasvaa hyvin, 2 kk neuvolassa painoa 6195 g , pituutta 57.5 cm ja päänympärys 40 cm.
Mulla oli tänään jälkitarkastus, kaikki oli hyvin ja lääkäri suositteli ehdottomasti tuota kierrukkaa, joten kaipa sen käyn sitten ottamassa. Sen saa kuitenkin koska vaan pois, kun toista haluaa alkaa yrittämään :)
Onkos kukaan antanut vielä velliä vauvalle ?? Meille tuo neuvolalääkäri suositteli, että alettaisiin jo iltaisin velliä antamaan (perunaa/porkkanaa/bataattia)! Kun tyttö kuitenkin kasvaa hurjaa vauhtia ja vaatii sitten ruokaa myös paljon. Niin nukkuisi yöt sitten paremmin, kun olisi velliä masu täysi :) Ei kyllä hullumpi idea! Pitää käydä ostamassa pulloon vellitutti ja kokeilla!  
 
Isabell: No, onpas hurja suositus lääkäriltä, että jo nyt vellejä...mutta noita suosituksia/tapoja taitaa olla yhtä monta kuin on lääkäreitäkin. Kannattaa kyllä aloitella todella pienillä määrillä ja katsoa mitä vauvan masu tykkää. :)

Tuon esikoisen siirtyminen perhepedistä pois oli melkoinen operaatio. Tosin itse tuli varmasti tehtyä muutamia virheitä, joita koitetaan nyt tuon toisen kanssa välttää. Nyt on muutaman viikon tilanne viimein ollut sellainen, että tuo poika jää ihan tyytyväisenä makuuhuoneeseen yksin ja nukahtaa sitten jossain vaiheessa (joskus jopa heti, kun sadut on luettu ja laulut laulettu ja toivotettu hyvät yöt). Jossain vaiheessa varmaan voisi olla hyvä ottaa pinnis sivuvaunuksi, juurikin niin, että yksi laita on pois, jotta poika on helppo ottaa imetettäväksi. Tottuisipahan poika nukkumaan siten, ettei ihan ole minun kyljessä kiinni. Lisäksi olen yrittänyt ehdollistaa poikaa sellaiseen pehmopupuun, eli aina nukkumaan mennessä ja öisin imettäessä olen pistänyt pupua pojan käsien ulottuville, jotta oppisi yhdistämään pupun nukahtamiseen ja imetyksen tuomaan turvallisuuden tunteeseen. Toivotaan vaan, että sitten tuon pupun avulla omaan sänkyyn siirtyminen sujuu näppärästi, kun on jotain tuttua mukana.

Ehkäisystä: Meillä mennään pelkästään kondomeilla, kun noista minipillereistä tuli silloin esikoisen jälkeen sen verran haittaavia sivuvaikutuksia, etten nyt todellakaan halunnut niitä, ja sitten toisaalta miehen kanssa vähän on mietitty, jos alettais yrittämään kolmosta jo syksyllä, niin jäisi tuon kierukan käyttöaika niin lyhyeksi, että vähän turhanhan se olisi. Tosin ainakin esikoisen imetys piti menkat poissa todella pitkään, että voi olla ettei raskautuminen tapahtu, ennen kuin imetys loppuu. Ja tarkoitus olisi kuitenkin imettää tuota pientä sen vuoden ajan ainakin.

kmp: Sielläpä on aktiivinen pikkuherra! :) Saas nähdä koska lähtee ryömimään! :D

Tänne ei mitään sen ihmeempiä kuulu. Kaikki on mennyt todella hyvin, imetys sujuu, öisin saan nukuttua todella hyvin ja poika on todella tyytyväisen oloinen eloonsa. :) Seuraavaan neuvolakäyntiin on vielä reilu kuukausi aikaa, joten siihen asti saa taas odotella, ennen kuin saadaan pojasta uusia mittoja. Vaikka hyvinpä sen huomaa, että tuo napero kasvaa kovaa vauhtia, kun vaatteet käy pieniksi kauheaa kyytiä... :D
 
Täällä alkaa arki rullata ihan mukavasti. Imetys loppui lyhyeen, n. 1.5 kuukautiseksi jaksoin taistella osittaisimetyksellä, mutta imetys oli yhtä kivuliasta tuskaa ja aloin pelätä valmiiksi vauvan heräämistä ja seuraavaa imetyskertaa kun se sattui niin paljon huonon imuotteen takia, jota yritin kaikin keinoin korjata ja ilmeisesti mulla on myös arat nännit jotka ei oikein koskaan "karaistuneet" siihen useasti päivässä tapahtuvaan imemiseen. Nyt on meidän perheessä kaikki tyytyväisiä ku ollaan menty korvikkeella. 

Meilläkin tyttö päätti kääntyä ympäri (mahalta selälleen) 2 kk ikäisenä, kova vipeltäjä tuo on innostuessaan, saas nähä milloin lähtee liikkeelle, kun nyt jo jalat ja kädet huitoo joka suuntaan! :) Mulla on jo yli 2 kk synnytyksestä ja vaikka mitään suurempia repeämiä ei tullut, niin mulla on edelleen toi alapää aivan järjettömän kipeä esim. seksin aikana. Ei kärsi oikein ollenkaan mitään petipuuhia harrastella. Ärsyttävää, koska haluja sinänsä ois, mut ne kyllä häviää aina kun sattuu niin paljon! :( Onko muilla samankaltaisia ongelmia? Mulla ei tullut pahoja repeämiä eikä tehty epparia, mutta tohon emättimen suulle tuli pieni repeämä ja nyt siinä on semmoinen ihopoimu mikä kiristää ihan kauheasti, tänään kun otettiin papa, se oli yhtä tuskaa kun spekula piti laittaa. Auh! Ei ennen ole tehnyt noin kipeää :(( Kauankohan tässä menee, että se kohta paranee niin, että ei enää tunnu pahalta noi petipuuhat...

Täällä tytteli on vielä pienikokoinen (kun oli syntyessä 2510 g ja 46 cm). 2 kk neuvolassa oli 4500 g ja 54 cm. Hassua et jotkut syntyy tuon kokoisena, kyllähän tuo tyttö on pieni moniin muihin verrattuna ku täällä monilla paukkuu 6 kg 2 kuukauden ikäisenä, neuvolan aulassa yks toinen äiti kysy, et montako viikkoa tyttö on ku oli jo 2 kk ikäinen :D

Meillä tyttö nukkuu "iltapalamaidon" jälkeen n. 4-6 tuntia, onko muilla korvikevauvoja, miten nukkuvat yöt? Meillä tuntuu vieläkin heräilevän aika useasti yöllä, on toki kyllä vielä pienempi kuin muut ns. "normaalipainoisina" syntyneet..
 
Isabell; meillä on itseasiassa kaksi pinnistä saatuna. :) Toinen on pojan omassa huoneessa (jonne siirtyy sitten hamassa tulevaisuudessa), joka toimii hoitopöytänä. :D Toinen on valmistettu suunnilleen samoihin kun Nooa rakensi arkkinsa. Se on näitä uusia pinniksiä lyhyempi ja se on vaan laitettu sängyn ja seinän väliin. Siinä on tosi paljon näitä koloja tappeja varten, että saa helposti säädettyä pohjan korkeutta. Ja se laita laskeutuu tosi alas. Siinä se pinnis hyvin pysyy ja yösyötöt on helppoja. :)
MPOP; meillä ollaan osittaisimetyksellä. Iltaa kohden saa oikeastaan vaan korviketta. Viimeinen maitosatsi (päivässä menee oman maidon lisäksi noin 300ml korviketta, eli hyvä ruokahalu ainakin on) menee siinä yhdeksän maissa ja yöllä herätään kaksi kertaa ruokailemaan ennen aamu kahdeksaa. Ja iltasyötön jälkeen menee suunnilleen 5 tuntia ennen seuraavaa syöttöä. Eli ihan mukavasti tuo yö kulkee

Meillä oli neuvolalääkäri juuri muutama päivä sitten ja oikein yllättyi pojan kasvusta. Nyt ollaan mitoilta sitten 59,5cm/ 5460g/ 39,9cm. Ja ikää on nyt sitten 8 viikkoa eli 2kk tulee justiinsa täyteen. Tosi jäntevä ja tarkkaavainen poika on, välillä intoudutaan hymyilemään kunnolla, mut aika totisia torvensoittajia kyllä ollaan kun intoudutaan jotakin tarkkailemaan. Juttelemaan intoudutaan välillä jopa kissalle. :D

Mites muilla, kun tuolla pojalla on alkanut olemaan aikas paljon ilmavaivoja..? Röyhtäytetään syötön jälkeen, cuplatonia kokeiltu ja korvikemerkkiä vaihdettu. Silti vaipasta kuuluu aika sarjatuli välillä ja ilmaa jää mahaan kipuilemaan. :/ Olisko jollakin jotain hyvää vinkkiä? Ei vielä kauhean paha tilanne, mut ei toisen surkeaa uikutusta ole kiva kuunnella...
 
MPOP: Meillä ollaan ihan pelkällä korvikkeella viime yönä poika nukkui 8 tuntia. Silloin kun vielä imetin, poika heräsi n. 3 kertaa yössä (toki oli vielä niin pieni) ja kun korvikkeille alettiin ja oikea maito löydettiin, niin yhdellä heräämisellä mennään yleensä ellei mene suoraan tuo 8 tuntia :) 

Kovasti neuvolassa ihmeteltiin, että miten jo nyt ympäri menee, mutta kai se ihan normaalia on kun muillakin on hätäsiä pikkusia :) Kovasti tuo pikkumies yrittää itseään ähertää jo selältä mahalleen, kyljelleen asti pääsee niin että pylly on jo ylös päin.
 
Ihanaa että ihmiset jaksaa vielä kirjotella. 

Meidän neiti sai nimensä 10.2. Seuraavana päivänä muutettiin pikku perheemme kanssa Ranskaan. Eilen oli ensimmäinen paikallinen neuvola. Neidon mitat 7 viikon ja 6 päivän iässä 56 cm ja 5490 grammaa. Tuberkuloosirokotteenkin sai jo ja puolentoista viikon päästä saa kolme rokotetta lisää!!!! Tää alue kun on "kuulu" isosta rokotusten määrästä. Pieni vääntö meillä nyt sitten on kahdesta asiasta: D-vitamiinisuositus Suomessa on 5 tippaa ja Ranskassa 3. Eli pysytelläkö viidessä vai vähentää kolmeen? Tyttö syö päivässä korviketta n. 6-7 kertaa 120ml. Terkkarin mielestä annan liian usein liian pieniä annoksia, että pitäis antaa harvemmin ja isompia annoksia. Mä taas en näe mitään järkeä ruveta siirtymään 150 milliin, kun tyttö ei syö niin paljon, kun tuosta 120:stäkin pakkaa usein hiukan jäämään. Illalla voin kyllä antaa suuremman määrän, kun neito tankkaa yötä varten. Yöt on menny jo muutaman viikon yhdellä herätyksellä.

Todella tyytyväinen on neito, hymyillyt ja tuijotellut kovasti koko ajan ja viihtyy sitterissäkin hyvin. Neuvolassa eivät uskoneet mua, kun sanoin että neiti on hymyillyt lähes ihan koko ajan. Väittivät niitä mahanväänteiksi. Vaunuissa nukkuu tasan sen ajan kun vaunut liikkuu.Ruokapalvelun suhteen on tarkka, maitoa on saatava heti paikalla. Korviketta on mennyt koko ajan, itestä lähti ehkä 10 milliä oikein kovalla väännöllä ja muutama viikko sitten neito päätti vallan siirtyä pois niistäkin pienistä tipoista mitä omasta äipästä lähti. Pelättiin kovasti mitä ranskalaiseen korvikkeeseen siirtyminen vaikuttaa, tuo kun on vielä sitä pulveria mitä sekotetaan veteen, vasta kuuden kuukauden vanhoille on täällä saatavana nestemäistä maitoa. Mutta minkäännäkösiä vaivoja ei maidosta tullut. Muutenkin mahavaivoja on todella vähän. Kakkaa suunnilleen kerran päivässä, välillä jää yks päivä välistä. Pientä unitaistelua käydään iltaisin. 

Anoppi on ihan sekaisin. Väitti siskolleen ihan pokkana, että tyttö kärsii kovasti koliikista. Haistakoon paska! Muutenkin se on ihan hirveä tekemään diagnooseja tytön itkuista. Aina kun tyttö ääntelee niin sille pitää olla joku syy. Epäilipä jopa maitoalergiaa tytöllä, jolla ei ole minkäänlaisia oireita. Eikä hän ymmärrä sitä ettei pieni vauva pidä siitä että ympärillä on yhtäkkiä lauma vieraita ihmisiä lääppimässä. Tytön toinen silmä rähmii, neuvolan mukaan se on kyynelkanavien kehittymâttömyyttä, anopin mielestä silmätulehdus. Miten vauvalla voisi muka olla kahdeksan viikkoa jatkunut silmätulehdus, jos silmä ei punoita millään tavalla eikä myöskään kutia?! Että voi entinen sairaanhoitajakin olla päästään vialla. Eikä asioita helpota yhtään, että appiukko menehtyi äkillisesti viikkoa ennen tytön syntymää... Anoppi on tuntenut tytön yhden viikon eikä voi ymmärtää miksei saa tyttöa rauhoittumaan sylissään. Eikä millään suostuisi antamaan tyttöa mun syliini, johon kyllä rauhottuu. Jospa se tästä ajan kuluessa, pidän mölyt vain mahassani tällä hetkellä, kun tiedän että tuo puolison menetys on vielä niin lähellä ja on todella herkillä....

No tulipa nyt vuodatettua tänne... Muuten, täytyykö menkkojen olla alkanut, ennen kun voi tulla raskaaksi uudestaan? Uskalsin ensimmäistä kertaa kokeilla petipuuhia miehen kanssa toissa päivänä. Repesin synnytyksessä niin totaalisesti, että meni pari viikkoa etten päässyt mihinkään ja siitä on jäänyt pieni pelko, jonka nyt vihdoin voitin... 
 
^Meillä rähmii myös toinen silmä jatkuvasti ja se on kuulemma ihan normaalia vielä noin pienellä.
Minä en ole vielä korvikkeita antanu vaikka välillä illalla meinaa maito loppua. En ole kuitenkaan antanu periksi vaan olen syönyt ja juonu kuumaa kaakaota niin sitten jonkinajan päästä taas maitoa tulee.
Meillä 2kk mitat oli 4,5kg ja 56cm eli aika pieni tyttö vielä vaikka onhan tuo huimasti kasvanu syntymästä :)

Tissitaisteluja on senkin takia, että jätin rintakumin päiväsyönneiltä pois ja sen takia välillä äristään syödessä.. Yöllä me ei jakseta sen asian kanssa tapella ja rintakumi on yösyönneillä käytössä.

Välillä tuntuu vaan että haluttais jo lopettaa koko imetys ja saada oma elämä takaisin.. Sitä on niin kiinni vauvan rytmissä eikä voi laihduttaa tai juoda saunaolutta miten haluaa, saatikka lähteä hetken mielenjohteesta kaupungille ja jättää lasta miehelle. Tiedän, että tämä on vain pieni hetki elämästä ja sen voimin koitan jaksaa täysimetystä vielä sen 1kk ennen kuin alan syöttään vellejä, pottua ym.
 
Heips!

Ei aloitettu vielä vellikokeiluja kuitenkaan, kun tyttö on nyt ollut kuitenkin tyytyväinen ja nukkunut yötkin aika mukavasti! Katsotaan, josko päästäis kuitenkin sinne 4 kk asti ennen niiden aloitusta.. tilanteen mukaan :) Meillä kyllä korvikettakin välillä annetaan pullosta, ihan kiva, kun pääsee rauhassa välillä käymään vaikka kampaajalla, kun mieheltäkin syöttö onnistuu, eikä tarvitse sitä murehtia. Kuinka kauan olette meinanneet imetystä jatkaa ?? 
Täällä tytön silmät ei vuoda, mutta oon ymmärtänyt, että ihan normaalia on vauvoilla!
 
Takaisin
Top