Heinäkuun löpinät

Mullakin ois tossa perjantaina sitä ihanaa omaa aikaa. Meen tapaamaan kavereita edelliselle paikkakunnalle.. sitä kyllä oonki jo kaivannu. vaikka tänään tuli käytyä poimimassa vähän mustikoita mut ei se oikeen oo semmosta vapaan viettoa mitä mä haluan :) 
 
hoidosta/omaika... heh tulee semmonen "huono-äiti" fiilis... meidän poitsuhan oli ekaa kertaa yöhoidossa mun anopilla kun poika oli noin 4-5 viikkoinen...me käytiin silloin miehen kanssa syömässä ja vietettiin ilta kahestaan...(heräsin aamulla kyllä 8 ja lähin poikaa hakemaan) ja  muutenki nii poika on ollu pari kertaa yöhoidossa jommallakummalla mummilla. Olen parikertaa päässy ulos tyttöjenkaa ja mies jäänny poitsunkaa kotiin... olen sillon laittanu pojan nukkumaan ja sit vast lähteny... päivisinki olen päässy shoppailee, kahvittelemaan ja sillai ku tuo ihana mies haluaa olla pojankaa yhdessä kahdestaan... en sitten tiiä mitä ne oikee puuhailee :D

En varmaan laittais poikaa hoitoon noin "usein" mutta kun mun äiti ja anoppi haluaa pojan sinne välillä nii miks ei? ja poika viihtyy vieraissa ja on nii kiltti aina jne...

Ja tuomitkaa jos tuomitsette  ei haittaa niin kun lähdetään Lontooseen (pe-su) eli kaks yötä niin poika ei tule mukaan, tää oli pitkään keskustelussa meillä mutta päätettiin että nyt tehdään näin...jännittää sillai kyllä mutta ihan varmasti menee kaikki hyvin ku yks yö poissakin menee niin hyvin... sitten kun poika on isompi niin otetaa ihan varmasti mukaan...mutku pikkunen on nyt vielä niin pieni...

 

insu: en tuomitse - kadehdin!!! Meidän poika ei nuku yönsä vielä ilman tisua, niin ei vielä onnistu. Tai sanotaan että emme ole testanneet sitä. Pitää varmaan hyödyntää miehen viimeinen lomaviikko siihen että hän vaan herää pojan kutsuun?

Mielestäni ei kannata tuomita muita äitejä miten ne tekee asioita! Jokainen päättää itse miten hoitaa lapsensa, ja jos lapsi viihtyy hyvin mummojensa luona niin miksei! Sitäpaitsi on todella hyvää lapsella totutella että muutkin hoitaa. Ennenvanhaanhan oli todella tavallista että isovanhemmat hoiti lasta alusta alkaen todella usein.

Ota kaikki ilo irti!

 
Yönsäde: Mukava kuulla teistä! Hyvä että kaikki teräsmiehellä hyvin! emoticon

insu: En tuomitse minäkään! On vaan hieno juttu, että poikanne tykkää olla hoidossa ja saatte omaa aikaa! Pieni matka piristää varmasti parisuhdetta ja antaa voimia taas jatkaa arkea!  
Mullaki vaikuttaa suuresti tuo imetys hoitoon/yökylään vientiin. Neiti kummiski iltasin haluaa olla tissillä ja rauhottuu siihen. Täytyisi joku ilta kokeilla josko sais nukahtamaan ilman tissiä. Meillä en ole korvikettakaan antanut pitkään aikaan, joten sekin täytyisi "testata" ettei neiti hylji! Tuskin saan pumpattua tarpeeksi maitoa yökyläilyyn.
 
Meillä poika ollut nyt 4 kertaa mummilla hoidossa, ajallisesti 1-4h kerrallaan. Käyty miehen kanssa silloin kaksistaan jossain, ostoksilla, syömässä. Sitten oon parit kerrat (n. 3vk välein) käynyt moikkaamassa kavereita yksin. Juuri niin että pistänyt pojan unille ja lähtenyt sitten vasta. Tissittely täälläkin rajoittaa, varsinkin nyt kun ei rauhoitu välissä muulla kuin tissillä. En ole siis 1,5kk käynyt missään :< Muutakun nopeesti kaupassa ja asioilla, että en oo "ulkona" käyny. Juomassa en oo ollut kertaakaan, meen myöhemmin sitten, on vaan tää mamma niin kiinni imetyksessä ;D Ei poikaa haittais pullosta syödä :D Oottelen josko toi vaihe menis ja rauhottuis muuhunkin iltaisin kuin tissiin niin voisin jättää iskän pojan kanssa kaksin ja lähteä ulkona käymään. Meillä isä muutenkin pojan kanssa kaksin kun itse olen just jossain kampaajalla tai hierojalla.
Oma aika on mun mielestä myös supertärkeää, oman jaksamisensa kannalta. Tosin nyt jääny multa väliin viime kuukausina, mutta kyllä mä vielä ehdin :)

Muuten mennyt iha ookoo, hampaita alettu tekemään, sen verran on kiukkua ja kuolaa maailmassa.
Syömisiä aloteltu myös ja ihan hyvin mennyt.
Poika on tosi iloinen ja sitä kaikki aina sanookin että ompas hyvätuulinen lapsi :D kun vieraillekin heti vaan naureskelee :D

vierastus onko ollut? ja jos millaista? Meillä pari kertaa väsyneenä pikkasen vierastanut ja itkenyt mutta ei muute mitään. Ootellessa :D
 
Hyvähän se vain on että saa omaa aikaakin välillä,sitä jaksaa taas vauva-arkea niin paljon paremmin! Kauppareissukin yksin tuntuu välillä niin luksukselta :)
Eilen käytiin mummilassa kyläilemässä, ja kun oltiin jokunen tunti oltu niin minulle ja miehelle sanottiin että lähtekääpä siitä nyt kotiin ja huomenna voitte hakea tytön :D Minun isäni siis tämän lauseen heitti ilmoille, ja mietittiin siinä joku aika mutta ei raskittu jättää! Tiedän kyllä että olisivat pärjänneet mainiosti ja näin mutta tuli semmonen ahdistus kun alkoi miettimäänkin että ilman tyttöä pitäis kotiin lähteä :D
Noo sitten elokuussa, kun lähdetään mökkeilemään niin tyttö menee sinne, ja nyt tässä on tarpeeksi aikaa valmistautua siihen :D

Vierastaminen: Väsyneenä ja vastaheränneenä tulee itku jos on vähänki oudompia naamoja edessä mutta kun äiti tai isä rientää paikalle niin kaikki on hyvin :) Pitää yrittää ahkeraan käydä kyläilemässä, just mummoloissa jne niin tottuu :)
 

Vierastaminen: Casper vaan nauttii kun on huomion keskipisteenä. Ei haittaa vaikka on täys tuntematon kaupassa tai kummi joka hymyilee sille :) Olen alusta asti raahannut hänet sinne sun tänne ja hän on ollut enemmän tai vähemmän vieraiden kanssa tekemisissä. En tiedä onko se "syy". Toissa päivänä kun kollega tuli käymään, niin Casper oli päiväunilla. Kun hän heräs niin mentiin kaikki hänen huoneeseen (kollega + 2 hänen lasta, 3 ja 5 v, sekä minä ja mieheni)... hän vaan niin iloisesti siellä hymyili kun oli ihanan iso "vastaanottokomitea" :) Saa nähdä muuttuuko kun alkaa "vierastus"aika, oliko se 7 kk?

 
Vierastus: Meillä kans jos neiti on väsyny tai muuten huonolla tuulella nii on itkeny vieraille, jopa mummillensa (mun äidille) vaikka ollaan siellä yhdessä oltu yökylässä useemman kerran. Mutta pirteänä ja kylläisenä jaksaa kyllä väläytellä hymyä ventovieraillekin.
 

Tervehdys!

Oma aika, hmm... onko sellaista? No, iltaisin, kuten nyt, kun koko muu perhe on unilla ja mamma saa rauhassa istahtaa koneelle. Sitten lasten päiväuniaikaan, jos sattuvat nukkumaan yhtäaikaa. Ja joskus kun pääsee itsekseen vaikka kaupassa käymään. Kyllähän sitä omaa aikaa kaipaa, mutta imetys tietty rajoittaa ja jotenkin ei vaan raaski tätä pienempää kovin pitkäksi aikaa hoitoon jättää. Isompi neiti on mummolassa harva se viikko. Se tuntuu jo "lomalta" kun ollaan kotona kolmestaan miehen ja vauvelin kanssa... sen verran vilkas on tämä esikoisemme :D. Eilen juuri oli mummolassa yötä ja miehen kanssa naureskeltiin, että oispa helppoa kun olis vaan yksi lapsi. No, nyt kuukauden päästä on ystäviemme häät, niin silloin ensi kertaa meinasin jättää molemmat tytsyt hoitoon ja lähteä bailaamaan!

Vierastaminen... meillä kans välillä, jos tulee joku vieraampi henkilö yllättäen liian lähelle, niin naama vääntyy ja alahuuli rupeaa väpättämään. Mutta aika nopeasti menee ohi.

Vauvakuume... Joo, se taitaa olla aina vaan päällä. Varsinkin kun kavereille on syntynyt viime aikoina paljon vauvoja. Ja vaikka loppuraskauden aikana kirosin ettei koskaan enää, niin ei mennyt kauaa synnytyksen jälkeen kun huomasin kaipaavani raskaana oloa ja isoa mahaa. Mutta järjellä kun ajattelee niin tämä 2kpl lapsia on aivan passeli meille. Ei sitä kolmatta pidä hankkia vaan sen takia että haluaa olla raskaana ja tuoksutella hetken vastasyntynyttä. Kun ne kaikki vauvat tuppaa kasvamaan :D

No, mutta se ois sitten tän mamman oma aika lopuillaan. On kömmittävä sänkyyn pikkuhiljaa, jotta jaksaa taas aamulla touhuta! Moi, moi!

 
Jep nyt ilmeni meillä tämä ihana kiljumisvaihe... kuis monen vauva kiljuu? Meillä tämä ihanuus kestää koko päivän. 
 

Ei se kauan kestä. Meillä Casper alkoi kiljua ehkä kk sitten, nyt hän jo "puhuu". Ihan kun hän yrittäisi ääntää sanoja :)

Mun mies on IHANA! Antoi nukkua koko tän yön! Nukuin korvatulpilla, enkä herännyt kertaakaan! Kävin muutaman kerran aika lähellä heräämis-tilaa. Mies ei ollut sitten nukkunut ollenkaan. Oli vissiin ollut vähän hermona, oli kuumaa ja sitten kultapoikamme oli taas hereillä klo 3-4:30. Tämä on jo toinen peräkkäinen yö, ja on ollut muutama tällainen yö viimeisten parin viikon aikana. Onko joku teidän vauvoista yökukkuja? Hän on ihan pirteenä sängyssään, leikkii, ja sitten kun väsyy alkaa huuto. Toivottavasti tämä on linkitty kuumuuteen ja loppuu kun saadaan viilempää säätä.

 
Kyl poika on jo aiemmin kiljunnu, mut nyt se taas alotti sen.. kestäny jo kolmatta päivää. Alkaa olemaan hermot tiukalla kun toinen kiljuu niin että koko kämppä raikkaa. En sitten tiiä kuinka hyvin kuuluu naapureille :D
Mut onneks huomenna on mun vapaapäivä :) ei tarvitse kuunnella toisen kiljumista.
 
kiljumisesta meillä ainakin kiljutaan, se tulee kausittain. Joinain päivinä ei ollenkaan ja joskus koko ajan :DD Osaa myös huutaa, siis vaan korottaa ääntään, ei siis vihaisesti :D

nukuttamisesta miten te saatte teidän lapset unille? Missä nukkuvat päikkärit ? Meillä ollaan pikkasen ongelmissa kohta jollei saada asioita muuttumaan. Poika nukahtaa hyvin joko liikkeeseen tai tissille. Joskus ei kumpikaan auta ja se on sitten vaan yhtä raivoamista. Viimeks tänään nukutin toista tunnin, kunnes raivos jo niin paljon ettei auttanut enää muu kuin tissi.. Mutta ei tääkään aina se ratkasu voi olla, jos haluis itekin jossain joskus käydä. Äh.. :D

 

On meilläkin ollut tuossa nukuttamisessa ongelmia. On auttanut kun olen pitänyt tiiviisti kirjaa syömisestä ja nukkumisesta (tai siis syöminen on aikataulutettu), ja olen alkanut huomaamaan että n 2 h jaksaa olla hereillä. Sitten aloitan pikku hiljaa rauhoittamaan poikaa. Otan syliin, annan hieman rintaa, ja sitten syliin ja rauhallisesti juttelen hänelle. Sitten vaunuihin ja pientä heijaamista... joskus nukahtaa helpommin, joskus vaikeemmin.

Joskus ei auta kun rinta :)

Suosittelisin ensin sitä että yrität ennakoida sen über-väsyn, eli kun silmänympärykset ovat jo punaiset... Ehkä?

Sitten olen huomannu että jos hän herää iloisena päikkäreiltä niin silloin hän on nukkunut tarpeeksi. Jos hän herää itkuun, ja itkee, niin heijaan hänet uudestaan uniin. Silloin hän jatkaa nukkumista.

 
jennille vastauksena vielä, oon just noi tehnyt. Eli meilläkin mennään aikatauluilla aika hyvin, rytmit löytäneet itsensä. Ja pistän nukkumaan ennen kuin pääsee liian väsyneeksi, mutta ei auta. Pistää yleensä kaikkensa vastaan ettei nukahtaisi. Autoon nukahtaa lopuiksi, myös vaunuihin aika nopeasti tai sitteriin eli liikkeeseen nukahtaa suht helpolla. Mutta ongelma onkin kun pitäs nukahtaa sänkyyn, tälläkin hetkellä pistää kaikilla voimillaan hanttiin, kääntyilee mahalleen (ei siis osaa niin nukkua vaan koittaa silloin ryömiä ja hermo menee), kitisee ja vaikka mitä. Se on tätä nukutustaistelua joka ilta vähintään... Pahimmassa tapauksessa se on 2,5h helposti ja sitten pojalla menee jo hermot lopullisesti ja nukahtaa tissille. Ja iltatissin saa aina jokatapauksessa, joskus nukahtaa jo siihen. Tänään taas ei, reipas puoli tuntia vasta mennyt. Taistelee vastaan ja yleensä luovuttaa ja nukahtaa jossain välissä, ilman tissiä. Mutta rauhallisesti, ilman että tuolla saa käydä vähän väliä, se harvoin onnistuu. Jos iha nukuttamaan alkaa, raivo on suurempi, eli laulut ja silittelyt saa vain kiukku aikaan, nukahtaa paremmin keskenään, pystyy keskittymään olennaiseen. Tulipas pitkä tarina :DD

Nyt kuuluu olevan taas niin kovaäänistä menoa että meen kattomaan tilanteen, mies siis siellä jo, ei poika siellä yksin huuda. Juu, nyt paloi käpy, tissiä kutsutaan rauhoittamaan tilanne ;D Kuuntelen itkuhälyttimen kautta siis ja tunnistan toki äänistä mitä tapahtuu :D
 

Nuu: voi itku... kuullostaa kyllä tutulta. Olisko se lohdullista jos kertoo että se kyllä menee ohi .. Jossain vaiheessa :) Joku myös kertoi "kolmen säännöstä", eli lapselle kaikki menee kolmessa... jos sinnittelee kolme yötä, niin sitten pitäisi osata. Eli, jos ei anna periksi huutoa, niin seuraava yö pitäis olla helpompaa, seuraava sitten taas helpompaa, ja sitten pitäis sujua tosta vaan. Huom konditionaali - eli asiat pitäiSI sujua paremmin - heh. Me ollaan myös harrastettu sitä että poika jätetään esim selälleen sänkyynsä, se leikkii jaloilla ja mobilella. Sitten alkaa kitinä. Sitten käännetään masulle. Siellä kitistään, itketään (ei huutoa), ja sitten taas selälle. Silloin hän on yleensä niin väsy, että simahtaa. Kuten tänään. Tosin tää toimii nyt, kun hän ei vielä itse pääse kääntymään.

Toivottavasti jaksatte - se ON vaan vaihe, ja menee taatusti ohi - itse olen pikkasen fatalisti ja kuvittelen että poika nyt tulee kiukuttelemaan aina kun pitää nukkua, kunnes hän on 15 vuotias :) hehe...

 
heh kiitos jenni ja mmj... tuli sillai vähän parempi mieli ku oon ollu nii vaivautunu ite tästä päätöksestä...heh

Poika sit eilen meinas tipahtaa sängyltä lattiaan... sain just viimehetkellä jalasta kiinni että sinne hän sinä et mene!  jotenki nii nopeesti pyörähti ensin mahalleen ja sit selälleen toiseen suuntaan ja sit siinä vonkers hetken ja oli taas kääntymässä mahalleen ja hups ei ollukkaa enää sänkyä alla... hitto poika kerkes kuiteski lyömään päänsä yöpöytään ja sai otsaan pienen mustelman... kyllä taas hakkas sydän mulla ku hulluna...onneks ei kerenny tippuu... poika oli siis nukkunu sängyllä ja mä luin lehtee vieressä ku tää tapahtu...

vierastaminen: Gabriel on kans semmonen huomion keskipiste...rakastaa sitä kun tuntemattomatki tulee höpöttelee ja hymyilee söpösti takasin jne... mutta tietenkin jos on väsynyt tai nälkänen nii ei kauheesti vieraat kiinnosta jos äiti tai isi on lähellä... muuten poika tykkää olla muitten sylissä ja sillai :)

nukuttaminen: Meillä nukutaan päikkärit joko vaunuissa, omassa sängyssä tai sit meidän sängyssä...riippuen vähän ollaanko kotona vai liikkeellä... meil ois toiset vaunut parvekkeella mut näillä helteillä ei ois mitää ajatustakaan laittaa poika sinne nukkumaan (meidän partsille paistaa aurinko koko päivän) Gabe ei nukahda kauheen hyvin enää syliin nii jos meidän sängyssä esim nukkuu niin mä meen viereen ja silitän vähän, ollaan myös huomattu että tiikerisoittorasia pehmolla on rauhoittava efekti poikaan just kun pitää nukkuu... vaunuihin poika taas kun ollaan liikkeellä nii nukahtaa ittestää millon siltä tuntuu....
Iltaisin iltavellinjälkee pidän poikaa hetken sylissä ja laulelen hänelle... sit laitan soittorasian soimaan ja pojan omaan sänkyyn ja meen pois huoneesta...vessaan... tupakalle tai jotain ja yleensä kun tuun takasin nii poika jo vetää sikeitä :) tää on siis meillä vielä näin "helppo" mutta eihän kaikki aina mene just näin... välillä ollaan nii raivona iltaisin että ei mikää muu tehoo ku sylissä hytkyttäminen ja kämpässä ravaaminen ....

 

Pakko tulla valittamaan!!! Helvetin kuumuus! Eihän kukaan tätä kestä! Miten te teette? Yritän aina välillä kastaa Casperin pään ja käsivarret ja niskan. Yöt on yhtä helvettiä - Casperin huoneessa mukavat 27 astetta. Mietin jos tänä yönä laittaisin kostean harson hänen päälle. Tuleeko hänelle liian kylmä? Pysyyköhän se hänen päällä? Ei tätä jaksa enää, odotan innolla ensi viikkoa kun ainakin yöt viilenee.

Sorry, oli pakko valittaa...

 
Nukuttaminen:
Ensimmäiset unet otetaan aina tasan 2 tuntia heräämisestä, eli tänään klo 9 alkoi väsymysääntelyt sitterissä. Otin typyn syliin, annoin maidon, heijasin vähän sylissä samaan aikaan, maito loppu, tutti suuhun, harsoa silmille ja nukahti. Ja nämä unet nukkuu sohvalla, teen siihen aina aamulla semmoisen "pesän" :D
Päiväunet on välillä ne "hankalimmat", kun aina ei osaa tulkita onko tarpeeksi väsynyt vai ei. Eilenki hirveää ähinää ja silmien hieromista, annoin maidon ja nukahti syliin. Kun laitoin vaunuihin niin kauhea juttelu ja jokeltelu alkoi :) En etes yrittänyt viedä vielä pihalle, joten otin tytön pois vaunuista ja meni 5 minuuttia niin taas kauhea äkinä ja silmien hierominen. No otin tytön syliin, tutti suuhun ja harsoa silmille ja pientä heijausta vähän aikaa sitten ulos vaunuihin ja muutaman minuutin heijasin vaunuja niin nukahti.
Kaikista parhaiten päivisin nukahtaa ihan pinnasänkyyn, mutta unet ovat lyhyemmät siellä kuin vaunuissa. Kuumina päivinä nukutaan pinnasängyssä ja viileimpinä sitten vaunuissa.

Illat on kaikista helpoimpia. Sama kaava mennyt melkein vastasyntyneestä asti. Eli 19.50-20.05 kylpy ->kuivaus,rasvaus,yöasu päälle-> isille pusut-> makuuhuoneeseen missä on valmiina maito, tutti ja harso. Tyttö syliin ja syöttö,kun maito loppuu tutti suuhun ja harsoa silmille, tyttö sänkyyn ja nukkuu jo klo 20.30. Joskus saattaa jäädä vielä hereille sänkyyn mutta nukahtaa noin 15 minuutin sisään. Joskus harvoin ei silloinkaan, sitten lämmitän vielä tilkan maitoa ja viimeistään tässä vaiheessa nukahtaa.
Eli mun mielestä meillä nuo samat iltarutiinit on se mikä tekee nuista illoista niin helppoja.  Ja kylvyssä meillä käydään joka ilta. Iho on pysynyt tosi hyvänä, ja tuskin siitä nyt mitään haittaa on, tyttö nauttii ja isi nauttii, se on heidän yhteinen juttu <3
 Vaihdatteko muuten vaippaa yöllä? Mä vaihdan yleensä siinä 4-5 aikaa, siinä vaiheessa tyttö heittäytyy levottomaksi, ja kun vaippa on vaihdettu maistuu uni taas :)

Kuumuus: Joo tuttu tunne! :( Tänään tiedossa nihkeän kuumaa ilmaa! Sain kaverilta tuollasen metri kertaa metri kokoisen uima-altaan ja siellä aattelin tyttöä käyttää päivällä lillumassa vähän aikaa :) Yöllä meillä on makuuhuoneessa tuuletin päällä, ilmavirta ei kohdistu tyttöön mutta viilentää huonetta sopivasti. Ja t-paita+vaippa päällä nukkuu, ja harso toimii peittona. Jos kuumalla autolla pitää matkustaa niin silloin yleensä otetaan märkä harso mukaan ja pistetään se istuimen eteen, sekin vähän viilentää.
 
Nukuttaminen: meillä nukutaan parhaiten omassa sängyssä. Kun poika alkaa näyttää väsyneeltä, hänet kannetaan sänkyyn mahalleen, tutti suuhun ja verhot kiinni. Voi punkaa siellä hetken, mutta yleensä heti nukahtaa. Eli tämä asia on meillä ollut aika helppoa. Yöheräilyt on sitte asia erikseen. Ja en oo vaihtanu yöllä vaippaa enää tosi pitkään aikaan, paitsi tietty jos on kakka. :)
 
Takaisin
Top