Heinäkuun höpöttelyt

Piilo89;eikai se sillai sanonu, ohhoh... siis oon sua pari vuotta vanhempi ja mulle todettiin että ihan sopivan ikäinen, että likemmäs 35 on jo vanha ensisynnyttäjä... :)))
 
Mulle todettiin 25na että oon vanha ensisynnyttäjä (ja fysiologisestihan se niin onkin, mutta ei se silti oo kiva kuulla päin naamaa olevansa johonkin vanha) . Tänä vuonna tulee 30 täyteen.
 
Mut jos tyypillinen haarukka äitiysneuvolassa on n. 17v-45v. niin onhan se niin, että 30v. on jo "keski-ikäinen" synnyttäjä. En usko että hoitajilla on tarve piikitellä kommenteilla. Heille tämä varmasti ihan pikkujuttu ja arkista. Nuori synnyttäjä on parinkympin paikkeilla, ei lähellä kolmeakymmentä.

Mä täytän syyskuussa 30v. ja olen siis "oikeassa elämässä" ihan nuori, mutta en todellakaan synnytystä ajatellen.
 
Mut jos tyypillinen haarukka äitiysneuvolassa on n. 17v-45v. niin onhan se niin, että 30v. on jo "keski-ikäinen" synnyttäjä. En usko että hoitajilla on tarve piikitellä kommenteilla. Heille tämä varmasti ihan pikkujuttu ja arkista. Nuori synnyttäjä on parinkympin paikkeilla, ei lähellä kolmeakymmentä.

Mä täytän syyskuussa 30v. ja olen siis "oikeassa elämässä" ihan nuori, mutta en todellakaan synnytystä ajatellen.

En miekään oo aatellut että piikittelisivät iästä. Se vaan tuntuu niin hassulta kun on jollain mittapuulla jo vanha kaksviitosena. Onhan se tietysti hyvä tiedostaa itsekin, raskaus on fyysisesti ja psyykkisesti todella raskasta ja mitä vanhempi on, on sekä raskaus, synnytys että niistä palautuminen sitä vaikeampia. Itsekin oon kohtukuolemaäiti, ja varmasti oisin sitä myös vaikka oisin ollut nuorempikin ensisynnyttäjä, mutta myös muiden ongelmien riskit kasvavat mitä vanhempi äiti on.
 
Mulle ei oo kukaan vielä huomautellut mun iästä, tajuanhan tietty itekin että iäkkäästä päästä ensisynnyttäjäksi oon (täytän siis 35 reilu kk ennen laskettua aikaa).

Oon jo teini-ikäisestä tiennyt että haluan lapsia vasta kolmenkympin jälkeen ja vaikka oon saman puolison kanssa ollut vakaassa suhteessa kohta 12 vuotta niin ajatus on pysynyt samana koko ajan. Musta tuntuu että mulla on itselläni lapselle henkisesti enemmän annettavaa nyt kypsemmällä iällä (ja tällä viittaan tosiaan vaan ihan itseeni). Toki kaikki raskauden aiheuttamat fyysiset vaikutukset ja vauvan kanssa valvomiset ois olleet huomattavasti helpompia kestää vaikka kymmenen vuotta sitten mut kaikkee ei voi saada :)
 
Totta, että toi valvominen ois hyvin voinut olla iisimpää nuorempana. Olin muutama viosi takaperin verestämässä opiskelumuistoja ja osallistuin tutorina yhdelle opiskelijareissulle. Itse siis about kolmekymppinen ja opiskelijat 20-v. Ekana iltana menin parin siiderin jälkeen nukkumaan ekana koko porukasta (tyyliin yhdeltä). Aamupalalla kuudelta olin ihan zombi. Kaikki opiskelijat oli mua freesimpiä. Mukaan lukien ne, jotka oli vielä samoilla silmillä liikenteessä :D
 
Hei. Päätin lähteä mukaan seuraamaan keskusteluja ja keskustelemaan. En ole aiemmin foorumeilla pyörinyt, joten täytyy kokeilla :) Olen 30-v ja odotan kaksosia. Lapsia on 2 ennestään, poika 6v ja tyttö 4v. Alkuraskaus oli pelottava runsaine verenvuotoineen. Menin alkuraskauden ultraan sillä asenteella että kohdussani ei enää mitään elämää ole. Yllätys olikin melkoinen kun siellä olikin kaksi oikein hyvinvoivaa sikiötä. Raskauteni on yksi istukkainen joten olen erityisseurannassa np-ultrasta alkaen ja ultraus on kahden viikon välein. Mukavaa kun näkee pienet niin usein. Kuitenkin minulla on ihmeellinen menettämisen pelko koko ajan. Olen varmaan lukenut liikaa surullisia tarinoita huonosti päättyneistä kaksosraskauksista. Täällä oli muitakin kaksosia odottavia. Olisi mukava tietää onko vauvoillanne erilliset vai sama istukka.
 
Ezmamma: Moikka! Mun paras ystävä odottaa mun kanssa yhtäaikaa ja kaksosia (mulla siis vain yksi tulosa). Hänellä la jo lokakuussa. Omat istukat on heillä, eli ei sama tilanne kuin sinulla. Eikös tuo yhteinen istukka tarkoita myös, että ovat identtisiä? Onko heillä omat pussit vai yhteisessä pussissa?
 
Hei. Päätin lähteä mukaan seuraamaan keskusteluja ja keskustelemaan. En ole aiemmin foorumeilla pyörinyt, joten täytyy kokeilla :) Olen 30-v ja odotan kaksosia. Lapsia on 2 ennestään, poika 6v ja tyttö 4v. Alkuraskaus oli pelottava runsaine verenvuotoineen. Menin alkuraskauden ultraan sillä asenteella että kohdussani ei enää mitään elämää ole. Yllätys olikin melkoinen kun siellä olikin kaksi oikein hyvinvoivaa sikiötä. Raskauteni on yksi istukkainen joten olen erityisseurannassa np-ultrasta alkaen ja ultraus on kahden viikon välein. Mukavaa kun näkee pienet niin usein. Kuitenkin minulla on ihmeellinen menettämisen pelko koko ajan. Olen varmaan lukenut liikaa surullisia tarinoita huonosti päättyneistä kaksosraskauksista. Täällä oli muitakin kaksosia odottavia. Olisi mukava tietää onko vauvoillanne erilliset vai sama istukka.
Moikka ja kiva kun tulee lisää kaksosia odottavia :) mielestäni np ultrassa lääkäri sanoi että on yksi istukkainen ja sain uuden ultra ajan rv 16 että katsotaan onko B vauva kasvanut hyvin kun viimeksi ei saatu ehkä oikeaa mittaa otettua kun olin vähän piilossa :)
 
Toimin perhepäivähoitajana. Hoitolapseni siirtyy päiväkotiin elokuun lopusta, koska vanhemmat on sitä mieltä että on suuri riski sille, että en pysty loppuvuodesta lapsia enään luotettavasti hoitamaan. Olen vihainen.
Siis toki on pieni mahdollisuus että voin huonosti loppuraskaudesta, mutta viime raskauskin meni ihan leppoisasti. Ja lapsetkin hoidossa vain kolmesti viikossa!
Jos nyt sit aloitan varhennetusti äitiysloman, eli 29.11. niin olen silti rahaton kolme kuukautta.
Tai siis saan yhdestä omasta taaperosta kotihoidontuen 255€/kk jihuuu.... Eli pirun köyhä!
Ja kaiken huippuna: lasten vanhempi on ystäväni ja toinen lapsista kummilapseni.

Olisin ymmärtänyt, että hoito olis aloitettu vaikka jo lokakuun lopusta eikä vasta vuodenvaihteesta, mutta tästä ei edes keskusteltu kanssani vaan asia oli ilmotusluontoinen.
Tympeä homma kyllä :sad001 Mutta voisiko olla että saavat paremmin toisen hoitopaikan uuden kauden alkuun kuin kesken kautta? Meillä ainakin on karu tosi asia että elokuusta saa hoitopaikan paremmin sinne, ajoissa kun hakee, entä kesken kautta... voi jopa olla että joutuu ottamaan minkä vain paikan vastaan vaikka olisi hyvinkin kaukana kotoa. Mutta toki olisi ollut fiksua jutella kanssasi tästä, vielä kun ymmärtääkseni ystäviä ovat muutoinkin. Kuitenkin sinun elannosta kyse.
 
En mäkää tunne itteeni mitenkää vanhaks odottajaks. Reilu parikymppisenä multa ehkäsyneuvolassa kyseltiin et ootteko suunnitellu lapsia? Sillon ei ollu työtä, ammattia, ei miestä ja pillerit oli alkuun vuosikausia kuukautiskipuihin...
 
Tuo vanhuus on niin suhteellista. Minulla on suvussa suhteellisen samanikäisiä lapsia useammalla sukulaisella - vanhemmat ovat kaikkea 20-44 väliltä. Ihmisillä on niin kovin erilaiset elämät ja eihän se aina ota onnistuakseen se lapsen saaminen silloin kun haluaisi. Voi olla, että ihan kumppanikin puuttuu!
 
Moikka ja kiva kun tulee lisää kaksosia odottavia :) mielestäni np ultrassa lääkäri sanoi että on yksi istukkainen ja sain uuden ultra ajan rv 16 että katsotaan onko B vauva kasvanut hyvin kun viimeksi ei saatu ehkä oikeaa mittaa otettua kun olin vähän piilossa :)
Mukava kun on joku samassa tilanteessa Toivotaan että molemmilla molemmat kasvaa tasaisesti. Itsellä torstaina ultra jolloin tulee tasan 15vk täyteen.
 
Toimin perhepäivähoitajana. Hoitolapseni siirtyy päiväkotiin elokuun lopusta, koska vanhemmat on sitä mieltä että on suuri riski sille, että en pysty loppuvuodesta lapsia enään luotettavasti hoitamaan. Olen vihainen.
Siis toki on pieni mahdollisuus että voin huonosti loppuraskaudesta, mutta viime raskauskin meni ihan leppoisasti. Ja lapsetkin hoidossa vain kolmesti viikossa!
Jos nyt sit aloitan varhennetusti äitiysloman, eli 29.11. niin olen silti rahaton kolme kuukautta.
Tai siis saan yhdestä omasta taaperosta kotihoidontuen 255€/kk jihuuu.... Eli pirun köyhä!
Ja kaiken huippuna: lasten vanhempi on ystäväni ja toinen lapsista kummilapseni.

Olisin ymmärtänyt, että hoito olis aloitettu vaikka jo lokakuun lopusta eikä vasta vuodenvaihteesta, mutta tästä ei edes keskusteltu kanssani vaan asia oli ilmotusluontoinen.

Onp todella ikävä tilanne. Meillä perhepäivähoitajia voidaan työllistää päiväkotiryhmiin, jos heillä ei esim kotona ole lapsia. Onkohan teillä tällaista mahdollisuutta, että menisit näiden hoitolastesi mukana siihen ryhmään mihin he ovat menossa?

Lapsille on huomattavasti helpompi aloittaa hoito silloin kun uusi toimintakausi alkaa, koska useimmiten tällöin ryhmissä ryhmäytetään lapset. Tällöin he pääsevät heti mukaan ryhmän toimintaan ja kaveritkin löytyvät helpommin. :happy:
 
Hoitolapseni menevät eri kuntaan päiväkotiin. Minä asun siinä kunnassa, missä lasten vanhemmat ovat töissä. Päiväkoti on heidän asuinkunnassaan. Ja onhan mulla oma taapero kotona myös.
 
Pakko avautua. Mä olen nyt viikon verran pakannu kämppää varastoon. Eilen keksin illalla siivota vaatehuoneen ja hups, sieltä lähti kolme jätesäkillistä tavaraa ja vaatetta varastoon. Tänään vedin kaikki kaapit tyhjäksi olkkariin ja huomiseksi jo jätesäkit valmiina, että mitä lähtee varastoon, mitä roskiin... Siivoilen koko ajan ja tänään pesin saunanki ihan huvin vuoksi! Tää on uuvuttavaa, mutta pakonomaista. Mies sanoo pesänrakennusvietiksi ja mä sanon hormonimyrskyksi. Sohvalla kun istuu hetken, niin pakko taas hakea vaikka rätti käteen ja pyyhkiä pölyjä samalla, ku kattoo telkkua.:confused:
 
Takaisin
Top