Heinäkuu !

Mulla on ollut myös alavatsalla välillä koviakin vihlaisuja ja olen ajatellut/toivonut niiden olevan liitoskipuja. Yhdyntöjen jälkeenkin tuntuu välillä ikävälle, samoin pidemmän lenkin jälkeen, joten näitä on tullut hieman vältettyä. Onko muilla närästystä? Mulla on ihan kaamee närästys, en oo vielä viitsinyt ottaa närästyslääkettä, kun olen ajatellut että närästys tulee loppua kohti pahenemaan ja lääkettä joutuu varmasti käyttämään tätä menoa ainakin lopussa. Toisaalta vois kyllä kokeilla esim rennietä, jos olo hieman helpottuis..
 
Mua on välil vihlassu ku oon liikahtanu, vasemmalta alavatsast. Ihan vast nyt lähiaikoina. En oo huolestunu asiasta, koska mahas melskataan niin ei siel ainakaa hätää oo. :D Varmaan mainitsen asiasta ens viikol neuvolas.
Tohon närästykseen... Mua ei lähes ikinä närästä mut nyt on närästäny lähipäivinä vähän iltasin. En ikinä ota mitään lääkettä siihen ei se niin pahaa oo ollu. Mut jos pakollinen tarve tulee niin kyl otan.
 
Voi kökkö. Täällä sitä valvotaan klo 5 (ollut jo puoli 4:stä hereillä), kun tuo öinen pissareissu ei ole ikinä kuulunut mun rutiiniini, niin sittenpä ei saakkaan unta enää jälkeenpäin. Noh, onneks saa nukkua päivällä jos väsyttää. Onpa ainakin hyvää harjottelua vauva-aikaa varten, mut ei nyt ihan näin aikasessa vaiheessa tarvis alottaa.

Eipä noista nipsasuista kannata huolestua liikoja, eikös se kohtu siellä kasva ja paikat löystyy... Tervemenoa kiinteä vatsa. Ainakin luulisin meillä ensikertalaisilla tälläistä tapahtuvan enemmänkin.

Onko kellään muulla alkanut käydä odottavan aika pitkäksi? Mie oon käytännössä odottanut tätä kakrua jo tammikuusta asti, ja nyt alkaa jo kyllästyttää, kun mitään ei tapahdu. Siis tottakai suurin osa on "odottanut" jo pitempään, mtta tarkoitan siis sitä, kun meilllä tämä rääpäle on "Made in KYS", eli tammikuusta lähtien on piikitetty hormoonia ja odoteltu kypsyykö munasoltu ja hedelmöittyykö ne ja kiinnittyykö jne jne. ja siihen lisäksi vielä kaikki syksyiset inseminaatitot, niin vot!
Eilenkin heiluin mettässä vesurin kanssa, vaikka oli 28 lämmintä ja ötököitten juhla-ateria. Ei voi mitn jos oli vähän tylsää.

Kestovaippailun maailmaan sukelsin aikaisemmin, ja onhan tuossa aikomoinen opettelu, mitä tarvii ostaa ja paljonko niistä jaksaa maksaa, kun sattuu vielä olemaan tällänen pihi semi-hippi. Taidan ruveta ompelemaan itse. Kaapista kun löytyy vanhoja pyyhkeitä ja flanellilakanoita. Kerrankin kiitos äidille, joka ei halua heittää mitää ns. käyttökelpoista pois.

Keski-Savo kuittaa. klo 5.30. Guten nacht niille jotka pystyy nukkumaan.
 
Huomenta aamuvirkuille! Täällä myös huonosti nukuttu yö takana. Tultiin eilen tänne Keski-Savoon mummolaan lomailemaan esikoisen kanssa. Illalla sitten tirriäiselle nousi kuume ja yö meni miten meni. Pissahätäheräilyt on jo alkanut ajat sitten ja siihen ei tule loppua ennen kuin tämä pikkuprinssi syntyy. Esikoisen kohdalla loppuaikoina jouduin käymään puolen tunnin välein yöllä pissalla...eli ei tullut kovin paljoa nukuttua :(

Rouva L. Tiedän sun tunteen tossa odottamisessa. Esikoisen kohdalla meillä oli sama tilanne....vauva oli made in Naistenklinikka ja tuntui, että odottaminen alkoi paljon, paljon aikaisemmin kuin positiivisen raskaustestin jälkeen. Odottavan aika oli tosiaankin pitkä, mutta lupaan, että hämmästyt jossakin vaiheessa miten nopeasti kaikki loppujen  lopuksi meni, kun vauva on syntynyt. Olen niin onnellinen teidän puolesta, että olette jo tässä vaiheessa odotusta ja kaikista unelmistanne tulee joulukuussa totta! 

Ihanaa, kun voin olla rauhassa koneella, kun mummi höösää esikoisen kanssa...en muista milloin viimeksi join aamukahvin yksin. Pienistä asioista voi tulla niin hyvä mieli :)

 
Huomentapäivää mammulit!
Täällä ressataan loman loppumista.. ei auta,  maanantai tulee kuitenkin ja melko pian! :/ Miehekkeen kanssa ollaan nyt yhteisellä lomaviikolla, mutta ei tuota jäärpäätä kuulu tai näy, kun huitelee työasoissa siltikin! Eniten harmittaa yhteinen matka pohjoiseen, jota ei tullutkaan, kun olin lähtöpäivänä vielä itse kotiinpaluumatkalla.. Asiasta ei toki voinut mulle nätisti huomattaa aikaisemmin! AARGGHHHH!!

Nyt alkaa täällä mietinnät, mitä hankintoja olisi hyvä alkaa katselemaan. Rattaita, vaunuja, sittereitä.. kaikkea myydään joka paikassa. En tahtoisi mitään turhia ostella... :P
 
Heips!

Kohtahan tuo kuukausikin jo vaihtuu, nopiasti tuntuis aika menevän.. Vastahan sitä teki positiivisen raskaustestin! No, en mä valita ;)

Mullakin on välillä ollut noita vihlaisuja, ja nyt oon alkanut huomaamaan jo harjoitussuppareitakin. Ja mahakin on kasvanut, mies tuossa illalla peitonheiluttelujen yhteydessä tuumasi että alkaa kohta maha olla vähän tiellä :D Siinä sitten vaan, että kohta nuo asennot muuttuu ;D

Ensviikolla olis vihdoin RU, sitä onkin odotettu! :)
 
Hurjan nopeasti tuo aika tuntuu menevään, vastahan sitä plussatestin teki ja nyt jo kohta puoliväli häämöttää.

Vihlasut ja nippailut kuuluu asiaan ko kohdun ligamentit venyy ja paukkuu kasvaessaan. Miulla välillä särkee häpyluita ko liitokset löystyy sekä iskiashermo on välillä niin jumissa ettei kävelemään tahdo päästä, onneksi on venyttely auttanu ja liikkuminen. Närästystä ei onneksi vielä ole, eilen närästi ko söin voileipäkakussa persiljaa niin se ei sopinu mulle yhtään.

Eipä täällä ei hirveästi ole uutta tapahtunut, ensi viikolla neuvola ja parin viikon päästä RU, tuon esikon kanssa touhutessa menee aika päivisin.

 
Pitkästä aikaa taas kirjoittelen..

rakenneultra siis takana ja mainitsin kätilölle myös mun hassuista vatsatuntemuksista joita mulla on jo ollut jo viikkokaupalla. Kätilö sai mut ymmärtämään, että ne on supisteluja! Mutta se mikä säikäytti oli se että niitä ei kuulemma vielä näillä viikoilla missään nimessä pitäisi olla ja käski olla yhteydessä neuvolaan. Mulla tosiaan vatsa menee välilllä ihan kovaksi valillä ja varsinkin levossa sen huomaa selvästi kun tuohon sivuun kasvaa oikein semmoinen pallo. Aivan kuin kivi olisi siellä sisällä. Tosiaan sitten soitin neuvolaan ja kiva hoitaja sai varattua mulle ajan heti seuraavalle päivälle. Onneksi kaikki paikat oli mulla tiukasti "kiinni" ja lääkäri sanoi että joillakin nämä alkaa jo tosi aikaisin ja sitten vasta kun muuttuvat todella kivuliaiksi on syytä pitää tarkemmin silmällä. Joku tässä ketjussa taisikin kysellä menkkamaisista tuntemuksista ja mulla ne kanssa kuuluvat asiaan varsinkin liikkeellä ollessani. Ei ole kipeitä mut vähän inhottavia..

No eilen sitten tuli toinen rinta tosi kipeäksi ja punoittavaksi toiselta sivulta ja kävin tänään yksityisellä jossa sain antibiootit rintatulehdukseen. On kuulemma harvinainen imettämättömillä mutta raskaana olevilla voi joskus esiintyä.. Onko muilla ollut tällaista?

Mietin vaan, että nytkö ne kaikki vaivat sitten alkavatkin :)

Onneksi on vielä ensi viikko aikaa lomailla ja sitten takaisin työstresseihin. Vauvan liikkeetkin alkoivat tuntua tässä vähän aikaa sitten, mikä tuntuu niin ihanalta.

Nyt riittää vuodatus itsestäni tältä erää mutta odottelen teidän kuulumisianne!
 
Kyllä ne harjoitussupistukset on ihan normaaleja. Mulla alkoi nyt jo ennen 14 viikkoa, esikoiselta alkoi jotain 16 viikolla. Niin kauan kun eivät tule kipujen kanssa niin ei mitään hätää. Kohtu vain treenaa, ja mitä enemmän treenaa sen "helpompi ja nopeampi" on ponnistusvaihe. Inhottavalta ne tuntuvat, ja maha menee todella pinkeäksi ja kovaksi. Mulla alkaa supitella kun lähden vaunujen kanssa lenkille, menee hetken ennen kuin kroppa aina tottuu. Esikoisen nostelu ja kumartelu saa kans supistuksia aikaiseksi, myös selällään makuu. 
Pitkää tää on tämä odotus, juuri sen takia kun odottaa kovasti. Varmaan kaikki muistaa miten pitkä se aika oli silloin lapsena kun odotti joulua Mutta kohta alkaa neuvolakäynnit tihenemään ja kaikki vauvan hommien laittelut, niin kummasti se aika saa siivet selkäänsä. Nauttikaa, tämä kestää kuitenkin vain 9kk. Ja sitten se on ohi, vauva ei enää ole turvassa ja aina lähellä siellä mahassa. Mulla harmittaa nyt jälkeen kun esikoisen odotus meni hätäillessä ja päiviä laskiessa. Siinä unohti sen hetkeen pysähtymisen. 
Kyllähän ne yhtenäiset yöunet on todellakin kauas jäänyttä elämää, vessassa saa hypätä, ja loppua kohden vain kiihtyy. Muistan kun esikoista odottaessa kävin 45min välein parhaimmillaan. Aina kun sain itseni aseteltua mukavasti sänkyyn kaikkien 7 tyynyn kanssa ja olin juuri nukahtamassa uudestaan niin ei ku sama ralli uusiksi. Sekin kannattaa ottaa treenaamisena, öitä saa hypätä ylhäällä vielä pitkään sitten kun vauva on syntyny. Kannattee yrittää opetella nukahtamaan nopeasti uudelleen, tai ainakin välttää liiallista virkistymistä kun joutuu käymään vessassa. Minä en sytytä valoja mihinkään vaan hipsin silmät puoli ummessa lyhintä reittiä vessaan ja takaisin. 
Mukavaa kun illat viilenee jo, saa nukuttuakin. Minä en yhtään piittaa kuumuudesta, enkä varsinkaaan kuuman hiostavista öistä, niin on ollut hieman raskas ja tukala olo välillä. 

 
Närästystä ei kannate kärsiä, jos äityy kovin pahaksi niin voi tulehduttaa ruokatorven ja sitä myöten on vaarana keuhkoputken tulehdus. Minä olen käyttäny ruokasoodaa. Pieneen määrään vettä ja kerralla alas. Pahaa kuin p*rkele mutta toimii, loppua kohden rennietä saa syödä kuin leipää. Sekin auttaa että laittaa paljon tyynyjä, jolloin yläkroppa on hieman kohollaan niin ei niin herkästi ala illalla tai yöstä närästämään. Kyllähän rintatulehdus voi iskeä jo raskausaikanakin, jos kerran on herkemmät rinnat tulehduksille niin kannattee pitää rinnat suojassa kesälläkin. Pakastin on petollinen tulehduttaan rinnat, varsinkin arkkupakastin kun rinnat saa just kaiken sen ensimmäisen kylmän hönkäyksen. Ja varsinkin sitten kun imettää niin vaikka sitten kaulaliinaa rintakehän ympärille. 
Oiskohan se tänään siivouspäivä kun saan olla yksin päivän kotona.. 
 
Närästyksestä kärsitään täälläkin jo ajoittain.. mulle on toiminu pari kulausta maitoa tai piimää yleensäkin joku hapan neutraloi, ja nuo nyt on ainakin taatusti terveellisiä että kannattaa kokeilla :) muutenkin iskeny kauhea piimän himo! Parhaillaan saan litran menemään päivässä ja aivan jano juomana, ruuan kans tietty maitoa :)
 
Takaisin
Top