Heinäkuu!!!

Mä täytin oman lappuni Kelalle siten että äitiysloma alkaa 24.9 (laskettuaika mulla 29.10).. Mulla se käytännössä tarkottaa et tasan 2 kk vielä töitä kunhan kesälomalta palailen töihin 25.7. Saa nähä kuinka sitä intoa riittää vielä työntekoon sen parin kk ajan..

Kyllähän ne neuvolassa ovat sanoneet että jos minkäänlaisia kipuja on niin pitää sairaslomalle jäähä.. oon IT-alalla ja istun tietokoneella koko päivän.. liikkumiset on minimaalisia, mutta kun maha alkaa painamaan, niin se pelkkä istuminen voi rasittaa nivusia yms.. Kyllä mä kiltisti sairaslomalle jään jos oireita tulee.. sopivasti seuraava lääkäri on 1,5 viikkoa lomalta paluun jälkeen.. jos sillon tuntuu et oireita on niin pitää valittaa..

Käväsin aamulla jumpassa (BodyPump).. alkaa näyttää, että sekin pitää alkaa kohta jättämään pois.. hauiskäännöissä tanko hipoo mahaa..heh... mut hyvältä kyllä tuntuu vieläkin tuo liikkuminen..oisko mun aktiivisella liikkumisella tekemistä hyvin sokeriarvojen kanssakin? No hyvä jos siitä jotain muutakin hyötyä on ollut kuin vaan painon kohtuudessa pysyminen (+4,5 kg, rv 24+6).
Eilen olisin pitkästä aikaa halunnut käydä pyöräilemässä ja sain miehenkin suostuteltua mukaan... lenkki loppu lyhyeen kun eturenkaan sisäkumi oli rikki..   Pyörä huoltoon ja takasi saan vasta maanantaina..
 
hellurei kaikille!

mä otin ton äippäloman alkamaan 50 päivää, ennen la, joten mulla se alkaa jo 8.8... mut oon ollu täs saikulla jo toukokuun puolesta välistä asti, joten ei sinänsä mitään muutosta....

meki ollaan nyt sitte ruvettu jopa hankkimaan vaaville tavaroita... eli on syöttötuoli, turvakaukalo jalustalla (ylikätevä, ku en oo tekniikan ihmelapsi) ja sitte hommattii semmonen söpö puuhamatto pienokaiselle=)

eilen oli äippäpolilla käynti, ja lääkärin mukaan ennenaikasen synnytyksen riski on minimaalinen, kohdunsuu oli kiinni, huh ja poika oli raivotarjonnassa... painoa oli 1100g... eli nyt voin jatkaa suht normaalia raskausaikaa, mitä nyt kivuiltani ja supistuksilta pystyn....

mutta tämmöstä tänne, voikaahan mammaset hyvin=)
 
Heipparallaa!

Työpäivät senkun vähenee! Enää olis 2vkoa ja pääsis lomalle lompsimaan
Loman jälkeen olis 2vkoa töitä ja pääsis jäämään sitten äippälomalle. Tässä on sen verran hyvin mennyt ilman suurempia vaivoja että päätin ottaa äitiysloman alkavaksi 30päivää ennen laskettua. Ja tämä lomahan tässä helpottaa kummasti ku saa olla rennosti! Suunnitelmissa on tosiaan että sotkamon sykkeeseen lähdetään 3vko päästä ja sen jälkeen 16.pv lähdetään 3pv Tallinnan reissulle, vähän ehkä jännittää että mitä jos siellä Tallinnassa sattuu jotain.. Onneks mukaan on lähdössä myös oma äiti joka on sairaanhoitaja!

Iltasin ruvennu kyllä tulemaan harjotussuppareita ihan kunnolla! Aika jännän tuntusia ku ei ne käy kippeetä, mutta sellasia "epämiellyttäviä".

Äitiyspakkaus saapuu 2vkon kuluessa hypisteltäväksi ja kaikki muutkin alkaa olemaan valmiina.. Miehen tarvii laittaa enään vauvanhuoneeseen jalkalistat ja ovilistat paikoilleen, sittenpä sitä saa alkaa sisustamaan :) (Odottelemassa on jo pinnari ja hoitopöytä)

Viikolla tuli jo brion turvakaukalo jalustalla, helpottaa elämää kun ei tarvitse sen turvavyön kanssa "taistella" joka kerta ja kumminkin autolla liikutaan paljon!

Ei tässä sen ihmeempiä, seuraava neuvola olis 26.pv ja sielläpä sais taas tietoa kaikesta mahdollisesta ja pitää palauttaa lomakkeet jotka välitetään oulun synnärille..

Mukavaa Heinäkuun jatkoa!!
 
Mulla on hirveitä ongelmia. Olen kaksi viikkoa yrittänyt väkisin olla töissä kesäloman jälkeen. Tiistaina pääsen neuvolaan.

Mulla oli jo ennen neljän viikon kesälomaa voimakkaita suppareita. (Sattuu niin ettei voi muuta kuin kippurassa olla)Nyt kahden viikon aikana töissä olo on ollut todella tukalaa. Pelkkä kävely saa supistamaan. Olen kaupassa osastolla myyjänä ja pääasiallinen tehtävä on asiakkaiden palvelu ja tavaroiden purku. No olen kodinkone puolella pääsääntöisesti joten on todella hankalia päiviä töissä. Nyt tällä kuluvalla viikolla minua on pyörryttänyt todella paljon jos en ole koko ajan jotain esim karkkia syömässä. Olin sokerirasituksessa ja tiistaina saan kuulla tulokset.

Minun oma-/neuvolalääkärini on outo. Jos valitan supistuksia, hän sanoo ettei minua voi supistaa koska siskollanikaan ei ole mtn ollut. Kirjoittanut ennen kesälomaa aina kaksi päivää sairaslomaa, piste. Minua supistaa öisinkin tosi kovin, enkä pysty nukkumaan.

Nyt tiistaina pääsen vieraalle neuvolantätille oman olessa lomalla. Mitä teen, että minut otetaan tosissaan näiden kivuliaiden suppareiden kanssa? Oon äitiyspolille välillä soittanut, mutta he eivät tee mtn koska eivät ole säännölliä..

Rv 28+2
 
ÄÄKS! Huomenna takas töihin 4 viikon loman jälkeen :(  Ei sitten yhtään huvittais! 8 viikkoa töitä ennen kuin alkaa äippäloma. Mä jään äippälomalle 30päivää ennen, ajattelin että jos ei pysty olee töissä loppuun asti ni sit saikulle tarvittaessa. Jotenkin olo ei oo enää niin hyvä, saa nähä miten sitä jaksaa. Onneks ne liitoskivut on vähän hellittänyt, mutta pelkkä kävely tai istuminen saa selän vihlomaan välillä. Lisäksi supistelee välillä mutta ei pahasti. Päänsärky on pysynyt poissa jonkun aikaa mutta tänään on taas särkenyt.
Toivottavasti helpottaa kun pääsee taas työrutiiniin kiinni.
anppa: jos lääkärin asenne on tollanen, ettei voi supistaa kun siskollakaan ei.. niin auttaisko jos menis suoraan sinne äippäpolille, vaikka sillon kun neuvola on jo kiinni, vaikka ihan soittamatta etukäteen, päivystyksenä, jos on kovat kivut tai muuten?
 
anppa: tosi kurjaa, ett tollanen neuvolalääkäri sielä. kuulostaa melko epäpätevältä. yks tuttu kans oli tosi väsyny viimesellä kolmanneksella ja supisteli tosi herkästi, ei antanu oma lääkäri sairaslomaa. hän sitte varas työterveyslääkärille ajan ja sieltä onneks löyty hiukan empaattisempi ja pätevämpi tohtori ja sai sairaslomaa. toinen vaihtoehto on varata aika ihan yksityiselle. sunkaan työ ei miltään kevyeltä kuulosta..ja inhottavaa koko ajan sitte murehtia et mitä jos sitä tekee vauvalle hallaa ku väkisin yrittää tehä töitä. ite oon ollu saikulla viikolta 20 asti, olin töissä sairaankuljetuksessa ja potilaitten kantamisesta ei tullu enää mitään ku jokaisella nostolla supisti. ei muuta ku aikaa varaileen johonki muualle! tsemppiä!
 
Kysyisin teiltä, joilla on ennestään lapsia, että milloin teillä on masuvauva kääntyny raivotarjontaan ja "tuntuuko" se jotenki erilaiselta?? Mistä tiesit, että vauva on kääntynyt (jos tiesit)?
Meiän Napero oli torstaina lääkärineuvolassa poikittain, pää alaoikealla ja lääkäri meinas että se siittä hyvin pääsis kääntymään raivotarjontaan. Lauantai-iltana sitte alko tuntua siltä, että oisko tuo nyt kääntyny, kun en tuntenu päätä/peppua enää oikein missään ja painoi pissarakkoa aika tehokkaasti. Nyt on potkut tuntunu suurin osa alaspäin..?? (nii siis ko ainaki siel lääkärineuvolassa hän oli vielä "katkarapuasennossa" eli jalat ja käet samaan suuntaan kuin pää) Ja ihan ko se välillä työntäis peppua ylämasun laitaan...(voiha se olla pääki..) emoticon Mutten tiiä sitte... Ja jos vaikka onki kääntyny ni ehtiihä se vielä pyörähtää vaikka takasi poikittainki.. :P

Nii ja ko yks tuttu (joka näkee mua säännöllisesti) sanoi, että hänen mielestään mun masu on jo "tullut alaspäin" ja iteki mietin, että onko tää vähän alempana kuin aiemmin. Vaikuttaako raivotarjontaan kääntyminen kovasti masun olemukseen?? Eikös ainaki silloin kun vauvan pää kiinnittyy alas ni masu laskeudu hieman..

Oon kyllä melko vakuuttunu, että tää vauva saattais ollakkii jo rt:ssa. Makasin sohvalla ja pidin kättä masun päällä, vähän napaa ylempänä navan oikealla puolella ja tunsin, että vauva työntää peppua (oletan nyt että se on peppu eikä pää!) mun kättä vasten. Kun avasin silmät ja katoin niin näytti siltä ko mun masunahan alle ois työnnetty vähintäänki puolikas tennispallo!emoticon Se oli kyllä tennispalloa isompi kuhmu, mutta ihan selkeästi se työntyi masunahkaa vasten niin että se kohos oikein toispuoleisesti -oli TOSI koominen näky!!-. Ukkeli istui vieressä ja hihkasin sille että "kato tätä mahaa!" Seki laitto käden siihen päälle, mut sitte Napero jo hetken päästä luiskahtiki takas alas.. Mutta se kuhmu siis tuntui ennemmin pepulta ja sen liikehdintä tuntui edelleen siltä että sen kädet ja jalat on samassa suunnassa pään kanssa (=katkarapuasennossa ;) . Tosiaan tiiä sit varmaksi...?
 
Kävin mehiläisessä hoitajalla kun lääkärinaikaa en saanut kesälomien vuoksi. Verenpaineet oli tosi matalat, en nyt muista missä olivat. Pyörryttää ja päätä särkee, oksensin muutaman kerran. Olon pahentuessa käskivät päivystykseen, mutta muuten odotellaan huomista neuvolaa.

Tää on ihan kamalaa, mikä mulla oikein mahtaa olla?
 
Oi voi Anppa, jaksamisia!! Toivottavasti ei oo mitään sen isompaa tai vakavampaa...
 
Mulla verenpaineet normaalisti ovat 98/62 tiennoilla. Mutta 88/ 50 on ihan tavanomaista mulla vieläkin. Kärsin siis matalasta verenpaineesta, mutta oikeastaan nuokaan paineet eivät saa oloani vielä huonoksi.

Syysmammammoista
 
Ei täällä edes paista aurinko. Syön väh. Kahden tunnin välein ettei ala heikottaa. Juon todella paljon että saan nesteen kuriin.
 
Täälläpä yksi surumielinen mamma, tuntuu että mä vaan valitan koko ajan kun kaikki on huonosti ja musta tuntuu ikävältä, kun en osaa iloita raskaudesta !! Masu on ihana, liikkeet on ihania jne, mutt nyt supistusten takia sairasloma jatkuu .. Syksyllä oli km ja nyt ajattelin et rakenneultran jälkeen mä voin relaa, mut ei, tuntuu et sit kun pieni on sylissä niin sit uskallan ajatella, et ehkä tästä tulee vielä jotain .. argh.

mut onneks ihania ilmoja, mä nautin kesäkuumasta enkä oo ainakaan edellisiä helteitä kokennu mitenkään tukalaksi, turvotuksiakaan ei ole.. vielä. eikä toiv tuu ;)
mä en oo ikinä ollu muutenkaa kuvauksellinen ni pelottaa jo valmiiks sit sairaalassa kuvatuksi tuleminen, pakko mennä värjäyttää ripset ja kulmat hyvis ajois, näytän muuten ihan jyrsijält :D

ettiskelin koneelta jo viestimallejakin, mitä lähettää sitte synnytyksen jälkeen sairaalasta, ihan mälsiä kaikki kun ei haluis mitään runoa mutt jotain nättiä kuiten :)
vaunut kasattiin toissailtana, ja äitiyspakkaus tongittu, seuraavaks taidan alkaa peseen pienen vaatteita, ei oo enää kun 12, KAKSITOISTA, viikkoa laskettuun aikaan.. hurjaa !!

pieni surku on muutenkin, minun rakas hauva tuli tosi kipeäksi pari vk sitten ja jouduttiin sitten luopumaan siitä. on niin kovin kurjaa kun se ei ole täällä tepsuttelemassa ja eilen just sanoin anopille, et oon iltasin miettin kun tuntuu et miks pää ihan jumissa ; empä ole sen jälkeen mitään ylimääräistä ulkona käynyt päivittäin, toisinaan iltaisin pyydän ukon mukaan pienelle kävelylle mutt koirankaa käytiin useemmin tietenkin ja pidemmällä. mä olen tosi huono siirtymään ulos vaik ihailenkin ilmaa, kone on niin vaikee viedä ulos eikä siel oo kunnon löhöpaikkoja ;)

ja alissan aiheesta vielä itsekin kyselen, meillä pieni oli perätilassa rakenneultrassa.
neuvola ei ole asiasta puhunut ja seuraavaan käyntiin vielä kolmisen viikkoa, mitä mitä mitä .. ? netti on ärsyttävä paikka, ei faktatietoa juuri mistään, vain keskustelunpätkiä sieltä täältä joissa äidit itse miettivät asioita, raivostuttavaa ! mä haluan oikeaa tietoa asiasta, mitä tarkoittaa synnytyksen kannalta jne ...
 
Täällä on kans yks jolla on matala verenpaine. Yläpaine huitelee siinä keskimäärin 96 ja alapaine on keskimäärin 56. Yleensä paine on ollut 112/70 suurinpiirtein joten verenpaineen aleneminen on aiheuttanut pyörrytystä, päänsärkyä, väsymystä ja pahoinvointia.
Kävin lääkärissä puhumassa siitä, että matalaverenpaine kiusaa ja sen lisäksi turvotus jne. mulla oli pidempi lista kaikkia vaivoja. Ja arvatkaapa mitä lääkäri sanoi, että se johtuu ainoastaan siitä että mun paino on noussut niin paljon. Ettei mua voida mitenkään auttaa, mun pitää syödä terveellisesti jne. Sanoin että mä en oo lihonut yhtään 1,5kk:een (oikeastaan paino on vähän laskenut).. mutta se vaan jatkoi höpinää ruokavaliosta jonka jo tiesin. Sitten se mittasi mun verenpaineen ja mä oikein tunsin että se ei ole matalalla, koska mä olin todella närkästynyt. No, se painehan oli pompsahtanut 140/77 jollaista en ole ikinä nähnyt.. lääkäri sanoi sitten ärsyttävällä äänellä "on ihan normaalia jos joskus verenpaine laskee alemmas, mullakin laskee". Mä olin kyllä kymmenen päivää kaks kertaa päivässä mitannut sitä verenpainetta ja yläpaine oli aina alle 100 ja alapaine alle 60.. Mulle jäi tosi huono fiilis lääkärikäynnistä, se antoi mulle viikon sairasloman johon syyksi laittoin paniikkihäiriön. Mainitsin kyllä siitäkin että mulla on ollut lieviä paniikkikohtauksia koska laskin lääkityksen ihan minimiin kun aloin odottaa.. Enää en mene kyseiselle lääkärille. Ja oli vielä yksityinen lääkäri!
Ryttäsin sen sairaslomapaperin ja tulin ihan normaalisti töihin.. eipä lääkäri myöskään sanonut mitään siihen, kun sanoin että mulla on supistukset lisääntynyt ja ne on välillä kipeitä.. kaikkeen syynä on mun painonnousu.. voi hyvää päivää!
 
Hellou mammaset!

Täällä yks, joka ei oo päässy kirjautumaan vaun sivuille tuon sivujen päivityksen jälkeen... Ei vaan tullu mistään napista tuota kirjautusmislaatikkoa, johon voi tunnukset kirjoittaa. Eilen valitin miehelle asiasta ja se tuossa sitten hokasi niinkin yksinkertaisen asian kun päivitysnappi. :D Hahhaa, että sitä voi olla tyhmä! x) Se vaan meni etusivulle ja päivitti sen uudelleen, nii ne laatikot tuli näkyviin...

Tosi kurjaa anppa ja RiikkaTe, että ootte saanu noin huonoa palvelua lääkäreiltä!! Ihan kauheeta luettavaa! :/ anppa, mulla myös välillä tosi heikko olo ja tänään kun neuvolätätille sanoin, niin se heti kysy että juotko paljon vettä. Vastasin, että joo, yritän juoda mahdollisimman paljon, jotta olo paranisi (jotenkin oletin, että näin olisi hyvä). Tähän se tuumasi, että (helteellä varsinkin) on tärkeää juoda myös muuta, kuin vettä, jotta kehon suola/sokeritasapaino pysyy hyvänä. Eli sekin voi saada olon huonoksi ja verenpaineet alhaalle, jos juo litratolkulla pelkkää vettä. Mutta toivottavasti olot helpottaa ja seuraavat lääkärit (jos niitä tarvii mennä tapaamaan) on inhimillisempiä. :) Ite joskus oon kohdannu tuota samaa lihomisesta valitusta, kun olen selän temppuilun vuoksi rampannut lääkäreissä. Nyt raskausaikana onneksi on ollu ihan jees lääkärit.

Mirr, meillä vauva on raivotarjonnassa ollut jo pitkään, mutta vielä viime viikolla äitiyspolilla sanoivat, että on ihan normaalia vielä tässä vaiheessa, että vauvat saattaa kääntyä miten päin vaan. Eli oliko se joskus reilusti yli 30. viikolla, kun ne ei enää pitäis mahtua kääntymään. Eli varmaan sinunkin vauveli vielä kääntyy perätilasta pois raivotarjontaan. :)

Muutoin täällä menee ihan jees, saikkua tuli äippäloman alkuun saakka supistelujen (ja sen pehmenneen kohdunsuun vuoksi). Nyt viime päivien aikana oon laittanu merkille, ettei vauveli enää liiku/potki niin paljon. :/ Soitin tänään neuvolaan siitä ja käskivät mennä käymään. Kaikki näyttäisi onneksi olevan kuitenkin hyvin, vahvat sydänäänet jne. :) <3 Neuvolatäti meinasi, että taitaa alkaa tilanpuute vaivata vauvaa ja sen vuoksi vaan kääntelee kylkeä, eikä paljon potkiskele. Lisäksi 3 viikon rautakuurin jälkeen mulla on edelleen hemoglobiini alhainen, joten sekin voi olla syynä. Rautavalmiste menee vaihtoon, eli nyt pitää kokeilla niitä nestemäisiä valmisteita, josko se rauta imeytyisi paremmin. Lisäksi tuo obsidan laittoi mahan ihan vellille ja paino tipahtanut kolmessa viikossa 2 kiloa! Huh.
 
Heipparallaa!
Heinäkuu on jo yli puolessavälissä ja ajatella, että kohta on jo syksy!  Neuvola+lääkäri ollut kahden viikon välein supistuksien takia.. Ensiviikon tiistaina taas aika molempiin. Viime kerralla täytettiin KELAn hakemukset. Täällä viralliseksi äitiysloman alkajaispäiväksi annettiin 19.9.. Elikkä pari kuukautta vielä töissä tartteis jaksaa! Meillä on ma 1.8 aika 4D-ultraan, sitä ootellaan jo innolla!
Vauveli riehuu ja potkii masussa minkä kerkee ja isi on tuntenut jo monet potkunyrkkeily liikkeet vatsan päältä!emoticon Ei voi muuta sanoa, kun että vilkas vauveli siellä masussa kasvaa..
 
Heippa.
Anppa:lle kommentoisin (jälkeenpäin ajatellen aika kovin sanoin).
Raskaudenaikainen matala verenpaine johtuu usein siitä, että kohtu painaa alaonttolaskimoa eli sydämeen tulee vähemmän verta, jota pumpata eteenpäin. Pahin asento on selällään makaaminen, silloin paine alaonttolaskimoon on suurin. Ja päänsärky ja huimaus voivat johtua matalasta verenpaineesta ja oksentelu edellä mainituista.
Supistukset voivat toki olla viattomiakin, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että kaksinkerroin taipuneena ei vaan voi tehdä töitä. Itse oon ollut jo reilun kuukauden saikulla ja tuun olemaan todennäköisesti äippäloman alkuun. Edellisessa raskaudessa mulla oli samat oireet, mutta silloin ei ollut mahdollisuutta ottaa saikkua ja tein töitä loppuun asti sisulla ja panadolin voimalla - en suosittele. Pyydä neuvolasta aikaa toiselle lääkärille. Kaikki lääkärit eivät ole ammattitaitoisia ja vastasyntyneiden teholla töissä olleena voin sanoa, että et halua, että lapsi syntyy kovasti etuajassa. Kyse on sinusta ja lapsesta, ei sun siskosta tai työhönsä kyllästyneestä lääkäristä.
 
En tiiä mikä on vaavilla ollut tänään, mutta tuntuu että se on riehunut ihan koko päivän tauotta. potkii, möyrii ja ties mitä. Alkaakohan siellä tila käydä ahtaaksi jo? Ja lisäksi nyt illalla paineen tunnetta "alhaalla".
Mä en osaa yhtään arvella miten päin se siellä on, potkuja tuntuu ylhäällä ja välillä keskellä vatsaa. Just pyysin miestä pitämään kättä vatsan päällä, yleensä vaavi lopettaa potkut kun joku kokeilee niitä -ja sehän toimi, nyt on rauhallista :)
 
^meillä oli myös eilen ihan hirveä tohina päällä koko päivän. Rauhoittui vasta kun menin uimaan. Mietin että voiko helle vaikuttaa siihen jotenkin.. oli eilen niin kuuma että mä vaan hikosin koko ajan ja olin ihan tuskastunut koko työpäivän (8h).. luulisi että se lapsikin ymmärtää että nyt on jotain levotonta menossa :D. Kun kelluskelin viileässä järvivedessä, oli pikkuinen hiljaa koko illan.

Tänään tuntuu olevan vielä kuumempi. Mä vaan istun ja hikoon. Paita ja hame on ihan märkänä. Tuuletin ei auta yhtään mitään. Juon tasaisin väliajoin vettä, mutta hikoon kyllä melkein samaa vauhtia sitä ulos. Pitäisi varmaankin juoda myös jotain muuta kun vettä, ettei vaan tuu vesimyrkytystä.. saattaa pian kaikki hyödylliset suolat lähteä tällä hikoomisvauhdilla.

Tänä aamun kyllä potutti ihan hirveästi. Loukkaannuin eilen illalla mun miehelle, enkä sopinut asiaa illalla, joten nukahdin vähän äkäisenä. Aamulla heräsin ja mietin jo valmiiksi sitä että kun tulen kotiin, mun pitää siivota koko keittiö vaikka mies on ollut koko päivän kotona ja mies on lähtenyt ennen mun kotiin tuloa festareille ja tulee sieltä ehkä yöllä kotiin.. Siivoominen on viimeaikoina jäänyt vaan mun tehtäväksi ja nyt miehellä on neljä vapaapäivää peräkkäin ja mä taas oon töissä hikoomassa.. harmittaa että pitää työpäivän jälkeen vielä siivota koska mies on ollut kavereiden kanssa ja rannalla jne.. en loukkaantunut edes tästä eilen vaan yhdestä toisesta jutusta.. kai asiasta pitäisi jutella mutta nyt ei kiinnosta jutella kun ärsyttää...
 
Takaisin
Top