Heinäkuu!!!

Rosalina

Foorumin legenda
Kesäkuunmammat 2015
Äkkiä meni kesäkuu, vastaha se alko ja nytte on jo heinäkuu! Joten uuelle kuulle taasen oma pinkka..
 
Täällä tehdään hirveellä helteellä hevosten laidunaitoja! Tänään vielä pitäis pitää yksi ratsastustunti, katsotaan miten pysyn tolpillani tässä kuumuudessa. En sitten ehtinyt Irlannin lennolle, hieman ärsyttää. Asiat on kuitenkin hoidettava!

Maha kasvaa, tosin nyt hitaammin kuin vähän aikaa sitten. Johtuisko siitä että syön vähemmän kuin aiemmin. :D
 
jep lämmintä on mutta kaikki on menny ok :) Saatiin pojasta 3D kuvatkin ultrassa nyt vähän jo tietää minkänäköinen napero siellä mahassa potkii minua.. :) Maha on iso joo, olen töissä kyläkaupassa ja nyt on tullut onnitteluja asiakkailta raskaudesta ja  kyselyjä milloin on LA. Toki on nitäkin katkeria ihmisiä jotka kauhistelee vaan miten voi olla jo noin iso maha ja sanovat että kyllä tulee olemaan vielä raskasta loppu kesällä jos lihon tätä vauhtia. anteeksi vaan mutta ottaa päähän tuollainen sanominen sillä tiedän että olen saanut kiloja raskaudessa ja mahani on luultavasti normaalia isomi, mutta itseppähän kannan mahani! ei tarvitse heidän sitä voivotella minulle. Aina menee kyllä päivä pilalle ku aukovat päätään.. onko muilla ollut samanlaista...?
Mieliala vaihtelut.. hmm.. saan aivan käsittämättömiä raivokohtauksia jos minua ärsytetään.. suorastaan räjähdän ja se päättyy yleensä siihen että haukon henkeä kun saan jonkinlasen paniikki kohtauksen.. ihan kauheaa siis.. yleensä olen hyvin rauhallinen ja ujo tyttö vaan ei enää emoticon ja ainakohtauksen uhriksi joutuu kukapas muukaan kun mieheni tai äitini.. (onkohan minulla enää rakkaita jäljellä kun olen synnyttänyt. .)
Mutta muuten kaikki mennyt ok! lokakuuta odotellen ;)
 
he_na, mul aivan sama juttu mahan kanssa. Mulle tullut kiloja 14kg ja todella monet siunailevat, että kuinka oon antanu itteni lihota näin pahasti, ja vauva on ihan varmaan "viiden kilon sokerivauva" jne.. Todella raivostuttavaa! Kiloja kertyi alkuun paljon pahoinvoinnin takia, koska pieni syöminen tunnin tai parin välein helpotti, ja liikunta jäi moneksi kuukaudeksi kokonaan pois. Kai sitä nyt lihoaa sitten. Jännitän muutenkin synnytystä ja monet on pelotellut, etten jaksa sitä huonon kuntoni ja kilojeni takia. Nyt, kun vointi on parantunut olen alkanut tekemään kävelylenkkejä, jotta saisin pikkasen kuntoa kohennettua.

Kokemukseni raskaana olemisesta on tähän asti ollut negatiivinen. Juuri noiden puheiden takia, varsinkin, kun kaverini, joilla ei ole lapsia puhuvat noin. Olen siis paljolti tekemisissä vain kavereiden kanssa, joilla on lapsia tai tulossa lapsia. Varsinkin näin raskaana tunteet heittelee ja oon tosi helposti loukattavissa, niin haluisin kannustusta, en sättimistä ja siunailua. Voinnit on ollut huonoja. Nyt kun pahaolo on helpottanut, niin rytmihäiriö (Ei onneksi usein toistuvaa), selkäkivut ja rajut suonenvedot pohkeissa kiusaavat. Olisin valmis hyppäämään tämän raskausajan yli ja saamaan vauvan syliin jo. Kaikki kehuu raskausajan ihanuutta vaivoineen, mutta mulle tää on ollut henkisesti raskasta. Fyysisiin huonoihin puoliin olin osannut varautua, mutta en siihen, että puhutaan ilkeästi.
 
Mie taas on saanu vähä päinvastaista kommenttia. Just yks tuttu tokas että "miks sä oot noin pieni?" Ihmettelin että kuin. "No kun sä et oo lihonu". NIINKU MUN OIS PITÄNY??? Sehän on hyvä vaan jos paino ei oo turhaan noussu, mitä siitä mollottamaan?? Ja samalla linjalla menee eräs toinen, sukua oleva henkilö, kuittailee mun syömisistä välillä että "ootas sitte ku oot synnyttäny, ei ne kilot niin helposti lähde" vaikka mulle on tullu vasta se öbaut 4kg painoa lisää ja syön terveellisesti, mitä nyt tuolla kyseisellä kerralla just herkuttelin.
Että voi kyllä kehua masu jms mutta ei tartte alkaa painoa kommentoida. Kateellisten panettelua tuommonen että "miks et oo lihonu", voi ELÄMÄN KEVÄT!!! emoticon
 
Heippatiralllaa!

Lomat on vietetty ja pari päivää oon jo töissä ollut.. Kivaa oli palata töihin, töissä menee päivät ja viikot niin nopiaa, että kohta onjo LOKAKUU!
Vatta on kasvanu, mutta ei vaivaksi asti viellä -- hyvin normaalisti pystyn oleen.. Vaikkakin sitä liikuntaa en juurikaan voi harrastaa kipujen takia. Lämpimät ilmat kuulemma jatkuu, ihanaa! Loppukesä menee töissä, vapaapäivinä elämästä nauttimisesta.. :))

PS. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos tommoset muiden kommentit raskauskiloista!! simmoset kaikki kommentit voi jättää ihan omaan arvoonsa eikä pidä välittää..

Kesänjatkoja kaikille ja ihanaa odotusta!!
 
moikka kaikille!

voi etä on inhottavaa toi paino-kommentointi:/ pittää tosissaa jättää ihan omaan arvoonsa... mua taas ärsyttää se, ku ihmiset joilla on jo lapsia vertailee mun mahaa niitten mahoihin; no mulla oli jo sen kokonen tai ei mulla vielä tohon aikaan tommosta... siin on ite sit, et onkohan tää mun juttu normaalia?!!! mulle on ruvennu noita kiloja tosissaan nyt tulemaan... tällä hetkellä vissii jottai 6kg... mut olin muutenki vähä pulskemmassa kunnossa, ku aloin oottaa, et normaalipainoon mulle on tullu jo 10kg...

sitte... sunnuntaina alotin oman kesälomareissun ilman miestä, ku kyllästyin olee kotona yksin päivät pitkät (mies siis just alottanu oman yrityksen), tulin sit keravalta imatralle, miehen veljen ja hänen tyttöystävänsä luokse lomailee. sunnuntaina oli jo outoja tuntemuksia, ei tullu pissi kunnolla, sattu emättimeen vähä alavatsakipuja, huono olo. sit yöllä ei tullu ollenkaan pissiä ja aattelin, et pissitulehushan tästä nyt puuttuki. soitin maanantai aamuna omaan neuvolaan ja kyselin, et mitä pitäis tehä, ku oon kuitenki aikonu olla reissussa viel viikon.... no hän sano, et mee sinne päivystykseen tarkistuttamaan ittes. no sit mentiin imatran päivystykseen, siel otettiin pissikoe, mikä oli puhas, lääkäri teki sisätutkimuksen ja aristin kuulemma kohdun liikuttelua. lääkäri sit soitti lappeenrannan äitiyspolille konsultointia ja ne sit sano, et tänne vaan tarkistukseen. sit lähettiin lappeenrantaan. ne siellä otti eka paineet ja muutaman pullon verta ja sit mentiin gynekologin tarkistukseen. se otti kohdunsuusta muutaman näytteen ja sit katottiin ultralla kohdunsuuntilanne ja vauvan tilanne. selville saatiin, et kohdunsuu oli kiinni, mut se oli alkanu pehmentymään:/ vauva oli hyvinki lähtövalmiudessa eli pää oli hyyyyvin alhaalla, sit mie kysyin, et eiks sen pitäis viel kääntyillä siellä, nii se lääkäri oli sitä mieltä, et se on nyt kyl asettunu kokonaan pääalaspäin, ihan kohdunsuun juureen. painoa pojalla tällä hetkellä n.950g. hoidoks lisää lepoa, nyt ku vauva tuntuu olevan hätäinen tapaus... huoh.... tää mun raskaus ei oo kyl ollu helpoimmasta päästä... eka sai tietää, et mun kovat kivut johtuu häpyluitten sijoiltaan menosta-----> lepoa ja sit vaavi alkaa jo kyllästymään masussa oleiluun-----> lisää lepoa

voi ku hää jaksai olla viel pari kuukautta massussa<3 on kuitenki nii pikkanen vielä<3<3

mut nyt tul aika pitkä kirjotus=)
 
Ounou, Zasmiini, nyt kaikki vauvaliimat sinne teille että kaveri pysyis vielä pitkään masussa eikä vielä lähtis ulkoistumaan!!! emoticon Koitat ottaa rennosti ja vältellä kaikkea turhaa liikkumista ja nostelua. Jaksamista!! <3
Mulla on muutaman päivän ajan supistellu aika tiuhaan, aika pelottavanki tiuhaan (välillä saattaa tyyliin kymmenen minuutin välein tulla!) mutta onneksi kivuttomia.. Mulla on ens viikolla lääkärineuvola, siellä tutkitaan kohdunsuun tilanne. Toivottavasti ei ois lähteny vielä pehmenemään...emoticon Nyt tuntuu kuukautiskipujen tyylistä juilimista, tätä ei oo vielä aiemmin oikeastaan ollukaan.. Ja supistelee taasen välillä..

Tilattiin meille vaunut ja turvakaukalo. :) Ja amme tuli eilen postissa. Eli melkein kaikki on hankittu!!=) Seuraavaksi sitten isyyspakkausta kasaamaan. :P
 
Voi Zasmiini! Toivottavasti vaavi pysyy vielä pitkään masussa! Koita lepäillä ja vältää kaikkea rasitusta.
 
Hyvää heinäkuuta kaikille!! =)

Nuo mahakommentit on kyllä tosi ikäviä välillä. Mulla melko iso tää pallo, nii paljon kommentteja varsinkin töissä on tullut. Tyyliin, että miten sulla voi olla noin iso maha jne. Ei he varmasti tarkoita pahaa, mutta välillä ärsyttää. Joskus oon vaan tuumannu takasi, että onhan tässä omaakin läskiä jäljellä, nii ovat hiljentyneet. :D Heh.

Ja toinen juttu... Zasmiini, tässä on sulle kohtalotoveri. :/ Eikös meillä ollu sama la:kin ja poika kummallakin tulossa? Kiireisiä näyttää olevan nää jätkät. ;) Mutta asiaan. Kipeitä supisteluja ollut reilun viikon verran aina silloin tällöin (lähinnä rasituksessa). Viime viikolla neuvolan lääkäri katto kohdunsuun ja oli ok, kiinteä ja kiinni. Käski ottaa yhteyttä viikon päästä, jos ei supistukset vähene. No, eilen soitin sitte neuvolaan että ne ei oo vähentyny ja käskivät mennä päivystykseen. Siellä oli kaks nuorta lääkäriä (joista toinen neuvolalääkärin sijainen) jotka tutki ja kummankin mielestä kohdunsuu oli pehmentynyt. No, soittivat sieltä äitiyspolille (100 km päässä) ja sinnehän se piti sitten vielä lähteä. Kauheata draamaa oli tuolla omassa terveyskeskuksessa, kun eivät meinanneet päästää kotiin omalla autolla, taksi olisi heidän mielestä pitänyt tilata. Sanoin, että ei nyt supistele yhtään ja lähdin ajamaan kotiin. Matkaa oli siis noin 6 km. :D Sieltä mies kyytiin ja kohti Rovaniemeä. Äitiyspolilla päivystävä synnytyslääkäri tutki tilanteen ja kaikki olikin onneksi ok. Kohdunsuu ehkä joo vähän pehmeä, mutta ei ollut mitenkään lyhentynyt ja kaikki paikat kiinni. HUH. :) Että osaavatkin säikytellä tuolla omassa tk:ssa! Nyt pitää olla levossa viikko ja ens viikon keskiviikkona kattovat kohdunsuun uudelleen (ja samalla istukan sijainnin, se kun rakenneultrassa oli vielä kohdunsuussa kiinni).

Kaikenlisäksi pissassa sokeria (ens tiistaina taas sokerirasitus) ja proteiinia yksi plussa. Mutta synnytyslääkäri ei tästä vielä huolestunut, seuraillaan, seuraillaan..... Huh. Oispa jo syksy ja pääsis synnytteleen oikeesti! Hermoja raastavaa tää odottaminen, vaikka kyllä tosi ihanaakin tämän mahan kanssa. =)
 
Toivotaan että lepo auttaa ja saisitte Zasmiini ja Ninni86 nauttia vielä ainakin pari kuukautta masuvauva- ajasta niin ehtii pikku bebet vielä kasvaa siellä masun suojassa! emoticon

Jään itse kesälomalle huomenna, ja kyllä olen sitä jo odottanutkin. Elokuun alussa sitten vielä takaisin töihin, mutta sitä ei viitsi vielä pahemmin miettiä, nyt aion nauttia lomasta!

Onko teillä ollut vauvalla hikkaa??? Musta kun tuntuu että täällä masussa hikataan lähes päivittäin... netistä kävin jo googlettamassa ja ilmeisesti hikka ei haittaa sikiötä ja on täysin normaalia.? Itsestä jostain syystä vain tuntuu kurjalta että pikkuisella on niinkin usein hikka, itseä kun oma hikka aina häiritsee, hih.
emoticon
 
hellurei kaikille !
meillä viikkoja 26 ja rapiat pääle, töitä käyty kokeilemassa ja yllättäen taas lepäillään ; alaselkä kovin ärtynyt ja rasittunut, näkisittepä sen kun työpäivän jälkeen otan päikkärit enkä pääse sängystä ylös, se on semmonen 5minuutin systeemi ennenku on aamutossut jalassa ja mamma pääsee liikkeelle, joka sekin kovin kipeää. ja yksinhän tämä ei onnistu, jotenka kerrasta oppineena en enää mene päikkäreille jos ukko ei ole kotona, tulee pitkä ilta maata sängyssä noin muuten vaan.

äitiyspakkausta odotellaan saapuvaksi .. ja vauvaa ;) ei malttaisi odottaa.
nivusissa alkaneet liitoskivut, nannaa.
viime yönä istuttu puoli neljältä googlen mailmassa ja haettu tuloksia sanoilla "vähentyneet liikkeet". eipä neuvolassa kukaan mitään oikeen tohon kommentoinu kun sydänäänet kuuluivat hyvin ja kovasti kaveri potki sitä anturaa. mutt ittellä surku kun tää on ollu tosi tosi tosi liikkuvainen, ja pitkin päivää niin eilisestä päivästä liikkeet selvästi vähentyneet ja lieventyneet. toki liikkuu ja ilmottelee itsestään mutt musta jotenkin erikoista, kun yölläkään ei herätessä tule heti runtua kun menee vessaan niinku yleensä.
viime yönä useasti heräsin muuten myös siihen, että teki mieli raapia navan alapuolelta, ja etenkin kun olisi masun sisältä saanut raavittua niin olisi ollut parempi..
varmaankin mitättömiä juttuja, ensikertalaiselle outoja.

jos saan vähän olla laiska niin kysympä tässä enkä neuvolakuulumisten puolella ;
kohdunsuu viikolla 17 4,5cm pitkä, nyt tänään lkri merkinnyt 2cm .. ? hä mitä miksi, normaali ?

kuinka moni suunnittelee jäävänsä pidemmäksi aikaa kotiin ? onko isäkuukaudesta ollut kotona puhetta ? mulle on sanottu sen sata kertaa et älä suunnittele kun ei ikinä tiedä miten käy, mut munhan pitää tietää kaikki asiat heti kun niistä on vaan mahdollista sopia ..
ite tahtoisin olla pitkään kotona ja olis kiva kun ukko vois pitää isäkuukauden ni voitas molemmat olla siinä kohtaan .. rahastahan se on kiinni, saapi nähhä.
 
Hyvää heinäkuuta täältäkin! Oon ollut pari viikkoa kesälomalla ja loman aikana ei ole tullut kirjoiteltua tänne juurikaan, mutta olen käynyt lukemassa.

Mulla on vielä ensi viikko lomaa ja sitten pitäisi palata töihin.. mutta mua ei vois vähempää kiinnostaa mennä sinne. Onko muille tullut ahdistusta töihin menosta? Mulla on tosin aika stressaava työ asiakaspalvelussa ja myyntiäkin kytätään koko ajan.. ja lähin esimies vaihtui juuri mukavasta vähemmän mukavaan.. Stressaa heti kun ajattelenkaan millaista on työhön paluu.. no, mietin sitä sitten viikon päästä.
Mä pelästyin sokerirasituskokeen tulosta, jonka mukaan tunnin arvo oli rajamailla ja kahden tunnin oli vähän yli suositusten. Stressasin sitä sitten kolme päivää, kun sain neuvola ajan vasta maanantaille (perjantai aamuna kuulin tuloksen). Ehdin jo ihan hulluna stressata ja olin ihan maassa.. mutta sitten neuvolatäti sanoi ettei ole mitään hätää. Mittailen 6 päivää verensokeria kotona ja sitten katsotaan tarviiko tehdä toimenpiteitä. No, mittailin kolme päivää ja sitten olikin jo uusi neuvola-aika. Neuvolatäti katsoi arvoja ja sanoi ettei ole mitään hätää, voin joskus viikolla 34 mittailla seuraavan kerran. Että turhaan sitten olin ihan paniikissa.. toki vähän korjailen vielä ruokavaliota jos kerran sokerirasituskokeen tulos oli huono.
Mullakin mahaa monet on päivitellyt, että onpas se jo iso.. ja onhan se aika iso.. onneksi ihan hirveästi ei ole tullut päivittelyjä, joten oon kestänyt ne ihan hyvin.
Olo on ollut vielä ihan hyvä, närästys on ehkä vähän vähentynyt. Pari päivää oon ollut nyt aika väsynyt ja eilen verenpaine oli alhaalla 101/64. Luulen että siksi oli niin uupunut ja kurja olo, kun ei yläpaine yleensä ole mulla noin alhaalla ollut. Maha ei vielä hirveästi rajoita tekemistä, mutta helteet kylläkin. En oikein pysty nauttimaan kuumuudesta ja auringosta, niinkuin aina ennen.
 
Moikat!
mirr:n kysymykseen, että ollaanko mietitty kotiinjäämistä jne.. Me ainakin ollaan miehen kanssa.. Jos kaikki menee ok olisi suunnitelma seuraava:
Mä olisin kotona äitiys- ja vanhempainvapaan, isä pitää kaikki isyysvapaat (kahdessa erässä.. lapsen synnyttyä ja jouluna), isäkuukausi pidetään.. se lyhentään mun vanhempainvapaata 2 viikkoa, mut mä olisin sen ajan sitte ite kesälomalla.. hoitovapaalle jäis mies..
Mies on mua 8 v vanhempi ja ollu työelämässä pidempään.. joten annan hälle mielellään tän mahdollisuuden olla lapsen kans kotona . :)
Ens kesänä saatais olla kotona yhdessä melkeen 2 kk, kun eka olisi miehen kesäloma, sitten mun kesäloma + isäkuukausi... mä lähtisin töihin n. elokuun alusta ja mies jää hoitovapaalle minimissään vuoden loppuun, mukula olis sitte 1 v 2 kk.... Voi olla et sitte on pakko lähtee molempien töihin ku on kuitenki talo- + autolaina... voi olla et alan tekemään ite sitte osittaista = perjantait pois tms.. katotaan nyt..

Tällä hetkellä iteki oon lomalla.. 2 viikkoa takana.. 2 viikkoa edessä ja en odota töihin paluuta..Lomaltapaluu on aina tuskaista. Loman jälkeen on vielä 2 kk töitä ennen äitiyslomaa.. Voi olla et kysyn jossain välissä sairaslomaa, koska on ihme kolotuksia alkanu jo nyt tuntumaan ja ilman raskauttakin selkä reistailee.. Painoa ei onneksi oo tullut kuin vähän yli 4 kg lisää (rv 24+1), joten ainakaan sen takia ei selkä vielä vihoittele.
 
Siis ihan luvattoman hurjaa vauhtia menee aika, ei taho perässä pysyä..! (tai hyvä että menee, joka päivä on vauvan syntymä lähempänä<3<3 :) Mulla alkaa huomenna 28 viikko että täh?? :D Ja siis enää viikko ni alkaa vimonen kolmannes.HUI!! Kohtaha se pikkuinen jo tulla tupsahtaa syliin.... oih<3

Hoitovapaisiin sun muihin liittyen: mie piän äippäloman ja vanhempainvapaan, siittä ei oo vielä sovittu miten isi lomansa pitää (saattaa tulla lomautus sopivasti vauvan syntymän aikoihin) ja pitääkö isäkuukautta vai ei. Taloudellisestiha se isäkuukaus ei oo kannattava mutta on se arvokasta aikaa minkä saa oman lapsen kans viettää. <3 Joten sitä mietitään vielä. Ja sit vanhempainvapaalta jään hoitovapaalle ja olen lapsen kans niin pitkään kun voi. Jos kävis onni ni vois koittaa saaha pikkukakkosen sitte aika pian ykkösen jälkeen.. :) Saas nähä. ;) Mut siis todella arvostan sitä että on mahollisuus viettää omien lasten kanssa aikaa kotona mahd paljon, vaikka se vetäis pussin nyörit tiukemmalle, koska lapset on pieniä niin vähän aikaa!! Enkä koe että lapset menettäis mitään siinä etteivät ole niin pitkään/lainkaan päiväkodissa. Ite en ollu edes eskarissa ja olen sosiaalinen ihminen. :)

Onko teihin iskeny jo pesänrakennusvietti? Muhun on ja aika pahasti. Hoitopöytä on jo melkein laitettu, nyt mulla ois hirmu hinku päästä Ikeaan ostamaan loput huonekalut ja tarvikkeet että saisin loputki kaikki äkkiä valmiiksi ja vaatteet kaappiin. Ja tänään alkaa kaappien ja laatikoiden inventointi --> romua lähtee varmaan aika lailla roskiin. Ja kaikkea pitäis siivota jajajaja..... :D Ei käy kyllä aika tylsäksi!! :D Täytyy vaan koittaa ottaa iisisti, on ollu niin pal tiukkoja supistuksia -vaikkakin suurin osa kivuttomia- vaikkei pal mitään oo tehny, pelottaa että jos täälläki on lähteny jo paikat aukeen tai pehmenemään. :O Torstaina on lääkäri, siellä selvinnee.......
 
Tuosta äitiyslomasta...
Mistä tiedän "virallisen" ajan koska äitiysloma alkaa? Oletin että tieto tulee kelasta, mut näin ei sit vissiin oo, vai?
Sain kelalta vaan paperin että saan äitiyspakkauksen.
Työnantaja nimittäin hengittää niskaan koko ajan. Haluaisi saada tiedon päivästä koska jään pois.
Tuntuu taas tyhmältä ensikertalaiselta kun ei tiedä...
 
Onkohan niin että KELAn sivuilla on joku laskuri, jolla voi laskea milloin äippäloma alkaa? Siitä voi kyllä soittaa KELAan ja ne laskee sen sulle (mulle se laskettiin neuvolassa). Hei, ja onhan täällä vau:n sivuillaki se raskauslaskuri, joka laskee LA:n, ni se ilmottaa myös milloin äippäloma alkaa. Kokkeileppa sitä. Mut eikös se oo 30 päivää ennen LA:ta?

Me haettiin nyt sit Ikeasta eilen pinnis, vaatekaappi sun muut loput vauvan tarvikkeet. Ne on kasattuki jo ja vaatteet on kaapissa. Patja tuli väärää kokoa tosin...Täytyy käydä vaihtamassa sen ens viikolla.. Mutta kaikki on nyt sit periaatteessa hankittu vauvelille. :) <3
 
Näin oli KELAn sivuilla: "Äitiysloma voi alkaa aikaisintaan 50 arkipäivää ja viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Voit itse valita, koska äitiysloman aloitat. Arkipäiviä ovat päivät maanantaista lauantaihin pois lukien arkipyhät."

Mutta laskuria en sieltä löytäny. Kokeile sitä vau-laskuria, se kertoo äippäloman alun 30 arkipäivää ennen LA:a. :)

Aatelkaapa siskot, eihän tässä oo kahta kuukautta meiän äippälomiin..!! :)
 
Takaisin
Top