hei äitylit :)

strawberry

Silmät suurina ihmettelijä
Haluaisin vähän udella teiltä, että millaisia synnytyskokemuksia kenelläkin on takanapäin. Menikö synnytys toivotusti, täysin päinvastoin vai kenties jotain siltä väliltä?

Itse odotan nyt toista lastani, esikoisen kanssa synnytys oli melkoisen sekava tilanne, ja minulla on kehkeytynyt jonkinasteisia pelkoja nyt tätä tulevaa synnytystä kohtaan. :( Esikoinen syntyi siis kiireisellä sectiolla.

Muistan vielä että viikkoja taisi olla 41+4 kun neiti vihdoin näki "päivänvalon", yöllä hän tosin syntyi ;) Kuitenkin, käynnistettiin 1-2 päivää ennen sitä, mutta mitään ei tapahtunutkaan, kunnes kovat supistelut jo alkoikin. Minulle tuli jostakin kummasta infektio, kukaan ei vielä tänäkään päivänä tiedä mistä se tuli ja missä se edes oli. Kuume nousi liki 40 asteeseen (39.8), olin aivan poikki vaikkei tätä ollut kestänytkään kuin n. 5 tuntia. Supistukset olivat todella kipeitä. No, lopulta kun vauvan syke nousi liki 230, he päättivät suorittaa kiireellisen section. Nyt minulle on sitten kehkeytynyt jonkinasteisia pelkoja, että mitä jos tässäkin synnytyksessä käy samoin? Kuitenkin se on melko epätodennäköistä, koska minun tilanteessani kiireellinen sectio suoritettiin minun tilan heikentymisen takia (kuumehourailu jne) ja vauvan korkean sykkeen takia. Eihän se tarkoita kuitenkaan että sama kuvio toistuisi.

Onko muita, joilla ns. ikäviä / sekavia tuntemuksia aiempia synnytyksiä kohtaan? Kaipaisin "kohtalotovereita", ettei tarvitsisi ihan yksin olla pelkojen kanssa.
P.s otin neuvolassakin asian puheeksi, muttei neuvolatäti kai sitten kokenut pelkojani aiheellisiksi. :(
 
Moi!
Mulla takana 2 synnytystä. Esikoinen syntyi 2011 huhtikuussa. Synnytys kesti 25 tuntia. Se oli jotain kauheeta. Olin tosi väsynyt koko synnytyksestä. Jouduttiin käyttämään imukuppia kun olin niin väsynyt. Kuumekin mulle nousi, olisko ollu jotain 38. Kun vauva syntyi, vannoin että ei koskaan enää lapsia! Varsinkaan alakautta. Mutta, nyt mulla on sitten kaksi viikkoa vanha pikku poika. :D Syntyi huhtikuun puolella. Ja synnytys oli varmaan yksi helpoimmista mitä voi ikinä olla! Kesti alle 7 tuntia. Kohdun suu aukesi tosi nopeasti, mutta sitten jouduttiin odottelemaan kun vauva ei ollut tarpeeksi vielä laskeutunut. Piti sitten työnnellä aina joka supistuksella. :)
Mun esikoinen syntyi rv 40+5 ja tää kakkonen syntyi rv 39+1. Ja tämä toinen synnytys käynnistettiin suuren koon vuoksi. Esikoinen painoi syntyessään 4100g ja kakkonen 3980g. Isoja poikia. :D Itse oon melko pieni kokoinen, niin tuntuu uskomattomalta, miten minusta on mahtunut noin isot pojat. :D

Esikoisen jälkeen ajattelin että menen juttelemaan neuvolaan synnytyspelosta... Mutta en sitten kuitenkaan mennyt. Juttelin sitten mieheni kanssa ja oman äitini kanssa, ja auttoi kyllä paljon. Ja miehestä oli tosi iso apu synnytyksessä. Osasi tsempata mua tosi hyvin.

Miten pitkällä sun raskaus on nyt?
Hirveesti toivon tsemppiä sulle!! :)
Jos sua tosi paljon ahdistaa niin kannattaa jutella vaikka sitten kavereiden kanssa. Huomasin että mua se auttoi tosi paljon kun sain kerrottua peloistani. :)
Et ole yksin, meillä on varmasti PALJON kohtalotovereita.


 
Takaisin
Top