Hautajaiset pienen vauvan kanssa kokemuksia

K

Kaste

Vieras
Nyt tuli eteen melkoisen ikävä tilanne, kun mummoni menehtyi 96 v:nä ja oma laskettuaikani on ensi viikolla. Mummoni oli minulle hyvin rakas, joten toki haluaisin osallistua hautajaisiin. Nyt pohdinkin sitä, että onko se missään muotoa tässä tilanteessa mahdollista. Onko kellään vastaavasta tilanteesta kokemusta? Onko mahdollista vai kannattaako vain unohtaa tai osallistua esim etänä?
 
Olen ollut mummoni hautajaisissa reilu 1 kk ikäisen vauvan kanssa. Valitsin vaatteet huonosti imetyksen kannalta ja vauvalle yritin kirkossa pulloa tarjota. Ei pullo kelvannut, niin imetin sitten kirkon vessassa kun kotelomekkoa oli pakko riisua. Eli olisin jälkiviisaana valinnut vaatteet imetyksen kannalta paremmin.
Vauva ei tykännyt urkumusiikista ja alkoi itkemään joka kerta kun se soi. Mies sitten poistui vauvan kanssa sivumpaan tilaisuudesta. Muistotilaisuudessa vauva sitten sai paljon sukulaisilta huomiota ja oli vaan kiva piristys sinne :)
Toki jos synnytyksestä on tuolloin hyvin vähän aikaa niin menisin täysin oman jaksamisen mukaan, mahdoton sanoa mikä olo silloin on etukäteen.
 
Hei, otan osaa. Kaikkien aika tulee joskus ja hautajaiset ovat osa elämää. Itse kävin hyvästelemässä pappani noin kuukautta ennen laskettua aikaa ja 2-vuotias taaperomme oli myös mukana. Itse mietin tilannetta taaperon kannalta, mutta päädyimme ottamaan hänet mukaan ja niin kauniisti hän ruusun arkun päälle vei. Valitsimme istumapaikat niin, että mieheni olisi tarvittaessa ollut mahdollista lähteä pois tilaisuudesta taaperon kanssa. Itse itkin ja mietin menetystä kotona jo aika paljon, joten mielestäni masuasukille itse hautajaisista ei kyllä voinut tulla sen suurempaa haittaa. Jos päätät mennä hautajaisiin, niin muista nenäliinat, koska raskaushormoonien vaikutuksesta itkua saattaa olla mahdotonta välttää. Tosin vauva on varmaan jo täällä hautajaisten aikaan, joten kannattaa valita paikka niin, että voitte tarvittaessa poistua kesken hautajaisten, jos vauvaa kauheasti itkettää. Mitä tahansa päätätkin, kuuntele itseäsi, äläkä anna toisten päättää puolestasi.
 
Kiitoksia paljon ymmärryksestä ja vinkeistä. Lohdullista kuulla, että täysi mahdottomuus ei hautajaisiin meno pienen vauvan kanssa ole. Mikäli näin päätämme niin otamme edellä mainitut asiat huomioon. ❤️
 
Takaisin
Top