Harrastuksia

Vauweli

Vauhtiin päässyt keskustelija
Kuinka hyvin olette jaksaneet harrastaa ja mitä harrastatte ? ,myös mielipiteitä..

Omalla kohdallani on nyt ollut pieni tauko-kesäajan jälkeen kun hieman väsähdin ja alkuodotuksen myötä tuli heikotusta ja uupumusta, mutta nyt taas tuntuisi jaksavan harrastella jumpissa.
Koiran kanssa on tullut lenkkeiltyä päivittäin ja työssä tulee hyötyliikuntaa vaikka kuinka, mutta ne jumpat ei vaan ole maistunut.
Olen siis viime joulukuusta asti harrastellut Pilatesta keskustan jumppasalilla(moni muu laji oli sopimaton), mutta nyt tuossa huomasin 2km päässä kotoa, työpaikkani liikuntasalin edessä ilmoituksen Joogasta ja ajattelin kokeilla kerran viikossa kun on niin lähellä ja urheiluseuran kohtuu hinnat.
Pääsisi kertamaksulla silloin kun kyseisellä viikolla hyvältä tuntuisi.
Pilateksessa ei mitään vikaa sinäänsä, mutten jaksaisi enää kulkea keskustaan busseilla ja kun syysillatkin pimenee.
En ole kovin iltaihmisiä liikkumaan ulkosalla.

Mitä harrasteita ja kokemuksia muilla..
 
Mulla on noi pakkoliikuttajat eli kaksi varsin eläväistä koiruutta. [;)] Niitten kanssa päivittäin normi lenkit (3 kpl joista yksi vähintään tunnin) ja sitten 4-5 iltaa viikossa menee koiraharrastuksissa, lähinnä agilityssä ja tokossa. Tokoa varmaan jaksan ihan loppuun asti mutta toi agility on alkanu tuntua siltä etten ihan kauhean ketterästi enää joulun jälkeen juokse kun nyt jo on vauhti vähän hiipunut. [;)] Mutta niin kauan mennään reippaasti kun vaan jotenkii kykenee. [:)] Tänään just olin kaverin kanssa pitkällä metsälenkillä ja kaverilla on LA reilun viikon päästä. [:)] Ja ihan siinä tuo jaksoi missä mäkin. [;)]
Ennen kävin myös paljon jumpilla ja salilla mutta nykyisin nuo nelijalkaiset imee kyllä kaiken vapaa-ajan. [:)]
 
Mä olen hevosten seurassa viettänyt ison osan elämääni, ja ajattelin nytkin selässä keikkua niin pitkään kun hyvältä tuntuu! Kaikenlaista ulkoilua metsässä juoksusta sauvakävelyyn, rullaluisteluun ja hiihtoon olen harrastanut, nyt tosin en jaksa kyllä juosta enää juuri ollenkaan - puhti on pois! Muutenkin on liikunta nyt jäänyt vähän vähälle kun meillä on tuo remontti tuossa menossa [:D] ehkä sit taas syssymmällä kun saa sitä valmiimmaksi!!
 
Niin, ja tokihan minä kudon, aina silloin kun ehdin [:)] vauvanvaatteet on onneksi ihania kudottavia kun ne valmistuu niin äkkiä [:D]
 
Mä harrastan lenkkeilyä (enemmän ja vähemmän), spinningiä ja metsästystä (kesällä pyöräilyä ja rullaluistelua). Nyrkkeilyharjotukset olis alannu samaan aikaan kun sain tietää olevani raskaana...en sitten mennytkään sinne, vaikka kyllä kai siellä olis mukana pystyny edelleen olemaan, mutta ei vain tuntunu hyvältä.
Nyt en oo kahteen viikkoon kyennyt spinniin, kun on ollut niin järkyttävän huono olo koko ajan. Metsällä kävin viikonloppuna kumpanakin päivänä, ja tuntu tosi hyvältä olla ulkona! [:)] 
Josko tästä taas reipastuis pikku hiljaa...
 
Mulla kans nelijalkaiset pitää liikkeessä jatkuvasti. Koirien kans ulkoilua ja hepan liikuttamista lähes päivittäin. Välillä voimat loppuu, mut hyvää tekee kun saa ulkona liikkua :) Niin pitkälle mennään ku hyvälle tuntuu!
 
Minä kanssa ratsastan päivittäin ja hyvin oon jaksanut. Tosin hengästyn vähän helpommin ja viime estetreeneissä tuntui, että henki loppuu. Vähän alkoi sitten pistää, mutta tuntui että sekä minulla että hevosella oli vähän turhan lasika sunnuntai ekä valmentajan mukaan liikuttu riittävästi eteen...
 
Tuntuu kyllä, että tarvitsen aivan valtavan hyvät rintaliivit pystyäkseni ratsastamaan. Ennen saatoin mennä maastolenkille ihan perusliiveilläkin, mutta nyt on niin kipeät rinat, ettei ne kestä yhtään liikettä.
 
Mulla alkoi viikko 9. Menen tällä viikolla neuvolaan.
 
Mun juttu on enemmän käsillä tekeminen kuin urheilu. Aika pitkälti johtuen kolmessa vuorossa työskentelemisestä mutta myös siitä etten ole omaa lajia oikein löytänyt...Rakastan kaikenlaista askartelua, neulomista, ompelemista ja kaikkea muuta käsillä näpräämistä :) perinyt tämän sukuni naisilta :D hyötyliikuntaa onneksi sentään tulee päivittäin töissä, välillä aerobista ja välillä enemmän lihasharjoittelua (parhaimmillaan työvuoron aikana tulee käveltyä vajaa 10km ja joudumme joissain töissä nostelemaan paljon erilaisia ja painoisia laatikoita)
 
Kuulin että joogata ei saisi 12 rv;n jälkeen jostain syystä.. Onko kellään tietoa?

MEillä mammajoogaa ei ole aivan lähellä ja säästö kuuri joten saisi olla suhtkoht kohtuuhintaista liikuntaa.

Mitkä lajit tiedätte olevan pannassa odotusaikana ja mitä suositellaan ?
 
Kävin syksyllä 2x/vk aerobiceissä, kuten olen jo vuosia käynyt, ja on aina tuntunut hyvältä ja rankkuus sopivalta. Kuitenkin rv8+6 meni taju kesken loppuvenyttelyjen, täysin yllättäen. Kerran aiemmin olen pyörtynyt elämäni aikana eli ei ole tapaistani. Tämä uusi pyörtyminen oli tietysti nolo, ja muut vouhkasivat ympärillä ja keksivät kilpaa syitä, missä olen tehnyt väärin (et ole syöny tarpeeks, et ole juonu tarpeeks, sokerit, liian isoilla painoilla, liian paljon rehkit etc.). Mikään noista ei pitänyt paikkaansa, epäilen että verenpaineen vaihtelusta oli kyse pikemmin. Siitä tuli pelko, en ole uskaltanut enää mennä vaikka tekisi hyvää lihaksille ja mielialalle. Heikotusta on sittemmin tullut myös jos töissä on pitänyt seistä pitkään lämpimässä/huonohappisessa huoneessa. En nyt tiedä uskallanko enää mennä, noloa on kuukahdella ihmisten seassa.

Toinen asia jota olen miettinyt että kun nyt neuvolan ohjeiden mukaisesti olen koettanut syödä mahd. terveellisesti, eli rasva ja sokeri vähemmäksi ja hitosti vaan vihanneksia, niin ei riitä energia liikkumiseen. Ruokahalu on ollut heikko koko alkuraskauden ajan, joten alas saa menemään vain takuulla hyvää ruokaa - monesti tietää rasvaa/suolaa/eineksiä - ei sitäkään tarpeeksi. Vaatimukset, joita odottavalle naiselle asetetaan, on alkaneet tuntua ylivoimaisilta toteuttaa yhtä aikaa.
 
Miun vapaa-aika menee lähes kokonaan koiraharrastusten parissa. Lenkkeily, agility ja toko on ne meidän pääasialliset jutut mitä puuhataan, agia todella aktiivisesti. Toivon että sitä pystyn vielä mahdollisimman pitkään jatkamaan, koska olen sellaisessa valmennusrenkaassa! Tokoa varmasti pystyy harrastamaan pitkälle kevääseen asti.
 
Kotona meillä on painoja ja painonnostopenkki, joten lihaskuntoa tulee reenattua. Juoksulenkeilläkin ollaan miehen kanssa paljon käyty, mutta nyt olen vähän huomaamattakin jättänyt juoksemista vähemmälle -> tulee pahaolo pitkistä lenkeistä.
 
EevaLiisa saanko udella että missä luokassa kisaat agia? [:)] Voin hyvin kuvitella että harmittaa jos ei pääse täyspainoisesti treenaamaan jos on päässyt valmennusrenkaaseen... [&:]
Mulla vanhempi koiruus on medi kakkosissa ja juniori täyttää vasta joulukuussa 18kk eli sen kanssa ei olla vielä kisattu. Nuoremmasta varmaan tulee maxi mutta melko pieni semmoinen. [&:] Tarkoitus olisi vielä ehtiä sen kanssa startata virallisissa ennen ku alan olemaan semmonen megavalas etten enää agiradalla juokse. [;)] Vähän tosin hirvittää kun tuntuu että jo nyt liikkeet on hidastunu ja puuskututtaa jo pienen spurtin jälkeen... Vanhemman kanssa pärjään vielä ehkä aika pitkälle kevääseen kun se ei oo mikään tykittäjä mut nuoremman kanssa ei vauhti meinaa riittää nytkään. [;)] Meinasitko hommata sijaisohjaajan keväällä vai ootteko ihan kokonaan tauolla agista? [:)] Vanhemman kanssa meillä ei oo mikään kiire kolmosiin ja sille voi tehdä tauko ihan hyvääkin mutta nuorempi ehkä hyppii seinille jos siltä jää kaikki harrastukset tauolle. Ilmotin tosin meijät just uuteen tokoryhmään että saadaan ainakii sieltä sitten jotain virikettä. [:)]
 
Kannattaa varautua henkisesti siihen että joulun jälkeen ei enään tee mieli juosta agiliidoissa. Itse en edes uskaltanut ajatella näyttelykehässä juoksemista enään kolmannen trimesterin alkaessa. Joinain päivinä hyvä kun pääsi kävelemään edes normaalia vauhtia kun liitoskipuja alkoi olemaan sen verran paljon.

Uiminen on muuten aivan paras liikuntamuoto, varsinkin sit loppuvaiheessa kun kaikki muu alkaa tuntumaan turhan raskaalta. Ihan mielettömän ihana tunne mennä veteen kun on taas kevyt olo ja pääse polskimaan ja liikkumaan vaivattomasti. Pikku vinkkinä, parhaiten päälle saa sopimaan bikiinit [:)] Itse koitin uikkaria mut jäi yhteen kertaan kun joutu venyttään niin paljon et alkoi melkein näkyä läpi. Jouduin laittaan kahdet päällekkäin ettei olis aivan liian paljastavaksi mennyt [:D]
 
Mammajoogaa löytyy kyllä. Kälyni kävi ensimmäistä lasta odottaessaan koko raskausajan kerran viikossa mammajoogassa. Tykkäsi kovasti :) En sitten tiedä miten milläkin paikkakunnalla on tarjolla.
 
Supernova, yritetään varautua henkisesti. [;)] Tosin yks mun kaveri kävi vielä juoksemassa agikisat ja lähti sieltä suoraan synnyttämään yli kolmikilosen terveen pojan. [;)] Mut se ehkä onkin vähän hullu... [;)] Tiedostan kyllä että jos tää vauhti ja ketteryys hiipuu tätä tahtia ni kohta ei juosta enää ollenkaan. [;)] Uinnista tykkäisin mutta kun mulla on tapana saada uimahallista aina hiivatulehdus. [&:] Nyt syksyllä käynyt kaksi kertaa ja molemmilta kotiintuomisina hiivatulehdus, ei kiva. [:(] Eli tyydyn vaan jumppailemaan kotona ja lenkkeilemään entistä ahkerammin koirien kanssa. [:)]
 
ansku81 vau! Toi sun tuttu kuullostaa ihan supermammalta [:D] Ei kyl ihme et sit synnytys käynnisty! Siinä sit yks vakiokeino ilmeisesti jos ja kun loppuodotuksessa alkaa jo H-hetken odottelu kypsyttämään...hihhih....
Harmi jos sulla tuollasta vaivaa tulee halleista, uiminen on niin hyvä liikunta muoto.

Itse koitan parit tokokisat vielä päästä pyörähtämään tuon vanhemman koiran kanssa ens vuoden alussa, mut saa jäädä kyl siihen. 10 juoksuaskelta vielä varmaan silloinkin irtoaa mut en varmaan näyttelyihin enään uskalla.
 
Heh... Ilmottauduin sitte tänään mitään ajattelematta semmoseen agilitykoulutukseen missä eka viikonloppu on helmikuun alussa ja toka huhtikuussa... [8|] Ja vasta kun olin jo hakemuksen lähettäny ni tajusin että hetkinen, enhän mä ehkä enää sitten 2 viikkoa ennen laskettua aikaa juokse enää kovin ketterästi... [;)] Hitsi kun meinaa aina hetkittäin unohtua tää tila. [;)] No annoin hakemuksen mennä kuitenkin, rupesin vaan sitten hommaamaan varaohjastajaa huhtikuulle jos satutaan mukaan pääsemään. [:)] Kuitenkin semmonen koulutus mikä tekis meijän junnulle tosi hyvää. Onneks se on semmonen että lähtee melkein kenen mukaan vaan jos on agilitystä kyse. [;)]
 
ansku81 me kisataan medi3:ssa! Vielä pystyy ainakin juoksemaan ihan hyvin, kisojakin oon koittanut tahkota että sais sm-nollia kerättyä kasaan. Onhan siinä (jos syntyy noin la:na) kuukausi aikaa palata kisakentille ennen sm-kisoja [;)] Mie olin vähän suunnitellut että jahka en voi enää kisata agissa niin sitten käyn muutamassa toko-kokeessa, ollaan nyt oltu muutaman kuukauden koetauolla kun olen halunnut panostaa 100%:sti agiliitoon!
 
EevaLiisa, kohtahan me sitten pyöritään samoissa kisoissa ja lykitään vauvoja väliajan vaunuissa. [;)] Ei vaa, en tiiä tuleeko meijän kolmosiin noususta vielä ihan hetkeen mitään mut teoriassa voitais vuodenvaihteen jälkeen noustakii. [:)] Kakkosen starteista ei olla ainoastaan yhden kerran oltu palkintopallilla mutta silti ei nousunollia oo kasassa tarpeeks. [8|] Tosin, niin ku mä jo sanoin ni ei meillä sinne komosiin kiire oo kun siinä vaiheessa alkaa tavoitteet loppua. Meillä kun tuo meno on semmosta tasaisen varmaa ja tiedostan ettei vauhti riitä sen pidemmälle.  [:-] Mut kisataan nyt ilosta ja kasataan palkintoja sieltä kakkosista. [;)]
 
Hei!

Tahtoisin nyt kysyä ihan kanssa odottajilta tuosta liikunnasta, eli minkälaista liikuntaa ei suositeltaisi raskaana ollessa, vai käykö melkein kaikki?

Ttse en ole kyllä muutenkaan ollut kovin innokas liikkuja, eli lenkillä käyn, siihempä se melkeen jää, nyt ostin jumppapallon jos sillä vähän jumppais, se tuskin vahingoittaa sikiötä?
 
Takaisin
Top