Harrastukset vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sohwia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sohwia

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuunmammat 2015
Elomammat 2017
Minua kiinnostaisi kovasti, että millaisia harrastuksia teillä on vauvojen kanssa?

Itse olen käynyt vauvan kanssa kerran salsa-tunnilla ja vauvauinnissa vajaan 4 kk:n ajan. Syksyllä olisi tarkoitus aloittaa muskari. :)

Muokattu viimeksi:
Meillä ensimmäisen vuoden aikana käytiin äiti-vauva joogassa, äiti-vauva jumpassa, perhekerhoissa kun ehdittiin, vauvakerhossa ja muskarissa. Enintään kaksi säännöllistä harrastusta oli viikossa ja lisäksi noita avoimia perhekerhoja kun ehdittiin ja jaksettiin. :)

Me aloitettiin strongmama-jumppa, kun tyttö 5,5 viikkoa, pienet siis on omassa piirissään ja ihmettelevät toisiaan ja äitejä, jotka tekee kiertoharjoittelua. Ollaan käyty perhekerhoissa myös jo pitkään. Nyt 4+ -kuukauden iässä aloitettiin vauvauinti, ja se sujui tosi hyvin. Luulen, että jumppa, perhekerhot ja uinti tulee olemaan ne meidän harrastukset vauvavuonna. Muskari on silloin tällöin tarjolla ja osin yhdistyy perhekerhoon. Välillä tuntuu, että melkein joka päivä ollaan jossain menossa, mutta en tiedä mistä luopuisin :)

Me käytiin melkein heti kun pystyi vauvauinnissa ja käydään vieläkin samassa uimapaikassa. Nyt on vain vauvauinti vaihtunut isompien lasten uintiin, mutta kivaa on sekä äidillä että lapsella. Ei meidän poika ikinä ole liiemmin sukeltamisesta välittänyt, mutta ei se siellä pääasia olekaan vaan se, että on kivaa. Ja on siellä ollut mukava myös seurata pojan kehitystä. Nyt opettelee uimaan kellukkeilla ja on siitä ihan innoissaan ja uskaltaa vetää itse veden pään alle parhaimmillaan kulmakarvoja myöten.

Käytiin myös tosi pienestä pitäen läheisessä perhekahvilassa. Nykyisin ei poika sinne pääse ellei haluta hoitorytmiä sotkea (mitä en halua), kun on hoidossa, mutta itse käyn välillä jos sattuu olemaan vapaapäivä. Sen vetäjistä tuli melkeinpä ystäviä ja haluan käydä juttelemassa heidän ja muiden äitien kanssa. :)

Muskaria mietittiin kanssa joskus, mutta ei sitten ikinä saatu edes kokeiltua. Millaisia muskarit on?

Me käytiin suunnilleen 4-5kk ikäisestä alkaen vauvauinnissa, ja vuoden ikäisestä alkaen on polskittu ihan vaan itsenäisesti uimahallin lastenaltaassa. Ja pyörä- ja juoksulenkkejä ollaan tehty noin 10kk ikäisestä alkaen niin, että tyttö istuu peräkärryssä/juoksurattaissa. Muuten ei kamalasti ole jäänyt aikaa harrastuksille, kun ollaan molemmat vanhemmat kokopäivätöissä (minäkin siitä asti kun tyttö oli 3,5kk - paikallisen käytännön mukaan...:rolleyes:). Lomilla/viikonloppuisin ollaan tehty puolenpäivän vaellusretkiä kantorepulla. Ja päiväkodissa tyttö on myös osallistunut englannintunneille, joka kai voidaan laskea jonkinlaiseksi harrastukseksi :)

Vauvauinti aloitettiin 4 kk iässä, edelleen käy ja on nyt noin vuoden. Vauvajumpassa ei olla käyty, mutta lainattiin kirjastosta jumppaa vauvan kanssa -kirja ja sen tahtiin sitten! Perhekahviloissa tai vastaavissa ois kyllä kiva käydä, mutta tässä lähellä ei ole, sen verran maalla asutaan.

Me ollaan käyty perhekerhossa ja siellä on jonkin verran lauluja sekä leikkejä. Vauvajumppaan olisin halunnu mennä mut ei ollu, kun asun pienellä paikkakunnalla joten mäkin lainasin kirjastosta vauvajumppa -kirjan :)

Meillä alotettii vauvauinti 3kk ikäisenä ja 6kk ikäsenä muskari ja vauvatanssi :) nyt muksu 1v 1kk ja edelleen käydää muskarissa ja vauvauinnissa :)

Minkälainen juttu se värikylpy on?
Eri ikäisille on vähän eri tasoisia mutta vauvoille on esim. lapsi on pelkässä vaipassa, saa möyriä vapaasti ja tutustumassa "turvallisiin" eri materiaaleihin samassa väriskaalassa - aisteina iho, silmä, suu, ja korva - keltainen oranssi väriskaala - keltainen höyhen, oranssi schifonkihuivi, keltianen ilmapallo jossa sisällä riisinjyviä (eli pitää myös ääntä), oranssi jääkakku (vesi värjätty elintarvikevärille tms), - vain mielikuvitus rajana.

Sitten toinen osio on missä vauva saa itse "piirrellä" - erilaisia ruokaaineita eri väisinä ja eri tekstuureina ja eri lämpötiloina.

Olen tehnyt tätä myös kotona lapsille ja ovat tykänneet tosi paljon (mutta sottaista, iso lakana paperin alla ja lopuksi kaikki -lapsi ja äiti - pesuun tai pesulle :)

6kk iässä alotettiin muskari ja ruvettiin käymään seurakunnan kerhossa. Vauvakavereiden treffailua myös.

Me aloitettiin vauvauinti 4kk iässä ja nyt lapsen ollessa 1v se on yhä viikon kohokohta. Muskari aloitettiin n. kk myöhemmin ja ollaan tykätty siitä myös. Molemmissa harrastuksissa jatketaan, pitää vain siirtyä taaperoryhmiin.

Lisäksi tapailtiin vauvakavereita ja käytiin taidenäyttelyissä ja museoiden järjestämissä vauvatuokioissa, kun olin vielä hoitovapaalla.

Takaisin