Harrasteita, joita ei suositella raskausaikana?

siripiri_79

Sukkela juttelija
Mulla on! Viime yönä oli näillekkin korkeuksille satanut lunta kunnolla ja mulle tuli heti olo, että rinteeseen pitäis päästä! Olen siis intohimoinen laskettelija ja tämä talvi jää väistämättä väliin. Rukalla näytti olevan se seitsemän rinnettä auki, olispa mahtavaa päästä laskemaan.

Toki kyse on vain yhdestä talvesta ja ymmärrä toki ettei moista hommaa ole hyvä harrastaa raskaana. Mutta ei tämä poista sitä ajatusta, kuinka mahtavaa olisi liu'uttaa suksia lumella! :)
 
Vähän aiheen vierestä, mutta mulle on tullu mieleen, että pitääkö varoa nostelemasta painavia tavaroita ja mikä sitten on liian painava ?
Kun ainahan raskaana olevia kehotetaan, ettei sais nostella , mutta neuvolasta ei oo sanottu mitään tästä asiasta :eek:
Kauppakassit ja polttopuut varmaan saa kantaa ihan normaalisti , mutta millaisia nostoja sitten pitää välttää ?
Jos ei mihinkään kantaessa koske niin onko vielä ok ?
Tietysti sitten isomman mahan kanssa nosteleminen on varmasti hankalampaa.
 
Minä ainakin töissä huomannut, että yli 30kg:n tavaran siirto pöydältä toiselle on liikaa. Ottaa heti mahasta, vaikka pöydät ovat alle puolen metrin päässä toisistaan ja samalla korkeudella.. ja kun ostettiin miehen esikolle uusi sänky ja kannettiin paloja autoon, alkoi muutaman palan jälkeen tuntuu ikävältä vaikka painoa ei paljoa ollut.. mutta yksilöllisiä on nuo jutut. Itse en treenaa, joten nosto kyky on erilainen. Lihasmassaa ei mulla oo käsissä niin hirveästi, joten joudun siis käyttää selkä- ja vatsalihaksia apuna. Itse olen mittarina pitänyt sitä, että jos alkaa tuntumaan, pitää lopettaa heti ja pyytää jonku muu tekemään se homma puolestasi.
 
Niin kauan kun lääkäriltä ei tule muuta sanomista, toi Iirain tapa on aika hyvä. Oma fiilis ja tuntemus.

Mä tykkään kans laskettelusta...ja sählystä. Onneksi täällä etelässä ei ole vielä lunta maassa aktiivisesti muistuttumassa mistä jää paitsi.
 
Ratsastus :wacky:
Kotipihasta löytyy kaksi hevosta, jotka onneksi ovat jo eläkeläisiä joten aktiivisen liikutuksen jääminen ei haittaa. Onneksi molempia pystyy ajamaan, sillä selkään en ole tohtinut enää rv 11 jälkeen.
Ja kantanut olen ihan normaalisti kaikkea kauppakasseista polttopuihin. Tallissa normityöt sujuu ja samoin töissä nostelen potilaita, paareja sekä hoitoreppuja ihan normaalisti. Ehkä sitten hidastuu, kun rupeaa tuntumaan jossain.
 
Mulla on sukulaisilla ravihevosia ja oon tykännyt niitä käydä ajamassa, mutta paniikissa jätin ajelut sikseen heti kun sain tietää raskaudesta. Kokemuksesta tiedän että heppojen kanssa voi käydä mitä vaan ja kun ei pakko ole käydä ajelemassa tai hoidella kun eivät omia ole, niin jään odottamaan sitten ensi kesää. Aika vauhdikkaita nuoria hevosia kumminkin nuo ovat, niin en oikeestaan edes uskaltanut ajatella että jatkaisin, oon mä sieltä kärryiltäkin pariin otteeseen lentänyt :grin Ratsastanut en ole enää vuosiin ja ajatus oli elvytellä harrastusta just niihin aikoihin kun tulin raskaaksi, mutta siirsin sitäkin sitten.

Välillä mua on epäilyttänyt jopa ton meidän koiran (13kg) kantaminen kun joskus koiraa nostaessa nipistelee, mutta toistaseks oon vielä uskaltanut kanniskella. Mies onneks useimmiten hoitaa kauppakassien kannon... :wink
 
Kun joskus muistaakseni ihmettelin että miksi raskaana olevan ei kannata jossain vaiheessa nostella, niin sain vastaukseksi että jotain voi revetä.... Siis se jotain on jotain mitä en muista. Voisko istukka revetä?
 
Istukka voi irrota...revetä.

Tuo koira, kyllähän monella on vähän vanhempia lapsia joita joutuu nostamaan- kävelemään lapsi sylissä, jotka painavat saman verran tai enemmän. Sanoisin edelleen oman fiiliksen mukaan ja välillä vähän pakosta joutuu nostelemaan .
 
Tossa yhessä linkissä jonka laitoin tonne liikuntaan myös sanottiin että jos esim treenaa isoilla painoilla ja ei oo syvät lihakset riittävässä kunnossa niin ois lantionpohjalle huonoksi raskaana. Mutta ihan kamala ajatus jos siinä on joku istukan repeämisenkin mahdollisuus...
 
Omat hevoseni on elämän ehtoo puolella, joten nuoruuden villitykset on poissa. Varovainen toki pitää olla. Voi olla et luotan liikaakin noihin hevosiini, mutta toisaalta voin myös kaatua portaissa :)
 
Kokemuksesta voin myös sanoa, että jalka voi lähtä alta :grin Tosin mulla nyt oli selkä muutenkin kipeä.. Mut tuli lääkäriltä jo kielto nostelulle ja etukumaroille asennoille..
 
Mä luin Ruusa tuon sun linkittämän artikkelin. Oli kyllä mielenkiintoinen, vaikka tulikin olo, että tieto lisää tuskaa. Esikoisen odotusaikana jatkoin kuntosalilla treenaamista ihan loppuun asti ja muistaakseni tein vielä viikolla 36 maastavetoa 70 kg:lla (ennen raskautta painot 80 kg tienoilla). Tuosta jutusta tuli kuitenkin tunne, että käytännössä noin raskaiden kuormien nosteleminen olisi loppuraskaudesta mahdotonta. Mutta kaikki on siitä kiinni mihin on tottunut ja mä tein kaiken aina ehdottomasti lantionpohjaa kuulostellen, eli kunnon tuki ja paine aina joka toistolla.

Mutta nyt on tullut käytyä enimmäkseen vaunulenkeillä ja jumpissa, joten saa nähdä miten kroppa tällä kertaa kestää ja jaksaa kuntosalihommia, jos siitä nyt innostuisin taas.
 
Mä oon aina menny ihan omien fiilisten mukaan ja sen mihin on tottunu. Ratsastuksen ja pyöräilyn oon jättäny, mutta kuntosalilla käyn kun jaksan. Se mihin on tottunu, on ihan ok jos kaikki on hyvin. Toki jos rupeaa supistelemaan tms. niin kannattaa himmata. Ohjeeksi oon saanu mun fysioterapeutilta, että kuntosalilla liikkeet joissa maha jää "puristuksiin" esim. prässi ja monet vatsalihasliikeet on "kielletty". Mut muuten kyllä penkit ja mavet menee siinä missä ennenkin. Pikkuhiljaa painoja tiputellen ja liikeratoja lyhentäen. Ei repäiseviä liikkeitä tai muita hurjia suorituksia. Kyykkyjähän kovasti suositellaan, pysyy paikat hyvänä. Että jos ei oo harrastanu kyykkäämistä, niin suositelen lämpimäsi päivittäin muutaman kerran niiaamaan oikein syvään :joyful: Mutta mulla on myös pullistuma selässä, että sen myötä ei kaikkeen kykene muutenkaan ja kipu rajottaa tosi paljon liikkumista, mutta antaa mennä vaan loppuun asti jos vointi sallii!! :grin Maalaisjärjen kanssa tietysti :wink Mun esikoinen painaa reilut 17kg ja ihan normaalisti sen kanssa touhuan. Toki sitten se miten nostaa, on isossa asemassa. Nimenomaan jaloilla, EI selällä.

Ja justiinsa tuo "Tieto lisää tuskaa" pitää kyllä kutinsa. Voihan se istukka sieltä irrota tai revetä muutenki ku urheillessa. Ja varotaan niitä liukkaita!!! Mä lensin persiilleni kk ennen esikon laskettua :nailbiting: Onneks mitään ei sattunu, mutta kyllä tuntu höpönältä...!
 
Ja sitten vielä, yleisohjeet ovat yleisjampalle - jos olet huippu-urheilija niin on sulla vähän erialiset treeniohjeet kuin ei niin treenaavalle. Vatsajutut taitaa tosin kaikille olla samat - ja sitten ne repäisevät liikkeet.

Siripiri, mitä jos vuokrattais yhdessä yksi rinne ja lasketeltais ihan yksikseen siellä - ei tarvitse varoa, että joku ajaa päälle ja kaatuis :p
 
Kyfixfix, mulle terkkari sanoi heti ensimmäisellä neuvolakäynnillä, että kuntosalilla voi käydä jos on siihen tottunut, mutta kyykyt just kannattaa vähentää tai lopettaa :eek:
Eipä tuo ohje mua haittaa , kun en niitä muutenkaan tee kuin harvoin , mutta jännää että niin erilaisia ohjeita :D
 
Meillä jäi autourheilu tauolle. Ajoin jokkista vielä kesällä rv 7 asti ja sitten totesin että alkaa olee jo niin riskirajoilla menoa että nyt tulee stoppi synnytykseen asti :)
Keväällä taas lähdetään uudestaan kokeilee paremmalla menestyksellä jos ei ratin takaa niin tulevaa isukkia, omaa isää sekä veljiäni kannustamaan hurjasti :wink
 
Kyfixfix, mulle terkkari sanoi heti ensimmäisellä neuvolakäynnillä, että kuntosalilla voi käydä jos on siihen tottunut, mutta kyykyt just kannattaa vähentää tai lopettaa :eek:
Eipä tuo ohje mua haittaa , kun en niitä muutenkaan tee kuin harvoin , mutta jännää että niin erilaisia ohjeita :D

Okei! Sanoko se syytä, että miksi...? Noissa neuvoloissa ja terkkareissa kyllä tuntuu olevan todella paljon eroja. Toinen saa ihan toisen ohjeen ku toinen. Mä oon kuullu, että kyykkyjä kannattaa harrastaa loppuun asti just siks, ettei rupee nivelsiteet kiristämään ja kyykyillä on helppo treenaa keskivartaloa ja lantionpohjalihaksia. Se saattaa helpottaa myös liitoskipuja. Ja kun vatsa kasvaa, niin leveempi asento ja lyhyempi liike. Mulla on aina vaivana raskausaikana myös lantion löystyminen, eli mä en pysty tekee oikein minkään näköstä kiertoliikettä (+vielä toi pullistuma). Mulla kyykyt helpottaa vähän myös kipua lantiossa ja selässä. Toki jos supistelee, ni sit ei vissiin suositella. Mä ite kyykkäsin vielä synnärilläkin, sai vauhtia hommaan :wink Tosin sillon tuntu jo, että jotain hulahtaa lahkeeseeen....
 
Ei se terkkari sen kummemmin sitä perustellut , taisi sanoa, että se liike ottaa alavatsaan niin sen takia ei kannattaisi tehdä.
Mutta eiköhän kaikki liikkeet ja liikunta riipu siitä, mihin itse on tottunut ja mikä oma taso on. :smiley-bounce005
 
Takaisin
Top