Harjoitussupparit!

Neeuska

Vauhtiin päässyt keskustelija
Eli onko monella ollut jo harjotussupistuksia? Millä viikolla alkaneet ja kuinka usein päivässä on supistanut?

Itsellä viikkoja vasta 19 ja on jo supistellu parisen viikkoa, välillä useita kertoja päivässä..
Supistukset ei siis tee kipeetä, mut eihä ne kivaltakaan tunnu..

Mietityttää vaan kuinka paljon saa supistella niin että se on normaalia? Täytyykö sit vasta huolestua kun supistukset alkaa kipuilla?

Murehdin sen takia ehkä liikaakin, ku esikoinen syntyi 3 viikkoa etuajassa.... 
 
Mullakin oli jotain harkkareita vähän raskaamman lenkin jälkeen (ylämäki+vaunut+koira+lumi<3) tossa jo rv 18 tienoilla,mutta vaan kun olin ahertanut...nyt on menneet kokonaan ainakin toistaseks kun oon rauhottanut menoa :D tiedä sitten mikä on normaalia? mutta ymmärrän että huoli kumpuaa edellisestä raskaudesta kun tullut pikkuinen niin ajoissa <3 mutta eiköhän se ole ihan normaalia kun ei kovasti kipuile..
 
Mulla kans tuntunut supistuksia kahdesti. Molemmilla kerroilla noussut liian nopeasti ylös ja mennyt ohi ehkä puolessa minuutissa. Näillä kerroilla oli eroa toisiinsa muutamia päiviä ja nyt ei ole ollut viikkoon mitään. Molemmat tuntuivat viikolla 20. Minäkään en osaa sanoa mikä nyt on normaali määrä, tämäkin on varmaan yksilöllistä ja raskaudetkin kaikki on erilaisia?
 
Mulla on tullut harjoitussuppareita tässä raskaudessa ihan jo tosi pieniltä viikoilta asti, kakkosta odottaessa alkoivat ehkä juuri näin puolessavälissä. Mitään haittaa niistä ei silloin ollut, eivät siis kypsyttäneet kohdunkaulan tilannetta. Nyt esim lumityöt aiheuttaa selvästi, samoin jos vedän poikia pitkiä matkoja pulkassa, kun painoa heillä yhteensä kuitenkin jo se lähemmäs 40kg. Kipuja ei saa olla, muuten kai niistä ei ole haittaa, kohtu vähän treenailee.

Neeuska, kolme viikkoa ennen laskettua aikaa ei ole vielä kovin paljon onneksi, eikös vauva ole virallisesti "täysiaikainen", kun rv 38 tulee täyteen?

*ja muoks vielä* Piti lisätä, että mulla harjoitussupparit eivät myöskään enteilleet mitään, esikoinen syntyi 42+0 ja ehdin kokea ehkä kaksi kunnon supistusta synnytystä edeltävänä yönä ja kakkonen leikattiin rv 39+jotain ja yhtään kunnon kivuliasta supistusta ei ehtinyt tulla.
 
Mä olen lähinnä miettinyt, miltä ne harjoitussupistukset tuntuu. Vatsan seudulla on jos jonkinmoisia tuntemuksia, mutta mistä erotan, mikä on supistus?
 
Mulla supistus tuntuu vatsan "pinkeytymisellä" (mikä sana...). Eli oikeasti kohtu supistuu palloksi. Esikoista odottaessa sen näki selvemmin myös mahan päältä, kun ei ollut noin hyvää makkarakerrosta, kuin siinä nyt on. Selällään jos sattuu makaamaan, maha tavallaan pomppaa ylöspäin ja silloin mieskin tuntee kohdun vatsan päältä hyvin selvästi. Samalla tuntuu vähän sellainen hengenahdistusolo, eli hetkellisesti tukalampi hengittää. Mutta kipua ei tunnu ollenkaan.
 
Noniin, murehdin taas liikoja siis... 

Lähinnä ne vaan tuntuu ärsyttäviltä, kun esikoisen aikana niitä tuli vain loppuraskaudessa ja nekin juuri rasituksen yhteydessä... Noh tyttöä jouduttiinkin sitten käynnistelemään kun omat supparit niin heikkoja.. Jospa nyt sitte kohtu treenaa paremmin ja päästäis toivottavasti ihan omilla suppareilla loppuun asti! :)

Inhottavaa vaan kun niitä saattaa tulla jopa 10 kertaa päivässä ja vaikka ihan laiskottelisin sohvalla. Ehkä tämäkin vaihe menee ohi kohta.
 
Ainahan voi soittaa neuvolaan ja varmistaa mikä on normaalia, jos kovasti mietityttää. Mä oon ainaki ottanu sellasen asenteen tähän hommaan - sitä vartenhan ne siellä on. Ja eihän se asioiden stressaaminenkaan vauvalle hyvää tee niin ennemmin mä varmistelen asioita oman mielenrauhan vuoksi, mikäli niikseen tulee. :) Mulla onneks on semmonen sukuterkkari jota voin konsultoida, muuten oisin varmaan soitellu sinne neuvolaan jo useaan otteeseen! :D Esikoista ku oottelen ni ei mitään hajua mikä kuuluu asiaan ja mistä pitäis huolestua..
 
Täällä myös "kärsitty" harjoitussupistuksista about kuukauden verran. Harvoin on päivää, että yhtään ei tulisi. Yleensä mulla tulevat illalla, kun kämppä alkaa rauhottumaan, tai sitten aikaisin aamulla kun herään ja makoilen sängyssä.
Ja ne kyllä huomaa, kun kohtu kovettuu ihan kivikovaksi ja silloin hengittäminen tuntuu epämiellyttävältä/ahdistavalta.
Neuvolassa kysyin, niin sanottiin, että niin kauan kun eivät ole kivuliaita(tuota hengenahdistusta tms ei lasketa), niin eivät olisi haitaksi.
 
Mulla oli viikko sitten (19+5) kai harkkari; masu tuntui kylmältä sisältäpäin ja veti pinnalta pinkeäksi ja hengittää pystyi vain tosi pinnallisesti. Esikoista kun tässä odottaa, ihmetytti todella paljon että onko tämä nyt sellainen harjoitussupistus vai mikä?
Luulin että ne ilmaantuvat vasta paljon myöhemmin. Sinä päivänä oli pari, eikä viikkoon ole nyt tuntunut uudestaan, ehkä kovalla väsymyksellä oli osansa.
 

Mulla noista suppareista on ihan kiitettävästi kokemusta.

Ekat supparit tuli rvlla 17 ja siitä asti niitä onki ollu ahkerasti 7-20 per päivä. Niitä tulee levossa, lenkin jälkeen ja normi puuhissa.

Saikulla oon joutunu jonki verra noiden takia olemaan...

 
Hei. Mulla jäi viime neuvolasta vähän epävarma olo ku se kysy että onko ollut harjoitus supistuksia? Niin vastasin että ei ole. Sit se oli vähän silleen että katotaan ens neuvola käynnillä. Niin meinaako se siis että niitä pitäis tulla vai?
 
Ei niitä kaikilla oo juuri ollu. Kaveri sano, että ensimmäiset supistukset tuli esikoisesta, vähän ennen syntymää. Ja silti se sieltä tuli 4tunnissa.
 
Minua on muutaman päivän kiusannut flunssa. Ja viime yönä ei oikein saanut kunnolla nukuttua, kun heti rupesi supistamaan kun asentoa vaihtoi tai venytteli koko kropalla. Ja sama jatkui aamulla.

Kävin terkkarilla, ja sanoi että ihan normaalia ja flunssastahan ne johtuu. Että jos pahenee niin soittaa omalle neuvolatädille.
 
Tunnen itseni taas ihan pikkasen tyhmäksi, mutta jaanpa senkin tänne (lienee oikea portaali). Mä olen vaan sivusta ihmetellyt että "Mitä ihmeen harjoitussupistuksia?"... Noooooh, vissiin jos viittis pikkasen keskittyä, niin onhan niitä :D Mä olen vaan siis jotenkin luokitellut ne tuolla lenkillä järettömäksi pissahädäksi :D Hirrrrween looginen selitys. No joo, no toki se ku**ttaakin, mutta nyt kun luin ihmisten tuntemuksista, niin joo se kohtu on ihan kova, vähän huono hengittää ja joutuu todella himmaamaan vauhtia. Ei satu, mutta toki astetta erikoisempi olo. 

Eli taasen allekirjoittanut tunnustaa olevansa NIIIN hukassa oman kroppansa kanssa. Vetoan vielä siihen että odotan esikoista... 
 
Mulla on nyt ollut aika kamalia harkkareita aina vaunulenkin jälkeen..niin että reisiin asti sattuu eikä pysy käveleen :/ kurjaa kun en muista miten nämä alkoi esikoisesta...onneksi neuvolalääkärikäynti on ens viikolla <3 näkee jos paikat on pehmennyt..toivotaan että ei.
 
Takaisin
Top