Harjoitussupistukset

Ms87

Vasta-alkaja
Onko monella ollut jo näitä? Kohtu kovettuu ja tuntuu painetta, ei kuitenkaan kipua. Viikkoja tällä hetkellä 18+1. Mietiskelin että onko ne normaaleja näin aikasessa vaiheessa?
 
Onko monella ollut jo näitä? Kohtu kovettuu ja tuntuu painetta, ei kuitenkaan kipua. Viikkoja tällä hetkellä 18+1. Mietiskelin että onko ne normaaleja näin aikasessa vaiheessa?

On ollut ja on normaaleja. Periaatteessa niitä kaikilla kai on, mutta toiset vaan ei tunne niitä harkkasuppareita ollenkaan... Mulla ollut jo ties kuinka pitkään, välillä enemmän ja välillä vähemmän, viikkoja nyt 21+1. Kannattaa miettiä mikä niitä aiheuttaa ja mahdollisuuksien mukaan välttää kyseistä toimintaa... Mulla autolla pidempien matkojen ajaminen aiheuttaa (kyydissä kyllä voin istua), ja samoin rankempi nostelu ja kumartelu. Välillä myös ihan kävely jos tahti on liian kova...
 
Mulla on ollut varmaan jo jostai viikolta 15 asti. Neuvokalääkärissä asiasta mainitsin eikä hän ollut ainakaan huolissaan. Sisätutkimuksessa kaikki oli myös ok. Näitä vaan tulee tosi usein ja ihan makuuasennossakin, joten pitää varmaan pyytää, jos pääsisi vähän useammin lääkärin tarkastukseen. Kyseessä ensimmäinen raskaus niin huoli on kova kokoajan kun ei tiedä mikä on normaalia ja mikä ei.
 
Myös täällä on ollut niin nyt, kuin esikoista odottaessakin aika aikaisilta viikoilta asti. Joillakin kohtu on myös ilmeisesti erittäin supistusherkkä, tai näin lääkäri mulle sanoi esikoisen aikana kun kohtu supisti jo tutkiessa sitä mahan päältä.
 
Tuolta toisaalta huutelen väliin, mulla nyt 5 raskaus menossa ja kaikissa raskauksissa ollut hyvin aikaisilta viikoilta lähtien harjoitussupistuksia. Tässä raskaudessa supistukset on olleet myös kipeitä ja niitä on paljon päivittäin.
Se vaikuttavatko ne kohdunsuuhun riippuu ihmisestä ja raskaudesta. Itsellä kohdunsuulla ei ole tapahtunut mitään muutoksia vaikka tosiaan supistuksia on ollut pahimmillaan yli 40 päivässä osa jopa säännöllisesti tulevia. Oma lääkärini sanoi että on suht normaalia että niitä tulee vielä 15-20 kpl päivässä, itselläni on vaan erittäin supistusherkkä kohtu.
 
Mulla tulee niitä usein illalla kun makailen sohvalla, tai sitten huomaan ne rauhoittuessani. näin minäkin ajattelin että normaaleja ovat kun ei kipua ole enkä ole niiden takia hötkyillyt. Nämä ilmaantui vasta neuvolalääkärikäynnin jälkeen, siellä ei tehty sisätutkimustakaan kun silloin mitään vaivoja ei ollut. Eli en tiedä onko vaikutusta kohdunkaulaan.
Mulla niitä on n. 5-8xpäivässä. Ehkä nyt kuullostelen hetken ennen kun kyselen neuvolasta että "pitääkö olla huolissaan"
 
Täällä myös alkoi aikaisin, mutta ei ole kipeitä ja ainakaan viime kerralla ei avannut paikkoja yhtään. Viimeeksi loppuvaiheessa just ainakin ton 20 päivässä, mutta ei tehneet yhtään mitään. En siis ole huolissani tälläkään kertaa. Ja mulla ne tulee melkein pääsääntöisesti levossa ja yöllä, mutta varmaan myöhemmin alkaa taas tulla rasituksessa
 
Mulla kans ollut useamman viikon jo harkkasupistuksia, nyt RV 18+2. Eilen lääkäri tutki kohdun suun, kaikki oli niinkuin pitääkin. Myös edellisessä raskaudessa oli paljon harkkasuppareita, ei aiheuttanut mitään kohdun suulla, synnytys lopulta käynnistettiin ja lapsi syntyi RV 41+6.
 
Miten koette ja tiedätte että kyse on supistuksista (kivuttomista)? Onko se sama kuin maha kovettuu vai kovettuuko kohtu jotenkin eri tavalla, miltä se tuntuu? Itse en oikein tunnista. Jos olisi kivuliaita supistuksia niin sen kyllä erottaisin.
 
Miten koette ja tiedätte että kyse on supistuksista (kivuttomista)? Onko se sama kuin maha kovettuu vai kovettuuko kohtu jotenkin eri tavalla, miltä se tuntuu? Itse en oikein tunnista. Jos olisi kivuliaita supistuksia niin sen kyllä erottaisin.

Minä olen ajatellut, että niin kauan kun ei tunnu samalla kipua selässä, reisissä ja selkeästi kivuliasta oloa vatsalla niin ovat kivuttomia. Nyt nämä ovat ainoastaan vähän epämiellyttäviä kun kiristää. Samoin myös helpottavat hyvin nopeasti.

Edit. Ymmärsinköhän kysymyksen oikein. Itse erotan supistukseksi siitä, että kohtu selkeästi kovettuu ja olo muuttuu kiristäväksi.
 
Juu, on ihan normaalia ja kunhan ovat kivuttomia. Minulla kolmas raskaus menossa ja taas alkoivat 2-3vkoa sitten nyt menossa 18+5. Kaikissa raskauksissa alkanut samaan aikaan eivätkä aiheuttaneet mitään. Viime raskaudesta oli todella paljon.. niin että esim lenkillä piti ihan pysähdellä jo 20+ viikoilla kun jäivät ns päälle se tunne.

Minulla ne lisääntyvät rankkojen/kiireiden päivien iltoina tai jos hulluna treenaa sykkeet korkealla :)
 
Täällä myös viikosta 15 alkaen kovettumisia. Viime raskaudessa sama juttu.
 
Mulla kans ollut näitä, tänään viikkoja 20+6 ja ehkä parisen viikkoa ollut. Huomaan että stressi, kiire ja rasitus aiheuttaa, jabesim. polkupyöräilessä ylämäkeä tuli näitä. Kivuttomia, mutta inhottavan tuntuisia. Neuvolan terkkari sanoi että uudelleensynnyttäjillä tosi tavallisia, eikö ollut huolissaan...
 
Minulla on ollut jonkin aikaa, ehkä pari kolme viikkoa aamuisin. Herätessä maha on ihan kova pallo, mutta ei satu mihinkään. Nyt siis 20+0.

Päivän mittaan on sitten sellaisia, mistä en ole varma onko supistuksia vai sitä että vauva tunkee itseään mahaa vasten. Epäilen jälkimmäistä, sillä ei tunnu koko kohdun alueella ja on vähän kivuliaampia. Tai ei varsinaisesti satu, mutta venyttää ja sillä lailla tuntuu kyllä. Ja nämä tuntuu lähinnä alavatsalla, missä liikkeetkin tuntuu enemmän.
 
Minullakin taisi olla tiistaina ensimmäinen harjoitussupistus, tai sellaiseksi sen nyt luokittelin. Iltapäivällä kiire töissä ja vaikka en sillä hetkellä säntäillytkään mihinkään, niin alavatsa veti tosi kireäksi ja kovaksi. Loppui sitten hetken päästä, mutta ei tosiaan tuntunut muualla kuin vatsassa.
 
Mullakin on tainnut näitä olla. Juuri sellainen kiristyksen ja kovuuden tunne tulee välillä.
 
Takaisin
Top