Harjoitussupistukset viikolla 24

Kyfi1058240

Silmät suurina ihmettelijä
Moikka!
Olen tässä useamman päivän stressannut harjoitussupistuksista,joita on tullut jo yli 4 viikkoa. Minulla on ns. riskiraskaus ja siksi olin alkuviikosta ensimmäisen kerran äitipolilla. Kaikki on tähän saakka ollut hyvin ja kohdunsuuta on tarkastettu ja mitään muutoksia ei ole ollut.
Nyt äitipolilla lääkäri totesi paikkojen olevan kiinteät ja kiinni,mutta määräsi minut vuodelepoon kotiin ja alkuviikosta uusi käynti,koska kohdunsuu vaikutti viikkoihin nähden kypsyneeltä. Kävi. Seuraavana päivän vielä uudelleen ja tilanne oli ennallaan. Kohdunkaula ultralla 3cm.
Säikähdin tietenkin hullun paljon.
Onko täällä ketään,kuka olisi ollut tai on parhaillaan vastaavassa tilanteessa?
 
Minulla oli kaksosista harkkasupistuksia rv17 alkaen ja puolen välin jälkeen alkoivat olla niin merkittäviä, että jäin rv24 sairauslomalle äitiysloman alkuun saakka. Kohdun kaulakanavaa oli tuossa vaiheessa ultrassa vielä yli 4cm jäljellä, eikä paikat olleet pehmenneet. Rv33 epäiltiin lapsiveden tihkumista ja kävin lanssikeikan synnärillä. Se oli onneksi väärä hälyytys, mutta kohdun kaula oli lähtenyt lyhenemään ja olin sormelle auki. Viikon päästä oli kontrolli ja tilanne ei ollut onneksi edennyt. Kaksosten takia kävin äitiyspolilla säännöllisesti seurannassa ja kohdun suun tilannetta seurattiin siis koko ajan. Rv36+0 meni yllättäen toisen lapsen vedet ja tytöt syntyivät puolitoista vuorokautta myöhemmin. Vesien mentyä oli kanavaa jäljellä vielä reunat ja olin pari senttiä auki. Muutamia päiviä aiemmin oli ollut kovia ja kipeitä supistuksia, jotka ilmeisesti olivat saaneet paikat aukenemaan ja vesien meno käynnisti synnytyksen.

Periaatteessa kivuttomat supistukset eivät ole vaarallisia tai edistä tilannetta (poikkeuksia on!), mutta ovat hyvä merkki äidille, että pitäisi ottaa rauhallisemmin ja levätä enemmän. :)

En tiedä, oliko tästä mitään hyötyä sinulle, kun puolet kaksosista syntyy jokatapauksessa keskosina. :D
 
Mulla oli toisessa raskaudessa tosi aikasesta harjotus supistuksia ja kysyinki neuvolassa asiasta sanoi että ei ne kipeet supistukset mitään tee mutta niin ne vaan oli tehny rv 24? Oli jo tapahtunut vaikka mitä ei kuitenkaan riskiä syntyä rv30 kävin kipeiden supistusten takia ja silloo oli jo auki hyvin ja kohdunkaulaa ei juurikaan jäljellä neiti kuitenki suvaitsi syntyä 39+2
 
Takaisin
Top