Hanpaiden hoito

Agape

Näppärä viestien naputtelija
Lokakuunmammat 2015
Miten teillä hoidetaan hanmaspesut ja miten onnistuu? Meillä kuusi hammasta ja illalla koitetaan pestä ihan vaan harjalla ja vettä päälle. Aamulla pitäisi kanssa mutta unohtuu...
 
Jään mielenkiinnolla seurailemaan vastauksia! Meillä tässä tehtiin vasta toinen hammas ja ohjeita on tullu monenlaisia, ei vielä tarvi, anna vettä illalla ja että pitäs harjata hammasharjalla 2xpv. :eek: Jokainen varmaan tekee tässäkin omat ratkaisunsa, ajattelin alkaa pesemään varalta 2xpv kun on vissii hammaslääkäreiden suositus. Mutta hupsulta tuntuu harjata tuota yhtä kokonaista ja toista pilkottavaa hammasta...:grin
 
Meillä ohjeistua 2xpv hammastahnan kera. Tunnustan, että en ole vielä aloittanu tahnan käyttöä... :oops: Käytännössä kun ei ole vielä happohyökkäyksetöntä aikaakaan vrk:ssa, kun yölläkin syödään 2-3krt. Mutta siis iltaisin ja aamuisin saa vauva harjan käteen tunnusteltavaksi ja pureskeltavaksi. Iltaisin lisäksi aikuinen harjaa hampaat niin hyvin kuin vauva antaa. Aamuisin riittäköön se pureskelu. Osa suosituksesta varmasti myös sitä, että hampaidenharjauksesta tulisi tapa jo heti alkuun.
 
Juu tuo tahna-asia mua kyllä kovasti mietityttää koska peseminenhän on lähinnä sitä että pääsee vähän rapsuttamaan ja sittten purraan sitä harjaa. Että mikä se tahnan pointti on jos se lähinnä syödään ja onko se nyt sitten edes terveellistä. Ja kuitenkin nukahtaa yhä tissille niin sitten ei kyllä enää aleta hampaita pesemään. Tästä kuulee kyllä vaikka mitä. Mä pitäisi sitä lähinnä tärkeänä ettei pääse karies bakteeri tarttumaan isältä ja äitiltä
 
Mä olen tunnollisesti pessyt tahnan kanssa aamuin illoin. Joskus onnistuu, joskus ei. Ihme on ellei meikäläisen pöpöt jo tuon tyypin suussa ole, vaikka kuinka olen yrittänyt varjella. Välillä on tyupin sormet mun suussa ja välillä saa märkiä pusuja suoraan suulle, kun ei varo. No, kuulemani mukaan hammaslääkärissä odottaa anyway saarna. :)
 
Joo, esikoisen kohdalla huolehdin enemän tuosta karieksen tarttumisesta... Kunnes eräs aamu heräsin siihen, että tuttia sovitetaan mun suuhun ja mun herättyä se palautetaan äkkiä omaan suuhun. :hilarious: Ja esikoinen ja kuopus on kyllä ehtineet vaikka mitä yhdessä maistella minun kieltävistä pyynnöistä huolimatta. Toki en pudonneita tutteja suussani puhdista tai suukottele suulle... Kohta 3-v esikoinen syö vieläkin tahnan, ehkä joku päivää hoksaa purskuttelun. :confused:
 
Meillä on muumi tahnaa, fluoria siinä on alle suosituksen. Hampaat olen pessyt aamuin illoin ekasta hampaasta lähtien tosin joskus aamupesu unohtuu. Pesen illalla ennen tissiä, neuvolan mielestä ihan ok.
 
No mää sain myös ohjeen että karieksen ehkäisyn kannalta vielä lapsen hampaiden harjausta olellisempaa olisi mamman ja papan hampaiden hoito, xylitolia joka ruuan jälkeen. Niin sitä tarttuvaa kariesta ei suussa kasvaisi ikinä valtavasti sikäli mikäli vahinko tapahtuu, kuten varmasti jokaiselle joskus :) Meillä paras tapa herättää äiti on tunkea sormet suuhun.
 
Me pestään vasta iltaisin ja useimmiten pikaisesti ilman tahnaa. Hampaita on vasta kaksi, eikä nekään oo ollu kauaa. Ja nykyään ei mun mielestä purskutella. Tai siis jos ymmärrän oikein, että tarkoitetaan vedellä huuhtelua, niin sitä ei enää suositella vaan annetaan tahnan jäädä suuhun. Ite en kyl vaan pysty tekee niin. Pakko huuhdella kun on siihen tottunut.
 
^ Ok, pari vuotta sitten annetuissa ohjeissa vielä tähdättiin suun huuhtelun opetteluun aikanaan. Vielä ei ole ollut kuopuksen suuhygienisti aikaa niin uusinmat ohjeet saamatta. Neuvola antaa pikaohjeet hampaiden puhjettua.
 
Meillä ei oo vielä hampaita, mutta ollaan jo pari kuukautta "harjailtu" ikeniä. Otettu osaksi rutiineja jo valmiiksi, ettei hampaiden puhjettua unohdu. Ja siinä samassahan tuo menee kuin esikoisen hampaiden harjaus.

Meillä oli hammashoitajan info jo, ja jos en väärin ymmärtänyt, niin hammastahnan fluori kovettaa puhjenneita maitohampaita. Siksi siis tahnaa suositellaan käytettävän aamuin illoin. Saa korjata jos joku tietää tarkemmin :)
 
Meillä alettiin heti ekan hampaan puhjettua harjaamaan hampaita tahnan kanssa, aamuin illoin. Ensin pesen itse ja sit tyttö saa vielä pureskella hampiharjaa. Neiti on kyllä hauska kun avaa nykyään suun heti kun näkee harjan. :-D
 
Mä yritän muistaa ton hammaspesun ainakin iltaisin. Aamuisin hammaspesu on pelkkää plussaa. Ja muumi hammastahna on käytössä.
 
Mäkin ostin hammastahnan (0-2v muumi) kun neuvolassa nyt asiasta mainitsivat ja yritän muistaa aamuin illoin hoitaa homman..mutta en kyllä päätäni siitä vaivaa jos joskus unohtuu. Tyttö tykkää myös pureskella harjaa omatoimisesti, siinähän tottuu ainakin.
Mä olen ottanut ton karies homman iisimmin kuin esikoisen kanssa. En pusuttele suoraan suulle enkä itse imeskele tuttia mutta joskus saattaa esim oma ruokailuväline käydä tytön suussa but so what...
 
Mua toi fluori mietityttää. Mun ystävä joka asuu Ruotsissa kertoi että siellä olivat suositelleet välttämään fluoria 6 vuotiaaksi asti.
 
Jostain just luin, että fluoriin liitetyt terveyshaitat on liioiteltuja. Varsinkin ohjeen mukaan käytettynä. Mutta ainahan kukin voi miettiä mitä tahoa haluaa uskoa. Mutta Suomen hammaslääkäriliitto suosittelee fluori-pitoisen hammastahnan käyttöä heti hampaiden puhjettua.
 
Meillä on ohjeistettu että saa pestä vain 1 x päivässä tahnan kans :eek: meillä on kotona muumitahna ja mummilassa colgate.
Koitetaan pestä nuo 2 hammasta 2 x päivässä, mutta välillä toinen kerta unohtuu. Varsinkin jos on ollut hulinapäivä.
 
Mä oon ymmärtänyt, että kerran päivässä tahnaa jos fluoria 1000 ppm ja molemmilla harjauksilla tahnaa, jos 500 ppm. Mä harjaan noi 2 hammasta melkein joka ilta, tahnaa ehkä joka kolmas ilta. Kun en saa sitä laitettua yhdellä kädellä ja mulla on yleensä vauva sylissä kun haen hammasharjaa kylppäristä.
 
Takaisin
Top