Hankinnat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja tiitu^
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon käyttänyt vanhoja mammavaatteita koko ajan edellisen raskauden jälkeen. Maha ei oo palautunut siitäkään vielä huonon lihaskunnon vuoksi.
Ostin kesäksi henkalta uudet housut, mutta ne olikin liian isot, joten ei muuta kun uutta tilausta kokoa pienempää. Samalla piti alesta ostaa vauvalle toppapuku, oli niin suloinen vakosamettinen :Heartred.

Eveliina, mäki kävin just viime viikolla h&m:llä myös kurkkimassa alennettuja äitiysvaatteita, eikä niitä ollut kuin pieni rekki ja kaikki jotain ihan ihmeellisiä. Epistä :grin Pakko on jo mammahousuja kans pitää, kun omat ei mahdu tai puristaa niin paljon, että ihan kipeetä rupee ottamaan.. tää välivaihe, eli ei suuri eikä normaalikokonen maha, on ärsyttävä :)

Todellakin on ärsyttävä!
Mut nuo nykyajan äitiysvaatteet, etenkin oikein joustavat farkut, tuntuu niin mukavalta ja näyttää siistiltä, että mielellään niitä pitää. Ei varmaan kukaan ees huomaa että on resori yläosassa :happy118 Itekin aattelin että ne menee vielä synnytyksen jälkeenkin ihan täysiään.

Meillä tuo äippäosasto on piilotettu henkalle ihan takanurkkaan, et liekö kaikki ees tietää sen olemassa olosta ja siks oli hirveesti varsinkin just pöksyjä alessa. Shortsejakin ois ollu mut harmi kun omat reidet ei farkku sellaisiin oikein mahdu tai sit koko saa olla niin iso et tippuu päältä :laughing002

Mä en vielä ole hankkinut mitään. Vanhempi lapsi on jo 8v, mutta hänen vauva ajastaan muistan, ettei sitä loppujen lopuksi kamalasti tavaraa tarvitse; vaunut, turva-istuin ja muutama vaate. Viimeksi meillä oli Manducan reppu, nyt mietin kantoliinan hankintaa. Kumpaa suosittelisitte?

Mulla on ollu Manducan ja Tulan reput ja trikoinen kantoliina ja sen lisäksi vielä rengaskantoliina. Yhdellä repulla olisi pärjännyt, mutta mies tykkäsi toisesta ja itse tykkäsin toisesta, niin oli molemmat käytössä. Trikookantoliina oli kiva, kun siinä sai vauvan ihan lähelle, mutta kovin isoa vauvaa ei ainakaa mun liinalla enää saanut kannettu. Ja olihan se aika kuumakin meidän kuumakallelle. Eli pienelle ehkä kantoliina ja vähä isommalle reppu on mun taktiikka :)

Jatuo rengaskantoliina oli ihan mahtava keksintö kauppareissuille, jos (=kun) vauva ei halunnut maata kopassaan. Tosi nopea ja helppo sujauttaa kitisevä vauva sinne, saati että olisi kokonaista kantoreppua kuljettanut mukanaan. Rengaskantoliinaa kuljettaa vaikka laukussa. Tällä toki en ainakaan minä jaksanut kovin isoa vauvaa enää kuljettaa, kun kaikki paino on vain toisella puolella kroppaa.

Mä suosittelisin kudottua kantoliinaa, jos jaksaa opetella sen salat. Meillä esikoinen viihtyi pienenä paremmin liinassa kuin repussa, oli jotenkin kohdunomaisemmat olosuhteet. Trikooliinasta en tykännyt, se on tosi hiostava kudottuun verrattuna. Mut mies taas tykkää enemmän repusta ja rengasliinasta kun sen mielestä tavalliset liinat on liian monimutkaisia, joten meillä on noita kaikkia kotona. Jokaiselle jotakin. :)

Meillä eniten oli käytössä manduca, sen jälkeen taaperotula. Lainassa oli trikooliina, nyt mietin semmosen ostamista. Sit on pitkä kudottu, koska sillä sai vauvan hieman aiemmin selkään kuin repulla, ja sienimetsään oli päästävä :D Ja sit lyhyempi, tukevampi liina kun elopainoa oli hiukan enemmän, ja autossa vielä rengasliina :p
Sen pitkän perusliinan voisin myydä, koska haluaisin sen tilalle yhden tietyn pitkän.
Tällä hetkellä se lyhyempi liina on esikoisen riippukeinuna ruokapöydän alla :) Pöytäliina myös pöydässä, joten hänellä on siellä oma maja

Meillä trikooliina ja on kyl tosi hiostava.
Täytyy alkaa kattelee kudottua liinaa.
On kyl ihan huippu juttu arjessa jos on kantoväline apuna!
Opettelin liinan käytön vasta meidän nelosen kohdalla kun aika ei enää kantamiseen riittänyt ja kädet oli saatava vapaiksi.
Pelasti kyllä monta tilannetta ja on ehdoton nytkin.

Mä sekoan näissä liinavaihtoehdoissa trikooliina olisi kai helppo vauvalle, pohdin jos vuokraisin sellaisen... mutta teidän kokemukset taas laittoi miettimään kudottua liinaa - ainakin viimeksi imetyksen takia hikoilin kuin pieni possu.

Mun kokemuksen mukaan ihan alussa trikoinen liina ja rengasliina toimi parhaiten. Sen jälkeen reppu ja renkula. Tämä kun vielä syntyy keskelle talvea, niin minulle se trikoinen ei ole ainakaan liian kuuma. Kudottua en ole valitettavsti koskaan oppinut käyttämään, vaikka muutaman sellasen olen kahden lapsen kanssa omistanut.
Sitten kun vauva jo on, kannattaa mennä liinatreffeille ja kokeilla törkeesti kaikkien muitten liinoja, koska kokeilemalla oppii parhaiten mikä toimii ja kenelle.

Ja yleisesti hankinnoista ainakin esikoisien odottajille suosittelen ostamaan laadukkaita tavaroita! JOS teille tulee lisää lapsia, niin ne on tulevaisuuteen käytettävissä ja toisaalta taas niiden jälleen myynti arvio on parempi. Meille hankittiin esikoiselle (5/13) ihan uusi kaukalo ja telakka sekä adapteri, hyvät rattaat ja kaikki on vielä tulevalle käytettävissä. Kaukalon ikä menee siinä ja tässä, mutta koska tiedän miten sitä on käytetty ja säiytetty, niin uskallan sitä vielä tulevalle käyttää.
Sen sijaan en osatnut tuolloin esim. kunnon odotusajan vaatteita joten niihin olen jokaisessa raskaudessa joutunut panostamaan ja näin rahallisesti on mennyt aika paljon. Sama vauvan vaatteiden kanssa. Ne joita ostin uutena ja laadukkaina, niin on vielä käytettävissä ja ne joissa luulin säästäväni ja hain kirpparilta, niin on ihan polttoon meneviä tän kolmennen kohdalla.

Liinoissa onneksi arvo säilyy tosi hyvin.
Mäkin mietin siis sitä trikoista sillä mielellä, että se on helppo vastasyntyneen kanssa kun sen voi solmia valmiiksi ja sitten sujauttaa vauva sinne lopuksi. Ja kotona se on just sen verran lämmin, ettei alle tartte pukea mitään :D Helppo pestä. Mut muuten en ehkä nää niin paljon käyttöä ekan kk jälkeen, ehkä. Itse siirryn varmaan siinä vaiheessa kudottuun tai reppuun

Tänään kävin hakemassa babyboxin lastentarvikkeesta. Kun kiersin sitä liikettä tuli tunne, että en kyllä uskalla vielä aikoihin ostaa mitään, mutta toisaalta ihanaa kun on jotain konkreettista vauvan tuloon viittaavaa.

Mä ostin tänään lidlistä ekat äitiysfarkut ja miehen veljeltä vaimoineen saatiin ekoja vauvanvaatteita :cool:

Löysin netistä tällaisen raskausajan päiväkirjan ja tilasin sen. Tänään tuli postissa ja on kyllä todella ihana! Kirjassa on hauskoja tehtäviä, kysymyksiä ym. ym. täyteltävää! :Heartpink Suosittelen tilaamaan, jää ihana muisto raskaudesta :Heartblue:rolleyes:

https://www.docendo.fi/yhdeksan-kuukautta-elamastani-raskausajan-paivakirja-kati-rajasaari.html

Kääk miksei tuollasta hoksannu heti alkuraskaudessa hankkia! Ois niin kiva mut jotenki tuntuu myöhäseltä alottaa nyt ku pahoinvoinnitki on jo ohi eikä osaa takautuvasti kirjotella..

Kääk miksei tuollasta hoksannu heti alkuraskaudessa hankkia! Ois niin kiva mut jotenki tuntuu myöhäseltä alottaa nyt ku pahoinvoinnitki on jo ohi eikä osaa takautuvasti kirjotella..

Harmi kun ei aijemmin tullut vastaan. Mäkin kirjoitan osan asioista vähän jälkikäteen mutta pääasia että ne kirjoittaa ylös koska on vielä sentään muistissa! :)

Mä tässä oon yrittäny jo vähän tutustuu vaunuihin ja turvakaukaloihin, mut tuntuu et vaihtoehtoja on niin paljon, että hulluks tulee :facepalm: Ja just, et mistä tietää et on varmasti hyvä ja turvallinen jne. :grin Sen tiedän, et haluun travel systemin et kaukalon saa vaununrunkoon helposti kiinni.
Turvakaukaloista maxi-cosin ja cybexin kaukalot houkuttelee täl hetkel eniten.

Meillä oli esikoisella maxi-cosi cabriofix turvakaukalo familyfix-jalustalla ja oli kyllä tosi hyvä. Sai toiseen autoon jalustan kanssa isofixillä kiinni ja toiseen pelkillä vöillä. Ja tuo sama jalustahan käy ilmeisesti joihinkin turvaistuimiinkin. Kokemusta ei ole muista kaukaloista, mutta en uskoisi aivan heti löytäväni parempaa.

Takaisin