Hankinnat

Nyt kun paluu Suomeen lähestyy niin aloin tekemään pieniä hankintoja/tilauksia. Tuntuu niin oudolta kun en vielä tähän mennessä (rv 27+3) hommannut mitään vauvalle vaikka normisti jos olisin Suomessa ollut niin olisi kaikki hoidettu tähän mennessä. :D En yhtään tykkää jättää hankinnat rv 30 jälkeen kun oma vointi voi olla ihan muuta ja muutenkin tykkään olla ajoissa valmis kaiken suhteen.

Tuli kivaan hintaan uudistettua meidän Babybjörnin sitteri, jossa oli kahden lapsen jäljiltä melko kulunut kangaspäällinen. Vinkiksi muille että Jollyroomissa saa alennettuun hintaan kivoja erivärisiä päällisiä sitteriin, linkki: https://www.jollyroom.fi/lastentarv...allinen-bliss-sitteriin-puuvilla-hiekanharmaa.

Onneksi rattaat ja turvakaukalo on edelliseltä lapselta valmiina vauvaa varten. Lisäksi siskolta jolla on 10kk ikäinen poika on tulossa iso läjä pieniä vaatteita.

Rintapumppu on hankintalistalla mutten osaa päättää millaisen haluan/ mikä olisi paras. Manuaalinen vai sähkökäyttöinen, kumpi on parempi?
 
Kertokaa mulle mikä on kantotakki? Täällä esikoisen kanssa (tammikuinen) ostin hm koon öööö 42-44 syystakin (normi koko 36) ja sillä pärjäsi pitkään, sitten sukulaisten retroja yli-isoja toppatakkeja oli pari, joiden sisään sitten vauvankin mahtui kantoliinassa. Oma pitkä toppatakki oli myös vyötäröltä kiristettävää mallia, niin se täysin löysäämällä meni vielä synnytyspäivänä lenkillä päälle! Nyt tosin maha kasvaa nopeammin ja LA tod näk ennen kovimpia pakkasia, jos menisi siis tuo syksytakki ja muut omat takit auki + villapaidat. Oon aivan rakastunut kaikkiin pitkiin, paksuihin villapaitoihin jotka voi joko pitää rennosti auki et maha näkyy tai sit kietoutua kokonaan sisään!
 
Kantotakissa on tilaa kannettavalle vauvalle, usein myös oma huppu. Usein erillinen lisäpaneeli. Kannettava vauva on eri kohdassa kuin raskausmaha.
 
Kantotakissa on tilaa kannettavalle vauvalle, usein myös oma huppu. Usein erillinen lisäpaneeli. Kannettava vauva on eri kohdassa kuin raskausmaha.
Tähän lisäisin vielä, että monissa kantotakeissa tulee mukana myös paneeli raskausvatsalle, joten sellaista takkia voi käyttää jo ennen kuin vauva syntyy :). Kantamiseen soveltuvan paneelin poisottamalla voi takkia käyttää ilman kyytiläistä, ihan tavallisen takin tavalla.

Ja jotta ei mene helpoksi :woot:, niin sitten on olemassa vielä pelkkiä paneeleita, joita voi käyttää oman takin kanssa. Muistaakseni ainakin kumja-merkillä voi googlettaa sellaisia.
 
Ja useimmissa kantotakeissa saa paneelin myös selkäpuolelle, jolloin takkia voi käyttää myös jos tykkää kantaa selässä. Mä tässä suunnittelen jo ensivuoden sienestysretkiä yms :D Tosin viimeksi onnistui sillä, että mulla oli merinoaluspaita, fleece ja villapaita ja sit vauva kantoliinalla siihen päälle (selkään). Sit villahuivi mun ja vauvan yli. Mut vauvalla oli kylmät jalat (hänellä taisi olla sisävaatteet, villahaalari, kevyttoppa). Takki olis ollut hiukan helpompi.
Tällaisen kuvan lainasin MamIdean sivuiltaupload_2018-8-27_13-16-0.png
upload_2018-8-27_13-16-0.png
 
Joskus aiemminkin kyselin isompien lasten turvaistuimista. Edelleen pyöritellään esikoisen uutta istuinta ja mietitään, mikä olis hyvä..
Onko kokemuksia BeSafe iZi combi isofix istuimesta? Plussat/miinukset kehiin!!!
 
Joskus aiemminkin kyselin isompien lasten turvaistuimista. Edelleen pyöritellään esikoisen uutta istuinta ja mietitään, mikä olis hyvä..
Onko kokemuksia BeSafe iZi combi isofix istuimesta? Plussat/miinukset kehiin!!!

Meillä ei ole ihan tuota samaa, vaan BeSafe iZi Modular -istuin, josta oon kyllä tykännyt. Me ostettiin tuo esikoisen ollessa vähän alle vuoden ikäinen ja se on ollut siitä lähtien käytössä.

Tälle istuimelle annan plussaa sen pitkästä käyttöiästä (pienen lapsen lisäpehmusteineen ja säädettävine niska-/päätukineen), kivasta ulkonäöstä, kääntömahdollisuudesta ja istuimen kallistusmahdollisuudesta.

Miinusta istuin saa siitä että telakoineen se vie melko paljon tilaa (meillä uudehko Ford Focus farmarimalli), eikä meillä esim. turvaistuin mahdu kuljettajan taakse. Toki jos on hieman isompi auto tai lapsi voi jo matkustaa kasvot menosuuntaan päin, tämä ei liene ongelma. Toisen miinuksen istuin saa siitä, että sen vöiden kiristämisen kanssa pitää olla tosi tarkkana, jotteivat ne jää löysälle ja lapsi saa käsiä ujutettua vöiden alta pois. Mulla itselläni ei näin ole käynyt, mutta miehelle vöiden kiristys tuntui pitkään olevan suorastaan aivokirurgiaan verrattava puuha. :facepalm: Tämäkään ei ole mikään ylitsepääsemätön ongelma, jos vain on tarkkana tai ostaa vöihin sellaisen klipsin, joka pitää vyöt myös rinnan päältä yhdessä.

Mihin tahansa istuimeen nyt päätyykin, niin suosittelen kokeilemaan sitä autoon ennen ostamista. Siinä selviää, mahtuuko istuin ylipäätään sinne. Samalla kiinnittäisin huomiota, siihen millaisessa kulmassa istuin on (selkä menosuuntaan päin), kun se on teidän autoon kiinnitettynä. Meillä esim. takapenkissä on sen verran reipas viistotus (aikuisella istuessa peppu alempana ja polvet ylempänä), että kun istuin on paikallaan, on istuimen ainoa fiksuin kallistuskulma se kaikkein ”makaavin” asento. Muuten lapsi on liian pystyssä asennossa ja esim. nukkuessa pää varmasti roikkuu rintaa vasten.

Tiedän ettet nyt just tästä istuimesta halunnut tietää, mutta ajattelin jakaa sulle hieman omia ajatuksiani saman tuoteperheen istuimesta. Tässä me ollaan ainakin kovasti tykätty. :)
 
Meillä on tuo besafe izi combi ja ihan ok on ollut. Autona meillä on myöskin iso superb jossa takana tilaa reilusti mutta silti poju ylettää jo potkimaan kuskin selkänojaa (kohta 3v jäbä). Ja nyt tuntuu että ei tuo poika tahdo enään talvella mahtua toppahaalareineen siihen kun viime talvikin teki tiukkaa
 
Viikonloppuna aion käydä ostamassa turvakaukalon. Ajattelin jotain näistä:Britax Baby safe iSize, Graco Snugfix ja Maxi-cosi Pebble tai Cabriofix. Ja isofix telakka. Onko näistä kellään kokemuksia?
 
Maxi-cosi cabriofix telakalla oli meilläkin esikoisella käytössä ja otetaan tietysti myös tälle tulokkaalle käyttöön. Ei mitään huonoa sanottavaa ko. turvakaukalosta. Aurinkosuoja oli kätevän ohut ja meni käytännössä huomaamattomaan tilaan, mutta siitä saattoi paistaa myös pikkaisen läpi, jolloin harso päällä auttoi asiaan. Vauvatuen kanssa meillä oli vähän hakemista aluksi, mutta kyllä sekin oli hyvä. Kaikin puolin mainio turvakaukalo.
 
Meillä kans ollut tuo MaxiCosin turvakaulalo esikoisella niin tykättiin kyllä kovasti :)

Kauhea kun tajusin tänään etten ole ostanut melkein mitään joulukuiselle!! :O
Pitää lähteä ostoksille.. tutit, vaatteita, bodyt, yökkärit, tuttinauha, harsoja, vaippoja, lämpöpussi.. apua mitäs kaikkea?? :D rintapumppu mikä se onkaan pitää kattoo et kaikki osat on tallessa xD liivinsuojia pitää kans ostaa!
 
Tuli sitte ostettua tuo Maxi-cosi Cabriofix, kun myyjäkin sitä suositteli. Britax oli selvästi painavampi. Ja näytti turvatesteissäkin pärjänneen.
Yksi tuttava mainitsi, että seuraavan vauvan kanssa ehdottomasti haluaa koliikki keinun. Tämä sai minut miettimään, kun kahdella ensimmäisellä lapsella oli koliikki. Aika kallis ostos, mutta sitten kun on univajetta ja koliikki pshimmoilleen, ehkä sitä olisi val. Is maksamaan mitä tahansa jostain, joka helpottaa ja saisi nukkua. Toisaalta viime kerralla jaksoin mielestäni ok koliikista huolimatta. Se ei ahdistanut samalla lailla kun ensimmäisen kanssa ja toisaalta ei meillä ikinä koko yötä valvottu, koliikki helpotti n. Klo 23 mennessä ja sitten päästiin nukkumaan. Ja muuten vauva oli hyvä nukkumaan. En taida kuitenkaan etukäteen mennä niin kallista laitetta hankkimaan.
 
Mä olen kanssa miettinyt joko britaxia tai maxi-cosi cabriofixiä. Kallistuin aikaisemmin enemmän britaxin puoleen, mutta nyt alan taas empimään.. Täytyy kyllä käydä ihan kaupassa testailemassa niitä. Oliko sulla, lilyofthevale, nimenomaan toi paino se merkittävä tekijä vai huomasitko jotain muita ominaisuuksia noiden välillä?
 
Paino oli yksi asia, sitten ajattelin, että Britaxissa olisi hyvä puoli, kun siinä 5-piste vyöt. Myyjä taas sanoi, että pienillä se 5-pistevyö ei ole sen turvallisempi, kuin 3-pistevyö ja pienellä se 5-pistevyö saattaa painaa reisiä. Kai se myyjän suosittelukin siinä painoi. Ja moni sitä Maxi-cosia suositellut.
 
Tosta painosta mäkin olen kuullut, että britax painaa enemmän. Vyöasia oli uutta mulle ja varmasti kyllä hyvä pointti!
 
Meille ostettiin eilen myös maxi-cosi turvakaukalo. Aluksi Britax vaikutti paremmalta tukevuutensa vuoksi, mutta mulle oli ihan uutta, että törmäystilanteessa turvakaukalon kantokahva estää kaukaloa pyörähtämästä ympäri ollessaan yläasennossa. Ja tämä siis silloin, kun koppa on kiinnitetty ainoastaan vöillä. Vyökiinnitys tuntui lopulta hirveän heppoiselta. Maxi-cosi hankittiin lopulta, koska sen sai telakan avulla kiinnitettyä tosi tukevasti. Ja telakan saa sekä turvavyöllä että isofixillä kiinni. Ollaan tosi tyytyväisiä hankintaan. :)
 
Mä sain viimein luvan ruveta pesemään ja laittamaan vauvan vaatteita oikeaan paikkaan, juhuu!

Nyt pitäisi etsiä kovapohjainen hoitoalusta, mutta kun ei mistään (kivijalka)kaupoista löydy! Onko vinkkejä, missä niitä olisi huokeaan hintaan? Esikoiselle löydettiin sellainen uutena helposti ja maksoikin vaan 10€.
 
Hei, mitenkäs te olette täällä toimineet toppahaalarin suhteen?
Meiltä löytyy kaukaloon ja vaunuihin omat lämpöpussinsa sekä yksi kevyttoppahaalari koossa 50/56.
Nyt mietin, että täytyyköhän ostaa ihan toppahaalarikin vielä, jos puistossa vaikka täytyy vauvaa nostella vaunuista.
Pakkasista kun ei täällä Pk-seudulla tiedä :D

Esikoisen äp-haalari on ihan julmetun iso alkuun.
 
Takaisin
Top