Hankinnat

Minä en ole ehtinyt noissa hankinnoissa vaatteita pidemmälle, mutta niitä onkin sitten tullut osteltua kirppareilta aikamoinen määrä. Ihanaa tehdä kivoja ja edullisia löytöjä :). Todennäköisesti myös nuo muut hankinnat turvakaukaloa lukuunottamatta tulee tehtyä kirppareilta ja nettihuutokaupoista, onhan tässä kuitenkin sen verran vielä aikaa, että rauhassa saa etsiskellä. Noita vaunuja täytyy luultavasti käydä koeajamassa liikkeessä, koska en ymmärrä niiden päälle yhtään mitään. Jostain nettisivustolta löysin aika hyvän "muistilistan" vaunujen ostoon eli mitä kaikkea tulee huomioida niitä hankittaessa. Ja sitten näiden isojen hankintojen lisäksi tuntuu olevan tarjolla vaikka mitä härpäkettä... Tässä kun ensimmäistä odotellaan eikä mitään kokemusta ole vauvanhoidosta niin luultavasti tulee sorruttua ostamaan myös kaikkea tarpeetonta ajatuksella "saatan ehkä tarvita tätä" ;) 
Ajatteliko joku teistä muuten käyttää noita kestovaippoja vauvalle? Niissäkin on niin paljon eri vaihtoehtoja, että jaksaakohan sitä sitten ryhtyä testaamaan, mikä sopii ja mikä ei.
 
Meillä hankinnat jää varmaankin sitten äippälomalle...Mitään ei ole noilta isommilta tallessa eli kaikki ostettaava uusiksi...Muutama vaate tullut ostettua kirpputorilta mutta muuten ei ole kerinny enempää hössöttää...Kunhan nyt ensiksi sais ne vaunut,lipaston vaatteille,pinnasängyn yms muut olennaiset hommattua...
 
Onkos teillä muilla jo suurimmat hankinnat tehtyinä? Minä olen jotenkin jämähtänyt hamstraamaan noita vaatteita, kun tuntuu, että koko ajan löytyy vain ihanampia ja ihanampia! Monta kertaa päivässä tulee käytyä vaatekaapilla niitä hypistelemässä :) Sen verran on kuitenkin vielä laiskottanut, etten ole saanut järjesteltyä vaatteita mitenkään fiksusti. Mieluiset vaunut, turvakaukalo ja sitteri ovat vihdoin löytyneet, siis malli, muttei vielä hankittu. Sängyksi tulee anoppilasta miehelläni aikoinaan ollut kehto. Tuolla toisaalla oli joku alkuvuoden mammoista tehnyt hyvän listan tärkeimmistä hankinnoista, siitä on saanut hyvän muistilistan itsellekin. Hoitopöytä jää hankkimatta, kun ei ole löytynyt mitään kivannäköistä, joten päädyin sijoittamaan hoitotason pesukoneen päälle kodinhoitohuoneeseen, siellä se vauvanvaatekaappikin tällä hetkellä on.
Tänään tuli mieleen, että jonkinlainen vauvakirja tulisi hankkia, siis näitä vauvamuistoja varten. Minkälaisia vauvakirjoja te muut olette löytäneet, mitä suosittelisitte? Onko jollain muuten kokemusta kantoliinoista, niitäkin tuntuu olevan niin kaiken mallista. Olen alkanut perehtyä pikkuhiljaa myös noihin kestovaippoihin ja ajattelin niitä kokeilla vauvalla. Näkee sitten, onko se meidän juttu vai ei. Kirjastosta lainasin Vaippailmiö -nimisen kirjan, se on selkeästi kirjoitettu ja suosittelen, jos joku muukin on aiheesta kiinnostunut.
 
me ollaan ostettu tähän mennessä vaatteita, turvakaukalo ja yhdistelmävaunut.. turvakaukalo tosin on vielä kaverilla, jolta se ostetaan ja vaunut vielä liikkeessä ..

hoitopöytää olen kuumeisesti ettinyt ja taidan ostaa ikeasta sen. mäkin olen keränny ittelleni listaa et mitä kaikkea tarvis, mut suurinosa niist on sellasia et voi pyytää sit lahjaks ku vauva on syntyny :)
 
Meillä on hankittuna/saatuna: Emmaljungan City-crossit, Manduca-kantoreppu, vaatteita (vähän liikaakin), leluja, tuttipullo, tutteja, rintakumit ja maidonkerääjä. Vielä on silti ostettavaa. Isommista hankinnoista on pinnasänky ja hoitopöytä vielä ostamatta!
 
Niin ja olenhan minä ostanut imetysliivejä parit ja imetystyynyn (DooMoo Buddy) myös. Olen muuten käyttänyt tuota DooMoo Buddya nyt nukkuessa ja voin suositella - auttaa nukkumaan, kun selkä on ollut kipeä. Sen kanssa saa niin mukava asennon! :)
 
Tuo onkin muuten hyvä ajatus pyytää jotain myös lahjaksi vauvan syntymän jälkeen, ettei sitten tule lisää vaatteita, kun niitä on kuitenkin hankittuna nyt jo yli tarpeen. Ainakin sitteriä tai itkuhälytintä voisi toivoa, niitä ei ainakaan heti tarvita. Nuo imetysliivit on kyllä hankalat ostaa etukäteen, kun ei tiedä, kuinka isot bosat sitä saa imetyksen myötä. Mutta päädyin sitten ostamaan paria kokoa isommat kuin nyt, ehkä se riittää. Tuo manduca-reppu olisi myös ihana. Turvakaukalon kanssa olen kahden vaiheilla; ostaako käytettynä vaiko uusi. Ja Ikeaan haluaisin minäkin päästä shoppailemaan, siellä näytti olevan kaikkea kivaa pikkuiselle :)
 
meillä on kans aika paljon vaatteita ni aattelin just sit ihmisilt pyytää kaikkea muuta. esim tutteja, mobilen, vaippoja jne.. jotain sellasta mitä oikeesti tarvitaan. ku vaatteissa on kuitenkii se että ne käy vaan niin hetken aikaa ni ei viitti hamstrata :)
 
Niin ja vaikka nyt on tullutkin hamstrattua noita vaatteita niin ne voi sitten pieneksi jäätyä laittaa kiertoon ja ostaa uusia tilalle ;) No nyt tuli viikonlopun aikana shoppailtua muutakin kuin vaatteita: löysin vauvansänkyyn reunapehmusteen, muutamat tutit ja niihin tuttinauhat sekä Hemtexistä aivan ihania pussilakanoita; sellaiset vihreävalkoraitaiset olivat tarjouksessa 5,99e sekä viimeinen kappale elefanttikuosisesta lakanasta.
 
Me ei olla vielä mitään hankittu mutta tarkotuksena ois tosiaan nt-ultran jälkeen alkaa hankkimaan kaikki tarpeellinen vaikka tekisi mieli jo nyt lähteä ostelemaan ja kiertelemään kirppareita jos löytyisi jotain. :)
 
me huudettiin huuto.netistä kympillä pinnasänky! sattu pistämään siel silmään pinkki, muuten oltais ostettu ikeasta 80 eurolla. kun tää mami päätti hyvissä ajoin, et tytölle vaaleenpunasta... vitsit meidän neiti varmaan inhoaa mua isompana ja rupee poikatytöksi! =D
vaunut saadaan ilmaiseksi, niistä en oikeestaan edes osaa stressata kun oon lukenu kuinka tarkkoja monet niiden suhteen. rahatilanne sellanen et oon erittäin tyytyväinen ku ilmaseksi saa, luotettavalta tutulta joka niit käyttäny viimeksi pari vuotta sitten. jos ne ei jostai syystä miellytäkään niin eipä olla rahaa laitettu likoon =)
hoitopöytä, imetystyyny ja rintapumppu me ollaan saatu myös ilmaiseksi.
ja vaatteita reilusti... =) niitäkin pikkuhiljaa hamstrailee enemmän ja eri kokoja, tai siis sinne johkin 68 asti nyt lähinnä. maksaa niin säälittävän vähän käytettynä etenkin ettei paljoa stressaa.
puuttuvia mitä päällimmäisenä mielessä niin nyt ois amme, turvakaukalo ja pinnasänkyyn tarvikkeet..sitteristä ollaa todettu ettei niin kiirettä, se turvakaukalo voi mahdollisesti ajaa saman asian, ja jos ei niin sitterin ehtii viel vauvan synnyttyäkin.
110cm patja täytys löytää, äkkiseltää mitä netistä vilkuili niin kovin 120cm painotteista näytti olevan. voipi olla et ostetaa turvakaukalo käytettynä, mut toisaalta uutena oli yhdessä paikkaa 70 vai 80 euroa joten jos käytettyy päätyy niin hinta pitäs sit olla sen mukanen. - sitten tietty pientä muuta hankintaa pitkin loppuraskautta tulee varmaan automaattisesti haalittua; tuttia ja tuttipulloa varmuuden varalle, pukluharsoa, petivaatetta...
 
Heips.
Täällä jo pieniä hankintoja tehty...Vaunut meinasin tilata vasta maaliskuun alussa niin tulee sit juuri ajoissa.Pinnasänky tuli putsattua ja patjakin hankittua,sekä kirpparilta vaatteita osteltu.Vielä puuttuu vaikka ja mitä,mutta onneksi tota aikaa löytyy vielä... <3
 
Heippa kaikille!

Tänään lähdemme äitini kanssa ostamaan pinnasängyn (vihdoinkin). Minua on jotenkin alkanut ahdistamaan tuo tiettyjen tavoroiden (kuten pikkuisen sängyn) puuttuminen. Onko tämä nyt sitä kuuluisaa pesän rakennusta? Toinen minkä haluaisin jo ostaa on hoitopöytä, niin ja kylpyamme - jalallinen sellainen täytyy myös saada. Mitähän vielä? Kyllähän niitä kerkeää sitten onneksi myöhemminkin. Sitten kun huomaa mille olisi käyttöä.
 
Mitä vauvanhoitotuotteita olette ostaneet? Huomasin, että Citymarketissa oli kuun loppuun asti tarjouksessa Natusan-tuotteet ja kävinkin yhtenä päivänä aikomuksena ostaa, mutta tarjonta oli aivan valtava! Ostin sitten sellaisen top-to-toe pesuaineen ja pakkauksen puhdistuspyyhkeitä, mutta entäs nuo muut, rasvat ja sellaiset, mitä kannattaa ostaa? Ja onko teillä kokemusta muista merkeistä kun tuo Natusan, tuolta löytyi ainakin Liberolta omat tuotteet samoin Ainua ja Pirkkaakin. Vai oletteko löytäneet apteekin valikoimasta jotain suositeltavaa tuotetta? Entäs nuo kertakäyttövaipat, Liberoa vai Pampersia ja jotain Muumiakin oli hyllyssä? Pampersista ovat jotku sanoneet tuoksuvan voimakkaalle, siis jo ennen käyttöä ;)
 
Aliina: Ihan samaan tarjonnan paljouteen törmäsin hoitotuotteissa. Kieltämättä pisti pään pyörälle, kun joka merkillä on omat hoitovoiteensa ja öljynsä jne. Ostin: Natusanin first touch - öljyä, Natusanin mild care- talkkia, Liberon perusvoidetta, Liberon puhdistuspyyhkeitä ja Ainun sinkkivoidetta. Sitten taisi olla Ainun pumpulipuikkoja vielä ja Natusanin liivinsuojia. Omakohtaista kokemustahan minulla ei ole, että mitkä tuotteet ovat hyviä. Täytyy vaan kokeilulinjalla mennä, että mikä sopii omaan käyttöön ja mikä ei! Tsemppiä valintojen tekemiseen Aliinalle ja kaikille muillekin! :)
 
Vauvanhoito hyllyköt on aika moisia ihmetyksen paikkoja varsinkin isoissa kaupoissa. Mun mielestä on hyvä pitää malttia ja ostaa aluksi vain vähän tuotteita. Sitten ostaa sitä mukaa jos tuntuu että jotain puuttuu. Meillä laitettiin esikoiselle sinkkivoidettakin kai kerran. Eli ilman olis pärjännyt. Nyt katson että kaappiin päättyy puhdistusainetta (septidin) navan puhdistukseen samoin kuin vanupuikkoja ja -lappuja. Niillä on hyvä pitää napa ja silmät puhtaina. Sen lisäksi meillä oli viimeksi tarvetta talkille, perusvoiteelle, öljylle ja lasten shamppoolle. Shampoota ei välttämättä olis muuten tarvittu, mutta kun karstanpoistoon käyttää öljyä on se kiva saada sit lopuksi pois... Öljyä mä en oikein uskaltanut laittaa paljon kylpyveteen, koska vauva muuttui niin kauhean liukkaaksi. Eli meillä riitti vain pieni näytepullo. Bepanthen oli apteekkitavaroista aika käytetty, sillä saatoi suojella rinnanpäitä jos ne kipeytyi imetyksestä, sitä ei ohjeiden mukaan tarvitse putsata poiskaan ennen seuraavaa imetystä. 
Vaipat on ihan kokeilu juttu. Meillä käytettiin teippi aikana pampersia ja housuvaiheessa Liberoa. Tämä sen vuoksi että Pampers on kapeampi malli ja sopi meidän hoikalle tytölle paremmin. Liberon housuvaipat taas istui paremmin. Jos kertiksiä käyttää, niitä ehtii kyllä kokeilla eri laatujakin sillä niiden kulutus on kuitenkin aika kova... Hyvä muistaa vain että jos tulee paljon ohivuotoja on tod.näk. syy se että olisi aika siirtyä isompaan vaippaan vaikka kilot ei ihan täyttyiskään.
Menen varmaan alkuviikosta ostamaan tulevalle vauvalle kaikki päivittäistavarat, vaipat, tuttipullot, tutit yms, niin on sitten valmiina. Yritän kyllä imetystä ja uskoisin sen onnistuvan kun esikoistakin imetin n. 9 kk, mutta ostan kyllä silti pari tuttipulloa valmiiksi. Mulla ei oma maito riittänyt viimeksi alussa, joten niille ja korvikkeelle oli viimeksikin käyttöä. Ja muutenkin se voi vapauttaa äidin aikaa / mahdollistaa isän enemmän osallistumisen jos vauva välillä syö pullostakin.
 
Äitiyspakkauksessahan muuten tuli Erisanin perusvoide, luultavasti se riittäisi sitten rasvaksi näin ensi alkuun. Olivat muuten aika voimakkaan tuoksuisia jotkut noista Natusanin tuotteista, aika hämmentävää... vauvakaan ei ilmeisesti saa enää tuoksua omalle itselleen?
Meillä olisi tarkoitus kokeilla kestovaippailua, mutta ensimmäisinä päivinä ja muutenkin tarvittaessa turvaudumme myös noihin kertakäyttösiin, mutta kannattaa siis ilmeisesti hankkia tuota ykköskokoa varastoon pari pakettia kumpaakin merkkiä ja testailla, mikä sopii.
Kaksi Mam classic tuttia on ostettuna. Montako tuttipulloa kannattaa hankkia? Riittääkö sellaiset pienemmät pullot vai kannattaako hankkia myös niitä isoja? Ja pullojen tuttiosiakin on niin kaikenlaisia, samoin tutteja, että tässä on kyllä ihan pyörällä päästä. Takuulla tulee tehtyä turhia hankintoja :)
 
Meillä oli viimeksi aluksi vain niitä pieniä pulloja. Koko aikana tais olla vain 3, kyllä mä ainakin ehdin niitä pestä käyttöjen välissä. Meidän neiti ei tykännyt silikoni tuteista, joten meillä oli käytössä luonnonkumi tutit. Neiti söi aluksi pullosta tosi hyvin kun mun maito ei riittänyt ja sitten kun maito rupes riittämään ja parin viikon tauon jälkeen kokeilin pulloa se ei käynyt enää lainkaan. Mutta sit taas kun antoi ajan kulua saatiin se pullokin kelpaamaan. Se oli musta helpotus, sillä silloin vauvan saattoi jättää hetkeksi isälle / mummille hoitoon.
Isoja pulloja hankittiin siinä vaiheessa kun ruvettiin antamaan velliä, vasta sitten meidän neiti söi yli 1dl annoksia. Mutta nämä ovat tietysti tosi vauva kohtaisia. Kaverin vauva veti melkein alusta asti niin paljon maitoa että niillä isot pullot oli melkein pelkästään käytössä.
 
Mikäli vauvani iho on yhtään kuin minun, niin rasvaa tarvitaan ja paljon! ;) Varsinkin lapsena kärsin vaikeasta atopiastani, joka on iän myötä onneksi rauhoittunut, vaikka rasvaa menee edelleen julmetusti. Että jos ei vauvan hoitoon rasvaa tarvita paljoa (mitä todella toivon!), niin äidin ihon hoitoon sitä sitten ainakin tarvitaan! :)

Tuo tuttipullo kysymys onkin hyvä. Ehkä se pari-kolme tuttipulloa tosiaan riittää (ainakin aluksi). Ainiin en ole edes ajatellut tuota, että tuttiosiakin on erilaisia. Olen niin pulassa näitten tarvikkeiden kanssa.. Mistä sellaisia luonnonkumi tutteja sitten saa?  

Sitten on se rintapumppu asia. Oliko sinulla rintapumppua käytössä ensimmäisen lapsesi kanssa Santsu? Jos oli niin oliko se käsikäyttöinen vai sähkökäytteinen?

Hankalaa tämä esikoisen odottaminen, kun kaikki on uutta ja ihmeellistä, eikä tiedä oikein itsekään, että mitä tarvitsee ja mitä ei! Kiitoksia kärsivällisistä vastauksistanne! 
 
Näköjään silikonia ovat nuo tutit, jotka tuli jo hankittua eli sitten vielä luonnonkumiset versiot ostoslistalle, jos ei meidänkään vauva sitten muuta huoli. Ostin nyt samalla kaupassa käydessäni Natusanin baby oilia, jota laitetaan kylvyn jälkeen, ei siis veteen laitettavaa. Sellaisen pikkunyytin kylvettäminen jännittää varmasti aluksi niin paljon, ettei siihen liukasteita uskalla paljon sotkea, kuten Santsukin jo tuossa edellä kirjoitteli.
 
Takaisin
Top