Hankinnat

appelsiini

Satasella mukana keskusteluissa
Oletteko tehneet hankintoja masuasukeille? 
Ja mitä kannattaa ehdottomasti hankkia ennen vauvan syntymää?

Me ollaan ostettu jo muutamia vaatteita, kun on esim. kirpparilla ollut tosi halvalla hyvän laatuisia vaatteita... muuta ei olla vielä ostettu, mutta mies lupasi että veronpalautus rahoilla ostetaan sitten rattaat ja turvakaukalo... 
 
Nt-ultran jälkeen mentiin ostamaan ekat pikkubodyt :) muuten meijän ei tartte hankkia juuri mitään, kun sukulaislapsilta saadaan. Turvakaukalo ostetaan ja sitten tietty varmaan tekee mieli ite ostaa kaikkea hilavitkutinta ja vaatetta vaikka saadaankin varmaan kaikki tarpeellinen muualta :)
 
Mä en oo tehny viellä mittää hankintoja enkä tee ennen kun se nt-ultra on takan. Ja mulla on kaikki pojan vanhat vaatteet talles ni ei hirveesti tarvii ostaa niitäkään. Oikestaan babysitteri ja tupla vaunut on varmaan ainoot mitä olis pakko hankkii vauvalle.

Ennen vauvan syntymää on hyvä olla niitä vatteita ja harsoja. Jonkinlainen sänkykin on suotavaa olla. Niin ja tietysti vaippoja ja turvakaukalo mikäli aikoo autolla kotiutua. Ehkä talkkia ja sinkkivoidetta tai bepanthenia. vanupuikkoja navan puhtaana ja kuivana pitoon tyngän irtoamiseen asti. Niin ja toki kannattaa varuiksi ostaa korviketta ja tuttipulloja pari vaikka aikoisikin imettää.. Noilla varmaan pärjäis alkuun.
Rintapumpustakin voi olla hyötyä heti kotiin päästyä mikäli rinnat pakkautuu hulluna maitoa täyteen ni saa tyhjennettyä mikäli käsin lypsy ei onnistu, pikkuvauvan voi olla vaikea saada otetta ihan pingottuneesta rinnasta. Omalla kohdalla kävi juuri noin ja mies lähti kotiutumispäivänä hakeen rintapumppua kaupasta et tuska hiuka helpottu. Niin ja se sitteri myös on kätevä tosin ihan aluksi sillä ei välttämättä ole käyttöä kun toinen vaan syö ja nukkuu.
 
Ei olla vielä mitään hankittu.. Kaikki esikoiselta jääneet tavaratki ollaan sukulaisille annettu kiertoon.. Tosin sieltä ne oli tullukki.. Täällä meijän paikkakunnalla on Lastentarvikeliikkeessä hurjat alennukset.. Järkevää olisi nyt ostaa sieltä kaikki, mutta toisaalta ei oikein vielä uskaltaisi.. Mutta toisaalta nyt saisi "halvalla"... Pitää vissiin käydä katsastamassa ainakin :)
 
Täälläkään ei vielä oikeestaan mitään hankintoja ole tehty. Tuplarattaat ostan miehen veljen vaimolta tässä lähipäivinä kun tulee käyttöön jo ens kuussa kun hoitoon tulee kaverin 10kk poika :) Oikeestaan paljon muuta ei tarvita, tai no uus sitteri kun vanha on jo niin kulunu, mut muuten taitaa olla kaikki tarvittava :) Tosin voi olla, että kun tossa parin viikon päästä meen lastentarvike kirpparille ni jotain tarttuu matkaan :D
 
Itse huomasin, että tärkeimmiksi hankinnoiksi osoittautui turvakaukalo, vaunut, kantoliina, bodyt ja harsot.

 Eihän tuo kantoliina mikään välttämätön ole ja ei kaikki vauvat edes tykkää olla siinä, mutta meillä se oli oikea arjen pelastus, kun ensimmäiset pari kuukautta tyttö ei suostunut oleen muualla kuin sylissä. Aluks oli aika hankalaa yrittää yhdellä kädellä tehdä ruokaa yms. kunnes sitten perehdyin liinan käyttöön.

Harsot on olleet kans tosi käteviä, koska meidän vauva puklaa PALJON. Mies naureskeli aluksi, että onkohan tuo 15 kpl harsoja vähän liikaa, mutta ollaan kyllä huomattu, että ei ole.

Jostain luin, ettei vauva tarvitse paljon vaatteita, kolme kappaletta jokaista sorttia tyyliin yksi päälle, yksi kuivumaan ja yksi likapyykkiin. Meillä tämä asia ei mene ihan näin tuon puklaamisvaivan takia ja paitoja/bodyja menee useampi päivässä. Tällaisia havaintoja tämä suht tuore äippä on tehnyt...

Ai niin, rintapumppu käytiin ostamassa samalla reissulla, kun kotiuduttiin sairaalasta!
 
Olen ostellut bodyja, myssyjä ja housuja. Lähinnä alennusmyynnistä, tosin esim. Hennesin vauvanvaatteet on ihan älyttömän halpoja ja aina sorrun ostelemaan sieltä ties mitä ihanuuksia :)

Lisäksi saimme lahjaksi hoitopöydän. Seuraavaksi pitäisi hankkia samaa sarjaa pinnasänky Ikeasta, ja Emmaljungan turvakaukalo + vaunut.
 
Ollaan me pieni kasa innostuttu ostamaan jo vaatteita esikoiselle. Samoin tuleva mummu on haalinut kirpparilöydöt talteen. Isommat hankinnat tehdään sitten myöhemmin. :)
 
Meillä ei tarvi paljoa hankitoja tehdä. Esikoinen on tyttö, mutta jos täältä sattuu sitten poika tulemaan niin ei hätiä, miehen siskolla on molempaa sarjaa lapsia, joten sieltä saapi vaatteet. Kuten tän ekankin vaatteet on osaks sieltä.
Tuplavaunut on ehkä ainoot mitä nyt täytyy hankkia, kun muut on valmiina.

Ei välttämättä kannata vielä ostaa ihan pienimpiä vaatteita, kuten 50/56, koska sitähän ei tiedä minkä kokoisena se sieltä syntyy. Ne kerkeää vaikka kun on synnytystapa-arviointi, vaikka kyllähän sitä haluaa hankkia vaikka ja mitä. <3

Toinen pinnis tarvii meille tietty, mut sekin tulee joko miehen siskolta tai sit kaverilta naapurista.
 
kiva kuulla että monella teistä on mahdollisuus saada sukulaisilta tai olette säästäneet vanhemmilta lapsiltanne vaatteita ja tarvikkeita! :) helpottaa varmasti rahallisesti tosi paljon kun ihan kaikkea ei tarvi ostaa..

meillä vaatteiden ostelu on jatkunut. lauantaina mennään shoppailemaan niin voi olla että sieltä tarttuu mukaan jotain mukavaa! yksi mun parhaimmista ystävistä odottaa kans lasta (minun tulevaa kummilasta<3) ja ne on saanut hurjasti kaikkea sukulaisilta. ystävä sit lupas että saadaa niitä vaatteita mitä ne ei tarvi! ja tän mun ystävän laskettu aika on helmikuussa, joten puhuttiin siitäkin että ne pienimmät vaatteet ei enää edes mahdu tälle mun kummilapselle sitten kun meiän vauva syntyy.. eli jotai helpotusta mekin saadaa :D

mies lupas aikoinaan, että kun vauva on tulossa niin tekee itse omin kätösin ensisängyksi kehdon! maltan tuskin odottaa että alottaa projektinsa.. mies tosin uhkas etten saa nähdä koko kehtoa ennen kuin se on täysin valmis, mut en tiiä kyl pystynkö odottamaan :D
 
Hellou, olen ostellut ehkä liiankin kanssa suhteessa raskauden ajankohtaan. Mutta kun kaikki on niin uutta ja ihmeellistä ja ihanaa. Ja ne vauvanvaatteet, oih ja voi. Ja pari ulkomaanmatkaakin alla ja kun siellähän sellaisia vaatteita, mitä Suomesta ei saa... Mutta ompahan pieni varasto jo valmiina. Kirppikseltäkin olen jonkin verran ihan pieniä vaatteita haalinut, kun ne niin hyväkuntoisia kun vain muutama käyttökerta alla. Isompia hankintoja toistaiseksi vasta turvakaukalo, tosin sen löysin käytettynä SUPERhalvalla. Ja kun pesin kaikki tekstiiliosat koneessa ja imuroin ja kostealla pyyhin muoviosat, sain istuimesta kuin uuden. Tästä löydöstä olen ehkä eniten ollut innoissani.

Vaunut hankitaan vasta joulun jälkeen, samoin kuin pinnasänky.

Yksi lahjakortti olisi lastentarvikekauppaan jo olemassa ja sillä olen ajatellut hankkia ainakin imetystyynyn. Mitä mieltä olette sen tarpeellisuudesta, jakakaa kokeneet kokemuksianne :)

 
Hyvähän se on haalia pikkuhiljaa vaatteita ja kaikkia. Niistä tulee kuitenkin melkonen summa yhteenlaskettuna niin on taloudellisesti mukavampaa hankkii pikkuhiljaa. 
Itse en käytettyä kaukaloa lapselleni ostaisi mutta kait se on jokaisen oma asia.. En vaan luota ihmisiin niin paljon ettei myytävänä vois olla kolaroitua tai huonosti säilytettyä istuinta.. 
Imetystyyny oli itsellä ainakin todella tarpeellinen johtuen isoista rinnoista, imettäessä kun jouduin kannattelemaan rintaa kokoajan ja ikään kuin väärällä kädellä kannattelemaan vauvaa. Ja ihan pikku vauva kun voi viihtyä rinnalla vaikka  puoli tuntia ja suht tiuhaan niin varmasti osittain säästi niska hartia seudun jumeilta.. Suosittelen lämpimästi.. Ja jos näyttää ettei imetystyynylle tule nimensä mukaista käyttöä niin on sen kanssa mukava lötkötellä sohvalla..
 
Ok... Kiitos Paukke imetystyyny-kertomuksesta :) Vahvisti vain kantaani sen hankkimisen suhteen. Ja tuo turvakaukalo... Nyt tuli kamala olo, ehkä se kuitenkin kannattaisi siis hankkia uutena. Ja me kun suhteellisen paljon liikutaan kyllä autolla... Ajatusmaailma uusiksi siis :)
 
Toista lasta odottaessa on kyllä helpompi olla kun ei tarvitse miettiä ostoksia. Meillä on kaikki ekalta jääneet vaatteet ja tarvikkeet tallella. Me ei haluta tietää sukupuolta ennakkoon, joten jos nyt tulis poika, joudun heittämään enemmän kuin puolet vaatteista pois ja hankkimaan sit uusia. Mä olen tälle meidän esikoiselle ostanut ystävältäni tosi paljon käytettyjä vaateita ja ne on kyllä suurimmaksi osaksi edes jollain lailla tyttömäisiä, joita ei kyllä haluaisi pojalle pukea. Mutta suurin osa ihan vauvan vaatteista on sen verran neutraaleja, että niillä pärjätään varmaan ensimmäinen puoli vuotta. 
Äitiyspakkaus kannattaa ekalle ottaa ehdottomasti. Siellä oli mun mielestä tosi hyvin kaikkea toppapuvusta, makuupussiin ja kylvyn lämpömittäriin asti. Me ostettiin viimeksi sänky, rattaat yms isot vasta kun olin jäänyt äitiyslomalle. Kaukalon ja matkarattaat ostin ennakkoon kun luotettava työkaveri myi ne edullisesti. Uskalsin ostaa käyettynä, sillä tiesin että niitä oli käyttänyt vain yksi lapsi, joka oli vuoden vanhempi kuin meidän tyttö. 
 
 
Mekin hankittiin esikoiselle käytetty kaukalo, tosin se oli miehen serkulta. Muutenki suurin osa kaikesta käytetystä on tutuilta ostettu tai saatu. Just eilen haettiin kaksostenrattaat ja nekin käytettynä miehen veljeltä :) Ne siis tulee käyttöön jo huomenna kun tulee hoitolapsi, ei muuten oltais näin aikasin haettu :D

Meillä onneks ihan pienen vauvan vaatteet on aika neutraaleja kun vaikka ultrassa poikaa sillon lupailtiin ni en silti suostunu ostaa pojan vaatteita kun se olis voinu olla väärässä :) Eli ihan pienelle on vaatteita oli sitte tyttö tai poika. Mut jos tyttö tulee ni sitte kun kasvaa ni pitää kyllä ostaa uusia vaatteita, ettei pueta vaan siniseen, vihreeseen ja ruskeeseen :D
 
Meilläkin on tosi hyvä, kun mulla on vasta 4-vuotias pikkuveli, niin saadaan vaikka mitä kamoja siltä ja tosi paljon vaatteitaki :) meijän äitillä on rintapumpusta lähtien kaikkea tarpeellista ja hyvät vaunut ja muuta. ja kummitytöltä saadaan hoitopöytä ja pinnasänky. ni lopulta isommista hankinnoitsa tarttee ostaa vaan se kaukalo, kun sen haluun uutena. nyt on tullu ton tokan neuvolan jälkeen uskaltauduttua osteleen muutamia söpöjä vaatteita. oon nyt varuiks ostanu 62 senttisiä jos vauva onkin isompi. mutta hukkuukohan se niihin? ehkä sit lähempänä voi ostaa pienempiä vermeitä jos kaveri näyttää olevan pieni.
 
Meidän tyttö oli aika "hidas" kasvamaan, mutta silti 56cm vaatteita tartti tosi vähän aikaa. 62 käytettiin melkein alusta asti. Alle 56 vaatteita ei tainnut olla yhtään, eikä niitä kai tarvitsekaan, jollei vauva synny etuajassa / tosi pienenä. Aluksi voi vähän kääriä hihaa tms jos tuntuu isolta. Tosi käteviä oli myös pienet bodyt jotka oli kietasupaitoja. Ei tartte pujottaa sitä painavaa päätä kaula-aukosta sisään :-)
Myös pienimmissä potkuhousuissa on yleensä kahdet / kolmet napit olkapäillä, joten pituutta voi säätää. Potkareissa on etua jos lahkeet on neppareilla, niin vaipan saa vaihdettua ilman että tarttee ottaa koko vaatetta pois.
 
mepä muuten ei olla taidettu vielä itse hankkia mitään tulokkaalle! :D kavereilta joilla puolivuotias tytär saatiin kassillinen vaatteita, touhumatto, doppler, pari äitiysvaatetta ja tulossa ois amme ja hoitopöytä. kohta on rakenneultra ja samana päivänä veronpalautukset, silloin jos sukupuoli selviää niin ehkä sen kunniaksi kävisi ostamassa jotain pientä kivaa :) ei kai olla vieläkään osattu todeksi uskoa että kyllä se vauva vaan on tulossa ja sille tarttee hankkia kaikenlaista jo etukäteen! epäilen vahvasti, että lopulta tulee kiire:)
 
Huhhuijjaa! Veronpalautukset tuli ja meni ;) Kävin 700 euroa hurhauttamassa Lastentarvike liikkeeseen.. Sieltä mukaan lähti 300 euron yhdistelmävaunut(kävi hyvä tsäkä kun sain poistohinnalla valikoimasta poistuvan värin vuoksi),vaunuihin seisomalaudan esikoista varten,pinnasänky ja siihen patja, hoitopöytä, ja vielä turvakaukalo sillä alustalla varustettuna.. Oli "myyjätäti" tyytyväisenä :D Nyt on sit kaikki suurimmat hankittuna jo. Toisaalta harmittaa kun esikoiselta ei jäänyt tätä pikkukakkosta varten mitään.. Mutta nyt on sit kuites kaikki ostettuna että turhapa sitä enään on itkeä..;) Vaatteet on sit asiat erikseen, kun kuulosti että nyt ois sitten poika tulossa ja tyttöjen vaaleanpunaisia vaatteita on vain varasto pullollaan :) OISPA JO HUHTIKUU! <3
 
Takaisin
Top