Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ros4
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuntuu jotenkin tosi vaikealta miettiä mitä kevätvauva tarvitsee. Että hankkiako ensimmäisille viikoille ihan talvivarustusta vai suoraan joku kevyempi versio mm. kaukalopussista. 🤔 Meillä siis la maaliskuun lopussa.
Suomen neljä vuoden aikana tuovat tosiaankin haastetta hankintoihin!
Jos sulla on oma auto, niin onko sinne pitkä matka ulko-ovelta? Se ratkaisee paljon säähän varautumisen tarpeelta. Myös miten kylmä auto on... ja kuinka nopeasti se lämpenee. Etäohjattava Webasto ois ihana!
Sairaalasta kotiin ja neuvolaköynnit on ne kolmen eka viikon ainoat pakolliset miksi vauva tarvitsee ulos viedä, mikäli sinun ei tarvitse käydä vauvan kanssa ruokakaupassa.
Minä käytin helmikuussa ja maaliskuun alussa irtopeittoa (pikkuvilttiä) koko kopan päällä, kun sitä ulkona lyhyitä matkoja kannoin valmiiksi lämpimään autoon kannoin suojaten vauvaa tuulelta ja tuiskulta. Sama viltti oli sitten vaunuissa käytössä myös. Tottakai asuinpaikalla on myös väliä, kevät tulee kehäkolmosen seudulla Pohjois-Lapin alueita aiemmin. Käytettynä noita talvisia varusteita löytyy todella paljon, kunhan syksyllä ihmiset niitä myyntiin krsävaatteiden sijaan laittavat .

Tässä kohti ajattelisin, et ainakaan vielä en hanki mitään. Sänky, hoitopöytä ja suuri määrä vaatteita ainakin on esikoiden jäljiltä tallessa. Ensimmäiset hankinnat taitaa kohdistua itselle äitiysvaatteiden muodossa, sillä esikoista odottaessa oli kesä.

Oonko mä ainoo, joka ei oo noihin vaunu/kärry-asioihin kovinkaan innoissaan? 😅
Ekojen lasten kanssakin olin vaan tyytyväinen kun joku sukulainen halus luopua omistaan, en kysellyt yhtään, että mitkä tai millaset ne on. Niillä sitten survoin menemään siihen asti kun piti tuplarattaat hommata (ikäeroa lapsilla oli 1v ja 2päivää), nekin sit joltain tutulta ilmaseks saatiin nurkista pois pyörimästä 🤭

Voisin ihan hyvin ulkoistaa tollaset hankinnat tulevan lapsen isälle, sehän se haluaa jäädä koti-isäksikin. 😄

Et oo ainut. Määkään en ole ollenkaan innoisani siitä, että vaunut möin pois ja joudun todennäköisesti ostamaan uudet puolen vuoden päästä. Toisaalta pääsin niissä vaunuissa voitolle kun ostin käytettynä ja nyt täytyy jo miettiä sitäkin, että miten tuo tuleva nelivuotias kulkee vaunujen kanssa.

Meillä on vielä paljon tavaraa lasten jäljiltä, mutta osa pitää hankkia uudestaan, mitä olen ennättänyt myydä pois. Hankintoja teen kyllä vasta paljon myöhemmin, kun on enemmän keskenmenoja kuin lapsia, niin ei vielä tohdi mitään hankintoja tehdä.

Mä täällä pohdin, et selviäisinkö ihan yksillä normi vaunuilla. Jos esikoista kantais kantorepussa lenkit 🤔 esikoinen sillon n, 1v4kk kun vauva syntyy ja en haluais luopua ihanista oran vaunuista ja hankkia jotain tuplia tilalle 😵‍💫😵

Mä täällä pohdin, et selviäisinkö ihan yksillä normi vaunuilla. Jos esikoista kantais kantorepussa lenkit 🤔 esikoinen sillon n, 1v4kk kun vauva syntyy ja en haluais luopua ihanista oran vaunuista ja hankkia jotain tuplia tilalle 😵‍💫😵
Meillä oli about sama ikäero ja siirryin tupliin. Oran vainuihin saa myös tälläsen kötevän näköisen "istumalaudan" joka sopisi varmasti ton ikäiselle muksulle :smiling-eyes: itekkin tätä aiemmin kattelin, mut päädyin kuitenkin tupliin kun asutaan maalla

Meillä ensimmäinen tulossa, joten ihan kaikki on hankittava. Tosin lähipiirissä on vauvoja ja taaperoita sen verran että tiettyjä juttuja tulee kierrossa meillekin :) edellisessä raskaudessa ehdin hankkia vain yhdet pienet käsitöppöset kirpparilta, en uskaltanut muuta hankkia. Nyt myös varmasti pidän saman linjan ja vasta turvallisemmilla viikoilla sitten voi miettiä hankintoja.

Heh, koska meidän lapset oli jo tehty, niin ollaan luovuttu kaikesta vauvatavarasta! Syöttötuoli meiltä vielä löytyy, se on säästetty mun kummilapsen kyläilyjä varten.
Eli kaikki vaunuista turvakaukaloon olis hankittava :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Meillä tuleva lapsi on toinen. Vaikka esikoinen on jo 4-vuotias, niin paljon tavaraa on vielä jäljellä. Esimerkiksi vaunut, syöttötuoli, kehto, pinnis yms. kaikki vielä tallessa. Vauvanvaatteita olen antanut paljon eteenpäin, niin vaatehankintoja täytyy kyllä tehdä. Se on kuitenkin ihanaa, koska on jotenkin niin huippua päästä valitsemaan ihan omat vaatteet uudelle pienelle 😍

Toinen tulossa meillekin ja esikoisen jäljiltä pakkasin väsyneenä aivan kaiken varastoon. (Myös risat ja pahoin venähtäneet vaatteet.) Täytyy myöhemmin käydä läpi, mitä käyttökuntoista sieltä löytyy. Ainakin ihan pieniä vaatteita pitää hankkia vähän lisää. Mutta me ollaan myös miehen kanssa huomattu, että siihen ikuisuuskysymykseen paljonko vaatteita tarvitsee? No kuinka usein haluat pestä pyykkiä? Niin me valitaan mieluummin pyykinpesu kuin tavanomainen määrä vaatteita. Elämä on jotenkin helpompaa, kun muistaa väsyneenäkin, että mikä on sopiva, ehjä ja onko juuri se tietty vaate nyt pyykissä vai puhtaana.

Oonko mä ainoo, joka ei oo noihin vaunu/kärry-asioihin kovinkaan innoissaan? 😅
Ekojen lasten kanssakin olin vaan tyytyväinen kun joku sukulainen halus luopua omistaan, en kysellyt yhtään, että mitkä tai millaset ne on. Niillä sitten survoin menemään siihen asti kun piti tuplarattaat hommata (ikäeroa lapsilla oli 1v ja 2päivää), nekin sit joltain tutulta ilmaseks saatiin nurkista pois pyörimästä 🤭

Voisin ihan hyvin ulkoistaa tollaset hankinnat tulevan lapsen isälle, sehän se haluaa jäädä koti-isäksikin. 😄
Et ole ainoa. Mä en oo vauvalla käyttänyt vaunuja sitten ensimmäisen lapsen. Olen vauvat kantanut kantoliinassa siihen asti että istuvat rattaissa (jotka varmaan 20v vanhat täysin kolhot mutta ah niin ihanasti joka paikkaan kulkevat).

Lopulta vauvaa varten mun mielestä tarvii aika vähän tavaroita. Vaatteita, kantoliina ja autoon turvakaukalo. Ja tylsät kynsisakset, ne minikynnet kasvaa ja on tosi terävät!

En ole vielä ostanut mitään enkä edes ole miettinyt mitä pitää ostaa. Ahdistaa jo valmiiksi että pitää kamalasti kaikkea uutta roudata kotia ja kaappeja täyttämään. Toivottavasti jotain saisi halvalla lähipiiristä ja sit pitää koluta kirppareilla. 😄

Meilläkään ei ole vielä mitään, kun ensimmäinen kyseessä. Salaa oon nettiä selaillut tässä vuoden aikana ja miettinyt hankintoja, mutta en halua hankkia mitään ennenkun ollaan vähän pidemmällä. 😊

Täällä odotellaan ultraa ennen ostelua ja ultran jälkeen eka "ostos" lieneepi vakuutus öttiäiselle.

Varmaan ensimmäisenä ostetaan vakuutus. Sitten kaikki muu 😄 Mitään ei olla vielä uskallettu ostaa, mutta paljon on selattu vaihtoehtoja valmiiksi.

Varmaan ensimmäisenä ostetaan vakuutus. Sitten kaikki muu 😄 Mitään ei olla vielä uskallettu ostaa, mutta paljon on selattu vaihtoehtoja valmiiksi.
Onko vakuutusten vertailua jo tehty? Pyöriny itelläkin mielessä mutta vakuutustenvertailu on aina niin vaikeeta 😥
Mä odottelen sopivaa hetkeä että uskaltaisi alkaa metsästämään käytettynä isoja tavaroita, kuten rattaita. Vaatii varmasti aikaa löytää mieleiset, mutta kauheen pitkään ei viitti varastoidakaan turhanpanttina..

Onko vakuutusten vertailua jo tehty? Pyöriny itelläkin mielessä mutta vakuutustenvertailu on aina niin vaikeeta 😥
Mä odottelen sopivaa hetkeä että uskaltaisi alkaa metsästämään käytettynä isoja tavaroita, kuten rattaita. Vaatii varmasti aikaa löytää mieleiset, mutta kauheen pitkään ei viitti varastoidakaan turhanpanttina..
Tuo mieleisten löytäminen tuntuu hankalalta täälläkin 😄
Vakuutuksia on aika pintapuolisesti vasta vertailtu, mutta vaikuttaa että If ois se mistä saa kaikkein varhain. Pelkään että sokerirasitus on patologinen, tai tulee muuta, joka sitten estää vakuutuksen saamiseen enää raskauden aikana 😅

Takaisin