Hankinnat syksyyn

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Vielä on kesää jäljellä, mutta joko te olette varustautuneet syksyä varten? Vai löytyykö lapsille sopivat syysvaatteet jo varastosta?

Itse kävin tänään ostamassa 3-vuotiaalle ulkohousut, takin ja pari pipoa. Tulivat tarpeeseen, sillä keväällä hänellä oli käytössä viime syksyn varusteet, jotka ovat nyt jo auttamattomasti liian pienet. Vk-haalari häneltä löytyy, mutta halusin myös takki + housut -yhdistelmän. Lindexiltä löytyi ihana pirteä metsäneläinkuosinen takki. :)

Kuopukselle testasin eilen varastosta löytyvää vk- ja kurahaalaria, ja kummatkin sopivat edelleen. Nuo on hommattu jo viime syksynä, mutta ne olivat sen verran väljät silloin, ja lapsi on aika pienikokoinen, että vieläkään eivät olleet käyneet pieniksi. Löysin eilen kirppikseltä hänelle takin neljällä eurolla, ja isoveljen vanhat ulkohousut ovat hänelle ihan passelit, joten takki + housut -yhdistelmäkin löytyy.

Ekaluokkalaiselle löytyi syystakki alesta pari viikkoa sitten. Ulkohousutilanne pitää vielä tarkistaa - voi olla, että vanhat eivät enää mahdu.

Hanskoja ja pipoja pitää ehkä vielä hankkia ja mahdollisesti kenkiä, jos sopivia ei kotoa löydy, mutta muuten syysvarustus alkaa olla aika hyvällä mallilla. Tosin minun pitäisi ostaa itselleni uudet ulkohousut, sillä vanhat ovat käyneet isoiksi. :)
 
Välikausihaalari oli jo keväällä pieni. Oltiin aikeissa hankkia uusi (tai käytetty), mutta tuli niin nopeasti lämmintä ettei sitä tarvittukaan. Sadevaatetta ja ulkohousut tarvitsee myös. Pojalla on nyt kahdet kurahousut, yhdet jotka on liian pienet ja yhdet käytettynä saadut, jotka vuotaa. Sekä sadetakki että pari ohutta takkia sentään sopii vielä.
 
Meillä lapsi on kasvanut niin hitaasti, että ei tarvitse ostaa mitään uutta nyt heti. Toisaalta on myös aika hyvä arsenaali odottamassa käyttöä, kun ollaan saatu isoa kokoa. En kieltäydy lahjoituksista, kun on kuitenkin kaapeissa tilaa säilytellä. Kengät on ainoat, jotka pitää myöhemmin hankkia. Tällä viikolla juuri mittasin, että kaikissa kengissä ja saappaissa on 0,5cm käyntivaraa eli voi käyttää vielä, mutta mitään paksuja sukkia, saati villasukkia sinne ei voi laittaa.
 
Meidän lapsilla oli viime keväänä reilun kokoiset softshell haalarit ja ne mahtuu vielä syksyllä lapsille. Pojalle on myös ihan tavallinen vk-haalari, mutta tytölle täytyy vielä hommata sopivan kokoinen vk-haalari, sillä edellinen on jäänyt kesän aikan pieneksi. Pipoja löytyy ihan liikaakin, mutta hanskoja täytynee myös ostaa. Ja kuravaate asiat on myös kunnossa, sillä kuopuselta puuttui vain sopivat kurahousut ja ne hän sai synttärilahjaksi.
 
Kuvittelin että mitään ei tartte ostaa, pienempi saa isomman vanhat vaatteet käyttöön ja isommallakin oli olevinaan kaikkea. Mutta kävikin niin että neiti on venähtänyt ja osa vk- ja sadevaatteista oli kokoa 104, joten nyt piti päivittää koko vaatetus kokoon 116/122! Nyt on välikausihousua ja takkia, kuravaatteet, saappaat ja vielä tarttis ihan perus leggareita kun on alkanut rekkamiehen hymy vilahdella neidin kyykistellessä... Meidän "pieni" 4v on kyllä kasvanut lahjakkaasti.
 
Siis kertokaa nyt uusavuttomalle että mitä ne välikausivaatteet on? :grin koko termi tuli mulle ensimmäistä kertaa vastaan lapsen ollessa noin vuoden, ja päättelin sen itse sitten tarkoittavan kuravaatteita, softshellhaalareita jne, mitä syksyllä ja keväällä käytetään (tai ainakin minä olen lapselle pukenut.) Mutta täälläkin moni on samassa viestissä puhunut erikseen näistä sade/kuravaatteista ja välikausivaatteista. Mitä eroa niillä siis on?
 
Välikausivaatteet ovat takki ja housut tai haalari, joissa on ohut vuori. Niillä ei siis tarkene talvella. Voi olla vedenpitäviä ominaisuuksia tai sitte ei. Softshell haalari on yksi esimerkki. Välikausikengät on nilkkurimaiset, esim Viking Gore Tex kengät, paksumpi kuin lenkkari, mutta ei kuitenkaan talvikenkä.
Luulen, että meillä ei tarvii nyt ostaa mitään. Koululaiset pärjää entisillä vaatteilla ja vauvalla on nyt P.O.P:n windfleece, joka kohta pieni, mutta kesällä ostin alesta Raccoonin softshell-haalarin. Harmi kun käyvät pieniksi niin äkkiä...
 
Ok, mä olen sitten tainnut pukea lapseni välikausivaatteisiin myös talvisin. Hän on kyllä sen verran kuumaverinen, ettei ole kylmää valittanut.
 
Esikoiselle piti ostaa ulkohousut ja Kolmonen tarvitsi kurahousut. Kaikille muille löytyi varastosta sopivaa kampetta. Nii joo jaa, kenkätilanne vaatii ehkä tarkistusta.
 
Takaisin
Top