Hankinnat esikoiselle

Pop_corn

Vauhtiin päässyt keskustelija
Heinämammat 2018
Heippa!

Esikoista odottellaan saapuvaksi, ja nyt haluaisin kokeeneemmilta vinkkejä, mitä kaikkea vauva tarvitseekaan. Esimerkiksi kuinka paljon ja minkä kokoisia vaatteita mukaan sairaalaan ja ensimmäisille viikoille? Toki kaikki vauvat ovat yksilöllisiä, mutta jos vähän suuntaa antavia vinkkejä ensikertalaiselle :angelic: Äitiyspakkauksen otamme, mutta muuten lähipiiristä ei hirveästi vauvatarvikkeita saa, ja niitä tässä pikkuhiljaa voisi alkaa hankkia.

Kesävauvan kohdalla toppahaalari on tuskin ensimmäisenä listalla, mutta mites lyhyt hihaiset bodyt? Ei itsekkään tullut kuljettua montaa kertaa t-paidassa viime kesänä. :angry3 Vai ostaako vain pienessä koossa pitkähihaisia, mitkä menevät viileämmälläkin ja joiden päälle voi sitten lisätä muuta vaatetusta tai peittoa? Mitä muuta välttämätöntä ettei ensi viikkoina tarvitse lähteä shoppailemaan?

Entäs vastasynnyttäneen tarpeet? Muuta kuin pullaa pakkaseen vieraita varten? :wink
 
Ai niin, ja lisään vielä sen, että lähipiirissä kovin vähän vauvoja on, joten lisävinkit ovat siksikin tarpeen. :) Turhia ostoksia ja hamstrausta pyrin välttämään.
 
Heippa!

Esikoista odottellaan saapuvaksi, ja nyt haluaisin kokeeneemmilta vinkkejä, mitä kaikkea vauva tarvitseekaan. Esimerkiksi kuinka paljon ja minkä kokoisia vaatteita mukaan sairaalaan ja ensimmäisille viikoille? Toki kaikki vauvat ovat yksilöllisiä, mutta jos vähän suuntaa antavia vinkkejä ensikertalaiselle :angelic: Äitiyspakkauksen otamme, mutta muuten lähipiiristä ei hirveästi vauvatarvikkeita saa, ja niitä tässä pikkuhiljaa voisi alkaa hankkia.

Kesävauvan kohdalla toppahaalari on tuskin ensimmäisenä listalla, mutta mites lyhyt hihaiset bodyt? Ei itsekkään tullut kuljettua montaa kertaa t-paidassa viime kesänä. :angry3 Vai ostaako vain pienessä koossa pitkähihaisia, mitkä menevät viileämmälläkin ja joiden päälle voi sitten lisätä muuta vaatetusta tai peittoa? Mitä muuta välttämätöntä ettei ensi viikkoina tarvitse lähteä shoppailemaan?

Entäs vastasynnyttäneen tarpeet? Muuta kuin pullaa pakkaseen vieraita varten? :wink

Mulla oli esikoiselle muistaakseni mukana sairalassa yhdet 50 cm ja yhdet 56 cm vaatteet kun etukäteen en tiennyt kummat on sopivammat. Synnärillä vauva oli lähes koko ajan ihokontaktissa niin siellä ei paljon vaatteita tarvinnut käyttää. Nännivoidetta kannattaa ottaa varuiksi jo synnärille mukaan. Yleensä sitä tulee äitiyspakkauksessa.

Ekoilla viikoilla vaatteita kulu meillä aika paljon kun puplaili ne ja usein ne menivät myös kakkaan. Joka päivä kulu muutama vaatekerta. Ja yöllä aina kakkas niin että yöpukukin meni kakkaan, joten yökkäreitäkin kului paljon :D

50 cm vaatteita ei paljon tarvittu kun tyttö oli syntyessään jo 52 cm ja kasvoi nopeasti.

Esikoinen syntyi toukokuussa ja käytimme kyllä jonkin verran lyhythihaisia bodeja kesällä. Sisälläkin oli niin kuuma ettei paljoa vaatteita tarvinnut. Kietaisubodyt oli mun mielestä kaikista kätevimpiä!

Äitiyspakkausen toppahaalari oli hyvä talveksi. Sen saa pussiksi joten ei haittaa vaikka olisi liian iso.

Ensi viikkoina tarpeen tuli myös harsot, kylpyamme, vaipat, tutit (noin 2vko ikäisestä eteenpäin), ja imetysliivit!
 
Mä en oo ostanu yhtäkään lyhythihasta, enkä ainakaan vielä osta. Vastasyntyneet ei niin hikoile, ja kylmettyyki nopsempaa mitä esim puolivuotiaat.
Esikoisen kohalla tein ison satsin erilaisia ruokia valmiiks pakkaseen, siis sellasina yhen aterian annoksina. Sieltä oli helppo ottaa itelle ruokaa sulaan ja vaan lämmittään sitä! Tän vinkin sain ed.ryhmästä, ja mulla se tuli kyllä tarpeen. Teen varmasti nyt samoin. Esikoinen ku oli refluksivauva ni sitä ei ekan 8vkon aikana hirveesti pidetty lattialla/sitterissa, vaan koko aika piti kantaa sylissä/liinassa. Lisäks ei tarttenu alkaa kokkaileen ja miettiin ruokia kesken imetyksen tms :)
 
Heinäkuussa kotiutuminen onnistuu ihan vaikkapa 50cm (56cm jos arvelet vauvan olevan iso!) pitkähihaisessa bodyssä ja potkareissa, myssyn kera. 2v sitten niissä puuhissa kun oltiin niin sattui vielä hellekkin. Synnäriltä yleensä löytyy kaikki mitä synnyttänyt äiti tarvitsee, senkun vaan kertoo huolensa. Ja jos käy niin et tarvitset jotain, kuten vaikka rintakumia, niin sen voi hakea kotimatkalla apteekista. Etukäteen kun tarvetta et tiedä. Kotia varaisin muutamia siteitä, helppoa syötävää, ja vauvan katsojille voi sanoa et tuovat pullat matkassa. Oma pesukone on viimeistään tässä vaiheessa elämää sitten se hyvä hankinta.

Äitiyspakkaus on tosiaan hyvä valinta ekakertalaiselle. Et tarvitse välttämättä mitään vaatteita sen lisäksi ekana vuotena. Kyse on enemmän siitä että haluatko enemmän, kuten vaikka söpöä pinkkiä röyhelöä tytölle.

Muista tavaroista sitten, niin on ihan kätevää omistaa turvakaukalo, vaikkei omistaisikaan autoa. Vauva kulkee siinä turvallisesti laina-autoon tai taksiin kun on tarpeen. Lastenvaunut ovat monille myös se 'pakollinen' hankinta, ja onhan se mukavaa päästä vähän vaunulenkkeilemään kun jalkeille uskaltaa.
 
Muokattu viimeksi:
Ai niin, ja rintapumppu oli myös tarpeellinen kun tissit suihkus alkuviikkoina. Enimpiä piti pumppailla pois. Ne kannattaa tietysti pakastaa pienissä pusseissa. Sitten on mahdollista jättää pikkuinen vähäksi aikaa hoitoon vaikka isälle jos haluaa käydä jossain (olettaen että suostuu syömään pullosta). Meillä ei meinannut suostua syömään pullosta joten pystyin poistumaan max 3 h ajaksi...
 
Äitiyspakkauksen vaatteet oli meillä ainaki hirmu isoja, vaikka kokolapussa luki 56cm. Eikä loppujen lopuks ollu ku muutama vaate mikä sopis kerralla. Potkuhousuja oli aivan liikaa siinä, niitä ei meillä käytetty ollenkaan. Oli mun mielestä epäkäytännölliset ku joutu aina ottaa melkeen kokonaan pois et sai vaipan vaihettua. Niissä ei siis ollu haaroissa näppäreitä. Yökkäritki tais olla mukamas 68 vai 74 ja oli todella suuret, lähempänä 80cm mun mielestä.

Siteitä ehkä kantsii varata kans kotiin, jälkivuoto ku voi kestää vaikka 8vkoa. Rintakumia tarvittiin, mutta ostettiin vasta ku päästiin sairaalasta. Sitäkään ei onneks tarttenu käyttää ku 3vko ku tyttö oppi imeen mun hämäristä nänneistä.
 
Hyvä aihe, täällä kans esikoista odotellaan ❤️

Itse kans mietin, kuten joku sanoikin, että äitiyspakkauksella pääsee pitkälle. Mun yks äitikaveri vinkkas, että kietaisubodyja kannattaa olla runsaasti, niitä meni heillä vauvan kans paljon ja kietaisumalli on helpoin pukea vauvalle.
 
Mä oon jo useampana yönä nähnyt painajaista, että vauva syntyy ja mulla ei oo sille mitään hankittuna [emoji28]

Saan varmaan ystävältä läjän vaatteita eli periaatteessa sieltä ja äitiyspakkauksesta tulevilla varmaan pärjää aika pitkälle, mutta silti huolettaa, että jotain puuttuu. Ekoina viikkoina kuitenkin varmaan vaikeampi lähteä mitään ostamaankaan.
 
^ Mun ystävät ainakin kommentoi siihen äitiyspakkaukseen et monet niistä vaatteista on kovin isoja. Ovat kuulemma heidän vauvoille menneet vasta vähän vanhempana vaikkei heilläkään mitään ihan mini- vauvoja ollut. :) Eli ainakin pienempiä bodyja kannattaa ostella.
 
Elokuisista huutelen. Meijän esikoinen joka täytti nyt 1v. Käyttää parhaillaan äp toppapukua ja yöpukua. Ja muutenkin ne vaattteet on kyl tosi isoja, ei mitään vastasyntyneen kokoa :)

Et pieniö 50/56 kandee kyl vähän ostaa. Ei kannata paljoa, koska ne jää kans aika nopeesti pieneks. Ja sit meil tuli ainaki esikoiselle hirveesti vaatteita lahjaks:)
 
ÄP:n vaatteet myös kutistuu pesussa, eli jos olet jostain saanut vanhan niin niiden vaatteet ovat jo sopivampaa kokoa. Mutta tosiaan, ensimmäiset kuukaudet pikkuinen kasvaa hurjaa kyytiä, ja vaatteita saa olla koko ajan pakkaamassa pois kun jäävät pieniksi.
 
Mä oon tuolta kesäkuisista mut huutelen kuitenkin :)

Noihin ihan pieniin vaatteisiin: meillä esikoinen oli 2viikossa kasvanu ulos suurimmasta osasta 56vaatteista. ei jättivauva syntyessään. Keskimmäinen taas oli 2,5kk vanha kun siirryttiin pois 56 koosta ja molemmat synty täysiaikaisena. Eli sitä ei voi kyllä yhtään sanoo pitäen vaatteita tarvii ja mitä kokoa.

Kuopus oli kova puklaamaan eli tälle taas tarvi ostella isoja määriä samaa kokoa vaatteita.

Harsoja kannattaa varata kotiin kunnolla ( jos niitä käyttää) meillä on jatsit ollu puklurätteinä, rintaliivien suojana vauvan pään alla imettäessä ja yöllä oon joutunu laittaa taiteltu harso rintaliiveihin kun maitoa vaan tuli yli äyräiden. Eli meillä meni se 3-15 harsoa/ pv.

Rintasuojia saa kanssa olla aluks paljon. Mulla ainakin kastuu heti läpi kun alkaa maito valumaan kun rinnat täys.. ja itselle on ollut ihan ehdoton maidonkerääjä (toiseen rintaan kerääjä kun toisesta imettää. Tällä ehkäisin monet rintatulehdukset kun pääsee maito herumaan vapaasti eikä tukeudu rauhaset kun ei pääse purkaantumaan.)

Ihan selvyytenä olen ollut maidontuotannollisesti runsas maidontuottaja eli nämä on vain mun kokemukset.
 
Tännehän on tullut kivasti vinkkejä, kiitos kaikille! :) Eli ainakin harsoja ja muutamia pieniä 50 ja 56 koon bodeja varastoon. Saatiinkiin yllättäen tuttavaperheeltä iso kasa vauvanvaatteita (heille syntyy tässä kuukauden sisällä toinen vauva, joten ajattelin ilman muuta, että tarvitsevat ne itse, mutta hän halusikin suurimmasta osasta luopua) ja tein vähän koko inventaariota niin juuri noita pienempiä bodyja ei siinä kassissa ollut, joten niiden ostoon siis!

Ehkä tyhmä kysymys, mutta: käyttävätkö vauvat yökkäriä? Onko ihan turha juttu? Jotenkin ajattelisin, että haluaisin pienestä asti opettaa rutiineille, että nukkumaan mennessä vaihdetaan yökkäri ja aamulla herättäessä päivävaatteet, mutta mites noin pienillä?
 
Tännehän on tullut kivasti vinkkejä, kiitos kaikille! :) Eli ainakin harsoja ja muutamia pieniä 50 ja 56 koon bodeja varastoon. Saatiinkiin yllättäen tuttavaperheeltä iso kasa vauvanvaatteita (heille syntyy tässä kuukauden sisällä toinen vauva, joten ajattelin ilman muuta, että tarvitsevat ne itse, mutta hän halusikin suurimmasta osasta luopua) ja tein vähän koko inventaariota niin juuri noita pienempiä bodyja ei siinä kassissa ollut, joten niiden ostoon siis!

Ehkä tyhmä kysymys, mutta: käyttävätkö vauvat yökkäriä? Onko ihan turha juttu? Jotenkin ajattelisin, että haluaisin pienestä asti opettaa rutiineille, että nukkumaan mennessä vaihdetaan yökkäri ja aamulla herättäessä päivävaatteet, mutta mites noin pienillä?

Kyllä me käytettiin ihan pienestä pitäen yökkäriä. Vetoketjulliset oli parhaita, koska yöllä piti vaihtaa kakkavaippa eikä siinä jaksa niitä neppareita/nappeja. Yökkäreitä tarvittiinkin melko paljon kun melkein joka yö meni kakkaan tai pupluun.
 
Juu meilläkin vaihdettiin joka ilta yöpuku ja aamulla päivävaatteet jotta oppii että sitä kuuluu tehdä.
 
Meillä kans käytettiin yökkäreitä, joko vetoketjullisia tai näppäreillä. Ja kärjellisiä ainaki tonne 9kk ikään asti, jalat ku tahto viilentyä niin äkkiä.
Mä olin vähän ihmeissäni, ku tyttö kakkas yleensä aina syömisen jälkeen ja nukahti heti sitte, ni keskolassa ne sano ettei sitä kakkaa tartte heti putsata ku se on äidinmaidonkakkaa :eek: ja samaa sano kaverit. Se kuulemma ei polta peppua rikki. Enkä mää sitte ihan joka yö jaksanukka alkaa pyllyä peseen jos oikeen laiskotti..
 
Mekin käytettiin yökkäriä alusta asti esikoisella. Vetoketjullisista tykkäsin eniten ja varsinkin myös alhaalta ylös aukeava vetskari helpotti öisiä vaipanvaihtoja. Ainakin Lindexillä on yöpukuja, joissa vetoketjun vedin sekä alhaalla että ylhäällä. Pääosin kärjelliset yöpuvut oli käytössä siihen asti, kun vauva alkoi nousta pystyyn, jolloin paljasjalkaisin (tai jarrusukat jalassa) oli parempi opetella pystyssä olemista.
 
Kiitos kaikille vastauksista, auttaa untuvikkoja eteenpäin! :happy: yöpuvut hankintalistalle (kaiken muun lisäks :wink)
 
Tää ei liity millään lailla hankintoihin, mutta kun ekaa kertaa on näiden asioiden kanssa tekemisissä, niin mietityttää. Sain todistuksen raskaudesta neuvolasta ja hain sillä äitiyspakkausta Kelalta. Samalla sai näköjään jo ennakkoon laitettua hakemuksen jo äitiysrahasta ja lapsilisästä. Huomasin myös sattumalta jostain, että ammattiliiton jäsenmaksusta saa alennusta äitiysloman ajaksi. Tulipa siitä mieleen, onko jotain muita tahoja, jonne pitäis/kannattais ilmoittaa raskaudesta?
 
Takaisin
Top