Hampaisiin liittyvät jutut

Meil ei esikoinen oo narskutellu kyl ikinä. Hänel kans näkys ain valkone piste ennen ku puhkes mut voi ol niinki ettei mitää näy. Nyt ku sil on noi vikat poskihampaat tullu ni en oo niit yhtää huomannu etukätee.

Meiän tytöllä näkyy alahampaat ikenien läpi, ikenet oli siis pitkään turvoksissa mutta nyt näkyy hampaat, paitsi että ne ei oo vielä puhjenneet :)

Tosta narskuttelusta; mä oon lapsesta asti narskuttelut ja kulumaa löytyy omista hampaista..

Meillä puhkes hampaat perjantaina! Vähän vaikuttais että ruoka ei niin kauheen hyvin maistu... Yöllä syöminen loppu kans ku hampaat tuli läpi.

Varmaan riippuu vähän iästäkin tuo narskuttelu, että milloin hampaat puhkeaa. Tai näin ainakin olen monelta kuullut, että ihan pienet, joilla on jo ylhäällä ja alhaalla hampaita, sitä tekee kun siitä lähtee jännä ääni ja tuntuu hassulta. Isommat jo hieman tietää, mitä varten ne hampaat siellä suussa on :) Mene ja tiedä sitten mutta esikoinen ei ainkaan enää narskuttele ja se loppui aikoinaan ihan muutamassa viikossa.

Huijasin viimeksi, tai siis mikä lie mua hämäs ikenessä... mut ei tossa ylhäällä vielä oo tullu läpi hampaat. Valkoiset pisteet on kulmareiden kohdalla, mut th:kin sanoi, et niiden lopulliseen puhkeemiseen voi mennä aikaa. Muutenkin meillä on kyllä tosi hidas tempo näiden hampaiden suhteen - ihme kätinöitä kyllä päivästä toiseen, ja jos huudoksi yltyy niin särkylääkettä, mikä auttaa. Niitä hampaita siis tehdään...

Meillä ei narskutella, mut naksuttelee leukoja... niin ku minäkin. Täytyy sit ekas hammastsekkauksessa sanoa tosta leuasta. En kyllä yhtään tiedä, koska eka hammastarkastus täällä on? Oiskohan vuoden iässä...

Niin siis aamutähti, ehkä tosta mun viestistä jo kävi ilmi mutta narskuttelen siis unissani enkä tarkoituksella :D

Nyt on meille vihdoin tulossa ensimmäinen hammas, keskiviikkona katselin, että pullottaa ja vähän punoittaa ien alhaalta edestä. Eilen sitten katselin, että tulee ihan juuri läpi ja sitä tässä nyt yöllä varmaan on tehty, kun kitisee parin tunnin välein. Aika helpolla sen kanssa on kyllä päästy, koska muuten yöt on nukuttu hyvin ja soseetkin on kelvanneet lähes samaan malliin kuin aina. Ihan aavistuksen on syömiset tökkineet, mutta sen olisi kyllä voinut laittaa ihan minkä piikkiin vain. Kyllä sen takia tän yhden yön selviää huonommilla unillakin ja oon tosiaan lähes sata varma, että on tullut/tulee tänään läpi.

Niin se oli hammas tullut yön aikana läpi. Mutta se räkäisyys, mikä seurasi perässä tänää! :o Nenä valuu oikosenaan koko ajan..toisaalta parempi niin, kuin tukossa koko mies..

Tykkäys siis hampaaseen, ei räkäsyyteen :)

Meil edelleen nuo kaksi hammasta alhaalla. Kulmis sekä ylhäällä et alhaalla valkoset pisteet, mut näitä tehdään vielä kauan :)

Täällä taitaa jo suurimmalla osalla olla eka hammas ulkona?

Mä olen ihmetellyt kun pojan ylähampaat ovat välillä melkein läpi ja yhtäkkiä ien onkin ihan sileä. Puhuin asiasta muskarissa tänään ja muut äidit kertoivat, että ylähampaat varsinkin voivat tehdä moista aaltoliikettä. Ja sitä voi jatkua kauan!

Nyt taas ylähampaat pullottavat ja yölläkin oli kitinää. Olin varma, että aamulla olisi viimein hammas läpi, mutta nada! Ei lisää hampaita, entiset kolme alahammasta kyllä paikoillaan.

Poika muuten rupesi tykkäämään hampaiden harjauksesta. Aluksi se oli melkoista taistelua, itkua, huutoa ja kirkumista. Onneksi en luovuttanut. Nyt poika avaa suunsa ja kikattelee kun näkeekin hammasharjan.

Meillä ei hampaan hammasta näkyvillä! 3kk ajan niitä olen odottanut ja pistänyt niiden piikkiin huonotuulisuuden ja muutkin kitinät. Eikä hampaan hammasta, kaveri nyt puolivuotias :D

Juu ei oo meilläkään vielä yhtään hammasta, tulevat sit ku tulevat. Poika on 6kk eli ei vielä mikään kiire.

Meillä oli hampaat näkyneet ikenen läpi jo pitkään, ja toissayönä 2 alahammasta puski ikenen läpi. :) pienet nököt :) Ruoka ei oikeen ole malttanut mutta mitään ihmeempiä kitinöitä en ole huomannut.

6,5kk kypsässä iässä ensimmäinen naskali on tuloillaan. Liekö se syynä reilun viikon kestäneisiin yöhulinoihin. Ien ei ole turvoksissa, eikä poika käyttäydy sen kärttyisemmin kuin normaalistikaan. Mutta siellä se on

Meilla myos ensimmainen alahammas on puskenut lapi reilun 6,5kk:n iassa. Poika on ollut pari viikkoa karttyinen, jaytaa nyrkkia koko ajan eika kiinteet maistu.

2hammasta läpi alhaalta, puhkes äitienpäivänä :D Jätkä on kyllä aikamoinen kiukkupakkaus, lisää näyttäis tulevan. Murr. Kyllä nyt koetellaan kaikkia! :D

Mites se nyt on noiden vasta puhjenneiden hampaiden pesemisen kanssa... Oliko jotenki silleen että aamuin illoin pestään ilman tahnaa ja tahnaa aletaan käyttämään kunhan poskihampaat puhkee..?

Mä olen pessyt aamuisin vedellä ja iltaisin tahnalla. Noi suositukset muuttuvat jatkuvasti, vielä viime vuonna sanottiin että vesipesut riittävät ja nyt tuntuu olevan tuo yhden tahnapesun aikakausi.

Meille tosiaan selitettiin hammaslääkärissä niin, että tarkoitus on saada 1000ppm flooria päivässä. Vielä vähän alkaa sitten oli 500ppm (eli 0.05%flooria) tahnoja ihan pienille ja niillä piti pestä kahdesti päivässä. Nyt ne vaihtui 1000ppm tahnoiksi, joilla sitten taas riittää kun kerran päivässä pesee. Tosi pieni sipaisu riittää. Me nyt sitten mennään noilla ohjeilla. Varmaan kovin pahaa vahinkoa ei tule jos toimii jotenkin toisin:)

Takaisin