Hammaslekuri

AarreSaari

Jostain jotain jo tietävä
Siis, jostain toisaalta viestiketjusta olen ymmärtänyt että nyt raskaana pitäisi mennä hammaslekurille ja testata "karies-tilanne" tms ?? Ja että hammaslekurin saisi ilmaiseksi ? Neuvolassa ei kyllä mainittu sanallakaan tällaisesta, joten siksi kysynkin sisaret: oletteko törmänneet tällaiseen infoon ? :anyone

Minulle sanottiin neuvolassa että ennen synnytystä pitäisi saada hampaat kuntoon jos niissä on jotain. Raskaana pääse jonojen edelle kun sanoo vaan että on raskaana. Miehellä/kumppanilla on myös mahdollisuus päästä jonojen ohi, mutta maksu on sama mikä yleensä onkin kun käy hammaslääkärillä. Yksityisellä on taas kalliimpi. Niin, että ei ainakaan ilmaiseksi hoidetaan täällä päin Suomea.

Mun tietääkseni raskaana ollessa pääsee "jonon ohi" suuhygienistille, mutta ei hammaslääkärille. Suuhygienisti sitten voi tarkistuksen ja putsauksen lisäksi juurikin ottaa vaikka sen sylkinäytteen, mitä suositellaan. Kuvausta ei taas suositella raskaana ollessa laisinkaan, tehdään vain, jos on pakko. Joten isommat hammashoidot, esim. juurihoidot jää sitten myöhemmälle ajalle raskauden jälkeen, jos sellaista vaivaa ilmenee. Puudutukset kai ihan turvallisia raskaana ollessa. Näin minä olen ymmärtänyt, korjatkaa jos olen väärässä :)

Mä sain sellaisen käsityksen myös, että nimenomaan hammashygienistille pääsee himpan verran jonojen ohi. Ja luulisin, että se olis maksutonta..Ehkä..
Itse olen muuten kyllä hampaani aina yksityisellä puolella hoidattanut. Ei tuo kaupungin hammashoito oikein miellytä :confused:

Multa viimeks neuvolassa kyseltiin, että tahdonko lähetteen johonkin Karies-tutkimukseen. Jos käsitin oikein, sinne ei pääse ilman lähetettä, mutta maksusta ei ollut puhetta. Ymmärsin että siellä lähinnä tutkitaan paljonko Kariesta on, joten en nyt vielä ottanut sitä lähetettä. Neuvolan täti sanoi, että saa sitten myöhemminkin jos tahtoo...pitää vähän perehtyä asiaan tarkemmin..

Meille annettiin neuvolalta lappu jossa oli, että puoliso ja minä saisimme ilmaiseksi suuhygienistillä käydä hampaat tsekkauttamassa.. :)

Oulussa koskee vain ensiodottajia, pääsee siis jononohi suuhygienistille ja sitä kautta sitten lääkärille jos tarve. Oulussa ainakin maksullinen, ainut etu on toi että ei tarvi jonottaa.

Mä kävin ottaan sen karies testin ja musta tuli kerralla mutans miljonääri. Elikkä syljessä on suuri määrä bakteereita. Onko kohtalotovereita?

Muokattu viimeksi:
Mäkin kävin suuhygienistilla tarkastuttamassa että kaikki on ok kun sillai neuvolasta suositeltiin. Ilmaista ei kyllä ollu mutta ei pahan hintaistakaan kun ei lääkäristä kyse kuitenkaan. Puhdisti suun ja katsoi ettei näkyviä reikiä. Ja tavallaa ymmärsin et ehkä siinä on sekin pointti että se hygienisti arvioi onko sitä kariesbakteeria jotta tietää ettei suu kosketusta sitte lapsen kanssa jottei pikkuinen saa tätä bakteeritartuntaa ja sitä myötä säilyy hampaat kauemmi ehjinä.. :)

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Lahdessa sitä sylkitestiä ei enään tehdä ainaakaan. Mutta me päästiin puolison kanssa jonojen ohi suuhygienistille, nimenomaan tarkistuttamaan kariestilanne. Minulla ollut aikanaan, joten mielellläni tarkastutan tilanteen :) Mies käynytt viimeksi armeijassa tarkastuttamassa hampaansa, joten korkea aika hänelläkin! :grin

Täällä sanottiin vaan ekalla neuvolakäynnillä, että hampaat kannattaa hoitaa kuntoon nyt raskausaikana. En koskaan ole neuvolasta sen tarkemmin kysynyt aiheesta, kun itse käyn yksityisellä. Nytkin kyllä pitäisi käydä edes hammaskivi poistamassa. Ikenet verestää ihan hirveesti tämän raskauden kohdalla. Vaikka kuinka harjailee ja vaikka kuinka sievästi niin ihan älytön verenvuoto aina harjatessa.
Mies kävi aika vasta kunnallisella hammaslääkärillä, joten olettaisin hänen purukalustonsa olevan kunnossa.

Takaisin