Haluaisitko sektion, jos vauva olisi perätilassa?

En missään nimessä yrittäisi alatiesynnytystä väärinpäin. Tämä siksi, että minua itseäni yritettiin 80-luvulla kääntää (onnistumatta) ja synnyttää pehva edellä (onnistumatta), eli lopulta äitini joutui sektioon ja minulla menivät jalat vinksinvonksin, mitä jouduttiin sitten korjaamaan.

Toki kaikki on vajaassa 40 vuodessa kehittynyt, mutta silti. Onneksi omat lapseni ovat kumpikin olleet nätisti oikeassa asennossa :) Esikoinen tosin kääntyi aika myöhään, mutta kääntyi kuitenkin.

Kuopus oli pää alaspäin viimisella neuvolakäynnillä rv 39 mutta synnytyksen käynnistyessä 40+0 olikin tulossa jalat edellä jollon ei edes annettu alatie vaihtoehtoa vaan suoraan sektioon. Perä tilassa peppu edellä olisin voinut kokeilla alatietä mutta jalat edellä riskit jäädä jumiin suuremmat joten turvallisempi sektio ja siitä jäi hyvät muistot. Olin siis jo täysin auennut kotona ja ponnistutti kun sektio päätös tehtiin ambulanssikyydin jälkeen sairaalassa.

Todennäköisesti haluaisin sektion. Mulla on taustalla traumaattinen esikoisen synnytys alateitse. En lähtökohtaisesti halua sektioon tällä(kään) kertaa, mutta jos perätila todetaan niin toisaalta sektiopäätös olisi helpotus, niin ei tarvitsisi jännittää meneekö taas kaikki päin persettä.

Minä synnytin toisen lapseni perätilassa ja alateitse. Aluksi ajattelin automaattisesti sektiota, mutta siitä toipuminen pelotti kotona olevan vauhdikkaan taaperon takia.

Luin paljon faktoja kuinka alatiesynnytys on lapselle parempi, edes käydä siellä synnytyskanavassa vaikka sitten sektioon päätyisikin kesken synnytyksen. Tänä vaihtoehto alkoi kuitenkin kiinnostaa sektiota enemmän.

Kun luvat oli kunnossa, päätin takki auki lähteä yrittämään alatiesynnytystä. Takaraivossa kolkutti, että milloin vaan voi synnytys päätyä sektioon. Synnytys meni paremmin kuin rt olevan esikoisen kanssa. Synnytys oli vauhdikas, luomuna mentiin, sali täynnä lääkäreitä ja opiskelijoita oppimassa. Sain aplodit, kun vauva syntyi. Kaikki meni hyvin ja oli mahtava kokemus. Onneksi uskalsin yrittää.

Tsemppiä kaikille vaikean valinnan eteen!

En olisi halunnut, mutta magneettikuvauksen perusteella lantioni ei soveltunut perätilasynnytykseen.

Varmaan päätyisin sektioon, pelkäisin komplikaatioita liikaa. :smiley-ashamed004

Muokattu viimeksi:
Takaisin