Haliminen päiväkodissa?

glacies

Oman äänensä löytänyt
Täälä on kovasti ihmisiä joilla lapsia mahdollisesti päiväkodissa?
 Ajattelin täältä kysyä, että onko jollekkin ongelma, että hoitajat silittelevät ja halivat lapsia erityisesti päiväunille mentäessä? Kun meillä tääläpäin tuli jokuaika sitten kauhea haloo nimenomaan hoitajien osoittamasta läheisyydestä hoitolapsia kohtaan. Vanhemmat pelkäävät lasten seksuaalista hyväksikäyttöä. Mun mielestä tää oli aika pöyristyttävää. Olenko mä jotenkin älyltäni vajaa, kun mä en ymmärrä tätä huolta.
Toki on ihmisiä, jotka haluavat seksuaalisesti hyväksikäyttää lasta, mutta uskaltaisin epäillä, että aika vähän niitä hoitajien keskuudessa on. Kiinnijäämisen riski on niin suuri.
Niin. se kysymys. Ymmärrättekö te tätä halailu/silittely/läheisyys kieltoa?

Menipä taas sekavaksi, mutta menkööt. Eiköhän tästä jotain selvää kuitenkin saa. :)
 
No aika älytöntä! Kyllähän ne lapset tarvitsee silittelyä, haleja ja sylissä pitämistä, nehän tulevat itsekin halimaan, pitäiskö silloin tyrkätä pois ja sanoa et se on kiellettyä?
 
Ekana tuli mieleen ne pienet reppanat, vuosikkaat päiväkotilaiset, jotka muutenkin on päiväkodissa aika vieraalla maaperällä ja helposti jalkoihin hukkumassa... jos heidän pitäisi selvitä täydestä hoitopäivästä ilman halauksen halausta tai silityksen silitystä, niin sehän on kidutusta!!!
 
Samaa mieltä edellisten kanssa, kuulostaapas aika erikoiselta! Olisiko niin että valittajat ovat mustasukkaisia lapsistaan? Mitään muuta syytä en kyllä keksi tähän :O
 
Itse olen töissä päiväkodissa alle kolmevuotiaiden ryhmässä ja silittelen ja halailen lapsia kyllä päivittäin. Lapset itse tulevat syliin paijattavaksi ja välillä suukottelevatkin samalla tavalla kuin omia vanhempiaan. Mielestäni läheisyys kuuluu päiväkotityöhön, enkä keneltäkään vanhemmalta ole vielä saanut negatiivista palautetta asiasta.Suurin osa vanhemmista nimenomaan toivoo, että lapsi saa syliä ja hellyyttä sitä tarvitessaan. Toki puuttuisin kyllä heti asiaan, jos joku työntekijä halaisi tai koskettelisi lapsia jotenkin sopimattomasti, mutta tälläiseen en onneksi ole vielä törmännyt.
 
Omia tarhaikäisiä lapsia ei vielä ole, enkä aiheesta ole kummilastenkaan vanhempien kuullut puhuvan, mutta jos muistelen omaa tarha-aikaani, niin minä olin kyllä kova halailemaan hoitotätejä :) Oma äitini, joka on koko ikänsä työskennellyt lasten ja nuorten kanssa, on myös aina antanut omille hoidokeilleen halauksia ja silityksiä, tavallaan kun se kuuluu siihen (varsinkin pienten) lapsen kanssa olemiseen. Kuten joku jo sanoikin, se antaa lapselle lohtua ja turvaa, se rauhoittaa ja ainakin lapsen puolelta tulevat hellyyden osoitukset ovat myös osoitusta luottamuksesta.

Sitten taas jos sitä syvällisemmin pohtii, niin kaikilla ei ole kotona sellaista läheisyyttä, että esim. spontaania halailua pidettäisiin normaalina tai yli päätään toisen ihmisen koskettelua vältellään ja tällöin on hyvä, että lapsi oppii tällaista läheisyyttä vaikka isten siellä tarhassa. Tokihan sitten läheisyyteen kuuluu myös oikeus siitä kieltäytymiseenkin.
 
Hyvä pointti Artemis. Pienet lapset kokevat maailmaa aika fyysisesti, joten fyysinen läheisyys lohduksi pienille on tosi tärkeää varmasti hoitopäivän aikana. Ja sitten toisaalta kaikki eivät halimisesta tykkää, ymmärrän että vanhemmat ärähtävät jos lasta halataan vaikka hän ei haluaisi.

Kiinnostaa kyllä, että mistä tämä äläkkä on saanut ko päiväkodissa alkunsa?
 
Kyllä miustakin lapsia pitää saada halia ja silitellä päiväkodissa. Se tuo lapsille turvaa kuitenkin kun omat vanhemmat on poissa. Läheisyys on pienille tärkeää ja ois inhottavaa jos päiväkoti ois sellainen paikka, missä ei syliteltäis, eikä halittais, vaan kohtelu ois enempi "kylmää" ja kovaa.. Varmasti alkaisivat lapset voimaan hoidossa huonommin ja sinne ei haluttaisi mennä ym. Se kuitenkin vaikuttaa niin moneen asiaan..

Toki ikävän paljon tapahtuu näitä koskettelutapauksia (ei päiväkodissa, mutta muuten), jotka pitäisi pystyä estämään. Se vain on vaikeaa.. Se paha kun voi olla siellä omassa kodissakin.
 
Täällä kans yks tarhantäti alle kolmevuotiailta. Tosin nyt äitiyslomalla. Läheisyys on tarve siinä missä ruoka ja lepokin. Ja mitä pienemmästä lapsesta kyse, niin sitä enemmän läheisyyttä tarvitsee. Kyllä meidän ryhmässä on aina halailtu paljon, varsinkin aamuisin, kun lapset tulee päiväkotiin, niin monen on helpompi jäädä, kun pääsee syliin hetkeks. Tietysti on myös niitä lapsia, jotka ei halua halailla ja silloin sitä asiaa kunnioitetaan. Meidän ryhmässä on myös miespuolinen hoitaja, josta lapset pitävät tosi paljon. Varsinkin lapset, joilla ei ole oma isä kuvioissa mukana hyötyvät mielestäni paljon siitä, että heillä on kuitenkin tuttu tarhansetä. Kyllähän miehet antavat läheisyyttä ja muutenkin toimivat hieman eri tavalla kuin naiset ja hyvä niin.

Ikävää, jos läheisyydestä päiväkodissa täytyy ajatella, että se olis jotenkin epäilyttävää. Mutta toisaalta jos sille linjalle lähtee, ettei hoitajia saa halailla, kun joku voi kosketella sopimattomasti, niin ei varmaan kannata ylipäätään viedä lasta päiväkotiin. Voihan se vaikka saada ruokaa väärään kurkkuun ja tukehtua.
 
Voi apua, ollaanko Suomessakin nyt menossa tuohon suuntaan???  Olen kyllä kuullut hurjaa huhua että esim. Briteissä lapsia ei saisi ottaa edes syliin juurikin näistä syistä ja kun lapselle laitetaan vaikka laastari niin paikalla pitää olla kaksi aikuista (jos tarvii siis vaatetusta ottaa pois tms) ettei kukaan siellä voi vaan käyttää lasta siinä tilanteessa hyväksi.  Jestas!  Ihan älyttömäksi menossa touhu kyllä!

Itse olen ollut eskari- ja peruskouluikäisten kanssa töissä ja kyllä meillä ainakin syliin sai tulla ja halattavaksi ja siliteltäväksi jos lohtua tarvitsi.  Ja itse olen lapsena hoidossa myös läheisyyttä saanut tarvittaessa.  Hyvä niin.

Mihin tämä maailma on oikein menossa...
 
Ja ajatelkaa minkälainen esimerkki pienelle lapselle on sellainen aikuinen, joka ei ota syliin ja lohduta, kun toisella on paha mieli :( Ja musta ainakin tuntuis kauheelta viedä oma tyttöni päiväkotiin, jossa hän ei sais läheisyyttä. Vaikka tässä vaiheessa vielä tuntuu kauheelta ajatukselta koko päiväkoti ja se, että joutuisin oleen koko päivän erossa hänestä ;)

Ja miltä tuntuu pienestä lapsesta mennä päiväkotiin, jossa ei halita ja oteta syliin? Aika julmaa mun mielestä. En itse varmaan pystyis oleen sellasessa päiväkodissa töissä. Mulla ei ole sydäntä "hylätä" lasta sillä tavalla. Toivottavasti tosiaan ei olla menossa tuollaiseen brittihömpötykseen mukaan, vaan keskitytään mieluummin siihen, mikä on se olennaisempi ongelma päivähoidossa: LIIAN SUURET LAPSIRYHMÄT.
 
Joo siis. Tämä ei ole yhden päiväkodin ongelma. Koko kaupungin. Itse siis olen myös työskennellyt päiväkodissa. Eikä siellä kukaan väkisin lapsia halaile.
 Kaikki lähti liikenteeseen siis siitä, kun jollain ala-asteella oli epäilty lapsen hyväksikäyttöä. Mikä sekin sitten ilmeisesti oli täysin huhupuhetta. Oli siis pystytty kiistatta näyttämään, että tämä ei pitänyt paikkaansa. Nykyään kun nuo lapset tietää millä kiristää. Ne kun ei ymmärrä sitä, että tuhoavat toisen elämän sillä.
 Eikä me kyllä halailua lopetettu. Hmh. Ne jotka tästä sen mölyn nosti, ovat ilmeisesti sivistymättömiä ihmisiä jotka ei osaa internettiä käyttää. :) Kun ei täältä löytynyt yhtään. Olisin toivonut, että joku olisi mulle osannut selittää. :)
 
Kuulostaa kyllä äärimmäisen oudolta tuollainen halailukielto! Etenkin, kun pienet lapset kiintyy hoitajiin hyvin nopeasti ja ovat itse niitä, jotka sen aloitteen halailuun tekevät!

Mun ei ikinä tulis mieleenkään nurista lapseni hoitajille (lapsi tosin ei vielä päiväkodissa ole), että ei sitä saa halata kukaan muu kuin äiti/isä! Tosin meillä lasta kehotetaan halauksiin ja läheisyyteen, aina kun lähdetään kylästäkin kavereilta tai sukulaisilta, tai joku lähtee meiltä, niin poikaa kehotetaan antamaan hali. Kätellä tuo ei vielä osaa, tai ei ole oikeastaan opetettu, joten tää on ollut sellainen hyvä keino saada lapsi sanomaan heipat... Ja muutenkin tuo 2v tarvitsee läheisyyttä, oli se sitten sylissä istumista tai halauksia!

Mä oon jo pidempään ollut sitä mieltä, että näissä pelkotiloissa mennään vähän turhan pitkälle... Tottakai on hyvä, ja pitääkin olla niin, että ollaan äärimmäisen varovaisia ja pyritään minimoimaan kaikki mahdollinen lasten seksuaalinen hyväksikäyttö, mutta joku järki kai hommassa pitäisi olla. Itse sosiaalialalla työskentelevänä tietty ruumiillinenkin "kosketus" (käsi olkapäälle, halaukset jne.) on kuulunut siihen omaan työotteeseeni, enkä osaisi niistä luopua! Toki teinien kanssa sitä on vähän varautuneempi itsekin ja tarkkailee ensisijaisesti nuoren suhtautumista kosketukseen, ennenkuin edes kättä olkapäälle laittaa...
 
Takaisin
Top