Hätäkaste

Rinkeli

Näppärä viestien naputtelija
Missää en oo nähny että olis ollu aiheesta puhetta.

Kiinnostaa siis että mitä mieltä ihmiset tästä yleensä on.
Että miksi haluaa sen jos on tarve ja miksi taas ei.
Ja jos tietää tapauksia joissa on tehty, niin onko nimi samana vai vaihdettu.

Mieheni on hätäkastettu, koska toivoa ei paljon hänen syntymän jälkeen ollut. Nimi hänellä sitten kuitenkin muutettiin kun kaikki oli hyvin.

Itse en halua lapselleni hätäkastetta tehtävän jos sellainen tilanne olisi ja mies ymmärtää minun kantani ja hänelle sopii että näin edetään. Jotenkin jos tilanne on epävarma synnytyksen jälkeen niin asia tuntuu luontevammalta kun vauva kantaa nimenään vain minun sukunimeäni.

Tarkoituksenani olikin tässä kysellä että mitä mieltä kukin itse on hätäkasteesta.
Kyllä minä tiedän hätäkasteen merkityksen ja useita syitä miksi vanhemmat sen haluavat. Vaikkei kaikki niin uskonnollisia olisikaan.

Heips! Meillä ei hätäkastetta oteta, jos moinen ikävä tilanne tulee vastaan. En näe sille mitään syytä, kun ei meillä normaaliakaan kastetta tule olemaan, uskonto ei kuulu meitin elämään, en siis usko jumalaan. Jos vastasyntyneellä tulisi olemaan hätä ja ei juuri toivoa selviytymisestä, ajatukset on varmaan ihan jossain muualla kuin lapsen taivaspaikan varmistamisessa [:(]

Joo no sitä en muistanutkaan sanoa, että meillä kyllä sitten kastetaan myöhemmin  toki, mutta emme ole uskonnollisia, joten se kaste ei silloin tunnu tarpeelliselta. 

Sairaalaa varten piti täyttää lomake, jossa kysyttiin etunimeä hätäkastetta varten. Itse en ole koskaan ajatellut hätäkastetta uskonnolliselta kannalta. Lähinnä vain niin, että jos vauva kuolisi synnytyksessä, niin sillä olisi sitten jokin nimi eikä vain VAUVA. Saman nimen ilmoitin kuin mitä vauva sai sitten oikeaksi nimekseen, hyvin harkittua on turha ruveta vaihtamaan.  

Starletti Mulla just päinvastoin että helpompi jos vauvalla ei ole nimeä. Mutta se onkin hyvä että saa itse valita, että jokainen voi tehdä niinkuin parhaaksi näkee.

Sitähän ei sitten tiedä koskaan että miten se mielikin voi sairaalassa ollessa muuttua, jos lapsella onkin joku huonosti. Kai sen sitten tekee silloin miten parhaaksi näkee.

En näe hätäkasteella olevan mitään merkistystä, joten sellaista ei meidän lapsellemme tarvitsisi tehdä. Toki joka tapauksessa siunaamme ja nimeämme lapsen heti syntymässä ja jos lapsi kuolisi, niin olisi helpompaa surra kun voi surra nimellä.

Hätäkastehan pohjautuu prostestanttisten valtakirkkojen opetukseen, jonka mukaan pelastumiseen vaaditaan kaste. Itse en löydä tälle ajattelulle raamatullisia perusteita vaan uskon, että jokainen kuollut vauva (myös kohtuun kuolleet) on meitä vastassa taivaassa odottamassa ihan ilman kastettakin - Kristuksen sovitustyön perusteella. Perisynti eli taipumus tehdä syntiä periytyy, mutta syyllisyys syntiin ei periydy. Eli lapsi tulee Jumalan edessä syylliseksi syntiin vasta, kun hän tiedostaa hyvän ja pahan eron ja tietoisesti valitsee pahan.

Jeesus sanoi, "sallikaa lasten tulla minun luokseni, sillä sen kaltaisten on Jumalan valtakunta" - eikä näitä lapsia ollut silloin vielä kastettu. :-)

Pikkuveljelleni on tehty hätäkaste koska hänellä oli jo ennen syntymää sydämessä aukko/reikä ja parin tunnin ikäisenä joutui jo ensimmäiseen leikkaukseen ja hänen selviämisestään ei tietenkään osattu paljoa sanoa. Mutta onneksi kaikki on mennyt hyvin kaikesta huolimatta ja olen saanut pitää veljeni. <3

Jos oman lapseni kohdalla sattuisi jokin tilanne, joka ehkä 'vaatisi' hätäkasteen niin kyllä meillä se tehtäis. Uskonnollisia emme juurikaan missään määrin ole mutta jos sattuisi huonosti käymään, haluaisin kuitenkin vauvalleni nimen ja kasteen kuten hän muutenkin ne tulisi saamaan.

Minä taas uskonnollisena ihmisenä ehdottomasti haluaisin hätäkasteen. Raamatussa kuitenkin lukee "joka uskoo ja kastetaan, pelastuu". Kuitenkin uskon, niinkuin happy73 kirjoittaa, että jo kohtuun kuolleet lapset ja muutkin vauvat pääsevät taivaaseen. Mutta tuntuisi kuitenkin itsestäni turvallisemmalta, että lapseni olisi kastettu. Ei tarvitsisi sitten jossitella jälkeenpäin. Toisaalta monessa uskonnossa kaste otetaan vasta aikuisemmalla iällä.

Kaste ei oikeasti kuitenkaan ole nimenantojuhla siinä mielessä, että lapsi saa kyllä nimen, kastettiin hänet tai ei. Eikä lapsi siis todellisuudessa saa nimeään kastetilaisuudessa, vaan silloin, kun vanhemmat sen eteenpäin ilmoittavat. Itse en juuri tämän vuoksi ole koskaan salaillut lasteni nimiä ennen kastetta, vaan ovat jo sairaalassa olleet sen nimisiä kuin nykyäänkin.

Sehän on totta, että kasteen tarkoitus ei ole nimenanto. Minä haluaisin hätäkasteen tod.näk, jos tilanne olisi huono. Siksi että itse olen jonkin verran "uskonnollinen" ja luterilainen.
Ja vaikka kasteen suurin juttu ei ole nimenanto, niin meillä nimi pidetään salassa siihen asti  (toki oon jo pari kertaa sen tainnut lipsauttaa äitini kuullen ja nyt täytyy alkaa keksimään peitetarinaa lipsautuksille [:D]). Nimi pidetään salassa vain ihan sen takia, että on mukavaa ylläpitää jännitystä. :)

ronkuli ihan mielenkiinnosta, minkä takia teillä kastetaan ylipäätään jos ette ole uskonnollisia?
Tuo minua on aina hämännyt, itse olen aikoinaan saanut nimen vain ja myöhemmin saimme kaikki lapset päättää mitä mieltä olemme aiheesta jne. Itse kasvoin itsekseni uskomaan ja voin sanoa rehdisti että olen uskovainen ja myöhemmin sitten kävin kirkollisessa kasteessa ja rippikoulussa. Kaksikymmentävuotiaana.
Lapsemme kastetaan mutta jos kokee ettei halua olla osallisena kirkontoiminnassa saa vapaasti erota, en ole kiihkouskovainen ja vaikka olisin niin uskoisin silti siihen ettei ihminen kirkkoa tarvitse uskoakseen.

Ja joo jos hätä tulee niin kyllä lapsemme saa hätäkasteen.

Meil lapsi kastettiin ja samal meidät vanhemmat vihittiin tääl kotosalla.
Pojan nimi on sama kuin neuvolas sairaalapaperiin laitettiin ja juuri siksi että jos jotain tulisi niin on nimi. Tykätään kyseisestä nimestä sen verran paljon ettei haluttu vaihtaa.
Me pidettiin juhlan sisältö yllätyksenä kunnes pastori vasta kertoi juhlan alussa mitä on luvassa [:D].
Tytön nimi olisi muuttunut jos olisi syntynyt tyttönen.
Poika pieni suloinen tuli [:)].

Takaisin