Häiritseekö muita ohjeet, joita ei perustella?

Quara

Puuhakas puhuja
Olen jonkun verran lueskellut eri tahojen ohjeita raskaana oleville. Tuntuu tosi häiritsevältä, kun monissa paikoissa luetellaan ohjeita tai annetaan kehotuksia, joita ei perustella. Esimerkkejä on näilläkin sivuilla kätilöltä kysytty "voiko raskausaikana syödä rapuja", johon vastaus oli, että saksien valkoista lihaa voi syödä, ei muuten. Mutta ei tietenkään kerrota, miksi.
 
Sama on kun sanotaan, että valkovuoto lisääntyy. Miksi se lisääntyy? Joka kysymykseen näyttää olevan vastauksena hormonit tai se, että naisen keho nyt vain muuttuu raskausaikana. Minulle ne vain ei aina sellaisenaan riittäisi perusteluiksi. Sama se, että ruokarajoituksien yhteydessä ei aina kerrota, mitä vaaraa niistä oikeasti on.
 
Välillä on olo, että pidetään ihan vähä-älyisenä. Että "tästä nyt pikku rouva vaan lukee kaikki ohjeet ja niitä noudattaa. Eikä kysele turhia."
 
Eikö tämä tyyli häiritse teitä muita? Sain joku aika sitten MPR- rokotteen vahvisteen, josta soitettiin perään, että nyt ei saisi tulla raskaaksi. Kysyin, että miksi. Terkkari sanoi, että siitä voi olla monenlaista haittaa sikiölle ja sitten oli kiire lopetella puhelua. Itse piti sitten selvitellä, että minkälaista. (raskaudenaikana sairastettu vihurirokko voi aiheuttaa lapselle kehitysvamman, kuulo-/keskushermostovaurioita tai sydänvian ja rokotteen vasta-aineet sisältävät tätä elävää virusta)
 
 
 
Itse en ole vielä raskaana, mutta jonkin verran lueskellut noita kaikkia kieltoja. Varsinkin siksi ärsyttää tuo perustelemattomuus, että nuo ei saa tehdä/syödä sitä ja tätä listat tuntuu olevan ihan järjettömän pitkiä. Mitään ei saisi syödä syystä äx, sitten ihan hermona miettii että no jaa, pitäskö ruveta jo tässä yrittelyn aikana kattoo mitä suuhunsa pistää ja voi apua kun tuossa pizzassa olikin nyt sitä homejuustoa ja äh ja voih. Sitten tovin asiaa selviteltyä selviääkin, että mahdolliset haitat ovat minimaalisia ja epätodennäköisiä tai sellaista ei edes ole (esim juuri nuo pastöroidut maitotuotteet)!
 
Mua eniten kiukuttaa, kun tekee kamalasti mieli kahvia, salmiakkia ja kaikkea suolaista, ja juuri niitä pitäisi välttää! Tai no kahvia nyt saa juoda sen max. 5 pientä kupillista per pvä, mutta salmiakkia ja suolaa pitäisi välttää, koska ne nostaa verenpainetta. Mikähän tuossa kahvissa sitten on?

Se kyllä ärsyttää kun ei perustella asioita. Jäisivät paremmin mieleenkin, jos saisi perustelut eikä tarvitsisi itse kaivaa niitä jostain internetin ihmemaasta.

Eniten varmaan kannattaa kiinnittää huomiota siihen, mitä lääkkeitä pistää suuhunsa raskauden aikana. Edellisen keskenmenneen raskauteni aikana söin vahingossa kiellettyjen listalla olevia lääkeaineita, nyt koetan olla tarkkana...

Pääskynen: foolihapon saantiin kannattaa satsata jo raskautta yritettäessä :)
 
Lunelle piti sellaista vain sanoa, että mä en ainakaan oo vältellyt missään vaiheessa salmiakkia tai lakritsia. Ihan normaalisti olen syönyt [:)] (huomautuksena, että olen aikamoinen karkkihiiri, eli karkkia yleensä meneekin paljon..) Jos sulla ei verenpaineen kanssa ole ongelmia normaalistikkaan, niin en lähtisi liikaa huolehtimaan! Vaikka söisi salmiakkipussinkin kerralla niin ei kai se nyt niin vaarallista voi olla, tuskin kukaan nyt kuitenkaan joka päivä syö! [:)] Kaikki toki tavallaan [:)]
 
Luulen että terveydenalan ihmiset, viranomaiset ym. keräävät päättömästi kaikenlaista sekalaista tutkimustietoa siitä, mikä SAATTAA olla vaaraksi raskaana oleville. Jos tutkimuksessa A sanotaan, että pölyjen pyyhkiminen raskaana on turvallista, niin se kuitenkin kielletään, jos tutkimuksessa B pölyjä pyyhkineiden äitien riski saada keskenmeno oli suurempi kuin äideillä, jotka eivät pölystä piitanneet. Sillä ei ole aina tunnu olevan mitään väliä, kuinka luotettavista tiedoista on kyse ja mikä on todella se näytön aste. Just in case...

Monesti tuntuu, etteivät nämä kieltoja ja ohjeita antavat itsekään tiedä, miksi ja mitä ovat määräämässä tai mistä varoittelevat. Varmaan osin on kyse myös vanhentunteista tiedoista, jotka kulkevat suusta toiseen ja joihin ihmiset uskovat. Liikaa mennään väärien uskomusten ja pettävän arkiajattelun varassa.

Huokaus. Välillä tuntuu, että raskaana ollessa kaikki riskit ja vaarat kasvavat potenssiin kymmenen. Mitään ei muka saisi tehdä, jos kenties saattaa olla, että se mahdollisesti voi ehkä olla jonkinlainen epämääräisen pieni riski äidille tai sikiölle. [:@]
 
Undulaatti, mä olen sellainen sokerihiiri kanssa, että mätän namia joka pvä, muuten tulen kiukkuiseksi :D
Nyt sitten koittanut pysyä erossa salmiakista, tosin myönnän että 5-10 merkkaria per pvä on mennyt :D
 
Kyllä ärsyttää!
Mutta kaipa sitä luotettavaa tietoa ei vain sitten ole! Ohjeethan vaihtelevat maakohtaisesti. Välimeren maissa juodaan aterialla lasiviiniä, täällä pohditaan uskaltaako ottaa alkoholittoman siiderin kun siinä on jotain 0,001 promillea... Ja Venäjällä, tuossa rajan lähellä ainakin, et saisi leikkuuttaa hiuksiasikaan! Tämä perustui johonkin uskomukseen, en muista. (Siellä sitä vasta hysteerisiä ollaankin!!)

Kahvista:  Se heikentää raudan imeytymistä. Tosin neuvolassa sanoi, että juo vaan niin kauan kun rauta-arvot putoaa! Vähentänyt olen silti. Tulevaa imetystäkin varten. Kahvi voi tehdä vauvalle mahakipuja. Siskoni ainakin joutui jättämään kahvin kokonaan. Enkä muuten ole lisärautaa tarvinnut!

Vihreää teetä olisin mielummin juonut, mutta sen neuvolassa kielsivät jyrkästi! Vain ruusunmarja- ja hopeatee ok...
Ainut perustelu oli että JONKUN tutkimuksen perusteella se on yrtti.... Sen parempaa selitystä tai lähdettä en saanut.... Toisaalla mm vauvalehden artikkelissa suorastaan hehkutetaan vihreänteen etuja ja kehotetaan raskaana ollessa juomaan!

Salmiakista: Oli joku uusi tutkimus kuinka haittaa sikiön kehitystä.
 
Joskus tämä perustelematon kieltäminen vain alkaa ärsyttää siinä märin, että tekisi mieli viitata kintaalla kaikelle varoittelulle...[:@]
 
Musta on ehdottoman tärkeää tietää, miksi joku asia kielletään, koska sitten voin soveltaa tuota tietoa muihin vastaavantyyppisiin asioihin.
 
Tuo rapuasia oi esimerkiksi sellainen, että edelleen ihmetyttää: MIKSI niitä saksia saisi syödä, mutta esimerkiksi pyrstöä ei???
 
Hah, tosiaan foolihaposta kuulee kyllä poikkeuksetta joka paikassa ja olenkin jo hetken miettinyt asiaa. Vielä en ole hakenut, mutta sen verran sentään tsemppasin että kävin päivittämässä jäykkäkouristusrokotteen. Loppuviikko jännäilläänkin vatsakipujen kanssa että josko todella olisi raskausvitamiini-purkki tarpeen hakea ihan aikuisten oikeasti ;)
 
Lähinnä nuo ruokaohjeet tuntuu vaikeilta, koska ennen raskautta suurin osa ei ole niihin joutunut tutustumaan. Vai kuinka moni lämmitti marjat ennen raskautta pariksi minuutiksi 90.neen asteeseen, että norovirus kuolee? Tai mittasi ruoan esivalmistelulämpötilan? Tai tarjoilulämpötilan sisältä? Ei laittanut tähteeksi jäänyttä ruokaa jääkaappiin ja syönyt sitä myöhemmin?

Bakteereja ja toksiineja on mahdollista saada about ihan kaikesta. Kyse on vaan siitä miten asian ottaa. Voi valita kahdesta suuntautumisvaihtoehdosta:
1.) noudattaa terveydenhuollon ravintosuosituksia ja hygienia-kylmäketju-määrityksiä KAIKEN VARALTA tinkien omasta mukavuudestaan, mutta pienemmillä riskeillä (perustelu: oikeat valmistustavat ja lämpötilat vähentävät bakteerien ja toksiinien lisääntymistä ruoasta tai tappavat niitä)
2.) syö mikä hyvältä ja järkevältä tuntuu, luottaen siihen että elimistö kaipaa tarvitsemiaan asioita. Ottaa isomman riskin altistumisen kannalta, mutta toisaalta altistaa sikiötä pienemmälle annokselle stressihormoneja. (perustelu: ruokailu on helpompaa eikä jokainen suupala aiheuta miettimistä tai ahdistusta. Ei joudu luopumaan omasta elämästään)

On ihan omasta luonteesta kiinni kumpi suhtautuminen tuntuu luontevalta.

btw, kahvista oli jossain tutkimus että se lisää keskittymis- ja oppimisvaikeuksia lapsilla. Jotain siitä kuinka sikiöaikana saatu kofeiini vääristää aivojen hormonituotantoa. Myös kahvinjuonnin määrä yhteiskunnassa eri vuosikymmeninä - keskittymis-oppimisvaikeuksien lisääntyminen-käppyrät seuraavat toisiaan. Toisaalta, niin seuraa jäätelön syönti - hukkumiskuolemat-käppyrätkin.
 
Koulussa työskentelevänä olisin valmis niputtamaan ennemmin yhteen nuorten OMAN jatkuvan sokerinsyönnin/-juonnin ja keskittymisvaikeudet kuin vanhempien kahvinjuonnin ja sitä seuranneen lapsen keskittymisvaikeuden... [:D]
 
Mä olen aika monille asioille kyllä viitannut kintaalla, syönyt mitä mitä mieli on tehnyt. Viime viikonloppuna join ruoan kanssa lasin viiniäkin. Ja ratsastin viikolle 24 päivittäin, vaikka neuvolassa se olisi kielletty jo valtavan paljon aikaisemmin.
 
Perustellut asiat ovat sitten erikseen. Jokainen ymmärtää alkoholin riskit ja sen sellaiset. Joskus olen ajatellut, että iso osa suosituksista on ihan yleisiä terveyssuosituksia, joita periaatteessa kaikkien pitäisi noudattaa, mutta joita kukaan ei oikeasti noudata. Ja ne on raskaana oleville "vaarallisia" ihan samasta syytä kuin ei- raskaanaolevillekin, mutta koska heille ei kukaan asiasta sano, voivat olal tietämättöminä ilman tätä tuskaa. Sen sijaan raskaanaolevat säikytellään hengiltä.
 
Siis näillä yleisillä tarkoitan sitä, että muistan peruskoulun terveystidontunnilla selitetyn, mikä kauhea hygieniariski piilee siinä, että lainaa toisen hiusharjaa, puuteria tai ripsiväriä. Että tulehdukset siirtyy. Ja miten vaarallista onkaan jättää tupakasta jämät; saa kaikki flunssat ja pöpöt. Mutta silti sitä tehtiin.
 
ALKUPERÄINEN: Quara

Koulussa työskentelevänä olisin valmis niputtamaan ennemmin yhteen nuorten OMAN jatkuvan sokerinsyönnin/-juonnin ja keskittymisvaikeudet kuin vanhempien kahvinjuonnin ja sitä seuranneen lapsen keskittymisvaikeuden... [:D]


Kyllä, varmasti silläkin on paljon tekemistä asian kanssa. Sitäkin oli siinä käsitelty, lyhennettynä: lapsi syö sokeria ja tahtoo sokeria ylenpalttisesti koska sen välittäjäaineet tai mitkä lie ei toimi kunnolla eikä lapsi siis osaa/ pysty hillitsemään itseään. Tosin jäähän sokeristakin riippuvaiseksi. Että sano nyt tosta mitään varmaa, asiaa kun ei ole vielä kovin pitkään tutkittu. Ja raskaana oleville naisille kun harvemmin tehdään ihmiskokeita. Yritetään vaan kerätä tietoja tarkkailemalla.
 
Viirukhan vaan kun eivät perustelleet vihreänteen kieltoa sillä kofeiinilla, jonka minäkin luulin olevan se PAHA! Kofeiininpuolesta olisi saanut sitäkin käyttää, kunnes rauta-arvot putoaa.
 
Ilmeisesti kofeiini myös saattaa aiheuttaa pienikokoisuutta sikiössä, aivan kuten nikotiinikin. Mutta kuinka suuri määrä sitten oikeasti vaikuttaa, niin ne oli muistaakseni taas niin suuria määriä, että harvemmin edes suomalainen sellaista kai kuluttaa...

Itse elin maalaisjärjellä, söin jopa niitä tosi pahoja pellavansiemeniä (mitkä jostain syystä oli vielä imetysajan kieltolistassakin, että älkää luulkokaan rajoitusten koskevan vaan raskausaikaa ;)) ja nikotiiniakin elimistööni "joutui", sokeria ja rasvaa kulutin myös ihan huoletta... Silti syntyi keskikäyrillä oleva lapsi, joka on nyt synnyttyään päättänyt hilata itsensä 2.5kk ikään mennessä pituudessa +2 käyrälle ja painossakin himpun nollakäyrän yläpuolelle. Että eipä se kofeiini ja nikotiini näytä vaikuttaneen tohon... rauhallinen, iloinen ja sosiaalinen vauva, nukkuu hienosti yöt ja söisi ihan hirvittävästi, vaikka huonoja elintapojani raskausaikana surin ihan hirvittävästi ja murehdin saavani joko sokerilapsen tai vaihtoehtoisesti ihan kehittymättömän lilliputin...

Eli nyt jälkiviisaana kyllä myös liputan sen puolesta, että raskaana olevilla luulis olevan oikeus tietää ne syyt kaikkiin kieltoihin!
 
Mua rasittaa oikeestaan kaikki raskausajan "elämää rajottavat" kiellot. Et saa nousta tikkaille, et saa kantaa painavia (mikä luokitellaan painavaksi??), lakritsi ja salmiakki on nounou, tupakan ja alkoholin kiellon ymmärrän, sit pitää ottaa vastaan kaikkien neuvot uuden vauvan kanssa ja hohhoijaa, ei oo maailman eka vauva, ei suolasta, ei fetaa, ei homejuustoo, ei yrttiteetä tai muita luonnontuotteita, ei saa värjää tukkaa, ei käyttää hajuvesiä(????), kahvia ei sais juoda paljoa, ei saa aivastaakaan ilman että joku äiti tai mummu on kauhuissaan, että onko vaavilla kaikki hyvin..... Mie elän normaalisti, en juo enkä polta. Elämä jatkuu, vaikka on raskaana. Syön fetaa ja homejuustoa kypsennettynä, juon kahvia ehkä 3-4 MUKIA päivässä, vaikka puol vuotta se ei kyllä alas mennyt, mutta nyt loppuvaiheessa taas maistuu, Syön salmiakkia ja lakritsia, mutta en ole niistä riippuvainen, eli ihan kohtuukäyttäjä. :) Tyvikasvun olen todellakin värjänny noin 3 viikon välein. En ole vielä keksinyt, mikä on liian painava mun kannettavaksi. Erittäin helppoa ja normaalia tämä mun raskausaika ollut.
 
Takaisin
Top